Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Is Christianity based on pagan roots?

 Post Reply Post Reply Pagina  <123>
Schrijver
Horzel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Horzel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Is Christianity based on pagan roots?
    Geplaatst op: 18 september 2006 om 17:20
In eerste instantie geplaatst door alzukar

W�e zegt in de Evangelie�n dat hij de zoon van God is? Jezus z�lf?

Volgens mij niet. Hij noemt zich wel 'mensenzoon' (Mt.9:6). Kijk ook naar Mt.26:64. Hij noemt zichzelf niet de zoon van God, hoewel dat wel wordt gesuggereerd door de hogepriester.
Terug naar boven
Horzel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Horzel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2006 om 16:24
In eerste instantie geplaatst door Priscilla

Er zijn mensen die het houden bij de 4-eenheid (quaterniteit), d.i: Vader, Zoon, Helige Geest en Maria (als moeder van God).

Ik ben het absoluut oneens met die mensen. Er staat geen enkele aanwijzing in het NT dat Maria goddelijk is zoals dat over Jezus er wel staat.


Ik ben het eens met je 'oneensheid'. Echter, Maria is wel gezegend onder de vrouwen (Lc.1:28). Voor sommigen is dit een reden om haar heel belangrijk te vinden. Ze heeft immers God zelf gebaard. Het gaat hier om de vorm 3-eenheid, 4-eenheid, het maakt mij niet uit. De boodschap blijft hetzelfde.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2006 om 16:18
W�e zegt in de Evangelie�n dat hij de zoon van God is? Jezus z�lf?
Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2006 om 14:55

Er zijn mensen die het houden bij de 4-eenheid (quaterniteit), d.i: Vader, Zoon, Helige Geest en Maria (als moeder van God).

Ik ben het absoluut oneens met die mensen. Er staat geen enkele aanwijzing in het NT dat Maria goddelijk is zoals dat over Jezus er wel staat.

Terug naar boven
Horzel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Horzel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2006 om 14:49
Protestant heeft gelijk. We vinden de 3-eenheid in het NT. Het OT aanhalen is riskie. Dat is toch in een andere tijd gescherven. Het is ook meer Joods dan het NT. Het NT verwijst naar het OT en niet andersom. Ik bedoel, je kunt niet het OT 'inlezen' in het NT. Maar goed, er zijn dus wel hele duidelijke sporen te vinden in het NT (2e helft van de eerste eeuw). Dus het komt niet zomaar in de 3e eeuw om de hoek zeilen. En ja, het is wel een neo-platonische filosofische constructie. Maar wel eentje die voldeed aan de behoeften van die tijd. Ik vergelijk het altijd met de verpakking van een pak melk. De ene keer zit de melk in een pak, en de andere keer in een fles. Maar de melk blijft hetzelfde. De melk is de christelijke boodschap, de 3-eenheid en hoe die eruit ziet kun je vergelijken met de verpakking. Er zijn mensen die het houden bij de 4-eenheid (quaterniteit), d.i: Vader, Zoon, Helige Geest en Maria (als moeder van God).

Om op dat pagnisme terug te komen: onzin. Er is hooguit sprake van invloed. En als er overeenkomsten zijn tussen bepaalde wonderen, dan zijn ze in de Bijbel gekomen om aan te geven hoe bijzonder Jezus wel niet was.
Terug naar boven
Protestant Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Protestant Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2006 om 12:50

In 1 Johannes 5 vers 5 staat :Wie is het die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God? Deze is het, Die gekomen is door water en bloed Jezus de Christus, niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest is het Die getuigt, dat de Geest de Waarheid is. De Geest, en het water, en het bloed, en die drie zijn tot ��n. En wie is dat???    Christus.

Wat in vers 7 staat, staat niet in de grondtekst, maar is later in gezet door de Roomse-Kerk, Vader Zoon en Heilige Geest, die drie zijn ��n is Rooms, en staat niet in de Griekse grondtekst. In andere vertalingen staat dit vers tussen haken, wat wil zeggen dat het later is ingevoed.

 

Protestant.

Terug naar boven
Hugo Chr�tien Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hugo Chr�tien Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2006 om 10:14
In eerste instantie geplaatst door Islam01(moge hij ooit tot de erkenning van de waarheid komen)

Nu is het vraag: kan de bedenker hiervan enige support of enige bewijs halen uit de oude testament waarbij een van de israelitische profeten(waaronder Mozes)of God zelf iets zeggen/zegt over de drie-eenheid in duidelijke taal.


Hoewel ik niet de bedenker van het woord drie-eenheid ben, toch het begin van een korte weergave over de Drie-eenheid in het OT. Verscheidene malen heb ik het willen afmaken en eindelijk eens posten op een van de vele topics die er regelmatig over verschijnen. Maar doordat ik zowel zeer kritisch ben op mijn eigen schrijven en zeer weinig tijd heb, komt dat er nooit van. Dus heb ik maar besloten om te posten wat ik al heb.

�Beresh*t bara Elohim�, zo begint de bijbel, �In het begin schiep God�. Zo wordt al direct in het begin de drie-eenheid benoemd door het gebruik van het woord Elohim. Dit woord is een meervoudsvorm en komt 2570 maal voor in het OT tegenover, 57 maal, het enkelvoud Eloah. Verder wordt er nog gebruik gemaakt van El (ev), 226 maal, en Elim (mv), 9 maal. Dit woordgebruik is hierdoor volledig uniek te noemen vergeleken met de literatuur van alle andere volken.
Toch is dit niet het enige in het eerste hoofdstuk dat naar de drie-eenheid verwijst. �veRuach Elohim merachefet al-peney hamayim�, �en de Geest Gods zweefde over het aangezicht van de wateren�, Zo wordt al direct in de beginverzen de Heilige Geest genoemd. (Er zal later nog nader op de Geest Gods worden ingegaan)
En vervolgens bij de schepping van de mens spreekt God aldus: �Laat Ons mensen maken, naar ons beeld, als onze gelijkenis� (Gen 1:26). �En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.� Er wordt slechts vier maal in de Bijbel door God in meervoud gesproken: Gen 1:26; 3:22; 11:7 en Jes 6:8. Deze woorden werden gesproken in een tijd dat er nog geen majesteitsmeervoud bestond.
Een zin die iedere Jood en Christen kent is deze: �Shema Yisra'el YHWH Eloheynu YHWH Echad�. Dat betekend: Hoor Isra�l YHWH uw God, YHWH is ��n. Merk op dat hierbij het Hebreeuwse woord echad is gebruikt en niet yachid. Het hebreeuwse woord yachid kan alleen maar ��n betekenen, echad echter, wordt ook gebruikt in de zin van eenheid:
(Gen 2:24) Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot ��n (echad) vlees zijn.
(Ex 24:3) Als Mozes kwam en verhaalde aan het volk al de woorden des HEEREN, en al de rechten, toen antwoordde al het volk met ��n (echad) stem, en zij zeiden: Al deze woorden, die de HEERE gesproken heeft, zullen wij doen.
Er moet overigens ook nog worden opgemerkt dat men te vergeefs kan zoeken naar een tekst waarin het woord yechad op God van toepassing is.
Hoe stelt God zich voor in de bijbel? Als de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob. Hoewel het woord God slechts eenmaal hoeft te worden gebruikt, wordt er daarentegen drie maal gezegd: �ik ben de God van�. Hierdoor is ook deze formulering een verwijzing naar de Drie-eenheid.

Maar er is meer, veel meer. Er staan in het Oude Testament een aantal opmerkelijke ontmoetingen.

Genesis 18 spreekt van de ontmoeting van Abraham met de HERE.
1 En de HERE verscheen aan hem bij de terebinten van Mamre, terwijl hij op het heetst van de dag in de ingang der tent zat. 2 En hij sloeg zijn ogen op en zag, en zie, drie mannen stonden bij hem; toen hij hen zag, liep hij hun uit de ingang van zijn tent tegemoet, en boog zich ter aarde; � 22 Toen wendden die mannen zich vandaar en gingen naar Sodom, maar Abraham bleef nog staan voor de HERE. � 19:1a En de twee engelen kwamen in de avond te Sodom.

In de christelijke traditie wordt aangenomen dat het hier om Jezus gaat, voordat hij mens werd en twee engelen. Hoe het ook zij God kwam in een mensengestalte naar het tentenkamp van Abraham.

Dan bij de verwoesting van Sodom en Gomorra staat er iets opmerkelijks:
(Gen 19:24) Toen liet de HERE zwavel en vuur op Sodom en Gomorra regenen, van de HERE, uit de hemel;

God blijkt zich daar op twee plaatsen tegelijkertijd te hebben gemanifesteerd.

Vervolgens bij een ontmoeting van Jakob met de HERE en hij met Hem geworsteld had staat er:

Gen 32:29-31
29 Daarop zei hij: �Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Isra�l (dat betekent God strijdt), want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen.� 30 Jakob vroeg: �Zeg me toch hoe u heet.� Maar hij kreeg ten antwoord: �Waarom vraag je naar mijn naam?� Toen zegende die ander hem daar. 31 Jakob noemde die plaats Peni�l (dat betekent aangezicht van God), �want,� zei hij, �ik heb oog in oog gestaan met God en ben toch in leven gebleven.�

Bij de volgende ontmoetingen vinden we telkens de Engel des Heren. In de christelijke traditie wordt iedere keer verondersteld dat het om Jezus gaat, voordat Hij mens werd. We lezen dan o.a.:

Genesis 16:7-14
7 En de Engel des HEREN trof haar aan bij een waterbron in de woestijn, bij de bron aan de weg naar Sur. � 13 Toen noemde zij de naam des HEREN, die tot haar gesproken had: Gij zijt een God des aanziens; want, zeide zij, heb ik hier ook omgezien naar Hem, die naar mij ziet? 14 Daarom noemt men die put: de put Lachai-Ro�; zie, hij is tussen Kades en Bered.

Exodus 3:2-6
2 Daar verscheen hem de Engel des HEREN als een vuurvlam midden uit een braamstruik. Hij keek toe, en zie, de braamstruik stond in brand, maar werd niet verteerd. 3 Mozes nu dacht: Laat ik toch dat wondere verschijnsel gaan bezien, waarom de braamstruik niet verbrandt. 4 Toen de HERE zag, dat hij het ging bezien, riep God hem uit de braamstruik toe: Mozes, Mozes! En hij antwoordde: Hier ben ik. 5 Daarop zeide Hij: Kom niet dichterbij: doe uw schoenen van uw voeten, want de plaats, waarop gij staat, is heilige grond. 6 Voorts zeide Hij: Ik ben de God van uw vader, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob. Toen verborg Mozes zijn gelaat, want hij vreesde God te aanschouwen.

Nu zou ik opzich genoeg schriftbewijs hebben verzameld met betrekking tot de Engel des Heren, want er staat geschreven op het getuigenis van twee of meer zal iets vast staan. Toch zal ik een dubbel getuigenis geven, ondanks dat de post zo uiteindelijk erg lang kan worden, terwijl ik u tevens spaar met de vele overige schriftgetuigen.

Richteren 2:1
Toen ging de Engel des HEREN van Gilgal naar Bokim en zeide: Ik heb u uit Egypte doen trekken en gebracht in het land dat Ik uw vaderen onder ede beloofd had, en Ik heb gezegd: Ik zal mijn verbond met u in eeuwigheid niet verbreken,

Richteren 13:19-22
19 Daarop nam Manoach een geitebokje en een spijsoffer en offerde dit op een rots aan de HERE. Toen deed Hij een wonder, terwijl Manoach en zijn vrouw toezagen. 20 Terwijl de vlam van het altaar omhoog steeg naar de hemel, voer de Engel des HEREN op in de vlam van het altaar. Toen Manoach en zijn vrouw dit zagen, wierpen zij zich op hun aangezicht ter aarde. 21 De Engel des HEREN verscheen niet meer aan Manoach en zijn vrouw. Toen begreep Manoach, dat het de Engel des HEREN geweest was. 22 En Manoach zeide tot zijn vrouw: Wij zullen zeker sterven, want wij hebben God gezien.

Uit deze passages blijkt dat de Engel des HEREN gelijk wordt gesteld aan de HERE zelf. Toch blijkt uit ander schriftbewijs dat deze ook onderscheiden wordt:

1 Kron 21:15
Ook zond God een engel naar Jeruzalem om dat te verdelgen, maar zodra hij daarmee begon, zag de HERE het, en het onheil berouwde Hem; Hij zeide tot de verderfengel: Genoeg! Laat nu uw hand zinken. De engel des HEREN stond toen bij de dorsvloer van de Jebusiet Ornan.

Nog iets:als de drie-eenheid zo belangrijk is waarom heeft de profeet Jezus zelf hierover niets gezegd toen de jood hem vroeg:meester wat is de eerste gebod?


De drie-eenheid is namelijk geen gebod. Daarentegen is het eveneens verkeerd om te veronderstellen dat Jezus totaal geen aanwijzingen in die richting zou hebben gegeven. Als je dat denkt dan kun je namelijk nooit begrijpen waarom Jezus van godslastering werd beschuldigd:

Joh 10:33 De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt.
Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2006 om 13:20

In eerste instantie geplaatst door Islam01

Hoe wil je dan de drie-eenheid verdedigen??
Hindoesme heeft ook een soorte drie-eenheid systeem.

Romeinse en egyptische mythes hadden ook drie-eenheid.

Wil je dan zeggen dat de christendom ouder is dan hindoesme,romeinse/egyptische heidendom waarbij drie-eenheid centraal stonden?

Hoe wil je de drie-eenheid in de christendom verdedigen terwijl joden dit verwerpen?

Ik moet even erbij zeggen dat niet alle christenen in de drie-eenheid geloven.

Om te kunnen zeggen dat de ene religie beinvloed is door de andere moeten er wel duidelijke overeenkomsten zijn en voldoende mogelijkheid tot vermenging. Dat er een paar vage overeenkomsten zijn wil nog niet zeggen dat de een de ander beinvloed heeft. De Grieken hadden ook profeten en hun religie was er eerder dan de Islam, maar dat wil nog niet meteen zeggen dat de Islam hierdoor beinvloed is. Het moeten gewoon duidelijke en specifieke overeenkomsten zijn.

Egypte zou wel invloed gehad kunnen hebben op het christendom omdat het bij het ontstaan van het christendom ook in het Romeinse rijk lag. Maar hun drie-eenheid zit heel anders in elkaar. Het ontstond doordat men de goden half door elkaar haalde. Een god van de lucht bijvoorbeeld en een god van de zon. De ��n werd op de ene plek vereerd en de ander op een andere plek. Door invloed van de bevolkingsgroepen op elkaar werd de ��n dan op een gegeven moment vereerd in plaats van de ander: ze werden dan dezefde god (zoals Horus en Ra). Dat is een heel ander soort 'twee-eenheid' dan de drie-eenheid die je in het christendom tegenkomt. Dit zijn verschillende goden die op dezelfde plaats komen te staan omdat men ze allebei op dezelfde manier wil aanbidden.

Hindoe drie-eenheid:  Brahma, Vishnu and Shiva.

Wat ik begrepen heb van een hindoe vriend is dat zij geloven in ��n God maar volgens hen heeft God verschillende gedaantes/vormen.

Brahma is geen Vishnu en ook niet andersom.Shiva is niet Brahma noch Vishnu en ook niet andersom maar ze vormen ��nheid of beter gezegd ze zijn ��n God.

Dat is precies wat de katholieken ook geloven.Ze geloven dat de Vader God is,de Zoon God is en de heilige geest ook een God is.

De heilige Geest is niet de Vader,de Vader is niet de zoon en de Zoon is niet de heilige Geest maar ze vormen een ��nheid/ze zijn ��n God.

Dan is je vriend blijkbaar een monothe�stische hindoe: "De monothe�sten zien elke 'god' als facet van de ene God." Deze hindoes geloven in ��n god met veel verschillende eigenschappen. Dit werkt niet goed omdat sommige eigenschappen elkaar uitsluiten, bijvoorbeeld oorlog en vrede. Daarom zijn de eigenschappen van elkaar gescheiden over veel verschillende goden, niet alleen Brahma, Vishnu en Shiva, maar ook: Krishna, Rama enz. Deze "meer-eenheid" is anders omdat hun ene god gesplitst wordt op de eigenschappen. Onze god heeft geen tegenstrijdige eigenschappen. De Vader is niet liefdevoller of oorlogszuchtiger dan de Zoon of de Geest. Ze hebben hetzelfde karakter. Ze hebben alleen een eigen taak en een eigen plek.

Moslims en christenen begrijpen elkaar altijd slecht als het om drie-eenheid gaat. Dat komt doordat het begrip "god" voor christenen heel anders is dan voor moslims. We hebben het over een heel ander soort "God". Wanneer jullie het hebben over "God" dan gaat het om een begrip dat maar ��n persoon kan omvatten (ik bedoel met persoon niet "mens" maar "individu"). Maar wanneer wij het hebben over "God" hebben we het over een begrip dat drie personen omvat die het samenstellen. Bijvoorbeeld: je hebt drie personen: Harry, Dirk en Joep. Harry is niet Dirk, Dirk is niet Joep en Joep is niet Harry. Ze zijn wel alledrie mannelijk. Ze hebben alledrie dezelfde mannelijke eigenschappen. Dus: 3 personen en 1 geslacht. Je bent mannelijk of je bent het niet --> je bent God of je bent het niet. We zeggen dus niet dat er meerdere goden bestaan, er kunnen ook geen meerdere soorten mannelijkheid bestaan.

Nu is het vraag: kan de bedenker hiervan(Moge God hem vervloeken)enige support of enige bewijs halen uit de oude testament waarbij een van de israelitische profeten(waaronder Mozes)of God zelf iets zeggen/zegt over de drie-eenheid in duidelijke taal.

Waarom is dat nodig? De Isra�lieten aanbaden God, dus alledrie. Ze hoefden nog helemaal niets te weten van de verschillende personen van Vader, Jezus of de Heilige Geest omdat die nog helemaal niet op de voorgrond traden met hun werk. Pas toen Jezus kwam, bleek dat er verschillende personen waren en werd het begrip "God" ingevuld. Het was daarvoor nog incompleet maar wel voldoende. Net als dat Mohammed volgens jullie de openbaring aanvulde, zo vult Jezus volgens ons de openbaring van het Oude Testament aan. Dat kan omdat dit niet met elkaar in strijd is.

Nog iets:als de drie-eenheid zo belangrijk is waarom heeft de profeet Jezus zelf hierover niets gezegd toen de jood hem vroeg:meester wat is de eerste gebod?

Omdat het er vanzelf uit volgt, net als veel andere dingen die Jezus anders ook wel had kunnen zeggen. Als je volgens het christendom God liefhebt stel je je open voor zijn boodschap en ga je geloven dat God drie-enig is. Christenen die niet in drie-eenheid geloven moeten denk ik de bijbel nog maar eens lezen en niet een eigen aangepaste bijbel.

Terug naar boven
Islam01 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 304
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Islam01 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2006 om 11:41
In eerste instantie geplaatst door Priscilla

Grappig trouwens dat er mexicaanse invloeden genoemd worden! Was er al contact met mexico in de eerste paar eeuwen? En invloeden van Mithras waarvan de overeenkomsten pas in de mythologie te vinden zijn vanaf 400 na Chr. Wie zou wie nu beinvloed hebben?

 

Hoe wil je dan de drie-eenheid verdedigen??
Hindoesme heeft ook een soorte drie-eenheid systeem.

Romeinse en egyptische mythes hadden ook drie-eenheid.

Wil je dan zeggen dat de christendom ouder is dan hindoesme,romeinse/egyptische heidendom waarbij drie-eenheid centraal stonden?

Hoe wil je de drie-eenheid in de christendom verdedigen terwijl joden dit verwerpen?

Ik moet even erbij zeggen dat niet alle christenen in de drie-eenheid geloven.

Hindoe drie-eenheid:  Brahma, Vishnu and Shiva.

Wat ik begrepen heb van een hindoe vriend is dat zij geloven in ��n God maar volgens hen heeft God verschillende gedaantes/vormen.

Brahma is geen Vishnu en ook niet andersom.Shiva is niet Brahma noch Vishnu en ook niet andersom maar ze vormen ��nheid of beter gezegd ze zijn ��n God.

Dat is precies wat de katholieken ook geloven.Ze geloven dat de Vader God is,de Zoon God is en de heilige geest ook een God is.

De heilige Geest is niet de Vader,de Vader is niet de zoon en de Zoon is niet de heilige Geest maar ze vormen een ��nheid/ze zijn ��n God.

 

 

 

Nu is het vraag: kan de bedenker hiervan(Moge God hem vervloeken)enige support of enige bewijs halen uit de oude testament waarbij een van de israelitische profeten(waaronder Mozes)of God zelf iets zeggen/zegt over de drie-eenheid in duidelijke taal.

Nog iets:als de drie-eenheid zo belangrijk is waarom heeft de profeet Jezus zelf hierover niets gezegd toen de jood hem vroeg:meester wat is de eerste gebod?

72. Zij lasteren God, die zeggen: "Waarlijk Allah, Hij is de Messias, de zoon van Maria," terwijl de Messias zelf zeide: "O, kinderen Isra�ls, aanbidt Allah, Die mijn Heer en uw Heer is." Gewis, voor hem die iets met Allah vereenzelvigt, heeft Allah de Hemel verboden en het Vuur zal zijn verblijfplaats zijn. Er is voor de onrechtvaardigen geen helper.

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar boven
Fireworks Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fireworks Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2006 om 13:29

die indianen wisten trouwens zelf niet wat een baard was ;)....ze waren zelf zonder baard......merkwaardig.....zeer merkwaardig

 

Terug naar boven
Fireworks Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fireworks Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2006 om 13:28

Priscilla,

Er is meer tussen hemel en aarde dan wij kunnen beseffen. Om er eens 2 te noemen:

De indianen in Amerika wisten dat er boven alle geesten uit 1 God is, en dat er een man van God gezonden zou worden met een baard en een wit gewaad, en dat hij over de oceaan uit het oosten zou komen.

De azateekse kalender zegt al meer dan 3000 jaar lang dat er in 2012AC een grote omwenteling komt en dat het einde van de huidige beschaving in zicht is. Met alles wat er tot op heden gebeurd ten aanzien van de vervulling van de bijbelse eindtijdprofetien begint het er op te lijken dat het inderdaad zo lang niet meer duurt voordat Jezus terug komt.

Het moet iets bovennatuurlijks zijn dat aan dat soort zaken ten grondslag ligt.

Heel bijzonder allemaal.

Groeten Fireworks

 

Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2006 om 13:13

Grappig trouwens dat er mexicaanse invloeden genoemd worden! Was er al contact met mexico in de eerste paar eeuwen? En invloeden van Mithras waarvan de overeenkomsten pas in de mythologie te vinden zijn vanaf 400 na Chr. Wie zou wie nu beinvloed hebben?

Terug naar boven
Fireworks Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fireworks Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2006 om 13:03

Christianity is zeker niet gebaseerd op pagan roots, maar zoals bij alle monotheistische godsdiensten het geval is zijn er wel wat pagan roots ingeslopen. de kern is echter gebaseerd op:

1 God zelf

2 Het geen aan joodse profeten geopenbaard is

3 De leringen van Jezus Christus, de aangekondigde messias die ooit nog een terug komt, en die geboren is uit een maagd als uniek teken aan de mensheid, en die voorafgegaan werd door de ''roepende profeet in de woestij Johannes de Doper'' die van hem verklaard heeft: Hij is het waarover ik zo vaak gesproken heb, en ik heb gezien dat Gods geest uit de Hemel op hem neerdaalde ENNNNN op hem BLEEFFFF

4 De aanvullende openbaringen doormiddel van de door Jezus reeds aangekondigde Hielige Geest, die in principe in alle mensen kan inwonen, en waarvan geschreven staat ''hij zal Gods wetten in uw hart schrijven'', en ''hij zal u al mijn woorden in herinnering brengen''

Groeten,

 

 

Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2006 om 12:51

En een nieuwe generatie van Christ-mythers staat op met dezelfde drogredenen.

In eerste instantie geplaatst door Islam01

For example, the religion of Zoroaster was founded circa 628-551 BCE in ancient Persia and roused mankind in the need for hating a devil, the belief of a paradise, last judgment and resurrection of the dead.

Om zomaar even een indruk te geven van de informatie die je geeft: "In het zoroastrisme is er geen leven na de dood, het is het hier en nu dat je moet leven." (wiki)

Horus

Horus and the Father are one
*Horus is the Father seen in the Son
*Horus, light of the world, represented by the symbolical eye, the sign of salvation.
*Horus was the way, the truth, the life by name and in person
*Horus baptized with water by Anup (Jesus baptized with water by John)
*Horus the Good Shepherd
*Horus as the Lamb (Jesus as the Lamb)
*Horus as the Lion (Jesus as the Lion)
*Horus identified with the Tat Cross (Jesus with the cross)
*The trinity of Atum the Father, Horus the Son, Ra the Holy Spirit
*Horus the avenger (Jesus who brings the sword)
*Horus the afflicted one
*Horus as life eternal
*Twelve followers of Hours as Har-Khutti (Jesus' 12 disciples)

Horus werd niet afgebeeld als lam of leeuw maar als valk omdat hij de god van de lucht was en als klein bloot jongentje omdat de mythen van Horus met die van Ra (god van de zon) vermengd werden. Door deze vermenging liep de boel in de war en zou Horus zijn eigen vader en zoon moeten zijn. Dit heeft men echter opgelost door wat te schuiven in de stamboom. Omdat hij de god van de lucht was was zijn ene oog de zon het het andere was de maan. Hij was volgens hen letterlijk degene die de aarde licht bracht (behalve bij nieuwe maan, dan was hij blind!), terwijl dit van Jezus in figuurlijke zin gezegd wordt. Over dat hij de weg, de waarheid, de herder, het leven en het eeuwige leven was is niets te vinden. Horus zegt ergens dat hij de god van oorlog en wraak is terwijl Jezus zich een vredevorst noemt en pleit voor vergeving in plaats van wraak. Er was ook geen sprake van een drie-eenheid van Atum, Horus en Ra. De goden werden door elkaar gehaald toen de mythologie zich vermengde, maar dit was geen kwestie van slechts drie goden: ook Khepri, Amun, Heryshaf werden met Ra geidentificeerd.

Ik heb zo even je claims naast de informatie van de engelse wikipedia gelegd en er blijft gewoon niets van over. Het kost helaas veel tijd om alles na te trekken. Misschien doe ik de rest later. Het is in ieder geval erg kwalijk dat er mensen zijn die zulke dingen verzinnen om het christendom aan te vallen, vind je ook niet?

Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juli 2006 om 12:29
In eerste instantie geplaatst door Trappistje

In eerste instantie geplaatst door Murat

De kabba is de richting voor de moslims, zodat niet 1 naar het noorden bidt en ander naar het zuiden. De zwarte steen komt volgens mij uit de tijd van ibrahim(as) en als respect daarvoor zit die in Mekka. In een oorlog is de zwarte steen 75 jaar niet op zijn plaats geweest.

Waarom is in de loop van mohammeds leven die richting veranderd?

Was jerusalem ineens niet meer goed genoeg?

Wie ruilt Sion in voor een zwarte steen, in een voormalige tempel van overspel en afgodendienst?



Even een opmerking tussendoor.
Er is niks mis met Jeruzalem.
Vanuit Jeruzalem zal de Messias (MET de Joden) regeren.
En de wereld bevrijden van ellende/zonde en een eeuwig Vredesrijk stichten.

Jesaja 2:
2
Eens zal de dag komen dat de berg
met de tempel van de HEER rotsvast zal staan,
verheven boven de heuvels, hoger dan alle bergen.
Alle volken zullen daar samenstromen,

3
machtige naties zullen zeggen:
�Laten we optrekken naar de berg van de HEER,
naar de tempel van Jakobs God.
Hij zal ons onderrichten, ons de weg wijzen,
en wij zullen zijn paden bewandelen.�
Vanaf de Sion klinkt zijn onderricht,
vanuit Jeruzalem spreekt de HEER.


4
Hij zal rechtspreken tussen de volken,
over machtige naties een oordeel vellen.
Zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegijzers
en hun speren tot snoeimessen.
Geen volk zal nog het zwaard trekken tegen een ander volk,
geen mens zal meer weten wat oorlog is.


5
Nakomelingen van Jakob, kom mee,
laten wij leven in het licht van de HEER.


Verder is het niet zo moeilijk denk ik; de engel die tot Mohammed sprak heeft het over een andere stad.

42 De Consultatie (Asj-Sjoera)
7. Zo hebben Wij u de Koran in het Arabisch geopenbaard, opdat gij de Moeder der steden (Makka) en al het omringende moogt waarschuwen;

En volgens mij is de Moskee daar ook belangrijk.

48: Overwinning (Al-Fat'h)

27. Voorwaar, Allah vervulde het visioen van Zijn boodschapper naar waarheid. Voorzeker gij zult de Heilige Moskee (te Makka) in vrede binnengaan met haar geknipt of geschoren zonder vrees. Dus Hij wist wat u onbekend was en Hij heeft u hiervoor een nabijzijnde overwinning toegezegd.


In de Bijbel is het natuurlijk anders.
Jeruzalem is voor de Schepper belangrijk.


Psalmen 132:
13
De HEER heeft Sion verkozen
en als woonplaats begeerd:

14
�Dit is, voor altijd, mijn rustplaats,
hier verlang ik te wonen.



Vanwege de woordjes overwinning zal het hier wel mee te maken hebben.
Hieronder gaat het namelijk over een 'verre' profetie.
Misschien niet zo ver want jaarlijks hebben ze in Iran al een 'Jeruzalem' dag.

Zacharia 12:
1 Profetie. De woorden van de HEER over Isra�l.

Zo spreekt de HEER, die de hemel heeft uitgespannen en de aarde heeft gegrondvest, die de mens het leven heeft gegeven: 

Ik zal van Jeruzalem een beker wijn maken die de omringende volken bedwelmt. Als Jeruzalem wordt belegerd, zal ook Juda onder de voet gelopen worden. 

Op de dag dat alle volken op aarde tegen Jeruzalem oprukken, zal ik van de stad een zware steen maken waaraan haar belagers zich vertillen. 

Op die dag � spreekt de HEER � maak ik de paarden schichtig en zaai ik paniek onder hun berijders. Terwijl ik de paarden van de vijand verblind, zullen mijn ogen over het volk van Juda waken.  Dan zullen de stamhoofden van Juda bij zichzelf zeggen: Onze kracht ligt bij de inwoners van Jeruzalem, dankzij de HEER van de hemelse machten, hun God. 

Op die dag maak ik de stamhoofden van Juda tot een fakkel in een takkenbos, tot een vonk in een korenschoof, zodat de vlammen om zich heen grijpen en de omringende volken verzengen.

Jeruzalem zal blijven staan waar het staat.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juli 2006 om 07:25
In eerste instantie geplaatst door Islam01

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Is er wel een religie te vinden zonder paganistische roots?



Islam.


Daar word geen heiligen of Maria of Jezus vzmh aanbeden.Nee.


Moslims aanbidden slechts de God van Abraham,Ismael,Isaac,Mozes,Jezus,Mohammed(vrede zij met hen allen).


Dit kunnen we niet van christenen zeggen.Dat is nou het punt.



Ik aanbid helemaal niks. Aanbidden is heidens.
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2006 om 04:02
De islaam is gebasseerd op het volgende:

84. Zeg: "Wij geloven in God en in hetgeen ons werd geopenbaard en hetgeen werd geopenbaard aan Abraham, Isma�l, Iza�k, Jacob, en de stammen en hetgeen aan Mozes en Jezus en de profeten door hun Heer werd gegeven. Wij maken geen onderscheid tussen wie dan ook van hen. Aan Hem alleen onderwerpen wij ons.

 

109. En aan God behoort al hetgeen in de hemelen en al hetgeen op aarde is en tot God worden alle dingen teruggebracht.

 

Wat zwarte steen, wat kabba. De kabba is de richting voor de moslims, zodat niet 1 naar het noorden bidt en ander naar het zuiden. De zwarte steen komt volgens mij uit de tijd van ibrahim(as) en als respect daarvoor zit die in Mekka. In een oorlog is de zwarte steen 75 jaar niet op zijn plaats geweest.

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2006 om 03:57
In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

In eerste instantie geplaatst door Murat

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

In eerste instantie geplaatst door Islam01

Weetje wat,ik heb het idee dat jullie hart gezegeld is.

Moge Allah jullie leiden en jullie hart openstellen voor de waarheid.

 

 

 


Neen hoor mijn hart is niet verzegeld.
Het is enkel dat ik mijn verstand niet op slot gezet heb;-)
Jij beweerd dat abraham enkel el aanbad en ik beweer dat dit niet waar is.
Bewijzen?
Makkelijk.
De El die abraham aanbad maakte deel uit van een heel Godenleger :-)
Zal ik een foto publiceren van het beeldje wat aanbeden werd?Moet je een omschrijving hebben van de leer die hiermee verbonden was?

De steen in Mekka in de Kabaa was niet gewijdt aan El maar aan Allat.en wanneer jij beweerd dat deze gezet is door abraham dan geef je dus toe dat deze allat aanhing.
Je mag dit ontkennen in ale toonaarden maar dat deert me niet.
archeologie bewijst anders. punt :-)
En wanneer de koran anders vermeld dan is dus snel aangetoont dat dit boek geen werkelijkheid vertegenwoordigd.
De Koran versus wetenschap:-)
Ik zou er maar niet aan beginnen:-)
Het is dus logisch dat de Arabische staten archeologies onderzoek zoveel mogelijk proberen te frustreren.



grappenmaker.


Werkelijk Murat?
Bij mijn weten spreek ik geen onwaarheid.

ALLAH IS GOD DE TITEL VOOR GOD IS GOD IN DE ISLAAM. DUS HOE KOM JE BIJ ALLAT OF ALLAH, IN DE ARABISCHE BIJBEL KOMT HET WOORD ALLAH(GOD) IN GENESIS1:1 tientallen keren voor, aanbidden de christenen ook een oppergod(maangod) nee toch ?

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2006 om 03:56
In eerste instantie geplaatst door Joost

In eerste instantie geplaatst door Islam01

Weetje wat,ik heb het idee dat jullie hart gezegeld is.

Moge Allah jullie leiden en jullie hart openstellen voor de waarheid.

 

 

 

3 De Kaaba en de Islam.
Over de gevoelens van Mohammed tijdens zijn jongere jaren over de Kaaba zijn onbekend. Men gaat er van uit dat hij niet enthousiast was over het Mekkaanse heiligdom. Aanvankelijk had Mohammed de gewoonte om Jeruzalem als gebedsrichting te nemen. Doordat hij als profeet geen aansluiting vond bij het jodendom is hier verandering in gekomen.

Jij hebt de Koran nooit gelezen. Omdat de joden de profeet kleinerden door te zeggen dat de joden mohammed(saw) leerden waarnaar toe hij moest bidden, wees allah een nieuwe richting aan de kabba.

3.1 De gebedsrichting.
De jonge Mohammed ontmoette op zijn reisen met karavanen langs vele plaatsen op het arabische schiereiland. Daar kwam hij in aanraking met het joodse en christelijke geloof. Het jodendom had een grote aantrekkingskracht op Mohammed. Uit eerbied voor de joodse religie wende hij zich tijdens het gebed naar Jeruzalem. Toen hij later aansluiting bij de joodse religie zocht met zijn bovennatuurlijk ontvangen boodschappen, werd hij niet als profeet aanvaard. Uit ongenoegen heeft hij toen besloten om de gebedsrichting te veranderen. Een duidelijke aanwijzing hiervoor is te vinden in de moskee van Medina. Het is de enige moskee ter wereld met twee gebedsrichtingen. Een naar het zuiden richting Mekka en ��n naar het noorden richting Jerusalem.(zie ook Koran Sura 2, 142-152)

Deze verandering werd door islamieten gerechtvaardigd door het argument dat de Islam het originele geloof van Ibrahim was. Dit orginele geloof zou door de joden niet goed zijn doorgegeven. Met Mohammed zou het weer als nieuw zijn. Door de veranderde gebedsrichting naar de Kaaba te Mekka werden de oud Mekkaanse rituelen ingebed in de Islam, inclusief de zwarte steen die werd gebruikt bij heidense ritulen.

De zwarte steen heeft helemaal geen belang. Het bewijst het ook want het lag 75 jaar lang niet in mekka(heb ik gehoord) in tijd van oorlog.

Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2006 om 17:50
In eerste instantie geplaatst door Murat

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

In eerste instantie geplaatst door Islam01

Weetje wat,ik heb het idee dat jullie hart gezegeld is.

Moge Allah jullie leiden en jullie hart openstellen voor de waarheid.

 

 

 


Neen hoor mijn hart is niet verzegeld.
Het is enkel dat ik mijn verstand niet op slot gezet heb;-)
Jij beweerd dat abraham enkel el aanbad en ik beweer dat dit niet waar is.
Bewijzen?
Makkelijk.
De El die abraham aanbad maakte deel uit van een heel Godenleger :-)
Zal ik een foto publiceren van het beeldje wat aanbeden werd?Moet je een omschrijving hebben van de leer die hiermee verbonden was?

De steen in Mekka in de Kabaa was niet gewijdt aan El maar aan Allat.en wanneer jij beweerd dat deze gezet is door abraham dan geef je dus toe dat deze allat aanhing.
Je mag dit ontkennen in ale toonaarden maar dat deert me niet.
archeologie bewijst anders. punt :-)
En wanneer de koran anders vermeld dan is dus snel aangetoont dat dit boek geen werkelijkheid vertegenwoordigd.
De Koran versus wetenschap:-)
Ik zou er maar niet aan beginnen:-)
Het is dus logisch dat de Arabische staten archeologies onderzoek zoveel mogelijk proberen te frustreren.



grappenmaker.


Werkelijk Murat?
Bij mijn weten spreek ik geen onwaarheid.

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2006 om 17:28
Tjonge,
ik ben zwaar onder de indruk!
Uit het stuk waar dit topic mee opent blijkt dat Jezus, de Zoon van God en
de Leeuw van Juda, niet alleen op tal van plaatsen in het Oude Testament
en de Joodse rituelen voorspeld werd, maar ook in allerlei andere
cultussen, zoals de Mithras en Horus religie.
Wie nog twijfelde moet nu toch wel echt inzien dat Jezus degene is die
door alle volkeren en culturen verwacht en voorspeld werd; de Verlosser
van de mensheid.   
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Joost Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 juni 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 9
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Joost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2006 om 17:25
In eerste instantie geplaatst door Islam01

Weetje wat,ik heb het idee dat jullie hart gezegeld is.

Moge Allah jullie leiden en jullie hart openstellen voor de waarheid.

 

 

 

3 De Kaaba en de Islam.
Over de gevoelens van Mohammed tijdens zijn jongere jaren over de Kaaba zijn onbekend. Men gaat er van uit dat hij niet enthousiast was over het Mekkaanse heiligdom. Aanvankelijk had Mohammed de gewoonte om Jeruzalem als gebedsrichting te nemen. Doordat hij als profeet geen aansluiting vond bij het jodendom is hier verandering in gekomen.

3.1 De gebedsrichting.
De jonge Mohammed ontmoette op zijn reisen met karavanen langs vele plaatsen op het arabische schiereiland. Daar kwam hij in aanraking met het joodse en christelijke geloof. Het jodendom had een grote aantrekkingskracht op Mohammed. Uit eerbied voor de joodse religie wende hij zich tijdens het gebed naar Jeruzalem. Toen hij later aansluiting bij de joodse religie zocht met zijn bovennatuurlijk ontvangen boodschappen, werd hij niet als profeet aanvaard. Uit ongenoegen heeft hij toen besloten om de gebedsrichting te veranderen. Een duidelijke aanwijzing hiervoor is te vinden in de moskee van Medina. Het is de enige moskee ter wereld met twee gebedsrichtingen. Een naar het zuiden richting Mekka en ��n naar het noorden richting Jerusalem.(zie ook Koran Sura 2, 142-152)

Deze verandering werd door islamieten gerechtvaardigd door het argument dat de Islam het originele geloof van Ibrahim was. Dit orginele geloof zou door de joden niet goed zijn doorgegeven. Met Mohammed zou het weer als nieuw zijn. Door de veranderde gebedsrichting naar de Kaaba te Mekka werden de oud Mekkaanse rituelen ingebed in de Islam, inclusief de zwarte steen die werd gebruikt bij heidense ritulen.

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2006 om 17:24
In eerste instantie geplaatst door *Kimmie*

In eerste instantie geplaatst door Islam01

Dat de pagans uit makkah ook Allah swt aanbaden ontkennen wij(moslims)niet want Ishmael bracht monotheisme naar Arabia,hij was volgeling van Abrahams-religie.

Hoe dan ook zij verzonnen valse goden naast Allah swt.

Zij dachten namelijk dat als zij die valse goden zouden aanbidden dat ze daardoor dichterbij Allah zouden komen:

 2.Voorwaar, Wij hebben u het Boek met waarheid geopenbaard; aanbid daarom Allah, oprecht zijnde jegens Hem in onderwerping.

3. Ziet, aan Allah alleen komt oprechte gehoorzaamheid toe. En degenen, die naast Hem anderen als beschermers nemen, zeggende: "Wij aanbidden dezen slechts opdat zij ons in Allah's nabijheid brengen." Voorzeker, Allah zal onder hen uitspraak doen betreffende datgene waarin zij verschillen. Voorwaar, Allah leidt een ondankbare leugenaar niet.

Kimmie de mensen uit makkah maakten geen standbeelden van Allah swt want zij wisten dat Allah swt geen mens is noch engel maar de Schepper en de Schepper houd zich onzichtbaar voor zijn dienaren.Alleen de profeten,waarachtigen,gelovigen,engelen zullen God zien.

Daartegen maakten zij wel standbeeldjes van afgoden.Alle stammen verzamelden hun afgod (360 stammen dus 360 afgoden)naar de Heilige Moskee die gebouwd werd door Abraham en Ismael.

Makkah=Mekka?
Wat ik bedoel met de ka'aba is trouwens dit: het was een polythe�stisch altaar, toen kwam de islam en is er een islamitische gebedsplaats van gemaakt.  Dat is waarschijnlijnlijk zo omdat geleidelijke verandering beter werkt dan abrupte.  De bevolking van Mekka moest niet direct alles omgooien, een deel bleef hetzelfde.  Het is een beetje net zoals een bekering, een "nieuwe" moslim doet ook niet alles in ��n keer, en niemand verwacht dat.  Alles gaat eerder geleidelijk aan, zodat de persoon goed weet wat ie doet en waarom.  Dat de Ka'abe oorspronkelijk polythe�stisch was, moet je ook niet zien als contra-islam.  Je kan het ook zien als dat een God in een zijn aangenomen oneindige wijsheid bedacht dat de Ka'aba als symbool behouden bij mensen een geleidelijkere (en dus doordachtere) bekering kon bekomen.

Psalm 138:2
I will bow down toward your holy temple and will praise your name for your love and your faithfulness, for you have exalted above all things your name and your word.

GOD Almighty's Holy Temple in Islam is the Kaaba in Mecca.


Genesis 28:16-18
16 When Jacob awoke from his sleep, he thought, "Surely the LORD is in this place, and I was not aware of it."
17 He was afraid and said, "How awesome is this place! This is none other than the house of God; this is the gate of heaven."
18 Early the next morning Jacob took the stone he had placed under his head and set it up as a pillar and poured oil on top of it.

Judges 20:18
18 The Israelites went up to Bethel (the House of GOD in Hebrew) and inquired of God. They said, "Who of us shall go first to fight against the Benjamites?" The LORD replied, "Judah shall go first."

1 Chronicles 6:47-49
47 the son of Mahli, the son of Mushi, the son of Merari, the son of Levi.
48 Their fellow Levites were assigned to all the other duties of the tabernacle, the house of God.
49 But Aaron and his descendants were the ones who presented offerings on the altar of burnt offering and on the altar of incense in connection with all that was done in the Most Holy Place, making atonement for Israel, in accordance with all that Moses the servant of God had commanded.


"Behold!  We gave the site, To Abraham, of the (Sacred) House (i.e., the Kaaba), (Saying):  'Associate not anything (In worship) with Me; And sanctify My House For those who compass it round, Or stand up, Or bow, or prostrate themselves (Therein in prayer).  And proclaim the Pilgrimage among men: they will come to thee on foot and (mounted) on every kind of camel, lean on account of journeys through deep and distant mountain highways;   (The Noble Quran, 22:26-27)"

 

"Behold!  We gave the site, To Abraham, of the (Sacred) House (i.e., the Kaaba), (Saying):  'Associate not anything (In worship) with Me; And sanctify My House For those who compass it round, Or stand up, Or bow, or prostrate themselves (Therein in prayer).  And proclaim the Pilgrimage among men: they will come to thee on foot and (mounted) on every kind of camel, lean on account of journeys through deep and distant mountain highways;  (The Noble Quran, 22:26-27)"

"Say: 'O People of the Book (i.e., Jews and Christians)!    Come to common terms as between us and you:  That we worship none but Allah; that we associate no partners with Him; that we erect not, from among ourselves, Lords and patrons other than Allah.'  If then they turn back, say ye: 'Bear witness that we (at least) are Muslims (bowing to Allah's Will).'  (The Noble Quran, 3:64)"

"God forgiveth not that partners should be set up with Him; but He forgiveth anything else, to whom He pleaseth; to set up partners with God is to devise a sin Most heinous indeed. (The Noble Quran, 4:48)"

"Who can be better in religion than one who submits his whole self to God, does good, and follows the way of Abraham the true in Faith? For God did take Abraham for a friend.  (The Noble Quran, 4:125)"

Dit heeft niks te maken met de eerde godsdiensten in Mekka. Dus niks allat of Allah, ALLah betekent de naam van God. De title GOD voor GOD in de arabische bijbel genesis 1:1 komt de naam Allah ook tientallen keren voor. Geloofden de arabische christenen dan ook in 1 of andere maangod, nee toch ?

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2006 om 17:13
In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

In eerste instantie geplaatst door Islam01

Weetje wat,ik heb het idee dat jullie hart gezegeld is.

Moge Allah jullie leiden en jullie hart openstellen voor de waarheid.

 

 

 


Neen hoor mijn hart is niet verzegeld.
Het is enkel dat ik mijn verstand niet op slot gezet heb;-)
Jij beweerd dat abraham enkel el aanbad en ik beweer dat dit niet waar is.
Bewijzen?
Makkelijk.
De El die abraham aanbad maakte deel uit van een heel Godenleger :-)
Zal ik een foto publiceren van het beeldje wat aanbeden werd?Moet je een omschrijving hebben van de leer die hiermee verbonden was?

De steen in Mekka in de Kabaa was niet gewijdt aan El maar aan Allat.en wanneer jij beweerd dat deze gezet is door abraham dan geef je dus toe dat deze allat aanhing.
Je mag dit ontkennen in ale toonaarden maar dat deert me niet.
archeologie bewijst anders. punt :-)
En wanneer de koran anders vermeld dan is dus snel aangetoont dat dit boek geen werkelijkheid vertegenwoordigd.
De Koran versus wetenschap:-)
Ik zou er maar niet aan beginnen:-)
Het is dus logisch dat de Arabische staten archeologies onderzoek zoveel mogelijk proberen te frustreren.



grappenmaker.

Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2006 om 17:07
In eerste instantie geplaatst door Islam01

Weetje wat,ik heb het idee dat jullie hart gezegeld is.

Moge Allah jullie leiden en jullie hart openstellen voor de waarheid.

 

 

 


Neen hoor mijn hart is niet verzegeld.
Het is enkel dat ik mijn verstand niet op slot gezet heb;-)
Jij beweerd dat abraham enkel el aanbad en ik beweer dat dit niet waar is.
Bewijzen?
Makkelijk.
De El die abraham aanbad maakte deel uit van een heel Godenleger :-)
Zal ik een foto publiceren van het beeldje wat aanbeden werd?Moet je een omschrijving hebben van de leer die hiermee verbonden was?

De steen in Mekka in de Kabaa was niet gewijdt aan El maar aan Allat.en wanneer jij beweerd dat deze gezet is door abraham dan geef je dus toe dat deze allat aanhing.
Je mag dit ontkennen in ale toonaarden maar dat deert me niet.
archeologie bewijst anders. punt :-)
En wanneer de koran anders vermeld dan is dus snel aangetoont dat dit boek geen werkelijkheid vertegenwoordigd.
De Koran versus wetenschap:-)
Ik zou er maar niet aan beginnen:-)
Het is dus logisch dat de Arabische staten archeologies onderzoek zoveel mogelijk proberen te frustreren.



Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2006 om 16:54
In eerste instantie geplaatst door *Kimmie*

In eerste instantie geplaatst door Toverstaf

Het was Arius die de 3 eenheid in ondergeschikte volgorde plaatste,het was een stroming binnen de christelijke leer.Een ruime meerderheid van de bisschoppen kozen destijds voor de leer van de 3 eenheid op grond van de geschriften.

Met constantinus als keizerwas dat toch he?  Het concilie van Nicea?



Constatijn riep dat Concilie bijeen en opende het met een toespraak. Waarom? Omdat hij eenheid en rust wilde in zijn rijk zoals machthebbers altijd willen.

Van de vele bisschoppen stemden er twee tegen en die zijn ook ge�xcommuniceerd. Het fabeltje is dat Constantijn de drie-eenheid opdrong aan de Kerk, echter is het een feit dat al ver voor zijn tijds Kerkvaders in geschriften spreken over de drie-eenheid zoals wij die kennen. Echter deze was nog nooit op een Concilie als dogma afgekondigd.

Overigens waren er maar een paar bisschoppen van de westerse Kerk aanwezig, en de Paus (Sylvester) was er helemaal niet bij (om de Da Vinci Code maar even te corrigeren).
Terug naar boven
Islam01 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 304
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Islam01 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2006 om 16:10

Weetje wat,ik heb het idee dat jullie hart gezegeld is.

Moge Allah jullie leiden en jullie hart openstellen voor de waarheid.

 

 

 

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2006 om 15:39

Ik zie nog duidelijk hoe de taliban het culturele erfgoed van Afganistan vernietigde en daarmee de ziel van haar volk.

 

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Joost Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 juni 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 9
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Joost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2006 om 15:30
In eerste instantie geplaatst door Islam01

In eerste instantie geplaatst door *Kimmie*

Zeggen dat het niet klopt, is niet hetzelfde als bewijzen dat het niet klopt.  Ik wacht met ongeduld op effectief bewijs dus.  (En nee, geen islamitische sites, wetenschappelijke daarentegen, artikelen uit wetenschappelijke tijdschriften zijn natuurlijk ook welkom)/

 

Dat de pagans uit makkah ook Allah swt aanbaden ontkennen wij(moslims)niet want Ishmael bracht monotheisme naar Arabia,hij was volgeling van Abrahams-religie.

Hoe dan ook zij verzonnen valse goden naast Allah swt.

Zij dachten namelijk dat als zij die valse goden zouden aanbidden dat ze daardoor dichterbij Allah zouden komen:

 2.Voorwaar, Wij hebben u het Boek met waarheid geopenbaard; aanbid daarom Allah, oprecht zijnde jegens Hem in onderwerping.

3. Ziet, aan Allah alleen komt oprechte gehoorzaamheid toe. En degenen, die naast Hem anderen als beschermers nemen, zeggende: "Wij aanbidden dezen slechts opdat zij ons in Allah's nabijheid brengen." Voorzeker, Allah zal onder hen uitspraak doen betreffende datgene waarin zij verschillen. Voorwaar, Allah leidt een ondankbare leugenaar niet.

Kimmie de mensen uit makkah maakten geen standbeelden van Allah swt want zij wisten dat Allah swt geen mens is noch engel maar de Schepper en de Schepper houd zich onzichtbaar voor zijn dienaren.Alleen de profeten,waarachtigen,gelovigen,engelen zullen God zien.

Daartegen maakten zij wel standbeeldjes van afgoden.Alle stammen verzamelden hun afgod (360 stammen dus 360 afgoden)naar de Heilige Moskee die gebouwd werd door Abraham en Ismael.

 

 

 Kom je een nieuwe beeldenstorm inluiden? Moeten we de kerken in brand zetten?
Terug naar boven
Islam01 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 304
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Islam01 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2006 om 15:18
In eerste instantie geplaatst door *Kimmie*

Zeggen dat het niet klopt, is niet hetzelfde als bewijzen dat het niet klopt.  Ik wacht met ongeduld op effectief bewijs dus.  (En nee, geen islamitische sites, wetenschappelijke daarentegen, artikelen uit wetenschappelijke tijdschriften zijn natuurlijk ook welkom)/

 

Dat de pagans uit makkah ook Allah swt aanbaden ontkennen wij(moslims)niet want Ishmael bracht monotheisme naar Arabia,hij was volgeling van Abrahams-religie.

Hoe dan ook zij verzonnen valse goden naast Allah swt.

Zij dachten namelijk dat als zij die valse goden zouden aanbidden dat ze daardoor dichterbij Allah zouden komen:

 2.Voorwaar, Wij hebben u het Boek met waarheid geopenbaard; aanbid daarom Allah, oprecht zijnde jegens Hem in onderwerping.

3. Ziet, aan Allah alleen komt oprechte gehoorzaamheid toe. En degenen, die naast Hem anderen als beschermers nemen, zeggende: "Wij aanbidden dezen slechts opdat zij ons in Allah's nabijheid brengen." Voorzeker, Allah zal onder hen uitspraak doen betreffende datgene waarin zij verschillen. Voorwaar, Allah leidt een ondankbare leugenaar niet.

Kimmie de mensen uit makkah maakten geen standbeelden van Allah swt want zij wisten dat Allah swt geen mens is noch engel maar de Schepper en de Schepper houd zich onzichtbaar voor zijn dienaren.Alleen de profeten,waarachtigen,gelovigen,engelen zullen God zien.

Daartegen maakten zij wel standbeeldjes van afgoden.Alle stammen verzamelden hun afgod (360 stammen dus 360 afgoden)naar de Heilige Moskee die gebouwd werd door Abraham en Ismael.

 

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.