Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

belasting

 Post Reply Post Reply
Schrijver
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: belasting
    Geplaatst op: 29 maart 2006 om 17:06

Salaam aleikoum

Ik heb een vraag die, waarbij iemand mij misschien kan helpen.

Ik ben mijn belastingformulier aan het invullen en heb vorig jaar donaties gegeven voor enkele goede doelen. Weet iemand of het toegestaan is om deze sadaqa af te trekken als belastingkorting? Het is fisabili Allah, maar ik weet niet of het toegestaan is om deze te gebruiken om je belastingkosten te drukken.

Zou je hierop een reactie willen plaatsen als je ooit met dezelfde vraag zat en deze aan een geleerde hebt gesteld en het antwoord hierop weet. Ik heb dit nog niet kunnen vragen aan de geleerden.

Jazaak Allahu ghayr

Salaam aleikoum

Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 maart 2006 om 23:13
Je kunt schenkingen voor een goed doel alleen maar aftrekken wanneer die schenkingen gedaan zijn aan een door de staat erkende instelling.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2006 om 07:46
En er is nog sprake van een drempelbedrag. Alleen datgene wat je m��r hebt geschonken dan dat drempelbedrag mag je aftrekken. Dan blijft er meestal niet zoveel aan teruggaaf over, ofschoon, iedere euro is er ��n!

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2006 om 09:43
In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Je kunt schenkingen voor een goed doel alleen maar aftrekken wanneer die schenkingen gedaan zijn aan een door de staat erkende instelling.



Dit klopt Druide, bedankt voor je attente opmerking. Ik denk dat deze organisaties wel worden erkend.


In eerste instantie geplaatst door alzukar

En er is nog sprake van een drempelbedrag. Alleen datgene wat je m��r hebt geschonken dan dat drempelbedrag mag je aftrekken. Dan blijft er meestal niet zoveel aan teruggaaf over, ofschoon, iedere euro is er ��n!



U ook bedankt, er is inderdaad een drempelbefdrag van 50, en elk euro'tje hierboven telt zeker mee.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2006 om 17:03
Ik heb het gevraagd en ik weet nu dat het toegestaan is, omdat je hiermee de belasting omlaag drukt. Belasting innen is een zonde binnen de Islam, omdat je niet over de bezittingen van een ander mag oordelen. Het is dus toegestaan om de inning te minimaliseren.

Je krijgt slechts geld terug als je teveel hebt betaald, niet nodig om alles weg te schenken, mag natuurlijk wel.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2006 om 18:20
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Ik heb het gevraagd en ik weet nu dat het toegestaan is, omdat je hiermee de belasting omlaag drukt. Belasting innen is een zonde binnen de Islam, omdat je niet over de bezittingen van een ander mag oordelen. Het is dus toegestaan om de inning te minimaliseren.

Je krijgt slechts geld terug als je teveel hebt betaald, niet nodig om alles weg te schenken, mag natuurlijk wel.
Ik dacht rente???? Belasting is toch ff wat anders...
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2006 om 06:57
In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Ik heb het gevraagd en ik weet nu dat het toegestaan is, omdat je hiermee de belasting omlaag drukt. Belasting innen is een zonde binnen de Islam, omdat je niet over de bezittingen van een ander mag oordelen. Het is dus toegestaan om de inning te minimaliseren.Je krijgt slechts geld terug als je teveel hebt betaald, niet nodig om alles weg te schenken, mag natuurlijk wel.
Ik dacht rente???? Belasting is toch ff wat anders...


Ik denk dat 3 Abd "woeker" bedoelt waarbij sprake is van misbruik van machtspositie.
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2006 om 10:22
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Salaam aleikoum

Ik heb een vraag die, waarbij iemand mij misschien kan helpen.

Ik ben mijn belastingformulier aan het invullen en heb vorig jaar donaties gegeven voor enkele goede doelen. Weet iemand of het toegestaan is om deze sadaqa af te trekken als belastingkorting? Het is fisabili Allah, maar ik weet niet of het toegestaan is om deze te gebruiken om je belastingkosten te drukken.

Zou je hierop een reactie willen plaatsen als je ooit met dezelfde vraag zat en deze aan een geleerde hebt gesteld en het antwoord hierop weet. Ik heb dit nog niet kunnen vragen aan de geleerden.

Jazaak Allahu ghayr

Salaam aleikoum

 

Je hebt het al nagevraagd, las ik net dus zal je wel al geholpen zijn. Volgens het NL belastingrecht kan je giften tot een max van 10% van je jaarlijkse inkomen aftrekken. en natuurlijk alleen op de de speciale doelen van ingeschreven organisaties (maatschappelijk en ook religieus gebied.)

Wel op tijd doen heh! je hebt nog een paar uur! haha

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2006 om 11:14
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Ik heb het gevraagd en ik weet nu dat het toegestaan is, omdat je hiermee de belasting omlaag drukt. Belasting innen is een zonde binnen de Islam, omdat je niet over de bezittingen van een ander mag oordelen. Het is dus toegestaan om de inning te minimaliseren.Je krijgt slechts geld terug als je teveel hebt betaald, niet nodig om alles weg te schenken, mag natuurlijk wel.
Ik dacht rente???? Belasting is toch ff wat anders...


Ik denk dat 3 Abd "woeker" bedoelt waarbij sprake is van misbruik van machtspositie.
Ja dan hoort de belasting er ook bij...
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.