Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Open brief aan mijn sheikh

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Open brief aan mijn sheikh
    Geplaatst op: 13 november 2006 om 17:07

Ik heb vers 4:97-98 niet aangehaald om te bewijzen dat Moslims zouden moeten vertrekken uit Nederland. Waar naartoe dan? Op dit moment valt er niets te vertrekken omdat er geen enkel land bestaat waar er volledig met de Shariah wordt geregeerd EN het ook nog eens veilig genoeg is om erheen te vertrekken met je verloofde, vrouw, ouders, vrienden of kinderen ... dus zitten sommigen van ons nog even hier� als jullie het niet erg vinden. Je kunt jezelf misschien wel afvragen of het beter is om als man hier te sterven of in het land van Qitaal. Je sterft immers maar 1 keer in je leven en als je het doet, doe het goed. Zou iemand kunnen denken.

 

Ik vroeg in het begin van het verhaal om het verhaal goed en aandachtig te lezen, met de bedoeling dat niemand de verkeerde conclusies gaat trekken na het lezen van de twee verzen.

Het ging mij erom dat het hele verhaal ons leert dat we ontzettend moeten oppassen bij wat voor soort groep we ons aansluiten. Het maakt echt niet uit hoeveel lieve schattige en aardige mensen in die groep zitten. Onze Deen wordt ons beoordeeld (1) als individu en (2) als de groep (die we met onze tijd en energie steunen). Er is niks mis mee een eigen voorkeur te hebben voor een overwinnaar van de komende verkiezingen. Maar als je besluit actief mee te gaan doen (vrijwillig of gedwongen) met een groep en je met die bepaalde groep gaat inlaten, bedenk dan of die groep doelstellingen nastreeft die tegen de Shariah ingaan of niet. En weet wat Allah en Zijn Profeet (sallalaho alaihi wasallam) hierover hebben gezegd.


�Op wat zichtbaar is oordelen wij, je innerlijke is aan Allah�

(Sahih Bukhari, Kitab alGhazwa)


 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 november 2006 om 19:16
als je iets anders bedoelde dan vind ik het ongepast dat je die verzen
gebruikte. Als het, zoals Dru�de veronderstelt, een totaal andere situatie
betrof, waar die verzen overgaan, dan zet je mensen wel op het verkeerde
been met die verzen; of door aan te tonen dat verhuizen beter is of door
aan te tonen dat kiezen haram is.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 november 2006 om 19:22
en als er nog geen moslimnatie is waar je naar zou kunnen verhuizen
omdat de sharia daar niet volledig toegepast wordt, dan zou het wel eens
kunnen dat je een onrealiseerbare droom najaagt. Immers veel van die
landen zijn voor bijna 100% Islamitisch.
Je afwijzende retoriek betreft dus niet alleen "het Westen" maar alle
landen van de wereld....wat een tragiek.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2006 om 00:24

De Quran wordt ook genoemd: adh-Dhikr. Dat betekent zo een beetje iets als: �herinnering�.

 

Adh-Dhikr behandelt fouten die anderen vroeger hebben gemaakt met de bedoeling dat wij in de toekomst die fouten niet zullen maken. Hoe leert men van de fouten van anderen, denk je? Op twee manieren:

 

Uit de aangehaalde verzen zijn er een paar lessen te leren. Het maakt niet uit wat voor een interpretatie jullie aan die verzen geven, ook niet wat voor interpretatie ik eraan wil geven. Waar het om gaat is wat er uiteindelijk gezegd wordt in de verzen en door de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) in  een situatie waar Moslims zich bij een groep (in ons geval politieke partij) aansluiten. Dat is het grote probleem van de Oemmah vanaf het jaar 1924.

 

Fouten van andere mensen hebben resultaten en gevolgen. Dit maakt het voor ons makkelijker om een fout te herkennen. Door de oorzaak van de fout te kennen, kan je jezelf beschermen tegen het maken van fouten. En door het resultaat van de fout te zien, zal iemand wel twee keer nadenken om die zelfde fout ook te maken.

 

Verder voel ik er niet veel voor om met iemand die half-leest en half-luistert over Quranverzen te praten, heb betere dingen te doen met mijn tijd.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2006 om 06:16
In eerste instantie geplaatst door Jiyuu


Verder voel ik er niet veel voor om met iemand die half-leest en half-
luistert over Quranverzen te praten, heb betere dingen te doen met mijn
tijd.


Jiyuu,
dat is nou weer zo'n opmerking waarmee je je heel gemakkelijk aan de
discussie onttrekt; "je bent de moeite niet om te antwoorden". Je zou wel
willen dat ik half lees en - luister. Maar je opmerking toont aan dat niet ik
jou -, maar jij mij niet serieus neemt. desalnietemin vind ik het wel de
moeite waard om met jou te praten

In eerste instantie geplaatst door Jiyuu


Adh-Dhikr behandelt fouten die anderen vroeger hebben gemaakt met de
bedoeling dat wij in de toekomst die fouten niet zullen maken. Hoe leert
men van de fouten van anderen, denk je? Op twee manieren:

Uit de aangehaalde verzen zijn er een paar lessen te leren. Het maakt niet
uit wat voor een interpretatie jullie aan die verzen geven, ook niet wat
voor interpretatie ik eraan wil geven. Waar het om gaat is wat er
uiteindelijk gezegd wordt in de verzen en door de Profeet (sallalaho alaihi
wasallam) in een situatie waar Moslims zich bij een groep (in ons geval
politieke partij) aansluiten. Dat is het grote probleem van de Oemmah
vanaf het jaar 1924.


Je zegt dat het niet uit maakt welke interpretatie jij of ik aan de verzen
geven maar dat het er uiteindelijk om gaat wat er gezegd wordt in die
verzen. Begrijp ik dat goed of maar half?
Maar een tekst wordt toch altijd ge�nterpreteerd? Zelfs de geleerden doen
dat, zoals je zelf al aan het begin van je topic die sheik verwijt. Zelfs als je
probeert gewoon te lezen wat er staat, zoals ik even deed, dan
interpreteer ik al. Dat doe ik en dat doe jij net zo goed. Jij leest met jouw
bril en ik met de mijne. Je bril is geslepen door je ervaringen, je
frustraties, je dromen en verwachtingen en je (voor)oordelen. Geen mens
ontkomt daar aan.
Daarom is het ook gevaarlijk om teksten al te letterlijk en buiten hun
context te nemen. Als je dat doet dan heb je de pretentie over het enig
juiste inzicht te beschikken, terwijl je toch ook alleen maar interpreteert.

In de tijd waarin we nu leven is heel weinig hetzelfde als ca 1300 jaar
gelden en bovendien leeft nog maar een minderheid van de gelovigen in
woestijnachtige streken en/of in stammenverband. Dat is de context van
de profeet. Sommige kledingvoorschriften zijn bvb gegeven omdat men
in die tijd niet de privacy van een WC kende. Men liep maar een eindje
naar buiten om zijn of haar behoefte te doen, in een omgeving die
praktisch geen beschutting bood. Logisch dat er dan een voorschrift komt
om lange kleding te dragen, zodat je toch enigszins beschut je behoefte
kunt doen. Ooit in Afghanistan droeg ik ook bij voorkeur om die reden de
traditionele kleding...

Als ik je goed lees, zeg je eigenlijk met "dat het er om gaat wat gezegd
wordt", dat het gaat om de strekking van de woorden en niet om de
letterlijke betekenis, omdat die multi-interpretabel is en zeer tijd- en
plaatsgebonden.
Als je dat bedoelt ben ik het helemaal met je eens. Dan gaat het meer om
de verborgen wijsheid van een tekst en hoe dat tot leidraad kan zijn in
ons leven vandaag op onze plek. Maar om de wijsheid van dat Woord te
vestaan moeten we wel die gekleurde bril afzetten en oppassen voor de
valkuil van letterlijke interpretatie. Zo is er een gevleugelde bijbeltekst die
zegt: De letter doodt, maar de Geest doet leven."

Soms helpt het me om mezelf bij heikele dilemma's (zoals de kiesplicht)
voor te stellen, wat Jezus in die specifieke situatie zou doen of zou
zeggen. Ik plaats Hem dan ahw. in onze tijd en situatie en dat kan soms
tot heel verrassende conclusies leiden.

Vrede!
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2006 om 07:47

Het heeft niets met serieus nemen te maken. Jij komt op mij over als iemand die al weet wat hij/zij wil en niet op zoek is naar de waarheid in het leven. Buiten dat sta je ook erom bekend mensen juist naar jouw �waarheid� te willen brengen. Ik weet dat je een poosje niet op het forum kwam en dat je nu misschien veranderd kan zijn. Maar zoals ik er nu over denk, heeft het nu geen enkele zin. Punt.

 

Mijn Profeet Muhammad en alle andere profeten die er waren voor hem, zoals Jezus, Mozes, Noah (Moge Allah�s zegeningen op hen allen zijn), waren voorbeeldige mensen die tot de mensheid predikten over het bestaan van de Ware en Enige GOD. Dit deden ze dankzij hun spirituele ervaringen die zij met GOD hadden. Al deze profeten waren waarheidsgetrouw en zelfs hun vijanden hebben hun nooit van enige leugen kunnen beschuldigen. Jij hebt ieder recht te kiezen wat je zelf wilt volgen. Voor mij is dat de Islam.

 

.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2006 om 08:13
Dank je dat je mij dat recht verschaft.

Ik vind het nogal kras dat jij kunt vaststellen dat ik iemand ben die niet
op zoek is naar de waarheid in het leven... Jouw waarheid? Dat kan alleen
maar iemand zeggen die overtuigd is van zijn eigen waarheid...

Ik meen toch een heel genunceerde posting geplaatst te heeben; nix
gedram over "mijn waarheid". maar ik heb het idee dat dat brillenpraatje
jou heel slecht bevalt. Ben jij de enige die het allemaal heel scherp ziet
zonder je door ervaringen en frustraties geslepen bril?

Verder heb ik net als jij groot respect voor de door jou genoemde Joodse
profeten, behalve dan dat ik ze tegelijkrtijd zie als feilbare mensen zoals
jij en ik. Behalve Jezus dan natuurlijk die meer was dan profeet...
Maar die opvatting van mij ken je natuurlijk al
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.