Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onversneden racisme in kamerdebat Belgi�

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Onversneden racisme in kamerdebat Belgi�
    Geplaatst op: 13 juli 2006 om 04:05
Onversneden racisme in kamerdebat Belgi�

Flip Deman van het Vlaams Belang heeft zich vanochtend in het kamerdebat over de Vreemdelingenwet van zijn meest racistische kant laten zien. In een geanimeerde tussenkomst haalde Deman uit naar het feit dat bij het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen een gesluierde moslima werkt die in haar functie asielaanvragen behandelt.

Spirit-kamerlid Stijn Bex reageerde in eerste instantie verbaasd, en vroeg Deman of de sluier van de betrokken ambtenaar een probleem vormde, dan wel het feit dat ze moslim is. Waarop Deman verduidelijkte dat hij het ongepast vindt dat moslims "dergelijke functies" uitoefenen. Volgens Deman is niet zozeer de sluier het probleem, maar kan het eenvoudigweg niet dat moslims dergelijk werk doen.

Stijn Bex: "Deman verklaart dat een gediplomeerde Belgische die geslaagd is voor een ingangsexamen ongeschikt is voor bepaalde overheidsfuncties, enkel en alleen omwille van het feit dat ze moslim is. Dit is een ronduit racistische uitspraak, die bovendien ingaat tegen de grondwettelijk gegarandeerde godsdienstvrijheid. Als het Vlaams Belang ooit aan de macht komt, zal het kandidaat-ambtenaren dus screenen op hun geloofsovertuiging."

"Bovendien geeft het Belang op die manier een duidelijk signaal aan andere werkgevers in ons land: het is geoorloofd om mensen te weigeren voor een job, enkel en alleen op basis van hun geloofsovertuiging. Voor de gedachtepolitie van het Belang zou Na�ma Amzil niet enkel haar hoofddoek moeten afleggen, maar eveneens haar geloofsovertuiging." voegde Bex toe.

Bron: www.nieuwsfeit.nl
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juli 2006 om 04:24
het zijn gewoon bende randdebielen bij het vlaam belang.
laa ilaha illalah
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juli 2006 om 05:04

dankje om iig niet alle belgen als randdebielen af te schilderen.

Dat standpunt is iig verwerpelijk. Over hoofddoek kan je dan nog discusieren .. (bepaalde personen moeten neutraliteit uitstralen en hoofddoek is duidelijk uitwendig symbool van godsdienst) .. maar godsdienst an sich mag NOOIT een probleem zijn.

filip de man is trouwens wel meest extremistische blokker .. hij is zelfs al keer teruggefloten door filip de winter en dat wil wel wat zeggen

xxx,

stampertje

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juli 2006 om 06:33

 

Idd Stampertje, bij bepaalde functies moet je neutraal zijn, in publieke functies dus, zeker in zo'n beroep, maar als zij gewoon "achter de schermen" werkt, moet een hoofddoek gewoon kunnen. 

 

 

Mensen kunnen toch zelf hun verstand wel gebruiken om bepaalde dingen uit elkaar te halen, of is dat nou zo moeilijk?

 

Dus een vrouw met een hoofddoek zou alleen ergens mogen werken waar niemand haar zou zien? Dus achter de schermen? Vind ik nogal erg beledigend van je om eerlijk te moeten zijn. Ik zeg toch ook niet; je kledingstijl staat mij niet aan dus ga maar lekker ergens �achter de schermen�  werken. (Ook al weet ik dat kleding wat anders is dan hoofddoek maar dan nog. Het komt op hetzelfde neer.)

 

Gegroet,

Marocaantje

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juli 2006 om 06:43

nee marocaantje ..

is iets totaal anders .. religieuze tekens staan in de weg van neutraliteit . en ja dat geld dan ook voor keppeltjes en kruistekens..

en op SOMMIGE ! plaatsen is neutraliteit van belang ..

dus passen relegieuze tekens niet ..

maar zoals ik al zei .. daar valt over te discusieren ..

In veel belgische schoolreglementen staat (stond) een verbod op het dragen van hoofddeksels in de klas .. (net als daar bv ook verbod in staat op dragen van make-up of opzichtige juwelen) maar nu word daar vaak vanuit de moslimwereld een uitzondering geeist voor hoofddoeken . en sorry maar dat snap ik dus niet ..

(en nee die regel is niet er in gezet voor hoofddoeken te vermijden .. die stond er vaak al in voor er moslims in die dorpen waren ..)

maar tja je kan natuurlijk ook alles gaan uitleggen als racisme als je dat nu eenmaal wil ..

wat trouwens niet wil zeggen dat er geen racisme is .. en dat dat niet ten strengste veroordeeld moet worden

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juli 2006 om 08:46
200 kg  nou ja  mooie rechten heeft vrouw dan
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juli 2006 om 08:50

wordt er ergens beweerd dat westerse wereld ideaal is en geen fouten heeft taqwaa?
in ideale wereld zou het effectief allemaal geen rol mogen spelen .

maar jammer genoeg leven we niet in ideale wereld

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juli 2006 om 08:52

 ja dat word hier door de niet moslims leden vaak beweerd .

 

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juli 2006 om 08:56

wel deze niet-moslim zal je dat niet horen beweren.

het is hier allesbehalve ideale wereld.

anders zou dit berichtje er ook uberhaupt niet zijn .

xxx,

stampertje

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 02:25

nee marocaantje ..

is iets totaal anders .. religieuze tekens staan in de weg van neutraliteit . en ja dat geld dan ook voor keppeltjes en kruistekens..

Er zijn ook landen waar het wordt gedragen om niet-religieuze redenen. Zijn zij dan ook niet neutraal omdat ze anders doen denken aan de moslims/Islaam? (Voor zover ik weet wordt er trouwens geen enkel ophef gemaakt over kettingen met een kruis eraan..)

en op SOMMIGE ! plaatsen is neutraliteit van belang ..

dus passen relegieuze tekens niet ..

maar zoals ik al zei .. daar valt over te discusieren ..

Religieuze mensen kunnen op SOMMIGE plaatsen (indien nodig) absoluut neutraal staat. Het punt ligt hier gewoon dat het een uiterlijke kenmerk is. Wij weten allen bijvoorbeeld dat over het algemeen de Marokkanen de Islaam als geloof hebben. Mensen zullen dan dus echt wel doorhebben dat je een moslim voor je hebt. Met of zonder hoofddoek / baard. Om echt neutraal te staan zouden wij ons dan eigenlijk moeten assimileren. Als we zo gaan beredeneren. Ieder even een lichte huidskleur geven, een taalcursus zodat je accentloos Nederlands / Vlaams kunt praten en natuurlijk niet te vergeten een wat tintje lichter haar.... Dan pas hebben wij het over neutraal.

In veel belgische schoolreglementen staat (stond) een verbod op het dragen van hoofddeksels in de klas .. (net als daar bv ook verbod in staat op dragen van make-up of opzichtige juwelen) maar nu word daar vaak vanuit de moslimwereld een uitzondering geeist voor hoofddoeken . en sorry maar dat snap ik dus niet ..

(en nee die regel is niet er in gezet voor hoofddoeken te vermijden .. die stond er vaak al in voor er moslims in die dorpen waren ..)

Laat ik dan even nu gaan beredeneren zoals jij. Make-up heeft helemaal niets met godsdienst te maken. Dat kun je dus dan ook absoluut niet met elkaar vergelijken. Geloof behoort tot een onderdeel van je eigen identiteit. Een identiteit waar je voor uit mag komen. Nogal krom eerlijk gezegd om te zeggen dat er een vrijheid van godsdienst bestaat maar wel met beperkingen. Dus sprake van echte vrijheid is hier helemaal niet.

maar tja je kan natuurlijk ook alles gaan uitleggen als racisme als je dat nu eenmaal wil ..

wat trouwens niet wil zeggen dat er geen racisme is .. en dat dat niet ten strengste veroordeeld moet worden

Ja, dat kan. Ik kan hier zoveel gaan zitten beweren. Ik beweer overigens niet dat hier racisme een rol speelt (althans, niet overal) maar ik vind wel dat er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen bepaalde mensen op basis van, religie, uiterlijke kenmerken, achtergrond etc.

Ik zeg: in een openbare functie.  Dat je er gemakshalve overheen leest, wil niet zeggen dat het er niet staat.
Dat geldt trouwens niet alleen voor vrouwen met een hoofddoek, maar algemeen.  Een vrouw van 200 kg of een skinhead zitten meestal ook niet achter de balie bij de rechtsbank of in het loket van het politiekantoor.  Maar ik heb het dus wel degelijk over functies waarbij het uiterlijk of de neutraliteit (wat bij asielprocedures) zo is belangrijk is.  Een bepaalde job houdt nu eenmaal bepaalde persoonskenmerken in, zo normaal als wat.

Wees maar niet bang Kimmie, ik heb helemaal nergens overheen gelezen. Ik weet dat jij het hebt over een openbare functie. Dan nog zie ik persoonlijk geen verschil hoe jij denkt over �openbare functies� en de overige. Waarom zou een vrouw van 200kg �bij wijze van spreken- niet achter een balie zitten? Volgens mij leef jij echt in wereldje dat alleen maar perfect is voor vrouwelijke modellen met maatje 36 en mannen met een sixpack.... ..Keep on dreaming !

Gegroet,

Marocaantje

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 02:40

Ik heb wel 10 keer gesolliciteerd bij islamitische slagerijen.  En nooit word ik aangenomen.

Ik snap dat niet.

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Wadee Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Wadee Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 02:50
vind het nogal raar dat iemand van Groenlinks gaat werken in een slagerij ...maarja

Hier in Nederland is het heel normaal dat je 10 keer solliciteert en niet aangenomen wordt , of dat ze uberhaubt iets van zich laten horen waarom je niet bent aangenomen Peter , dus try again
Im nor a Prophet , nor a Messenger

I am merely a follower who will pass on His message ,just to give others a chance aswell
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 02:53

Ik heb wel 10 keer gesolliciteerd bij islamitische slagerijen.  En nooit word ik aangenomen.

Ik snap dat niet.  

Zozo, dat komt even uit het niets. Heb je niet gevraagd naar de reden? Of was het zoiets van; we hebben geen mensen meer nodig? Of we hebben geen vacatures meer openstaan?

Welcome to the real world!

Maaar.....ik zou zeggen: Als je het daadwerkelijk wilt, dan moet je het gewoon blijven proberen : )

Groetjes,

Marocaantje

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 03:01

wat ik bedoelde met voorbeeld van scholen marocaantje is..

als het al in regels stond (geen hoofddeksels) waarom zou het dan aangepast moeten worden voor hoofddoeken?

als je je inschrijft in een school en de regels op voorhand kan lezen.. waarom dan nadien moelijk doen over die regels?

als je naar uniformschool gaat ga je toch ook niet klagen omdat er uniform is (ok alle leerlingen doen dat wel ;) klagen dan maar je gaat geen maatregelen eisen tegen dat uniform..je weet dat op voorhand)

ik ga trouwens niet beweren dat er geen racisme is.. integendeel.. veel te veel en veel te vaak ..

Maar er het omgekeerde gebeurt jammer genoeg ook al te vaak.. dat vreemdelingen racisme aanhalen terwijl er helemaal geen sprake was van racisme.

En ja in bepaalde beroepen moet je neutraal zijn .. (trouwens ik trek dus w�l lijn door naar kruistekens en zo .. ) ..

maar huidskleur bepaald niet je neutraliteit .. religie vaak wel.

taalgebruik vind ik dan weer w�l belangrijk .. op bepaalde plaatsen verwacht ik van mensen dat ze vlot nederlands/vlaams kunnen praten. op andere plaatsen is dat minder belangrijk.

Je kan bv van leerkracht verwachten dat ze perfect nederlands praat als ze les geeft. (kleuterleidsters ed.) Van verpleegster wordt ook verwacht dat ze vlot kan comuniceren met haar patienten ..iemand die poets is het minder belangrijk hoewel comunicatie wel mogelijk moet zijn.

EN nee ik vraag niemand zich te assimileren.. maar een beetje moeite doen om te integreren is niemand van doodgegaan .. (waarbij ik niet wil zeggen dat het niet gebeurt :))

voorbeeld dat pp aan haalt is natuurlijk te belachelijk voor woorden .. en toch .. zeg eens eerlijk ?? zijn jullie soms ook niet racistisch naar ons toe? zijn wij zo welkom in jullie wereldje? (en dan heb ik het niet op islamlanden, maar op de islamgemeenschappen in belgie/nederland)

durf ook eens naar je eigen te kijken! .. en ja dat geld voor ons ook ! zoals ik hierboven al zei ..

onze maatschappij kan een stuk beter. en op sommige punten kunnen we van jullie leren ..!

xxx,

stampertje

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 03:15

Het voorbeeld is niet belachelijk. Discrminatie is een deel van de menselijke natuur. Tuurlijk word ik nooit aangenomen in een islamtische slagerij. En daar kan ik begrip voor op brengen.

Voor representatieve functies wil je representatieve mensen. Dat betekent dat in een buurt waar veel Marokanen wonen, een winkelier zonder problemen een vrouw met hoofddoek aan zal nemen. Puur uit commerciele overwegingen. Is dat discrminatie t.o.v. niet-hoofddoekdraagsters?

Over discrminatie gesproken. Ongelovigen worden hier anders behandeld dan ongelovigen. Is niet vreemd.

Mensen zetten andere mensen in hokjes. Dan doe ik, dat doe jij.

De wet heeft ervoor te zorgen dat ieder mens, in juridische zin, beschermd wordt tegen discrminatie. Maar daarmee haal je de menselijke natuur er niet uit.

Als een hoofddoek in elke functie zou mogen, hoe zit het dan met een burqa?

groet, PP

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 03:17

 

voorbeeld dat pp aan haalt is natuurlijk te belachelijk voor woorden .. en toch .. zeg eens eerlijk ?? zijn jullie soms ook niet racistisch naar ons toe? zijn wij zo welkom in jullie wereldje? (en dan heb ik het niet op islamlanden, maar op de islamgemeenschappen in belgie/nederland)

durf ook eens naar je eigen te kijken! .. en ja dat geld voor ons ook ! zoals ik hierboven al zei ..

onze maatschappij kan een stuk beter. en op sommige punten kunnen we van jullie leren ..!

Je kan niet iedereen over 1 kam scheren, Stel (met de nadruk op stel) ik zou discrimineren, dan wil dat nog niet zeggen dat iedereen met hetzelfde achtergrond als ik of met hetzelfde religie als ik dat ook zal doen. Ik zal voor de rest pas inhoudelijk op je vragen ingaan als je eens ophoudt met termen te gebruiken zoals �wij�  en �zij�.

Groetjes,

Marocaantje

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 03:25

Het voorbeeld is niet belachelijk. Discrminatie is een deel van de menselijke natuur. Tuurlijk word ik nooit aangenomen in een islamtische slagerij. En daar kan ik begrip voor op brengen.

Als het echt is gebeurd dan zie ook ik niet in waarom je dat niet zou mogen zeggen. Waarom kun jij er trouwens begrip voor opbrengen om niet te worden aangenomen bij een Islamitische slagerij? Zolang jij het vlees zelf niet slacht is er toch geen enkele reden om je niet aan te nemen...? Lijkt mij...

Voor representatieve functies wil je representatieve mensen. Dat betekent dat in een buurt waar veel Marokanen wonen, een winkelier zonder problemen een vrouw met hoofddoek aan zal nemen. Puur uit commerciele overwegingen. Is dat discrminatie t.o.v. niet-hoofddoekdraagsters?

Nee, ik denk echt niet dat het wordt gebruikt voor commerciele doeleinden. Een Marokkaan zal gewoon eerder iemand aannemen met een hoofddoek omdat dat voor hem gewoon normaal is.. Terwijl het bij anderen meestal niet zo. Er zijn mensen die daar nog aan moeten wennen. Ik denk ook niet dat het discriminatie is tegenover degene die geen hoofddoek dragen. Ik vind ook dat je gewoon moet kijken naar de kwaliteiten van een persoon en dus niet zozeer naar het uiterlijk of eventuele enige uiterlijke kenmerken.

Over discrminatie gesproken. Ongelovigen worden hier anders behandeld dan ongelovigen. Is niet vreemd.

Mensen zetten andere mensen in hokjes. Dan doe ik, dat doe jij.

Op het forum of in Nederland over het algemeen?

De wet heeft ervoor te zorgen dat ieder mens, in juridische zin, beschermd wordt tegen discrminatie. Maar daarmee haal je de menselijke natuur er niet uit.


De wet is niet bepaald waterdicht Peter Pan.

Als een hoofddoek in elke functie zou mogen, hoe zit het dan met een burqa?

Zou toch kunnen...

 

Groetjes,


Marocaantje

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 03:26

waarom mag ik niet zij zeggen als ik evengoed wij zeg?

en nee tuurlijk is niet iedereen hetzelfde ..

maar WIJ zijn allemaal menselijk.. en mensen maken nu eenmaal fouten..

en discriminatie is ��n van die fouten..

onbekend maakt onbemind .. onbekend boezemt angst in .. (is instinct) ..

alleen zijn WIJ mensen verplicht om tegen dat instinct in te gaan en iedereen zo eerlijk mogelijk te behandelen ..

trouwens welke worodjes wil je dan dat ik gebruik ? Gelovigen en ongelovigen? moslims en niet-moslims . komt het niet allemaal op zelfde groepjesdenken neer?

Btw .. groepjesdenken is in principe effectief verkeerd;. maar wat ik net wou zeggen is dat dat groepjesdenken door beide partijen gebeurt ..

�n gebruikt of misbruikt wordt naargelang het mensen uitkomt ..

WIJ moslims worden gediscrimineerd en vinden geen jobs .; jullie belgen zijn allemaal racisten want wij wordne niet aangenomen ;)

is zelfde groepjesdenken .. tuurlijk is er discriminatie .. maar niet alles valt daaronder te brengen.

kansarmoede is bijvoorbeeld vaak ook grote rede waarom moslims geen werk vinden .. en jammer genoeg bestaat kansarmoede in alle groepen..

en soms is het onwil van moslims ook .. zie mijn betoog hierboven .. je kan niet verwachten als kleuterleidster aangenomen te worden als je geen nederlands praat ..

je kan niet verwachten lopende band stil te laten leggen omdat jij gebed wil doen ..

je kan niet op alle plaatsen een hoofddoek willen dragen ..

en nee dat is lang niet altijd racistisch ..

trouwens .. in Turkije is het in openbare diensten verboden om hoofddoek te dragen .. is Turkije nu racistsch ?

xxx,

stampertje

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 03:48

waarom mag ik niet zij zeggen als ik evengoed wij zeg?

 

Jij bent heus niet de enige die dat soort termen gebruikt maar mij gaat het meer op de manier waarop je ze gebruikt. Voor de rest mag je van mij elk woord gebruiken die je maar wilt maar verwacht dan niet altijd een reactie.

 

WIJ moslims worden gediscrimineerd en vinden geen jobs .; jullie belgen zijn allemaal racisten want wij wordne niet aangenomen ;)

 

Dat heb jij mij niet zien plaatsen en/of horen zeggen.

 

en soms is het onwil van moslims ook .. zie mijn betoog hierboven .. je kan niet verwachten als kleuterleidster aangenomen te worden als je geen nederlands praat ..

 

Maar we kunnen dus ook blijkbaar niet verwachten dat je wel wordt aangenomen als je alle diploma�s ervoor hebt en je spreekt vloeiend Nederlands / Vlaams maar je draagt een hoofddoek.....

 

je kan niet verwachten lopende band stil te laten leggen omdat jij gebed wil doen ..

 

Ik neem aan dat er meer dan 1 persoon aan de lopende band werkt.

 

je kan niet op alle plaatsen een hoofddoek willen dragen ..

 

Waarom kan dan niet? Als ik ergens naartoe wilt gaan dan ga ik niet van tevoren bellen om te vragen of ik met een hoofddoek wel binnen zou komen. Ik ben wie ik ben. Een hoofddoek behoort tot mijn eigen identiteit. Dat moeten degene die daar problemen mee hebben maar eens moeten begrijpen.

 

en nee dat is lang niet altijd racistisch ..

 

Nee, het hoeft inderdaad niet altijd racistisch te zijn maar het is wel een beperking van je vrijheid. Een vrijheid die geldt voor iedereen. Vrijheid van godsdienst moet er zijn zonder enige beperking. Dat is er nu nog helaas wel.


Groetjes,


Marocaantje

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 03:55

peter jan er zijn zat nederlanders die bij islamitiche slagerijen werken

 wij hebben ook slagerij en daar werken ook nederlanders  .

alleen slachten dat doet een moslim   maar veder kan een niet moslim gewoon

werken bij slagerij .

 

ik twijfel of je echt hebt gesolliciteerd bij islamitische slagerijen

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 04:18

welke manier gebruik ik dan ?

 

Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 04:27

In belgie zijn er nog vrij veel uniform scholen .. waar rok tot op de knie moet komen .

en waar meisjes geen of maar beperkte periode broek mogen dragen ..

moeten die regels ook aangepast worden voor julie kledijnormen ??

in ziekenhuize moet bepaald uniform gedragen worden ... ook maar aanpassen ??

 

als ik naar saoudi arabie ga moet ik aanvaarden dat ik daar als vrouw bepaalde dingen niet mag ..

als ik naar moskee ga zal ik me ook aan bepaalde regels moeten houden ..

ja dat zijn beperkingen van vrijheid .. (is dat niet wat regels zoiezo zijn) ..

een andere vraag is .. is dat racisme ?? of is dat gewoon beetje respect voor de maatschapij waar je in komt .. als je ergens naar toe gaat gedraag je je toch beetje zoals die mensen verwcahten ?

als ik bij vrienden op bezoek ga en ze vragen me schoenen uit te doen doe je dat toch ?

en als ik dat niet kan .. dan ga ik niet ..

geluk maak je zelf !!!

en ja discriminatie gebeurt en is heel erg .. maar je kan in hoekje gaan zitten klagen en zeuren dat leven niet eelrijk is .. of je kan opstaan en proberen je leven in handen te nemen ..

trouwens .. (en nee dit is niet racistisch bedoeld) .. als je zo ongelukkig bent hier .. waarom ga je dan niet terug ?  en nee ik wil niemand wegsturen .. maar zoals ik al zei .. kies voor je eigen geluk !! zoek uit waar jij gelukkig kan zijn!

en verwacht niet van heel de wereld dat ze zich aanpassen aan jou..

ik heb zelf heel nare ervaring met mannen .. moet ik nu van mijn werkgever eisen dat ik niet meer in contact kan komen met mannen ? of moet ik er mee leren omgaan ?

slachtoffer zijn we allemaal op ��n of andere manier .. is manier waarop je omgaat met dingen die bepalend is

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 05:08

In belgie zijn er nog vrij veel uniform scholen .. waar rok tot op de knie moet komen .

en waar meisjes geen of maar beperkte periode broek mogen dragen ..

moeten die regels ook aangepast worden voor julie kledijnormen ??

in ziekenhuize moet bepaald uniform gedragen worden ... ook maar aanpassen ??

Excuse me for saying this...maar voor zover ik weet zijn niet alleen de moslims die bepaalde kledingvoorschriften hebben. Denk maar ook aan de Christenen. Er zijn Christenen (voornamelijk de gereformeerden) die hun armen bedekken, rokken tot de grond, hun vormen etc. Als er iets wordt aangepast dan is het dus niet alleen voor de moslims alleen. En trouwens, ik neem aan dat er maar niet 1 school is in Belgie. Mensen kunnen er ook natuurlijk altijd voor kiezen om gewoon naar een ander school te gaan. Een school waar je wel als 1 geheel wordt geaccepteerd. 

als ik naar saoudi arabie ga moet ik aanvaarden dat ik daar als vrouw bepaalde dingen niet mag ..

als ik naar moskee ga zal ik me ook aan bepaalde regels moeten houden ..

ja dat zijn beperkingen van vrijheid .. (is dat niet wat regels zoiezo zijn) ..

Dat is iets heel anders en dus ook niet vergelijken. Als jij naar de moskee dan ga jij daar vrijwillig naartoe. Als ik naar een Surinaamse snackbar ga moet ik ook niet raar gaan opkijken als blijkt dat ze geen Marokkaanse eten hebben.

een andere vraag is .. is dat racisme ?? of is dat gewoon beetje respect voor de maatschapij waar je in komt .. als je ergens naar toe gaat gedraag je je toch beetje zoals die mensen verwcahten ?

Jouw reacties beginnen wel een harde ondertoon te krijgen vind je niet. Wen d�r maar dat een ieder die in Nederland en/of Belgie (of enig ander land) woont, automatisch een onderdeel is geworden van die samenleving. Of je dat nu wilt of niet. En om nu even maar in jouw termen te praten: Wij hoeven ons dus helemaal nergens aan te passen. Wat ik wel en wat ik niet doe, dat blijft nog altijd mijn zaak. Niet die van jou noch die van anderen.

als ik bij vrienden op bezoek ga en ze vragen me schoenen uit te doen doe je dat toch ?

en als ik dat niet kan .. dan ga ik niet ..

geluk maak je zelf !!!

Dit is heel wat anders en heeft hier niets mee te maken. Geen enkel toegevoegde waarde.

trouwens .. (en nee dit is niet racistisch bedoeld) .. als je zo ongelukkig bent hier .. waarom ga je dan niet terug ?  en nee ik wil niemand wegsturen .. maar zoals ik al zei .. kies voor je eigen geluk !! zoek uit waar jij gelukkig kan zijn!

Hmm...wees blij dat ik maar hierop niet in zal gaan.

en verwacht niet van heel de wereld dat ze zich aanpassen aan jou..

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat heel de wereld zich maar aan mij zou moeten aanpassen. Maar zegt niet het 1 en bedoel het ander.

Groeten,

Marocaantje

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 05:48

je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet zeg .. zei jij dat gisteren niet ? (in andere woorden maar toch)

en euhm .. naar moskee ga je vrijwillig .. zijn jullie hier ook niet vrijwillig ?

en jaaaaaaa er zijn meerdere scholen in belgie .. dat bedoelde ik dus ook met het niet dragen van hoofddeksels .. als je je niet kan vinden in de regels van een school/werk/maatschapij .. zoek dan een plaats waar je wel jezelf mag zijn .

en nee ik wens jullie echt niet weg .. MAAR zie eens wat ik hier net boven schrijf .. zoek een plaats waar jij gelukkig kan zijn .. is da in belgie /nederland .. h��l goed .. is dat hier niet .. zoek dan tot je het vind .

want in geluk is gewoon te belangrijk.

waarom is voorbeeld van saodie arabie zo anders ? met de voorbeelden die ik van hier aanhaal ?

is je schikken naar de regels van een bepaalde maatschappij niet een teken van respect voor die maatschapij .. waar je toe behoort?

ik ben ook niet akkoord met elke regel van onze maatschappij .. maar probeer er dan op zinvolle manier iets aan te veranderen .. en je wentelen in slachtoffer rol zal daarbij niet helpen

en ja er zijn veel migranten die zich heel goed voelen in slachtoffer rol ..

ik moet geen werk zoeken vind toch niks .. er wordt gediscrimineerd dus ik hoef mijn best niet meer te doen ..

mijn visie is dat je dan eens zo hard je best doet om te bewijzen dat JIJ wel gelijk hebt ...

lees niet alleen wat je wil lezen meid .. ik heb echt niks racistisch gezegd of bedoeld ..

trouwens je antwoord ook niet op mijn vraag of turkije racistische of anti-moslim maatschappij is .. daar mag je ook niet overal hoofddoek dragen ..

ik heb daar nochtans niet de protesten over gezien die er na hoofddoeken kwestie in frankrijk wel geweest zijn ..

iedereen gelijk voor de wet .. absoluut mee eens (dat is het teken van niet discriminatie akkoord?) .. maar dan tellen die wetten ook gelijk voor iedereen .
Je kan niet gelijke rechten eisen maar uitzonderingen willen op andere regels ..

of je bent gelijk of je bent dat niet

xxx,

stampertje

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 08:49

en euhm .. naar moskee ga je vrijwillig .. zijn jullie hier ook niet vrijwillig ?

Ben jij hier vrijwillig op aarde? Zoals ik al eerder heb gezegd; mensen die hier of in Belgie nou eenmaal (of ze er geboren zijn of naartoe zijn gekomen) zijn een onderdeel van de maatschappij. Ik ga mij dus niet tegenover jou verantwoorden of ik hier vrijwillig zou moeten zijn of niet.

en jaaaaaaa er zijn meerdere scholen in belgie .. dat bedoelde ik dus ook met het niet dragen van hoofddeksels .. als je je niet kan vinden in de regels van een school/werk/maatschapij .. zoek dan een plaats waar je wel jezelf mag zijn .

Dat kan een voorlopige oplossing zijn maar dan ben je er nog niet. En teruggaan naar een mogelijk land van �herkomst�  is niet echt bepaald een goed aanpak voor dit soort problemen.

en ja er zijn veel migranten die zich heel goed voelen in slachtoffer rol ..

Er is een groot verschil tussen daadwerkelijk een slachtoffer zijn en je verschuilen in een slachtofferrol. En juist 1 bepaald soort mensen zijn hier goed in, die zal ik hier maar voor de goede orde even niet noemen want daar hebben we het niet over.

ik moet geen werk zoeken vind toch niks .. er wordt gediscrimineerd dus ik hoef mijn best niet meer te doen ..

mijn visie is dat je dan eens zo hard je best doet om te bewijzen dat JIJ wel gelijk hebt ...

lees niet alleen wat je wil lezen meid .. ik heb echt niks racistisch gezegd of bedoeld ..

Meid, ik heb ook nergens beweerd dat jij racistische uitspraken gedaan zou moeten hebben. Ik zeg alleen dat hetgeen je zegt wel met een harde ondertoon wordt gezegd. Dat is een heel erg duidelijk verschil. Als het merendeel van een plaats waar je vandaan er inderdaad racistische of discriminerende gedachten op na houdt dan is het inderdaad moeilijk om werk te vinden. Dat  heeft dan niets te maken met een werkzoekende die niet genoeg zijn best doet. Laten we in plaats van steeds zeggen dat de ander maar beter zijn best moet doen eens kijken naar degene die inderdaad negatief aankijken tegen minderheidsgroeperingen. Er zou een mentaliteitsverandering moeten komen. Want dan mag je nog wel zo hard op zoek naar werk gaan, als mensen jou niet moeten vanwege je achtergrond, dan kan niets ze tegenhouden, zelfs een rechter niet. (Niet qua gedachtengoed.)

trouwens je antwoord ook niet op mijn vraag of turkije racistische of anti-moslim maatschappij is .. daar mag je ook niet overal hoofddoek dragen .. ik heb daar nochtans niet de protesten over gezien die er na hoofddoeken kwestie in frankrijk wel geweest zijn ..

Hoe kan Turkije racistisch zijn tegenover zijn eigen burgers door te bepalen dat een hoofddoek op bepaalde openbare plekken/gelegenheden niet meer mag? Voor zover ik weet zijn de Turken toch gewoon 1 ras? Dus er is dan toch helemaal geen spraken van rassenonderscheid oftewel racisme?

Groeten,

Marocaantje

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 11:28

waarom zou frankrijk of belgie of nederland dan wel racistisch zijn als z zelfde hoofddoek verbieden op de zelfde plekken ? 

niet logisch ;)

 

en ja moet mentaliteitswijzeging komen .. volledig mee eens !

en als het ff kan langs beide kanten ..

en zelfs als je slachtoffer BENT kan je in slachtofferrol blijven hangen .. en das ook niet gezond.

en harde ondertoon .. vind ik zelf niet .. hoewel .. mischien wel .. maar op andere manier dan meeste mensen zouden denken ..

 

Terug naar boven
aswan Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aswan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 14:08

Vanuit de Islam (en vele andere religies) zijn er hoofdzakelijk twee soorten mensen te onderscheiden. Namelijk de gelovigen en de ongelovigen, deze kunnen tevens verder onderverdeeld worden in subcategorie�n.

Islam leert ons dat we de weg van Allah (SWT) moeten volgen zonder enige vorm van compromise.

De zaak voor moslims lijkt me dan ook vrij duidelijk, mannen dragen een baard die ze bijhouden en vrouwen dragen een hijaab. Moeten wij ons als moslims iets aantrekken van wat de ongelovigen "neutraal" achten of niet? Als je op bijvoorbeeld op de paspoort afdeling van de gemeente werkt, moet het dan nog wat uitmaken of je zichtbaar een moslim bent of een andere religie aanhangt? Het antwoordt is logischerwijs nee. Natuurlijk kun je gaan mieren dat mijn logica niet die van een ander is. Mijn antwoordt daarop is, dit soort gezever is bodemdiscussie en is voor een moslim oninteressant. Vele malen is al uitgelegd waarom vrouwen in de Islam de hijaab dragen, dus kan men met een gerust hart aannemen dat ieder��n in de politiek weet wat deze voor een moslimah betekend.

Weerhoudt deze kennis de ongelovigen ervan om de moslims toch te dwingen geen hijaab te dragen? Nee, ze blijven vrolijk doorzeiken en reiken steeds maar weer die ene onzin argument van neutraliteit aan. Een moslimah kan werknemer van het jaar zijn geweest bij haar vorige werkgever, tig diploma's hebben, een berg aan werkervaring (alle zaken die men vraagt in een vacature) en dan kom je op gesprek en dan kijken ze je aan alsof de grond onder hun voeten vandaan zakt.

Neutraliteit begint bij jezelf, door langs die hijaab te kijken en mensen hun werk te laten doen. Als die ene persoon zijn/haar verzoek behandeld wil hebben dan zal deze wel langs die uiterlijke kenmerken heen kijken. Zo niet, dan heb je in mijn ogen gewoon pech.

Dan is er nog het argument dat moslims niet om een uitzondering moeten vragen omdat andere dat ook niet doen. Wat heb ik met andere te maken? Als zij alles willen slikken is dat hun zaak, maar wie niet waagt, wie niet wint! Dus is mijn advies aan alle moslims gewoon blijven doorgaan tot ze inzien hoe hypocriet ze zijn, of ze gewoon moe worden en het dan maar toelaten.

Job Cohen staat elk jaar met een keppeltje in.. functie, een toespraak te houden voor alle joden die gestorven zijn tijdens de tweede wereld oorlog, heeft hij een uitzonderingspositie en zo ja waarom? Vanuit religieus oogpunt is het al erg genoeg dat er een scheiding van kerk en staat is, daar ik geen christen ben heeft het voor mij geen direkte gevolgen, maar de problematiek is vanuit de Islam hetzelfde. De wet van de mens staat hier boven de wet van God.

Voor alle mensen die zeggen je bent in nederland en je dient je hier aan de regels te houden, wil ik al helemaal geen energie aan verdoen. Regels zijn er om het leven te vergemakkelijken, niet onnodig te bemoeilijken. Als je dan zo'n nonsense regel hebt van godsdienstige uittingen dan vraag ik me toch af of al die politici iets te veel tijd op handen hebben.

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 14:58

Het is duidelijk. Heel duidelijk. Gelovigen (en dat zijn natuurlijk alleen moslims) worden heel duidelijk geleerd de weg van Allah te volgen, zonder compromis.

Waar hebben we deze verabsolutering vaker gehoord? Juist, in Hitler Duitsland. De Ubermensch wordt opnieuw gecreeerd, nu in naam van allah. En waarschijnlijk is dat nog gevaarlijker dan het fascisme in Hitler Duitsland. Nu wordt zelfs God erbij gesleept.

Deze islam heeft slechts 1 doel: wereldoverheersing.

Het achteruitgangsgeloof


Verwoest Boeddhabeeld in Afganistan

Sinds de middeleeuwen is de westerse geschiedenis een lange mars naar steeds meer welvaart, macht, kennis, democratie, emancipatie en tolerantie. Maar in de islamitische wereld heeft deze ontwikkeling niet plaatsgevonden. Toch kun je de islam niet achterlijk of achtergebleven noemen � en zeker niet middeleeuws. Juist in de middeleeuwen was de islam modern en verlicht; sindsdien is de islamitische wereld in een neerwaartse spiraal geraakt: fundamentalisme maakt modernisering onmogelijk en als reactie op mislukte modernisering wordt men nog fundamentalistischer.

Volgens de offici�le islamitische geschiedschrijving besloot Allah rond 611 om zich te openbaren aan de laatste van zijn profeten: Mohammed. Na een matig succes als prediker in Mekka verhuisde Mohammed naar het noordelijk gelegen Medina, vanwaar hij de nieuwe leer verspreidde � niet alleen met het woord maar ook met het zwaard: hij zou 27 heilige oorlogen hebben gevochten. Ten tijde van Mohammeds dood in 632 had hij een islamitisch rijk in Arabi� gevestigd. De veroveringen gingen door, vooral ten koste van het Byzantijnse en het Perzische Rijk. In de jaren veertig van de 7e eeuw werden Syri�, Irak, Iran en Egypte bezet, in de daaropvolgende dertig jaar grote delen van Noord-Afrika, Zuidwest-Europa en Centraal-Azi�, waardoor een islamitisch imperium ontstond dat zich uitstrekte van Spanje tot India.

Mohammed was analfabeet maar volgens de islamitische overlevering zouden zijn woorden en daden zijn bewaard in de harten van zijn volgelingen en gedeeltelijk door hen zijn vastgelegd op botten, steentabletten en palmbladen. Een islamitisch heilig boek was er toen Mohammed stierf nog niet. Dit leidde tot ruzie over wat de dode leider nou precies had beweerd en gedaan. Ter wille van de islamitische eenheid benoemde Mohammeds derde opvolger, kalief Uthman (644-656), een commissie met als taak de koran samen te stellen. Van het midden van de 8e tot het midden van de 10e eeuw werden nog andere islamitische heilige boeken geschreven: de sira (Mohammeds biografie), de hadith (de traditie van de profeet), de soenna (sociale en wettelijke regels) en de tafsir (de uitleg van de koran).

Het vroegste bewijs van het bestaan van koranteksten zijn inscripties in de Rotskoepelmoskee in Jeruzalem, daterend uit 691. De Duitse islamoloog Gerd Puin wijst erop dat de inscripties soms verschillen van de hedendaagse koranteksten. Puin vond ook in Jemen aanwijzingen dat rond het jaar 700 nog redactioneel werk aan de koran werd verricht. In 1972 werd de grote moskee van de Jemenitische hoofdstad Sana�a gerestaureerd. De bouwvakkers vonden een graf gevuld met half vergaan perkament dat zij in aardappelzakken propten. Oudheidkundigen realiseerden zich echter dat stukgelezen korans uit respect voor het heilige boek soms een eigen graf kregen. De aardappelzakken werden doorzocht door Gerd Puin en de Graaf Von Bothmer die ontdekten dat zij de stoffelijke resten bevatten van diverse korans daterend van het eind van de zevende tot ver in de achtste eeuw. Toen de snippers aan elkaar waren geplakt, bleek dat de inhoud van de koran in de loop van de tijd wijzigde. Sommige teksten van de oudste korans waren over een weggegomde eerdere versie geschreven. Het woord van God ging destijds korter mee dan het perkament waarop het geschreven was.

De auteurs van de koran konden er niet veel van, volgens Puin. Gemiddeld is iedere vijfde zin volkomen onbegrijpelijk, zelfs voor mensen die het Arabisch perfect beheersen. Grammaticaal is de koran ook een rommeltje: soms verandert Allah in ��n zin van de ik-figuur in de hij-figuur. Puin meent dat sommige delen van de koran zijn overgenomen uit heilige boeken die al eeuwen voordat Mohammed werd geboren bestonden. Die boeken werden slecht vertaald. Neem nu de roemruchte passage over de 72 maagden met zwarte ogen die martelaren zouden wachten in het paradijs. Menige pleger van zelfmoordaanslagen lijkt hierdoor ge�nspireerd. In de Palestijnse pers wordt de dood van een martelaar bericht als een trouwpartij: �het huwelijk van de martelaar Ali Khadr Al-Yassini met de zwartogigen in het eeuwige paradijs� meldde Al-Hayat Al-Jadida. Mohammed Atta, de leider van de zelfmoordcommando�s van 11 september, zou in de instructies aan zijn collega�s hebben geschreven: �Jullie horen volstrekte gemoedsrust te ervaren, want er scheid je nog maar weinig tijd van je huwelijk in de hemel.� De passage over deze polygame geneugten (soera 56) is gebaseerd op een christelijke tekst getiteld Hymnen van het Paradijs die uit de 4e eeuw dateert. Het woord paradijs is afgeleid van het Aramese woord voor tuin (Aramees was destijds de taal van de meeste joden en christenen in het Midden Oosten) en het wordt beschreven als een hof met stromend water en een uitgebreid assortiment fruit, waaronder de hurs. In het Aramees en in minstens ��n oud woordenboek van het vroeg-Arabisch is een hur een druif. In de koran werd hur vertaald als houri (maagd).

De koran vertelt uitgebreid over Adam en diens appel, Noach en zijn ark, de Oudtestamentische profeten Abraham en Mozes, over Jezus plus diverse Arabische profeten: Hud, Salih, Shu�ayb en Luqman, onder andere. Hoe kon Mohammed daar allemaal weet van hebben? Hij was maar een simpele kamelenhandelaar die kon lezen noch schrijven en in een afgelegen, dunbevolkt gebied van Arabi� woonde, waar de plaatselijke bevolking (Bedoe�enen) afgodsbeelden aanbad. De afgelopen kwart eeuw hebben John Wansbrough van de Universiteit van Londen en Michael Cook en Patricia Crone van de Universiteit van Princeton de mening verkondigd dat de koran in 7e en 8e eeuw geleidelijk evolueerde onder invloed van uitwisseling met christenen en joden in Syri�, Jordani�, Isra�l en Irak. Er zijn geen islamitische kronieken uit de 7e eeuw gevonden; vandaar dat Wansbrough, Cook en Crone 7e eeuwse teksten bestudeerden uit andere culturen die met de volgelingen van Mohammed in aanraking kwamen. Hieruit bleek dat Mohammed niet werd gezien als stichter van een nieuwe religie, maar als een profeet in de Oudtestamentische traditie, die de komst van de Messias verkondigt. Hij zou de Arabieren (afstammelingen van Hagar, de huishoudster bij wie de joodse patriarch Abraham zijn zoon Isma�l verwekte) en de joden willen verenigen. Volgens de oude documenten zouden de joden de Mohammedaanse Arabieren die in 638 Jeruzalem binnentrokken als bevrijders hebben verwelkomd. De breuk tussen joden en islamieten zou van recenter datum zijn dan de offici�le heilige schriften vermelden. Zo besloot volgens de islamitische overlevering Mohammed in Medina om de gebedsrichting van Jeruzalem naar Mekka te veranderen. Echter, uit opgravingen van moskee�n uit de 8e eeuw blijkt dat de gebedsplekken toen nog naar Jeruzalem wezen.

Hedendaagse moslims hebben doorgaans geleerd dat de inhoud van de koran Mohammed is ingefluisterd en vervolgens foutloos doorverteld totdat zij op schrift is gesteld. Twaalfhonderd jaar geleden was men ruimdenkender. Er was toen een levendig debat gaande over de vraag of koran het eeuwige woord Gods was. Kalief Abu al-Abbas al-Mamun (813-833) meende van niet. Hij steunde het mutazilisme, een leer die de koran niet letterlijk nam maar als een verzameling metaforen las. Al-Mamun was ook de stichter van het Huis der Wijsheid in Bagdad � een universiteit en bibliotheek. Daar werkte Mohammed ibn Musa al-Khwarizmi, grondlegger van de wiskunde, wiens naam in het Latijn wordt vertaald als Algoritme. Hij schreef het boek Al-jabr (algebra). In het Huis de Wijsheid vertaalde en bestudeerde men de werken van bijvoorbeeld Plato, Aristoteles, Democritus, Pythagoras, Archimedes, Hippocrates. De middeleeuwse christenen hadden nauwelijks weet van het gedachtegoed van deze Griekse denkers; de islamieten waren er tot in details van op de hoogte. Duizend jaar geleden waren de beste wetenschappers van de wereld islamieten. Bijvoorbeeld Alhazen, geboren in Irak in 965, die experimenteerde met licht en het gezichtsvermogen en grondlegger was van de optometrie; de wiskundige, astronoom en geograaf Al-Biruni (Oezbekistan, 973) en de medicus en filosoof Avicenna (Oezbekistan, 981). Tot ongeveer 1600 was de islamitische wereld op intellectueel gebied aanzienlijk verder ontwikkeld dan het westen. Daarna werden de rollen volledig omgedraaid. Het westen profiteerde van de Reformatie, de Renaissance, de Verlichting, de Industri�le Revolutie, kapitalisme en democratie. De islamitische wereld miste de boot; met desastreuze gevolgen voor de wetenschap. Moslims vormen momenteel een vijfde van de wereldbevolking, maar volgens onderzoek door professor Pervez Hoodbhoy uit Islamabad minder dan 1% van de wetenschappers. Alle islamitische landen samen hebben slechts half zoveel wetenschappers als het nietige Isra�l. Volgens Hoodboy is het niet islamitisch om te zeggen dat water ontstaat uit een reactie van waterstof met zuurstof; een vrome moslim zegt dat als Allah het wil water uit waterstof en zuurstof wordt geschapen. Het geloof maakt inzichten in natuurwetten onmogelijk.

Voor de grote overwinningen van islamitische legers moet men ver teruggaan in de tijd. Eens beheersten de Moren het hele Iberische schiereiland; in 1492 werden zij definitief uit Europa verdreven. Van de dertiende tot de zestiende eeuw waren de Russische prinsen vazallen van Tataarse heersers; daarna onderwierpen de Russen hun islamitische buren. De Turken liepen in de 14e en 15e eeuw de Balkan, Hongarije en Zuid-Rusland onder de voet. Islamitische vloten maakten duizend jaar lang de Middellandse Zee onveilig voor christenen. Barbarijse zeerovers bezochten regelmatig de Britse eilanden en vielen in 1627 zelfs IJsland binnen. In 1683 belegerden de Turken Wenen. Daarna was het afgelopen met islamitische militaire successen. Russen, Portugezen, Nederlanders, Fransen en Engelsen � iedereen walste over de islamieten heen. Een eeuw geleden was het grootste deel van de islamitische wereld door het westen gekoloniseerd. Sindsdien zijn er wel allerlei zelfstandige islamitische staten gecre�erd, maar in een oorlog met westerse machten zouden ze geen schijn van kans maken.

Het islamitische antwoord op de westerse Verlichting was Verduistering. In 1744 begon Mohammed ibn Abd al-Wahhab, een theoloog uit Najd (het tegenwoordige Riyad, de hoofdstad van Saoedi-Arabi�), een campagne om het geloof te zuiveren. Zijn volgelingen (de wahhabieten) namen de koran letterlijk en streden fanatiek tegen ongelovigen en �hypocriete� islamieten die niet recht in de leer waren. De koran heeft veel onverzoenlijke teksten in petto waarop strijders van een heilige oorlog zich kunnen beroepen. Het tolereren van andere geloven is niet toegestaan; Allah gelooft niet in een multiculturele samenleving. Vriendschap met joden, christenen en andere ongelovigen is uit den boze. Zij zijn vuil en onaanraakbaar. Verdragen met en beloften aan hen mogen worden geschonden zo gauw de moslims sterk genoeg zijn om tegen hen ten strijde te trekken. Regeringen en andere overheden van ongelovigen is men geen gehoorzaamheid verschuldigd. Ongelovigen mag men handen en voeten afhakken, kruisigen en afslachten, aan de ketting leggen, brandwonden toebrengen en als enige eten of drinken het etter uit hun wonden gunnen. Vrouwen zijn ondergeschikt en inferieur aan mannen en mogen geslagen worden als ze ongehoorzaam zijn � liefst met een nog groene tak, want die zwiept beter en doet dus meer pijn. Het verkrachten van slavinnen en vrouwelijke gevangenen is toegestaan. Homo�s dient men de ogen uit te steken en te stenigen.

Dankzij de vechtlust van de wahhabieten kon Abdel Aziz ibn Saoed in 1932 Saoedi-Arabi� stichten. Door herhaalde onderlinge huwelijken zijn de banden tussen de wahhabitische clerus en het Saoedische koningshuis zeer innig. Wahhabisme is de staatsideologie van de Golfstaten maar er wordt daar gesjoemeld met de leer. De Taliban zijn rechtlijniger wahhabieten. De vrijheidsstrijders / terroristen in Tsjetsjeni� en Kasjmir zijn ook wahhabieten, evenals de leden van Hamas, de Egyptenaren die toeristen doodstaken in Luxor, de Algerijnen van het FIS die regelmatig bloedbaden aanrichten en de kamikazes die de Verenigde Staten op 11 september troffen. De Golfstaten financieren in allerlei landen wahhabitische imams en religieuze scholen (madrassen), bijvoorbeeld in Indonesi�, Pakistan en de Verenigde Staten (waar volgens de Libanees Al-Kabbani 80% van de moskee�n een wahhabi als voorganger hebben. Wereldwijd studeren jaarlijks tienduizenden af aan madrassen die met een diploma op straat staan dat praktisch waardeloos is op de arbeidsmarkt. De afgestudeerden zijn jarenlang ge�ndoctrineerd met een ideologie die het vanzelfsprekend maakt dat zij het decadente en goddeloze westen de schuld geven van hun falen.

In Nederland trokken recentelijk vier basisscholen en vier moskee�n, op wahhabitische grondslag en door Saoedi-Arabi� gefinancierd, de aandacht. Elders predikt men niet de jihad en volgt men Hohammeds voorbeeld, die mak was in Mekka, toen hij nog niet de macht had � en pas meedogenloos werd in Medina toen hij de ongelovigen mores kon leren. Echter, vrijwel iedere imam is fundamentsalist.

Islamieten die de letterlijke waarheid van de koran betwisten en durven te beweren dat hun geloof zich geleidelijk ontwikkelde, worden vervolgd. De Irani�r Ali Dashti kwam in 1979 onder verdachte omstandigheden om het leven; de Palestijn Suliman Bashear werd door studenten van de universiteit van Nabloes uit het raam gekieperd, de Egyptenaar Abu Zaid moest naar Nederland uitwijken, de Pakistaan Fazlur Rahman naar de Verenigde Staten en de Algerijn Mohammed Arkoun naar Parijs.

Iedere ontwikkeling die in westerse landen leidde tot vooruitgang en emancipatie heeft in islamitische landen het omgekeerde effect. Tot in de jaren zeventig waren de meeste Arabieren analfabeet. Hun islamitisch dorpsgeloof was �vervuild� met een fors portie bijgeloof, tradities uit pre-islamitische tijden en invloeden uit andere culturen � men vereerde heiligen, bezocht reliekschrijnen, zong hymnen en genoot van religieuze kunst Toen de trek naar de grote stad dertig jaar geleden op gang kwam, werden de boerenkinkels losgesneden van hun historische wortels, leerden zij lezen en ontdekten zij dat de oude gewoonten en het gemoedelijke geloof van het dorp niet overeenkwamen met wat in de islamitische heilige boeken stond. Verstedelijking en alfabetisering versterkten het fundamentalisme.

De strijd tegen het westerse kolonialisme is succesvol geweest: er zijn nu tientallen islamitische staatjes met alle hun eigen potentaatjes. Dekolonisatie heeft echter geen vooruitgang gebracht. Vrijheid en nationale onafhankelijkheid zijn twee verschillende dingen. De vrijheidsstrijders werden �beloond� met een corrupte despoot en minder vrijheid dan ooit. In de jaren zestig was de Egyptische president Nasser de held van de Arabische wereld. Zijn Nationale Handvest uit 1962 had net zo goed door linkse intellectuelen uit Parijs of Londen kunnen zijn geschreven. Maar pogingen van progressieve Arabische leiders om het socialisme te introduceren ru�neerden de economie. Modernisering in pro-westerse Arabische regimes kwam doorgaans neer op het importeren van limousines, cola en McDonald�s � niet op het cre�ren van een goed investeringsklimaat, uitstekend onderwijs en economische en politieke vrijheden. Olie-inkomsten werden gebruikt om op materieel gebied leuke dingen te doen voor de mensen, die in ruil daarvoor werden geacht zich niet met het bestuur van het land te bemoeien. In het westen hanteert men het omgekeerde principe: de burger betaalt belasting en krijgt daarvoor een vinger in de pap.

Waarom vinden islamitische geestelijke en wereldlijke leiders het zo eng als de letterlijke waarheid van de koran wordt betwijfeld? Vermoedelijk omdat ze hebben gezien wat er in het westen gebeurde toen vanaf de 16e eeuw de bijbel steeds kritischer werd gelezen en langzamerhand wetenschappelijke kennis religieuze mythen verdrong. Geleidelijk erodeerde de macht van de kerk. Tegenwoordig zijn dominees en zelfs de paus slechts symbolische boegbeelden zonder werkelijk gezag over hun kuddes. Geloofsafval is doodnormaal en politici worden zomaar weggestemd door het volk. Misschien is dat de prijs die je moet betalen voor het cre�ren van een welvarende samenleving � en die prijs is te hoog in de ogen van degenen die het nu in de islamitische wereld voor het zeggen hebben.
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 15:52

De islam 'regeeert' 30 % van de mensheid. Slechts 1% van de wetenschappers komt uit Islamitische landen!

Wordt weleens de vraag gesteld hoe dat komt? Heeft dat te maken met gebrekkige intelligentie? Nee!

Het heeft alles te maken met de tegenwoordige islam. Kijk daarnaast naar de economische situatie van islamitische landen. Wat wordt er geboden behalve olie en geloof?

Ik kan, mits inhoudelijk en rationeel, een discussie aan, met moslims.

Mijn stelling is:

De islam is mede verantwoordelijk voor het armoede probleem in de wereld.

(s.v.p. reacties zonder verwijten naar het Westen, Amerika, en Israel)

succes.

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 22:58

De islam staat economische en wetenschappelijke vooruitgang in de weg. Voor de ellende in islamitische landen moet dus gezocht worden naar een reden van hun achterstand.

En die wordt altijd gevonden in het Westen, niet beseefende dat zij zelf groot deel van het probleem zijn.

 

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.