Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Jyllands-Posten weigerde Jezus-cartoons

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Prayer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 14 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Prayer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Jyllands-Posten weigerde Jezus-cartoons
    Geplaatst op: 06 februari 2006 om 17:00
De Deense krant Jyllands-Posten, die in september 2005 de spotprenten van de profeet Mohammed waar nu zo veel ophef over is, publiceerde, blijkt drie jaar geleden te hebben geweigerd tekeningen te publiceren die de spot drijven met Jezus Christus. De redenen: Ze waren niet grappig en er zouden lezers mee beledigd kunnen worden.

De Deense tekenaar Christoffer Zieler stuurde in april 2003 een serie cartoons die handelde over de verrijzenis van Jezus Christus naar de redactie van Jyllands-Posten. Hij kreeg een e-mail terug van een redacteur, die daarin stelde dat de lezers van de krant de tekeningen niet op prijs zouden stellen. "Bovendien denk ik dat de tekeningen verontwaardiging zullen veroorzaken", aldus de redacteur in de e-mail.

Zieler zegt nu tegen het Noorse dagblad Dagbladet, dat de e-mails inzag: "Ik zie de cartoons als een onschuldige grap, van het soort dat mijn christelijke grootvader zou waarderen. (...) Ik heb ze laten zien aan een paar pastoors, en zij vonden ze grappig." Volgens Zieger vindt Jyllands-Posten de gevoelens van zijn christelijke lezers belangrijker dan die van moslims die de krant lezen.

De betreffende redacteur vindt het belachelijk dat Zieger deze zaak nu naar boven haalt. "Het heeft niets te maken met de Mohammed-cartoons. (...) In die zaak hebben we illustrators gevraagd tekeningen te maken. Ik heb niet gevraagd om de cartoons (van Kaiser). Dat is het verschil", zo zei hij. "De tekenaar dacht dat zijn cartoons grappig waren. Ik vond van niet. Het zou enkele lezers beledigen, niet veel, maar enkele."

Jyllands-Posten is ondertussen al enkele tijd het middelpunt van een internationale rel. Meerdere medewerkers van de krant zijn met de dood bedreigd. Ook zijn er bommeldingen geweest bij redacties van de krant in Aarhus en Kopenhagen. Beide bleken vals te zijn.
fok.nl
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2006 om 06:30

Hij vond de cartoons niet grappig dus, die redacteur (zie de zin voor de vetgedrukte). Hoeft ook niet, lijkt me. Je kan ze om andere redenen plaatsen.

Ze zullen in elk geval niet geweigerd zijn omdat de krant vond dat je een bepaald soort tekening nooit mag plaatsen. Dat neem ik niet aan, in elk geval. (Nou ja, of er moet opgeroepen zijn in de tekening om mensen te mishandelen of doden ofzo.)

Je plaatst een cartoon niet om te rellen, of omdat je alles plaatst, maar omdat het een goede tekening is op dat moment (of omdat je een contract hebt met een tekenaar en daarom alles geplaatst wordt waar die mee op de proppen komt :S ). De tekeningen van de profeet  zijn geplaatst als een reactie op intimidatie. De boodschap zat hem dus in eerste instantie in het tekenen zelf.

Ik denk dat 2 of 3 van de 12 tekeningen buiten deze actie om de krant niet gehaald zouden hebben. Niet omdat het niet zou mogen, maar omdat ze inhoudelijk weinig bieden en mede daardoor ook weinig smaakvol zijn (is subjectief natuurlijk - er zullen altijd periodieken zijn die dat soort dingen juist plaatsen).
In het kader van deze actie tegen via intimidatie opgelegde censuur is het echter juist een kenmerk van de actie dat je zo min mogelijk censureert, natuurlijk.

Wat vindt men eigenlijk van die tekening waar een tekenaar zit te tekenen en angstvallig probeert te voorkomen dat men zijn tekening ziet? Dat vond ik zelf de beste: geeft goed weer waar het om gaat.
Gegeven het feit dat een en ander vergezeld is gegaan van een toelichting door de krant van de affaire waar de tekeningen een reactie op zijn vond ik de neutrale tekeningen ook okee, de tekeningen met alleen een persoon/personen erop, zonder verdere 'message'.

"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
Prayer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 14 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Prayer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2006 om 09:45
In eerste instantie geplaatst door Martinuzz

Hij vond de cartoons niet grappig dus, die redacteur (zie de zin voor de vetgedrukte). Hoeft ook niet, lijkt me. Je kan ze om andere redenen plaatsen.

Ze zullen in elk geval niet geweigerd zijn omdat de krant vond dat je een bepaald soort tekening nooit mag plaatsen. Dat neem ik niet aan, in elk geval. (Nou ja, of er moet opgeroepen zijn in de tekening om mensen te mishandelen of doden ofzo.)

Je plaatst een cartoon niet om te rellen, of omdat je alles plaatst, maar omdat het een goede tekening is op dat moment (of omdat je een contract hebt met een tekenaar en daarom alles geplaatst wordt waar die mee op de proppen komt :S ). De tekeningen van de profeet  zijn geplaatst als een reactie op intimidatie. De boodschap zat hem dus in eerste instantie in het tekenen zelf.

Ik denk dat 2 of 3 van de 12 tekeningen buiten deze actie om de krant niet gehaald zouden hebben. Niet omdat het niet zou mogen, maar omdat ze inhoudelijk weinig bieden en mede daardoor ook weinig smaakvol zijn (is subjectief natuurlijk - er zullen altijd periodieken zijn die dat soort dingen juist plaatsen).
In het kader van deze actie tegen via intimidatie opgelegde censuur is het echter juist een kenmerk van de actie dat je zo min mogelijk censureert, natuurlijk.

Wat vindt men eigenlijk van die tekening waar een tekenaar zit te tekenen en angstvallig probeert te voorkomen dat men zijn tekening ziet? Dat vond ik zelf de beste: geeft goed weer waar het om gaat.
Gegeven het feit dat een en ander vergezeld is gegaan van een toelichting door de krant van de affaire waar de tekeningen een reactie op zijn vond ik de neutrale tekeningen ook okee, de tekeningen met alleen een persoon/personen erop, zonder verdere 'message'.

waarom brengen ze het dan 2 keer uit, de eerste vorige jaar en pas met de ied weer. ze zijn uit op provocatie omdat het weer gevolgen zal hebben.  zie http://www.islaammail.com/iforum/iframe/iforum.asp?url=forum _posts.asp?TID=6275&TPN=4 de post van druideherne

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2006 om 11:10
De tweede keer om dezelfde reden als waarom ze het de eerste keer ook gedaan hebben: het gaat niet om de ge�soleerde cartoon, maar om de actie, een actie tegen censuur. Door de aard van de actie is het mogelijke argument tegen (inhoudelijk misschien weinig re�el, enkel bevooroordeeld - wat zeker voor die bom-prent op gaat) geen argument tegen meer.
"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2006 om 04:12

Timeline: the Muhammad cartoons

By Times Online

 

September 17, 2005: Politiken, a Danish newspaper, reports that Kaare Bluitgen, a writer, cannot find an illustrator for a book about the life of Muhammad, because artists fear reprisals from Islamic extremists

 

September 30: In response, Jyllands-Posten, a right of centre newspaper, asks artists to draw Muhammad as they imagine him and publishes 12 cartoons of the prophet

 

October 14: Up to 5,000 people stage a protest outside the offices of Jyllands-Posten.

 

October 19: Ambassadors from ten Muslim countries request a meeting with Anders Fogh Rasmussen, the Danish Prime Minister, over the cartoons. He refuses to meet them

 

November-December: A delegation from Danish Islamic groups visit the Middle East to spread publicity about the cartoons. Rumours circulate and additional images, not originally published in Jyllands-Posten, are attributed to the newspaper

 

January 10, 2006: Cartoons reprinted by Magazinet, a Norwegian Christian newspaper

 

January 26: Saudi Arabia recalls its ambassador and initiates boycott of Danish goods

 

January 27: Thousands denounce the cartoons during Friday prayers in Iraq

 

January 28: The Denmark-based Arla Dairy Group places adverts in Middle Eastern newspapers to try to stop boycott of its produce

 

January 29: Jyllands-Posten prints a statement in Arabic saying the drawings were published in line with freedom of expression and not a campaign against Islam. Palestinians burn Danish flags and Libya announces it will close its embassy in Denmark. Danes told to be vigilant in the Middle East

 

January 30: EU says it will take World Trade Organisation action if the boycott persists. Masked gunmen in storm EU office in Gaza

 

January 31: Danish imams accept statements from Jyllands-Posten and the Prime Minister, and say are surprised at the extent of the protests. Saudi hospitals refuse to buy Danish insulin

 

February 1: Newspapers in Germany, Italy, Spain, Netherlands publish one or more of the cartoons. France Soir publishes all 12 and a new cartoon of its own. The editor is fired by the newspaper's French-Egyptian owner. Syria withdraws ambassador to Denmark

 

February 2: Gunmen repeat protests in Gaza. Mr Rasmussen appears on Al-Arabiya, a Saudi news network, to try and calm situation. The Jordanian newspaper Al-Shihan prints the drawings - the editor is sacked, and ordered to apologise. Peter Mandelson, the EU Trade Commissioner, says the boycott must end

 

February 3: The International Association of Muslim Scholars calls for a "day of anger" across the world. 50,000 protest in Gaza. Muslims outside the Danish Embassy in London call for execution of those who insult Islam. El Pais, Spain's leading newspaper, reprints a drawing, which shows the prophet made of words saying: "I must not draw Muhummad"

 

February 4: Mobs in Damascus attack the Norwegian, Danish, Swedish and French embassies but are beaten off by riot police. Protesters, including a man dressed as a suicide bomber, gather for a second day in London

 

February 5: Demonstrators set fire to the Danish Embassy in Beirut, overwhelming Lebanese security forces. A protester dies. America and Lebanon blame Syrians for the riot. The Lebanese Interior Minister offers his resignation. Around 4,000 protest in Aghanistan. Iran withdraws its ambassador from Copenhagen

 

February 6: Protester killed in Afghanistan as demonstrations take place in Kabul and the city of Mihtarlam. Crowds gather in Srinigar, the capital of Kashmir, and three cities in Indonesia. Pressure mounts in London to prosecute protesters for inciting violence

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.