Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Hoofddoek is taboe in Nederland.

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Hoofddoek is taboe in Nederland.
    Geplaatst op: 30 april 2006 om 14:41

hallo

ja dat klopt. r is altijd wel wat. jammer jammer, 2006 en nog steeds heersen er gedachtes van de middeleeuwen. of komen de middeleeuwen terug?rarara. t zou me niks verbazen.

mvg

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 april 2006 om 14:36

Het helpt ook niet...

Mijn zoon kwam in het ziekenhuis ook met een vooroordeel,ook al zag de verpleegkundige er gewoon standaard uit.Is het het hoofddoekje niet dan is het straks wel de naam of kleur van huid of accent.....

Het eenigste wat helpt is tijd en op elkaar in praten,maar zelfs dat helpt niet bij alle mensen.

Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 april 2006 om 14:28

Goededag,

een fatima-handje is niet iets van de islam, net zo min een kerstboom voor het christendom. vernieuwingen zijn het.die niet gebaseerd zijn op betrouwbare bronnen van het geloof. maar goed, ik begreep dat je geen ander voorbeeld kon noemen. het is een zogenaamde amulet die zou helpen tegen het boze oog. totaal niet toegestaan in de islam. toevlucht moet gezocht worden bij Allah en niet bij een ijzeren amulet die ik zo met mn vingers kan breken.weer een klassiek voorbeeld van een assimilatie van geloof en cultuur.maar goed dat terzijde.

als een meisje nou wel of geen hoofddoek draagt, ze blijft een moslima, dus hoe wil je de eventuele onpartijdigheid verwijderen?je kan niet in haar hart kijken en bepalen wat ze nou wel of niet gaat denken of wat ze nou wel of niet gaat doen. iemand kan zelfs onpartijdig zijn als hij of zij niks religeus aan hem of haar heeft.iedereen roept hier in het westen dat men vrijdenkend moet zijn en niet naar het uiterlijk moet kijken. daar ben ik het wel mee eens, maar ik begrijp daarom dus deze hele omslag niet. blijkbaar is uiterlijk wel belangrijk. dat concludeer ik even uit deze hele hype over het onpartijdig zijn dmv een juiste kledingdracht. gaan we allemaal op weg naar een samenleving waar we allen hetzelfde uniform moeten dragen?want ja, nu begint het bij de ambtenaren-beroepen en straks kruipt het langzaam op naar andere gebieden. zo gaat het altijd.helaas.

mvg

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 april 2006 om 16:34
Als een vrouw, gelovig of niet, zich in situaties voelt aangetast in haar intimiteit bij het keurend en/of opdringerig gedrag van mannen dan mag zij dat best d.m.v. kledingkeuze tegengaan. Als iemands religie daarvoor dan een hoofddoek als oplossing aanbiedt dan is het toch niet aan een ander om te bepalen dat die vrouw geen hoofddoek zou mogen dragen. Maar dan w��t je ook waarom die vrouw dat -vrijwillig- doet.
Voor het overige heb ik iets met mensen die zonodig menen reclame te moeten lopen voor hun religie. Een goede religie heeft dat niet nodig.

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 april 2006 om 13:55

Asalaam Aleikum,

Bekijk dit filmpje...

www.nosheadlines.nl/forum.php/list_messages/2465

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 april 2006 om 13:25

Hoofddoek is taboe in Nederland 

AMSTERDAM - Het NOS Journaal laten presenteren door een moslimvrouw met hoofddoek? Geen denken aan! De 5921 deelnemers aan onze Stelling van de Dag laten er geen twijfel over bestaan: de hoofddoek is taboe in Nederland. We willen in meerderheid (60%) in winkels, banken en gemeentehuizen bij voorkeur niet worden geholpen door vrouwen met een hoofddoek. Voor de klas wordt zij al helemaal niet getolereerd; dat kan echt niet, vindt ruim driekwart van de mensen.

Net als Denemarken, waar de verschijning van tv-presentatrice Asmaa Abdol-Hamid voor veel opschudding zorgt, is Nederland niet gediend van een journaallezeres m�t hoofddoek.

Evenveel mensen zouden ook geen verkoopster met een hoofddoek aannemen, al beschikt zij over dezelfde capaciteiten als iemand zonder hoofddoek. Om over een minister met een hoofddoek maar helemaal te zwijgen. Dat ziet 82% beslist niet zitten. "In openbare functies wordt een neutrale houding verwacht", aldus een reactie. "Een vrouw die een hoofddoek draagt, moet haar haar bedekken, omdat ze geen lustobject mag zijn voor een man. Heel discriminerend en doodeng. Pas wanneer (moslim)mannen ook een hoofddoek gaan dragen, vind ik het ok�", laat deze lezer weten.

Een ander verklaart: "Ik wil niet geconfronteerd worden met dit symbool van de onderdrukking van de vrouw." Eenderde van de deelnemers is het met hem eens. Volgens 28% is de hoofddoek net als kruisje, keppeltje en davidsster een religieuze uiting, maar voor ruim een kwart benadrukt hij vooral het verschil tussen islam en westerse culturen.

Provocatie

"Ik zie het dragen van hoofddoeken en boerka's zuiver als provocatie" , zegt deze deelnemer. "Het geeft blijk van de onwil om zich in het gastland aan te passen aan de daar geldende normen." Een ander merkt op: "We hebben ons op ons werk te houden aan de regels van onze baas en binnen dit land aan de regels van de regering." Over dat aanpassen zijn de meeste deelnemers het wel eens. Zo vindt bijna driekwart van de mensen het ook kwalijk als moslims geen hand geven, maar groeten door bijvoorbeeld een hand op het hart te leggen. Een vijfde van de mensen maakt het niet uit op welke manier er wordt gegroet, als er maar respect is voor de ander.

Voor de helft van de respondenten staat de hoofddoek op ��n lijn met de boerka. Bijna eenderde keurt de boerka wel meer af dan de hoofddoek, maar van die hoofddoek houden zij evenmin. Bijna unaniem (92%) vindt men het terecht dat de Amsterdamse wethouder Aboutaleb vrouwen geen uitkering meer wil geven als ze vanwege hun boerka geen werk kunnen vinden. Aanzienlijk kleiner is het aantal mensen (61%) dat vindt dat die maatregel ook zou moeten gelden wanneer men door andere uiterlijkheden, zoals piercings, tatoeages of een kruisje werkloos is.

Kledingeisen

Van bijna iedereen (98%) mag een werkgever kledingeisen stellen. "Ik zit bij de receptie van een accountantskantoor en mag, als het 30 graden is, ook geen blote armen hebben. En we mogen ook geen spijkerbroek aantrekken!" aldus deze lezeres. Een boerka kan volgens 90% beslist niet in een openbare functie. Net als de capuchon over het hoofd (62%), de hoofddoek (55%), het blotebuikentruitje (43%) en de hanenkam (35%). Over het blotebuikentruitje zijn vrouwen overigens negatiever dan mannen. Eenvijfde van de deelnemers vindt dat we ons niet zo druk moeten maken om iets onschuldigs als de hoofddoek. "Het gaat de 'mens' �nder de hoofddoek, niet om de hoofddoek zelf." En: "Vrijheid van godsdienst is een groot goed. Wij moeten ervoor waken dat deze gerespecteerd wordt."

 

Bron: De telegraaf van 20 April 2006
Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.