Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Is Christianity based on pagan roots?

 Post Reply Post Reply Pagina  <123>
Schrijver
Fireworks Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fireworks Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Is Christianity based on pagan roots?
    Geplaatst op: 27 augustus 2006 om 13:28

Priscilla,

Er is meer tussen hemel en aarde dan wij kunnen beseffen. Om er eens 2 te noemen:

De indianen in Amerika wisten dat er boven alle geesten uit 1 God is, en dat er een man van God gezonden zou worden met een baard en een wit gewaad, en dat hij over de oceaan uit het oosten zou komen.

De azateekse kalender zegt al meer dan 3000 jaar lang dat er in 2012AC een grote omwenteling komt en dat het einde van de huidige beschaving in zicht is. Met alles wat er tot op heden gebeurd ten aanzien van de vervulling van de bijbelse eindtijdprofetien begint het er op te lijken dat het inderdaad zo lang niet meer duurt voordat Jezus terug komt.

Het moet iets bovennatuurlijks zijn dat aan dat soort zaken ten grondslag ligt.

Heel bijzonder allemaal.

Groeten Fireworks

 

Terug naar boven
Fireworks Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fireworks Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2006 om 13:29

die indianen wisten trouwens zelf niet wat een baard was ;)....ze waren zelf zonder baard......merkwaardig.....zeer merkwaardig

 

Terug naar boven
Islam01 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 304
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Islam01 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2006 om 11:41
In eerste instantie geplaatst door Priscilla

Grappig trouwens dat er mexicaanse invloeden genoemd worden! Was er al contact met mexico in de eerste paar eeuwen? En invloeden van Mithras waarvan de overeenkomsten pas in de mythologie te vinden zijn vanaf 400 na Chr. Wie zou wie nu beinvloed hebben?

 

Hoe wil je dan de drie-eenheid verdedigen??
Hindoesme heeft ook een soorte drie-eenheid systeem.

Romeinse en egyptische mythes hadden ook drie-eenheid.

Wil je dan zeggen dat de christendom ouder is dan hindoesme,romeinse/egyptische heidendom waarbij drie-eenheid centraal stonden?

Hoe wil je de drie-eenheid in de christendom verdedigen terwijl joden dit verwerpen?

Ik moet even erbij zeggen dat niet alle christenen in de drie-eenheid geloven.

Hindoe drie-eenheid:  Brahma, Vishnu and Shiva.

Wat ik begrepen heb van een hindoe vriend is dat zij geloven in ��n God maar volgens hen heeft God verschillende gedaantes/vormen.

Brahma is geen Vishnu en ook niet andersom.Shiva is niet Brahma noch Vishnu en ook niet andersom maar ze vormen ��nheid of beter gezegd ze zijn ��n God.

Dat is precies wat de katholieken ook geloven.Ze geloven dat de Vader God is,de Zoon God is en de heilige geest ook een God is.

De heilige Geest is niet de Vader,de Vader is niet de zoon en de Zoon is niet de heilige Geest maar ze vormen een ��nheid/ze zijn ��n God.

 

 

 

Nu is het vraag: kan de bedenker hiervan(Moge God hem vervloeken)enige support of enige bewijs halen uit de oude testament waarbij een van de israelitische profeten(waaronder Mozes)of God zelf iets zeggen/zegt over de drie-eenheid in duidelijke taal.

Nog iets:als de drie-eenheid zo belangrijk is waarom heeft de profeet Jezus zelf hierover niets gezegd toen de jood hem vroeg:meester wat is de eerste gebod?

72. Zij lasteren God, die zeggen: "Waarlijk Allah, Hij is de Messias, de zoon van Maria," terwijl de Messias zelf zeide: "O, kinderen Isra�ls, aanbidt Allah, Die mijn Heer en uw Heer is." Gewis, voor hem die iets met Allah vereenzelvigt, heeft Allah de Hemel verboden en het Vuur zal zijn verblijfplaats zijn. Er is voor de onrechtvaardigen geen helper.

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2006 om 13:20

In eerste instantie geplaatst door Islam01

Hoe wil je dan de drie-eenheid verdedigen??
Hindoesme heeft ook een soorte drie-eenheid systeem.

Romeinse en egyptische mythes hadden ook drie-eenheid.

Wil je dan zeggen dat de christendom ouder is dan hindoesme,romeinse/egyptische heidendom waarbij drie-eenheid centraal stonden?

Hoe wil je de drie-eenheid in de christendom verdedigen terwijl joden dit verwerpen?

Ik moet even erbij zeggen dat niet alle christenen in de drie-eenheid geloven.

Om te kunnen zeggen dat de ene religie beinvloed is door de andere moeten er wel duidelijke overeenkomsten zijn en voldoende mogelijkheid tot vermenging. Dat er een paar vage overeenkomsten zijn wil nog niet zeggen dat de een de ander beinvloed heeft. De Grieken hadden ook profeten en hun religie was er eerder dan de Islam, maar dat wil nog niet meteen zeggen dat de Islam hierdoor beinvloed is. Het moeten gewoon duidelijke en specifieke overeenkomsten zijn.

Egypte zou wel invloed gehad kunnen hebben op het christendom omdat het bij het ontstaan van het christendom ook in het Romeinse rijk lag. Maar hun drie-eenheid zit heel anders in elkaar. Het ontstond doordat men de goden half door elkaar haalde. Een god van de lucht bijvoorbeeld en een god van de zon. De ��n werd op de ene plek vereerd en de ander op een andere plek. Door invloed van de bevolkingsgroepen op elkaar werd de ��n dan op een gegeven moment vereerd in plaats van de ander: ze werden dan dezefde god (zoals Horus en Ra). Dat is een heel ander soort 'twee-eenheid' dan de drie-eenheid die je in het christendom tegenkomt. Dit zijn verschillende goden die op dezelfde plaats komen te staan omdat men ze allebei op dezelfde manier wil aanbidden.

Hindoe drie-eenheid:  Brahma, Vishnu and Shiva.

Wat ik begrepen heb van een hindoe vriend is dat zij geloven in ��n God maar volgens hen heeft God verschillende gedaantes/vormen.

Brahma is geen Vishnu en ook niet andersom.Shiva is niet Brahma noch Vishnu en ook niet andersom maar ze vormen ��nheid of beter gezegd ze zijn ��n God.

Dat is precies wat de katholieken ook geloven.Ze geloven dat de Vader God is,de Zoon God is en de heilige geest ook een God is.

De heilige Geest is niet de Vader,de Vader is niet de zoon en de Zoon is niet de heilige Geest maar ze vormen een ��nheid/ze zijn ��n God.

Dan is je vriend blijkbaar een monothe�stische hindoe: "De monothe�sten zien elke 'god' als facet van de ene God." Deze hindoes geloven in ��n god met veel verschillende eigenschappen. Dit werkt niet goed omdat sommige eigenschappen elkaar uitsluiten, bijvoorbeeld oorlog en vrede. Daarom zijn de eigenschappen van elkaar gescheiden over veel verschillende goden, niet alleen Brahma, Vishnu en Shiva, maar ook: Krishna, Rama enz. Deze "meer-eenheid" is anders omdat hun ene god gesplitst wordt op de eigenschappen. Onze god heeft geen tegenstrijdige eigenschappen. De Vader is niet liefdevoller of oorlogszuchtiger dan de Zoon of de Geest. Ze hebben hetzelfde karakter. Ze hebben alleen een eigen taak en een eigen plek.

Moslims en christenen begrijpen elkaar altijd slecht als het om drie-eenheid gaat. Dat komt doordat het begrip "god" voor christenen heel anders is dan voor moslims. We hebben het over een heel ander soort "God". Wanneer jullie het hebben over "God" dan gaat het om een begrip dat maar ��n persoon kan omvatten (ik bedoel met persoon niet "mens" maar "individu"). Maar wanneer wij het hebben over "God" hebben we het over een begrip dat drie personen omvat die het samenstellen. Bijvoorbeeld: je hebt drie personen: Harry, Dirk en Joep. Harry is niet Dirk, Dirk is niet Joep en Joep is niet Harry. Ze zijn wel alledrie mannelijk. Ze hebben alledrie dezelfde mannelijke eigenschappen. Dus: 3 personen en 1 geslacht. Je bent mannelijk of je bent het niet --> je bent God of je bent het niet. We zeggen dus niet dat er meerdere goden bestaan, er kunnen ook geen meerdere soorten mannelijkheid bestaan.

Nu is het vraag: kan de bedenker hiervan(Moge God hem vervloeken)enige support of enige bewijs halen uit de oude testament waarbij een van de israelitische profeten(waaronder Mozes)of God zelf iets zeggen/zegt over de drie-eenheid in duidelijke taal.

Waarom is dat nodig? De Isra�lieten aanbaden God, dus alledrie. Ze hoefden nog helemaal niets te weten van de verschillende personen van Vader, Jezus of de Heilige Geest omdat die nog helemaal niet op de voorgrond traden met hun werk. Pas toen Jezus kwam, bleek dat er verschillende personen waren en werd het begrip "God" ingevuld. Het was daarvoor nog incompleet maar wel voldoende. Net als dat Mohammed volgens jullie de openbaring aanvulde, zo vult Jezus volgens ons de openbaring van het Oude Testament aan. Dat kan omdat dit niet met elkaar in strijd is.

Nog iets:als de drie-eenheid zo belangrijk is waarom heeft de profeet Jezus zelf hierover niets gezegd toen de jood hem vroeg:meester wat is de eerste gebod?

Omdat het er vanzelf uit volgt, net als veel andere dingen die Jezus anders ook wel had kunnen zeggen. Als je volgens het christendom God liefhebt stel je je open voor zijn boodschap en ga je geloven dat God drie-enig is. Christenen die niet in drie-eenheid geloven moeten denk ik de bijbel nog maar eens lezen en niet een eigen aangepaste bijbel.

Terug naar boven
Hugo Chr�tien Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hugo Chr�tien Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2006 om 10:14
In eerste instantie geplaatst door Islam01(moge hij ooit tot de erkenning van de waarheid komen)

Nu is het vraag: kan de bedenker hiervan enige support of enige bewijs halen uit de oude testament waarbij een van de israelitische profeten(waaronder Mozes)of God zelf iets zeggen/zegt over de drie-eenheid in duidelijke taal.


Hoewel ik niet de bedenker van het woord drie-eenheid ben, toch het begin van een korte weergave over de Drie-eenheid in het OT. Verscheidene malen heb ik het willen afmaken en eindelijk eens posten op een van de vele topics die er regelmatig over verschijnen. Maar doordat ik zowel zeer kritisch ben op mijn eigen schrijven en zeer weinig tijd heb, komt dat er nooit van. Dus heb ik maar besloten om te posten wat ik al heb.

�Beresh*t bara Elohim�, zo begint de bijbel, �In het begin schiep God�. Zo wordt al direct in het begin de drie-eenheid benoemd door het gebruik van het woord Elohim. Dit woord is een meervoudsvorm en komt 2570 maal voor in het OT tegenover, 57 maal, het enkelvoud Eloah. Verder wordt er nog gebruik gemaakt van El (ev), 226 maal, en Elim (mv), 9 maal. Dit woordgebruik is hierdoor volledig uniek te noemen vergeleken met de literatuur van alle andere volken.
Toch is dit niet het enige in het eerste hoofdstuk dat naar de drie-eenheid verwijst. �veRuach Elohim merachefet al-peney hamayim�, �en de Geest Gods zweefde over het aangezicht van de wateren�, Zo wordt al direct in de beginverzen de Heilige Geest genoemd. (Er zal later nog nader op de Geest Gods worden ingegaan)
En vervolgens bij de schepping van de mens spreekt God aldus: �Laat Ons mensen maken, naar ons beeld, als onze gelijkenis� (Gen 1:26). �En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.� Er wordt slechts vier maal in de Bijbel door God in meervoud gesproken: Gen 1:26; 3:22; 11:7 en Jes 6:8. Deze woorden werden gesproken in een tijd dat er nog geen majesteitsmeervoud bestond.
Een zin die iedere Jood en Christen kent is deze: �Shema Yisra'el YHWH Eloheynu YHWH Echad�. Dat betekend: Hoor Isra�l YHWH uw God, YHWH is ��n. Merk op dat hierbij het Hebreeuwse woord echad is gebruikt en niet yachid. Het hebreeuwse woord yachid kan alleen maar ��n betekenen, echad echter, wordt ook gebruikt in de zin van eenheid:
(Gen 2:24) Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot ��n (echad) vlees zijn.
(Ex 24:3) Als Mozes kwam en verhaalde aan het volk al de woorden des HEEREN, en al de rechten, toen antwoordde al het volk met ��n (echad) stem, en zij zeiden: Al deze woorden, die de HEERE gesproken heeft, zullen wij doen.
Er moet overigens ook nog worden opgemerkt dat men te vergeefs kan zoeken naar een tekst waarin het woord yechad op God van toepassing is.
Hoe stelt God zich voor in de bijbel? Als de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob. Hoewel het woord God slechts eenmaal hoeft te worden gebruikt, wordt er daarentegen drie maal gezegd: �ik ben de God van�. Hierdoor is ook deze formulering een verwijzing naar de Drie-eenheid.

Maar er is meer, veel meer. Er staan in het Oude Testament een aantal opmerkelijke ontmoetingen.

Genesis 18 spreekt van de ontmoeting van Abraham met de HERE.
1 En de HERE verscheen aan hem bij de terebinten van Mamre, terwijl hij op het heetst van de dag in de ingang der tent zat. 2 En hij sloeg zijn ogen op en zag, en zie, drie mannen stonden bij hem; toen hij hen zag, liep hij hun uit de ingang van zijn tent tegemoet, en boog zich ter aarde; � 22 Toen wendden die mannen zich vandaar en gingen naar Sodom, maar Abraham bleef nog staan voor de HERE. � 19:1a En de twee engelen kwamen in de avond te Sodom.

In de christelijke traditie wordt aangenomen dat het hier om Jezus gaat, voordat hij mens werd en twee engelen. Hoe het ook zij God kwam in een mensengestalte naar het tentenkamp van Abraham.

Dan bij de verwoesting van Sodom en Gomorra staat er iets opmerkelijks:
(Gen 19:24) Toen liet de HERE zwavel en vuur op Sodom en Gomorra regenen, van de HERE, uit de hemel;

God blijkt zich daar op twee plaatsen tegelijkertijd te hebben gemanifesteerd.

Vervolgens bij een ontmoeting van Jakob met de HERE en hij met Hem geworsteld had staat er:

Gen 32:29-31
29 Daarop zei hij: �Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Isra�l (dat betekent God strijdt), want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen.� 30 Jakob vroeg: �Zeg me toch hoe u heet.� Maar hij kreeg ten antwoord: �Waarom vraag je naar mijn naam?� Toen zegende die ander hem daar. 31 Jakob noemde die plaats Peni�l (dat betekent aangezicht van God), �want,� zei hij, �ik heb oog in oog gestaan met God en ben toch in leven gebleven.�

Bij de volgende ontmoetingen vinden we telkens de Engel des Heren. In de christelijke traditie wordt iedere keer verondersteld dat het om Jezus gaat, voordat Hij mens werd. We lezen dan o.a.:

Genesis 16:7-14
7 En de Engel des HEREN trof haar aan bij een waterbron in de woestijn, bij de bron aan de weg naar Sur. � 13 Toen noemde zij de naam des HEREN, die tot haar gesproken had: Gij zijt een God des aanziens; want, zeide zij, heb ik hier ook omgezien naar Hem, die naar mij ziet? 14 Daarom noemt men die put: de put Lachai-Ro�; zie, hij is tussen Kades en Bered.

Exodus 3:2-6
2 Daar verscheen hem de Engel des HEREN als een vuurvlam midden uit een braamstruik. Hij keek toe, en zie, de braamstruik stond in brand, maar werd niet verteerd. 3 Mozes nu dacht: Laat ik toch dat wondere verschijnsel gaan bezien, waarom de braamstruik niet verbrandt. 4 Toen de HERE zag, dat hij het ging bezien, riep God hem uit de braamstruik toe: Mozes, Mozes! En hij antwoordde: Hier ben ik. 5 Daarop zeide Hij: Kom niet dichterbij: doe uw schoenen van uw voeten, want de plaats, waarop gij staat, is heilige grond. 6 Voorts zeide Hij: Ik ben de God van uw vader, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob. Toen verborg Mozes zijn gelaat, want hij vreesde God te aanschouwen.

Nu zou ik opzich genoeg schriftbewijs hebben verzameld met betrekking tot de Engel des Heren, want er staat geschreven op het getuigenis van twee of meer zal iets vast staan. Toch zal ik een dubbel getuigenis geven, ondanks dat de post zo uiteindelijk erg lang kan worden, terwijl ik u tevens spaar met de vele overige schriftgetuigen.

Richteren 2:1
Toen ging de Engel des HEREN van Gilgal naar Bokim en zeide: Ik heb u uit Egypte doen trekken en gebracht in het land dat Ik uw vaderen onder ede beloofd had, en Ik heb gezegd: Ik zal mijn verbond met u in eeuwigheid niet verbreken,

Richteren 13:19-22
19 Daarop nam Manoach een geitebokje en een spijsoffer en offerde dit op een rots aan de HERE. Toen deed Hij een wonder, terwijl Manoach en zijn vrouw toezagen. 20 Terwijl de vlam van het altaar omhoog steeg naar de hemel, voer de Engel des HEREN op in de vlam van het altaar. Toen Manoach en zijn vrouw dit zagen, wierpen zij zich op hun aangezicht ter aarde. 21 De Engel des HEREN verscheen niet meer aan Manoach en zijn vrouw. Toen begreep Manoach, dat het de Engel des HEREN geweest was. 22 En Manoach zeide tot zijn vrouw: Wij zullen zeker sterven, want wij hebben God gezien.

Uit deze passages blijkt dat de Engel des HEREN gelijk wordt gesteld aan de HERE zelf. Toch blijkt uit ander schriftbewijs dat deze ook onderscheiden wordt:

1 Kron 21:15
Ook zond God een engel naar Jeruzalem om dat te verdelgen, maar zodra hij daarmee begon, zag de HERE het, en het onheil berouwde Hem; Hij zeide tot de verderfengel: Genoeg! Laat nu uw hand zinken. De engel des HEREN stond toen bij de dorsvloer van de Jebusiet Ornan.

Nog iets:als de drie-eenheid zo belangrijk is waarom heeft de profeet Jezus zelf hierover niets gezegd toen de jood hem vroeg:meester wat is de eerste gebod?


De drie-eenheid is namelijk geen gebod. Daarentegen is het eveneens verkeerd om te veronderstellen dat Jezus totaal geen aanwijzingen in die richting zou hebben gegeven. Als je dat denkt dan kun je namelijk nooit begrijpen waarom Jezus van godslastering werd beschuldigd:

Joh 10:33 De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt.
Terug naar boven
Protestant Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Protestant Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2006 om 12:50

In 1 Johannes 5 vers 5 staat :Wie is het die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God? Deze is het, Die gekomen is door water en bloed Jezus de Christus, niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest is het Die getuigt, dat de Geest de Waarheid is. De Geest, en het water, en het bloed, en die drie zijn tot ��n. En wie is dat???    Christus.

Wat in vers 7 staat, staat niet in de grondtekst, maar is later in gezet door de Roomse-Kerk, Vader Zoon en Heilige Geest, die drie zijn ��n is Rooms, en staat niet in de Griekse grondtekst. In andere vertalingen staat dit vers tussen haken, wat wil zeggen dat het later is ingevoed.

 

Protestant.

Terug naar boven
Horzel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Horzel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2006 om 14:49
Protestant heeft gelijk. We vinden de 3-eenheid in het NT. Het OT aanhalen is riskie. Dat is toch in een andere tijd gescherven. Het is ook meer Joods dan het NT. Het NT verwijst naar het OT en niet andersom. Ik bedoel, je kunt niet het OT 'inlezen' in het NT. Maar goed, er zijn dus wel hele duidelijke sporen te vinden in het NT (2e helft van de eerste eeuw). Dus het komt niet zomaar in de 3e eeuw om de hoek zeilen. En ja, het is wel een neo-platonische filosofische constructie. Maar wel eentje die voldeed aan de behoeften van die tijd. Ik vergelijk het altijd met de verpakking van een pak melk. De ene keer zit de melk in een pak, en de andere keer in een fles. Maar de melk blijft hetzelfde. De melk is de christelijke boodschap, de 3-eenheid en hoe die eruit ziet kun je vergelijken met de verpakking. Er zijn mensen die het houden bij de 4-eenheid (quaterniteit), d.i: Vader, Zoon, Helige Geest en Maria (als moeder van God).

Om op dat pagnisme terug te komen: onzin. Er is hooguit sprake van invloed. En als er overeenkomsten zijn tussen bepaalde wonderen, dan zijn ze in de Bijbel gekomen om aan te geven hoe bijzonder Jezus wel niet was.
Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2006 om 14:55

Er zijn mensen die het houden bij de 4-eenheid (quaterniteit), d.i: Vader, Zoon, Helige Geest en Maria (als moeder van God).

Ik ben het absoluut oneens met die mensen. Er staat geen enkele aanwijzing in het NT dat Maria goddelijk is zoals dat over Jezus er wel staat.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2006 om 16:18
W�e zegt in de Evangelie�n dat hij de zoon van God is? Jezus z�lf?
Terug naar boven
Horzel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Horzel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2006 om 16:24
In eerste instantie geplaatst door Priscilla

Er zijn mensen die het houden bij de 4-eenheid (quaterniteit), d.i: Vader, Zoon, Helige Geest en Maria (als moeder van God).

Ik ben het absoluut oneens met die mensen. Er staat geen enkele aanwijzing in het NT dat Maria goddelijk is zoals dat over Jezus er wel staat.


Ik ben het eens met je 'oneensheid'. Echter, Maria is wel gezegend onder de vrouwen (Lc.1:28). Voor sommigen is dit een reden om haar heel belangrijk te vinden. Ze heeft immers God zelf gebaard. Het gaat hier om de vorm 3-eenheid, 4-eenheid, het maakt mij niet uit. De boodschap blijft hetzelfde.
Terug naar boven
Horzel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Horzel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2006 om 17:20
In eerste instantie geplaatst door alzukar

W�e zegt in de Evangelie�n dat hij de zoon van God is? Jezus z�lf?

Volgens mij niet. Hij noemt zich wel 'mensenzoon' (Mt.9:6). Kijk ook naar Mt.26:64. Hij noemt zichzelf niet de zoon van God, hoewel dat wel wordt gesuggereerd door de hogepriester.
Terug naar boven
Horzel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Horzel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2006 om 17:40
Trouwens, volgens mij praten we langs elkaar heen. Priscilla heeft het over het NT en Alzukar over de ev.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2006 om 17:50
Isa/Jezus (vrede zij met hem) zegt nadrukkelijk Onze Heer in teksten in de bijbel, hiermee stelt hij indirect dat hij maar een mens was en de Heer aanbad in Islaam. Hij kwam niet op de profeten of de wet af te schaffen, maar kwam deze vervolmaken met een bevestiging hiervan en dus eenzelfde boodschap.

15:49- Bericht Mijn dienaren (O Moehammad:) "Voorwaar, Ik ben de Vergevensgsgezinde, de meest Barmhartige. 15:50- En dat Mijn bestraffing een pijnlijke bestraffing is."
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2006 om 18:11
In eerste instantie geplaatst door Horzel


In eerste instantie geplaatst door alzukar

W�e zegt in de Evangelie�n dat hij de zoon van God is? Jezus z�lf?
Volgens mij niet. Hij noemt zich wel 'mensenzoon' (Mt.9:6). Kijk ook naar Mt.26:64. Hij noemt zichzelf niet de zoon van God, hoewel dat wel wordt gesuggereerd door de hogepriester.


Heel goed. In de offici�le katholieke geloofsleer word weliswaar verklaard dat Jezus de zoon van God is, maar men heeft het toch nooit aangedurfd om Jezus' woorden voor dat doel te vervalsen. Genoemde verklaring gaat dan ook niet vergezeld van een verwijzing naar een Bijbeltekst. Overigens wordt in de Koran ook duidelijk opgeroepen tot het volgen van het door Jezus z�lf uitgesproken Woord (zie bv. Sura 3,55). Wat ik dan merkwaardig vindt is dat ik de moslims op dit forum zelden of nooit uit de Evangelie�n zie citeren. Doen ze dan niks met die oproep of zo?
Terug naar boven
Horzel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Horzel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2006 om 18:50
Ja, Jezus was mens, maar niet zomaar een mens, een profeet. En ook niet zomaar een profeet. Het was iemand die een zeer nauwe relatie had met God. Hij praatte met God alsof hij met zijn eigen vader praatte. Hij noemde God 'Abba'  (Mc.14:36), dat zoveel betekent als: papa, vader(tje). Hij was het die zo'n vast vetrouwen had in God en in de 'eindtijd', dat hij tot aan het kruis er in is blijven geloven. Waarschijnlijk heeft J veel ook niet begrepen: waarom moest zijn missie zo jammerlijk mislukken en eindigen in het kruis?

Toch moet hij rond zijn 30-ste ofzo tot het inzicht zijn gekomen van zijn nauwe relatie met God en begint hij dan vrijelijk zijn boodschap te verkondigen. Doorgaans is hij erg voorzichtig met zijn uitspraken. Het zijn woelige politieke tijden ten tijde van J leven. Voor je het weet wordt je geexecuteerd. Echter tijdens het Pesach in Jeruzalem neemt hij opeens geen blad meer voor de mond, hij zoekt doelbewust de confrontatie, terwijl hij weet wat er op het spel staat. Zijn onvoorwaardelijk geloof in zijn God is hem hier tot steun. Hij heeft het gevoel dat hij nu openlijk de confrontatie moet aangaan. Hij jaagt de geldwisselaars en de handelaren het tempelplein af en zegt dat: 'Mijn huis een huis van gebed moet zijn en geen rovershol' (Mt.21:13). Hij suggereert dat het zijn tempel is. Hij identificeert zichzelf zo erg met God dat hij zich met hem een voelt. Zoals gezegd zoekt hij doelbewust de confrontatie met de Rom. en Joodse overheid. J is een oproerkraaier en een gevaar voor de rust in het toch al politiek onrustige Jeruzalem. De Joodse overheid en de Romeinse vinden elkaar in een monsterverbond. In een schijnproces wordt hij ter dood veroordeeld en gekruizigd.

Twee dagen (de derde dag) na zijn dood verkondigen zijn volgelingen een opmerkelijk verhaal. J is niet dood, Hij leeft! Mensen krijgen 'gezichten' en zien Hem. Dat maakt hem echt de lang verwachte Messias. Later theologiseren mensen verder: J heeft goed gemaakt wat de mens heeft verprutst bij God door zijn zucht naar kennis (Adam die eet van de boom der kennis van goed en kwaad) Ja, J was niet zomaar een profeet. Hij was de profeet bij uitstek. Hij was de de Messias, de zoon van God. Via hem komen we het ware karakter van God te weet, namelijk vergevingsgezind.

Dit heeft niets te maken met God die met Maria naar bed gaat ofzo (niets biologisch). Waarschijnlijk wordt hij zich bewust van zijn missie als hij bij Joh. vertoefd in de buurt van de Jordaan (Mc.1:11) en hij zich laten dopen. Hij aanbad God inderdaad vol overgave (in Islaam), maar was tegelijkertijd zeer nauw met hem verbonden, zoals een vader met een zoon.

J was dus wel de zoon van God. Het is abstact, ik weet het, maar wie heeft gezegd dat geloven makkelijk was?
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 03:33
Je kunt alles wat er in - bijvoorbeeld - de Evangelie�n staat letterlijk nemen of, als ander uiterste, naar zijn allegorische betekenis. Ik prefereer het laatste, dat is mij gewoon meer eigen, en ik vind dan heel gemakkelijk aansluiting bij de mystieke lading die verborgen is in de Koran en andere Heilige Boeken. Uiteindelijk kennen die allemaal ��n gemeenschappelijke basis. Het gaat slechts om enkele meta-principes die ook ten grondslag liggen aan de Verlichting en de paradigma's waardoor de grote wetenschappers van onze tijd zich laten leiden. Dat eenmaal ontdekt is het niet nodig om leiding te halen bij enige specifieke religie.
Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 04:18
Sommigen maken nu eenmaal de juiste keuze`s in het leven, andere niet
soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 04:36
Ieder op zijn of haar eigen manier. Zolang we maar in goedheid met elkaar willen zijn.
Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 04:41

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Ieder op zijn of haar eigen manier. Zolang we maar in goedheid met elkaar willen zijn.

Idem dito!

soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 12:03

Je kunt alles wat er in - bijvoorbeeld - de Evangelie�n staat letterlijk nemen of, als ander uiterste, naar zijn allegorische betekenis. Ik prefereer het laatste, dat is mij gewoon meer eigen, en ik vind dan heel gemakkelijk aansluiting bij de mystieke lading die verborgen is in de Koran en andere Heilige Boeken. Uiteindelijk kennen die allemaal ��n gemeenschappelijke basis. Het gaat slechts om enkele meta-principes die ook ten grondslag liggen aan de Verlichting en de paradigma's waardoor de grote wetenschappers van onze tijd zich laten leiden. Dat eenmaal ontdekt is het niet nodig om leiding te halen bij enige specifieke religie.

Tja, als je het met iedereen eens bent hoef je nooit een theologische discussie te voeren. That's just not me... maar goed, zoals gezegd: ieder op zijn eigen manier.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 12:22
In eerste instantie geplaatst door Priscilla

Je kunt alles wat er in - bijvoorbeeld - de Evangelie�n staat letterlijk nemen of, als ander uiterste, naar zijn allegorische betekenis. Ik prefereer het laatste, dat is mij gewoon meer eigen, en ik vind dan heel gemakkelijk aansluiting bij de mystieke lading die verborgen is in de Koran en andere Heilige Boeken. Uiteindelijk kennen die allemaal ��n gemeenschappelijke basis. Het gaat slechts om enkele meta-principes die ook ten grondslag liggen aan de Verlichting en de paradigma's waardoor de grote wetenschappers van onze tijd zich laten leiden. Dat eenmaal ontdekt is het niet nodig om leiding te halen bij enige specifieke religie.


Tja, als je het met iedereen eens bent hoef je nooit een theologische discussie te voeren. That's just not me... maar goed, zoals gezegd: ieder op zijn eigen manier.



Bedoel je niet religieuze discussie i.pl.v theologische discussie?
Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 12:44

Bedoel je niet religieuze discussie i.pl.v theologische discussie?

Ik zie geen verschil. Je kunt een theologische discussie houden over de Islamitische theologie en over de Christelijke theologie.

Terug naar boven
Horzel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Horzel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 15:25
In eerste instantie geplaatst door Priscilla

Bedoel je niet religieuze discussie i.pl.v theologische discussie?

Ik zie geen verschil. Je kunt een theologische discussie houden over de Islamitische theologie en over de Christelijke theologie.


Volgens mij is Theologie systematisch nadenken over de vraag naar en het antwoordt op God en het goddelijke. Religie komt van re-legare (her-verbinden). Het laatste is breder het gaat over de bestudering van een andere werkelijkheid. Dat hoeft bij religie niet per definitie over God te gaan.
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aadtos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 15:34
wat een onzin allemaal... die steen waar tienduizenden moslims tegelijkertijd omheen lopen is volgens mij overgenomen van een heidens gebruik... dat vind ik ook het knappe wat de oprichter van de islam heeft gedaan... daarnaast zijn er complete stukken gejat uit de bijbel, joodse boeken, gnostische kringen, sektes e.d.
Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 15:55

Ssst Aad... :o

Volgens mij is Theologie systematisch nadenken over de vraag naar en het antwoordt op God en het goddelijke. Religie komt van re-legare (her-verbinden). Het laatste is breder het gaat over de bestudering van een andere werkelijkheid. Dat hoeft bij religie niet per definitie over God te gaan.

Ik dacht dat het misverstand ontstond omdat het woord theologie eigenlijk alleen op het christendom sloeg. Misschien heb je gelijk maar het is allemaal een beetje vaag. Een synoniem van religie is bijvoorbeeld godsdienst, maar dit zou dan weer alleen slaan op 'god'. En is die andere werkelijkheid niet het geestelijke (bovennatuurlijke), iets wat je ook in de theologie bestudeert?

Terug naar boven
Horzel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Horzel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 15:56
In eerste instantie geplaatst door aadtos

... die steen waar tienduizenden moslims tegelijkertijd omheen lopen is volgens mij overgenomen van een heidens gebruik...

Inderdaad, het geeft ook perfect de 'pagan roots' van de Islam aan.
Terug naar boven
Horzel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Horzel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 16:28
In eerste instantie geplaatst door Priscilla


Volgens mij is Theologie systematisch nadenken over de vraag naar en het antwoordt op God en het goddelijke. Religie komt van re-legare (her-verbinden). Het laatste is breder het gaat over de bestudering van een andere werkelijkheid. Dat hoeft bij religie niet per definitie over God te gaan.

... En is die andere werkelijkheid niet het geestelijke (bovennatuurlijke), iets wat je ook in de theologie bestudeert?

Nee, in de Theologie bestudeer je naar mijn weten de vraag naar God. 'Theos' = God, 'Logos' = leer. Dit is inderdaad bovennatuurlijk. Maar elke meta-fysische werkelijkheid hoeft nog niet op God te slaan. Vandaar het verschil.

Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 16:36

Nee, in de Theologie bestudeer je naar mijn weten de vraag naar God. 'Theos' = God, 'Logos' = leer. Dit is inderdaad bovennatuurlijk. Maar elke meta-fysische werkelijkheid hoeft nog niet op God te slaan. Vandaar het verschil.

Ik denk dat je niet puur en alleen naar het woord moet kijken. Onder theologie vallen ook subdisciplines als demonologie (studie van satan en kwade geesten), Eschatologi (oa leven na de dood) of Soteriologie (zonde en verzoening). Het hoeft dus niet pers� over God te gaan maar ook over ander bovennatuurlijke zaken.

Terug naar boven
Horzel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Horzel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 16:51
In eerste instantie geplaatst door Priscilla

Nee, in de Theologie bestudeer je naar mijn weten de vraag naar God. 'Theos' = God, 'Logos' = leer. Dit is inderdaad bovennatuurlijk. Maar elke meta-fysische werkelijkheid hoeft nog niet op God te slaan. Vandaar het verschil.

Ik denk dat je niet puur en alleen naar het woord moet kijken. Onder theologie vallen ook subdisciplines als demonologie (studie van satan en kwade geesten), Eschatologi (oa leven na de dood) of Soteriologie (zonde en verzoening). Het hoeft dus niet pers� over God te gaan maar ook over ander bovennatuurlijke zaken.


Alle 3 de disciplines hebben met de vraag naar God te maken. Zonder God geen satan. Als je de eindtijd bedoeld, zie Openb. van Joh., en v.w.b. zonde en verzoening kijk naar de chr. leer. Ik maakte het onderscheid omdat Alzukar de vraag stelde. Hij zoekt overal de wereldziel in. Ik vind dat als je het bijv. over het Hindoeisme hebt dat je het over een religie hebt. De 3 monotheistische godsdiensten stellen naar mijn mening de vraag naar God.
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aadtos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 september 2006 om 16:50
  1. volgens mij zijn alle religies op het zelfde gebaseerd... menselijke onzekerheid... en daarbij de gemoedsrust... met dat in je achterhoofd heb je iedere religie verklaart!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.141 seconden.