Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Een vraagje...

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Zustertjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 mei 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Zustertjuh Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Een vraagje...
    Geplaatst op: 13 mei 2006 om 05:37

Asalamoe 3alaikoem warahmatoelahi wabarakatoehoe mijn broeders en zusters,

Ik had een vraagje,

Een vriendin van mij heeft een groot bedrag geld, dat niet halal is, nu is haar vraag wat ze hiermee moet doen. Mag ze dit geld aan de armen geven, of aan weeskinderen.

Ik weet dat dit geld dan niet als sadaqa gezien word, maar het is geen optie voor haar om het geld terug te geven.

InshAllahh kunnen jullie deze vraag voor mij beantwoorden.

Moge Allah swt jullie inshAllah belonenen.

Wa 3alikoem salam warahmatoelahi wabarakatoehoe.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2006 om 06:12
Is verbranden een optie?
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2006 om 06:25

Daarmee was je niet de zonden weg die kleven aan dit geld.

Ik stel Suriname of Dafur voor.

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Oem-Hudayfa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oem-Hudayfa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2006 om 07:00

wa aleykoem assalaam wa rahmatullah wa barakatoeh zuster,

Ik heb hier een vraag en antwoord voor je. Het is niet de vraag die jij stelt, maar misschien dat je iets aan het antwoord hebt. Moge Allah swt het vergemakkelijken voor haar.

Vraag: Ik heb geld van enkele mensen gestolen, en nu heb ik berouw getoond, maar ik weet niet waar zij wonen. (Een ander kan zeggen: �Ik heb geld verduisterd van een bedrijf dat nu gesloten is of dat nu verhuisd is� of �Ik heb uit een winkel gestolen die nu een voor mij onbekende locatie heeft en ik weet niet wie de eigenaar is�).

Antwoord:

Sheikh Moeh�ammad Saalih� al-Moenaddjied heeft gezegd:

Je moet je best doen hen te vinden. Als je dat lukt, dan moet je dat wat je hen schuldig bent teruggeven. Als de eigenaar is overleden, dan geef je het bezit aan zijn erfgenamen. Als, ondanks je beste inspanningen, je ze niet hebt kunnen vinden, geef dan een gelijke hoeveelheid liefdadigheid in hun naam- zelfs als ze geen moslims zijn want Allah zal ze belonen in deze wereld, hoewel er in het Hiernamaals geen beloning zal zijn voor de ongelovigen. 

Deze kwestie is als waarover gesproken wordt door Ibn al-Qayyiem (moge Allah hem barmhartig zijn) in al-Madaariedj (1/388): Een man in het moslimleger stal van de oorlogsbuit. Later toonde hij berouw en bracht datgene wat hij had gestolen naar de legerbevelhebber, die weigerde het aan te nemen, zeggende: �Hoe kan ik het teruggeven aan de soldaten, terwijl ze verspreid zijn?� (oftewel, hij kon de soldaten niet traceren- vert.) Dus ging de man naar H�adjaadj ibn as-Shaa�ier (voor zijn advies). H�adjaadj zei: �Allah kent het leger, Hij kent hun namen en de namen van hun vaders. Betaal ��nvijfde aan de rechtmatige eigenaar (d.w.z. de bayt al-maal of schatkist van de Islamitische staat, waaraan ��nvijfde van alle oorlogsbuit gegeven dient te worden) en geef de rest als liefdadigheid in hun naam. Allah zal ervoor zorgen dat het hen zal bereiken.� Dus deed de man wat hem geadviseerd werd. Toen hij Moe�aawiyah (de khaliefah) hierover vertelde, zei hij: �Was ik maar degene die deze fatwa aan jou had gegeven, het zou me dierbaarder zijn dan de helft waarover ik regeer.� Sheikh al-Islaam Ibn Taymieyyah (moge Allah hem barmhartig zijn) vaardigde een soortgelijke fatwa uit, welke ook in al-Madaariedj wordt genoemd.

(Uit het boek "Ik wil berouw tonen, maar�")

Oh how I pray that on that day, We'll be with those to whom Allah will say: Peace be with you, I am pleased with you.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2006 om 07:23

Assalamoe3leikoem zuster,

Voor wat ik weet en heb gehoord in de moskee is dat ze als volgt met bijv rente geld omgaan je kunt het weggeven Het geldt indd niet als Sadaqaa maar als je het bijv aan de moskee geeft en zij kopen er boeken voor die zij NIET verkopen maar weggeven aan bijv mensen die interesse hebben in de Islaam kun je dit doen zolang je er maar wel bij vermeld dat het om geld gaat dat niet Halal is. Dit is wat zij hanteren.

Je kunt het natuurlijk ook geven aan arme mensen in bijv derde wereld landen.

Wa Allahoe A3lem,

Succes!

Gayr Inscha Allah...

Wa Assalamoe3leikoem

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Zustertjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 mei 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Zustertjuh Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 mei 2006 om 16:03

Ik wou jullie allemaal fftjes bedanken!!

Djazaka Allahoe gairan, ik heb het advies doorgemaild....

Moge Allah swt haar inshAllah vergeven en ons allen leiden tot het juiste inshAllahh...

Wa salamoe 3alaikoem warahmtoelahi wabarakatoehoe.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.