Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Het volgen van de soennah en wegblijven..

 Post Reply Post Reply
Schrijver
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Het volgen van de soennah en wegblijven..
    Geplaatst op: 10 november 2006 om 03:42

salaam aleykoum,

na aanleiding van het wel of niet stemmen en het volgen van de geleerden wil ik nogmaals erop wijzen dat je nietzomaar een geleerde moet volgen:en dat sommige weten wat een geleerde nog meer aan dwalingen heeft verkondigd bv de soudische staatsgeleerden een net moslim neemt zo fatwas van hun over maar de moslims die weten dat deze sheiks in opdracht werken van amerika zelfs Amerika steunen door militairen toe te laten met de oorlog van Iraq weten dat dit niet mag in de oorlog,E n dat ze zlefs een daad van koefr mee begaan door het helpen om tegen de moslims te vechten,en zo zijn er meer zaken waar je mee moet oppassen als moslim zijnde,

 

Het volgen van de Soennah en wegblijven van blind volgen

De zorg van de student der kennis moet zijn dat hij de profetische weg volgt en dat hij niet een geleerde, of een schrijver of een madz-hab blind volgt. Allah, de Verhevene, heeft gezegd: �En volg datgene tot jullie is neergedaald van jullie Heer, en volg geen andere aanhangers dan Hij, weinig is het dat jullie nadenken.�84

En de Verhevene heeft gezegd: �En op die Dag zal Hij hen roepen terwijl Hij zegt: En welk gehoor hebben jullie aan de boodschappers gegeven?�85

Hij zal niet zeggen welk gehoor heb je gegeven aan die en die persoon, wanneer hun woorden de woorden van Allah en Zijn boodschapper (Allah�s vrede en zegen zij met hem) tegenspreken. Het is omwille van deze reden dat zijn slogan niet de slogan van de onwetenden dient te zijn:

Ik ben alleen van Ghazyah.
Wanneer zij overtreden, dan overtreed ik.
En wanneer Ghazyah goed zit, zit ik goed.

In deze tijd houden de mensen een madz-hab vast, terwijl de waarheid aanwezig kan zijn in de tegenovergestelde madz-hab, omwille van de duidelijke bewijzen hiervoor. Het is omwille van deze reden dat de geleerden afstand genomen hebben van diegene die hen blind volgen, en zij hebben duidelijk gemaakt dat de waarheid hun doel is. En dat de overlevering hun maz-hab is. Moge Allah hun doel en datgene zij wensen verblijden.

Zie hier enkele van hun overleveringen:

1- Aboe Haniefah (moge Allah hem genadig zijn): Er werden vele van zijn woorden overgeleverd via zijn gezellen die er allen op duiden dat men de overleveringen van de boodschapper (Allah�s vrede en zegen zij met hem) moet nemen, en dat men hem niet mag blind mag volgen, hij heeft gezegd: �Wanneer de overlevering authentiek is dan is dit mijn weg.�86

En hij heeft gezegd: �Het is niemand toegestaan onze woorden te nemen wanneer hij niet weet vanwaar wij die genomen hebben.�87

En in een overlevering: �Het is diegene die mijn bewijs niet kent, verboden een religieuze rechtspraak te geven met mijn woorden.�88

En in een andere overlevering: �Pas op o Ya�qoeb (dit was zijn gezel Aboe Yoesoef) schrijf niet op al wat ik zeg, want ik kan vandaag een opinie hebben die ik morgen laat, en het kan zijn dat ik morgen een opinie heb die ik overmorgen laat.�89

En hij heeft gezegd (moge Allah hem genadig zijn): �Wanneer ik iets zeg dat het boek van Allah en de overleveringen van de boodschapper van Allah (Allah�s vrede en zegen zij met hem) tegenspreekt; laat mijn woorden dan.�90

2- Maalik ibn Anes (moge Allah hem genadig zijn): Er werd overgeleverd dat hij gezegd heeft: �Ik ben maar een mens die fouten maakt en juist zit ik, kijk dus naar mijn opinie, en al wat overeen stemt met het boek en de Soennah neemt dit, en al wat niet overeenstemt met het boek en de Soennah, laat dit.�91

Hij heeft ook gezegd: �Er is niemand dan de boodschapper of zijn woorden worden soms aanvaard en soms verworpen.�92

3- Ash-Saafi�ie (moge Allah hem genadig zijn): Hij heeft gezegd: �Er is niemand of er ontgaat hem iets van de Soennah van de boodschapper (Allah�s vrede en zegen zij met hem), of is nooit tot hem gekomen. Het is dus eender welk woord dat ik zeg of eender welk fundament dat ik leg, en het tegenovergestelde van de boodschapper van Allah (Allah�s vrede en zegen zij met hem) is hiervoor aanwezig, dan zijn de woorden hiervoor de woorden van de boodschapper van Allah (Allah�s vrede en zegen zij met hem), en dan zijn dit mijn woorden, dus laat dan wat ik gezegd heb.� En in een overlevering: �Volg dit dan, en kijk verder niet naar de woorden van eender wie.�93

En hij heeft ook gezegd: �Als wat ik zeg en waar het tegenovergestelde van via de boodschapper van Allah (Allah�s vrede en zegen zij met hem) voor bestaat en authentiek is, dan komt de overlevering van de boodschapper (Allah�s vrede en zegen zij met hem) op de eerste plaats, dus volg mij dan niet blindelings.�94

4- Ahmad ibn Hanbal (moge Allah hem genadig zijn): Er werd overgeleverd dat hij gezegd heeft: �Volg mij niet blindelings, en volg Maalik en As-Shaafi�ie niet blindelings, en volg Al-Awzaa�ie en Ath-thawrie niet blindelings, en neem van waar zij genomen hebben.�95

En in een overlevering: �Volg aangaande je godsdienst niemand van hen blindelings, neem datgene dat komt van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) en zijn gezellen en betreffende diegenen die daarna gekomen zijn, heeft iemand de vrije keuze.�96

En hij heeft ook gezegd: �De opinie van Al-Awzaa�ie en de opinie van Maalik (moge Allah hem genadig zijn) en de opinie van Aboe Haniefah (moge Allah hem genadig zijn) zijn allemaal opinies en die zijn allen gelijk voor mij, het argument bevindt zich echter in datgene dat overgeleverd werd.�97

En hij heeft ook het volgende gezegd: �Diegene die een overlevering van de boodschapper (Allah�s vrede en zegen zij met hem) verwerpt, bevindt zich aan de afgrond van de vernietiging.�98

Als dit de weg van de leiders van de madzaahib is, dan is het aan u om hier het tegenovergestelde in te verrichten, doch wil dit niet zeggen dat wij geen nut uit hun woorden kunnen halen en dat wij die zaken die door bewijzen gevoed worden niet kunnen nemen van hun uitspraken. Men moet hierin de juiste middenweg bewandelen en hier niet overdrijven.





84- Soerat Al-A�raaf (7), ayaah 3.

85- Soerat Al-Qasas (28), ayaah 65.

86- Ibnoe �Aabidien 10/63 Al-Ha�aashiyah.

87- Al-intiqaa-e 145 & Al-i�laam 2/309.

88- Al-intiqaa-e 145 & Al-i�laam 2/309.

89- Al-intiqaa-e 145 & Al-i�laam 2/309.

90- An-Naafi�oel kabier 135.

91- Oesoel al-ah�kaam 6/149.

92- Irshaadoe s-Saalik 2/277.

93- Al-Madjmoe� 1/63.

94- Ibnoe �Asaakir 10/152 en ibnoe Aboe H�aatim in al-Adab 93.

95- Al-i�laam 2/302.

96- Masaa-il Imaam Ah�mad 276-277.

97- Al-Djaami� 2/149 van ibnoe �Abdoel-barr.

98- Manaaqiboe I-Imaam Ah�mad/182 van Ibnoe-I-Djawzie.



Bron: Introductie tot de Islamitische (shari�ah) wetenschappen.
       Aboe �Abdoel-ieleeh Saalih�ibn Moeqbiel Al-�Osaymie At-Tamiemie.

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.