Islaam.nl Forum
Moderne islam |
Post Reply |
Schrijver | |
Whatalies
Groupie Lid geworden: 10 augustus 2011 Online status: Offline Berichten: 195 |
Plaatsingsopties
Quote Reageer
Onderwerp: Moderne islam Geplaatst op: 27 april 2012 om 08:53 |
Ze wordt bestempeld als 'Hirsi Ali Light', de milde versie van islamcritica Ayaan Hirsi Ali. Ze is zeker net zo kritisch op moslims als Ehsan Jami, ooit veelbesproken oprichter van het comité voor ex-moslims. Zelf ziet Samira Bouchibti vooral verschillen. "Ik lever kritiek, wil discussie en verandering. Maar ik doe niet mee aan moslims bashen. En ik ben niet afvallig: ik ben en blijf moslima." Samira Bouchibti (41) presenteerde gisteren haar boek 'De islam, de moslims en ik'. "Ik heb op een rijtje gezet wat er volgens mij moet gebeuren, wil mijn dierbare geloof een volwaardige plaats in onze westerse democratische samenleving krijgen", aldus de Marokkaanse Amsterdamse die van 2006 tot 2010 Kamerlid voor de PvdA was. |
|
mohammad48
Groupie Lid geworden: 16 augustus 2011 Locatie: marocco Online status: Offline Berichten: 209 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 27 april 2012 om 10:21 |
Up voor Samira Bouchibti !
Oh Allaah laat meer moslims en moslimas opstaan om rechtvaardige kritiek te uiten. Oh Allaah laat de schriftgeleerden, de scherpslijpers, de overdrijvers, de belangenverdedigers, in het zand bijten ! Amien. Allaahu Akbar! Aangepast door mohammad48 - 01 mei 2012 om 09:57 |
|
mohammad48
Groupie Lid geworden: 16 augustus 2011 Locatie: marocco Online status: Offline Berichten: 209 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 27 april 2012 om 12:13 |
Marokkaanse premier ziet Turtelboom voor tolk ReyndersAls het van minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open Vld) afhangt, zal ze niet meteen opnieuw op bezoek gaan bij de Marokkaanse premier Abdelilah Benkirane. Tijdens een audiëntie op 11 april gunde de eerste minister haar geen blik. De man wist niet dat Turtelboom minister was. Sterker nog: hij dacht dat ze de tolk was van minister Didier Reynders (MR). Dat schrijft een krant van De Persgroep.Reynders en Turtelboom werden twee weken geleden in de Marokaanse hoofdstad Rabat ontvangen in het kader van een samenwerkingsakkoord om Marokkaanse gedetineerden vanuit België te verhuizen naar gevangenissen in hun land van herkomst. "U spreekt uitstekend Frans", gaf Benkirane, die niet meteen bekendstaat als een vrouwvriendelijke premier, Reynders een compliment. "U had niet met een tolk hoeven te komen."
"Rel waard"Turtelboom slikte haar frustratie in en legde uit wie ze was. "Maar dit is een slecht signaal naar Marokkaanse vrouwen in België. Als dit geen rel waard is, wat dan wel?", reageren Yamila Idrissi (sp.a) en Nadia Sminate (N-VA), twee Vlaamse parlementsleden met Marokkaanse roots. "Bovendien is door het lekken van dit incident de kans groot dat de overbrenging van die gevangenen niet doorgaat. Als het kalf dan toch verdronken is, waarom protesteert België dan niet krachtig tegen wat daar is gebeurd?", aldus nog Sminate in de krant. Foto Belga Bron het belang van Limburg |
|
Whatalies
Groupie Lid geworden: 10 augustus 2011 Online status: Offline Berichten: 195 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 30 april 2012 om 21:41 |
Reformatie en modernisering in de islamadmin | jan 16, 2011 | Reacties 1 ‘Reformatie en modernisering in de islam’ is een veel besproken thema in moslimkringen, maar ook daarbuiten. Ook in Nederland. De context waarbinnen men dit thema aankaart, impliceert het agenderen van de vraag of de islam vergelijkbare ontwikkelingen kent. De ogenschijnlijk neutrale uitdrukking ‘Reformatie en islam’ verhult echter een aanname met een hoog sceptische gehalte, namelijk dat reformatie- of hervormingsprocessen en modernisering in de islam wel degelijk gewenst zijn. Hier ga ik in op de vraag of islam reformatie- of hervormingprocessen en modernisering kent, en op de vooronderstelde noodzaak dan wel wenselijkheid van dergelijke processen in islam. Door: Mohamed Ajouaou Ik zal eerst kort stilstaan bij de Reformatie en modernisering in hun oorspronkelijke context en verbind dat vervolgens met het discours over vergelijkbare processen in de islam. Ik zal de stelling verdedigen dat de islam geen Reformatie of eenzelfde proces van modernisering doormaakte, zoals dat in het Westen gebeurde. Dat wil niet zeggen dat de islam geen alternatieve processen kent. Ik zal uiteenzetten hoe deze in mijn ogen toch noodzakelijke ontwikkelingen anders gerealiseerd (kunnen) worden. Ten slotte zal ik pleiten voor een onderscheid binnen dit discours tussen de islam in westerse democratieën en de islam in landen met een overwegende moslimbevolking. Reformatie in de westerse (christelijke) context Allereerst kenmerkt de Reformatie een tijd- en plaatsgebonden progressieve vernieuwingsbeweging van binnenuit in de zestiende eeuw onder aanvoering van Maarten Luther en Johannes Calvijn, die zich afzette tegen het gevestigde religieuze instituut: de Rooms-Katholieke Kerk en alles wat haar vertegenwoordigde met betrekking tot dogma’s, doctrines, gewoonten en macht. Een beweging die uiteindelijk leidde tot splitsing van deze kerk en het ontstaan van het protestantisme met verstrekkende sociale, culturele en economische gevolgen. Daarnaast was de Reformatie het gevolg van druk van buitenaf uit de hoek van wetenschap, kunst en cultuur (te herkennen aan bijvoorbeeld spotuitingen), politiek, filosofie (verlichtingsidealen) en sociale bewegingen. Allen hadden het gemunt op zowel de organisatorische, institutionele kant van de Kerk als op de inhoudelijke kant zoals dogma’s en bepaalde religieuze praktijken. Als we deze processen als referentie nemen voor het antwoord op de vraag of zulke hervormingsprocessen in de islam zijn voorgekomen, dan is dat antwoord ‘nee’. In eerste instantie stuiten we direct op het gegeven dat de islam geen instituut kent dat vergelijkbaar is met de christelijke kerk, althans geen zichtbaar gezaghebbend, centraal instituut. Dit is relevant, want de afwezigheid van zo’n zichtbaar instituut waartegen hervormingsidealen kunnen worden afgezet, bemoeilijkt zo’n proces aanzienlijk. Het alternatief is dat men de bestaande doctrines, leerstellingen en opvattingen rechtstreeks bij de gelovigen bevecht. Dit kan averechtse effecten hebben, met name omdat aan beide zijden (voldoende) autoriteit ontbreekt, en de hervormers niet over het noodzakelijke brede podium en de benodigde infrastructuur beschikken. Bovendien kan men (geloofs)zekerheden die men wegneemt niet direct in alternatieve zekerheden omzetten. De druk van buiten die de westerse (christelijke) Reformatie mede veroorzaakte, in het bijzonder ten gevolge van de industriële revolutie en later de kennisevolutie in het Westen, speelde in de islamitische wereld ook niet. Een bloeiende wetenschap, filosofie, verlichting, kunst, politieke en sociale bewegingen ontbraken; behoudens het socialisme, maar die ideologie kreeg nauwelijks voet aan de grond als het gaat om hervorming op religieus terrein. Stellig geformuleerd luidt de conclusie dan ook dat de islam zowel van binnenuit als van buitenaf niet met dezelfde druk als het christendom te maken had om zich te onderwerpen aan hervormings- en moderniseringsprocessen. Islam, hervorming en modernisering Deze observatie bevestigt het feit dat hervormingen en modernisering in de islam nog in volle gang zijn, en uit andere bronnen weet ik dat dit ook voor andere landen geldt. De rode draad in de discussies in de Marokkaanse media blijkt vooral de directe link tussen enerzijds het verlangen naar en de noodzaak tot hervorming en modernisering van de islam en anderzijds de sociale, culturele en economische situatie van moslims. Men relateert de algehele onderontwikkeling van moslims aan de islam of aan hoe de islam wordt gepraktiseerd. Daarin onderscheiden zich in hoofdzaak twee stromingen. De ene stroming gaat uit van een positieve rol voor de islam ten aanzien van de nagestreefde vooruitgang van moslims; mits deze islam anders wordt georganiseerd en toegepast. De andere stroming heeft een neutrale, zo niet een negatieve houding ten opzichte van de rol van de islam bij de na te streven vooruitgang. Laatstgenoemde groep legt simpelweg geen verband tussen vooruitgang en islam, wel tussen de aanwezige onderontwikkeling en islam. Islam heeft eigen hervorming en modernisering nodig Het eerste aandachtsveld betreft de herstructurering van het religieuze landschap. Dit is voornamelijk een organisatorische opgave. Zoals ik al aangaf, kent de islam geen zichtbaar gezaghebbend, centraal religieus instituut. Dit instituut bestaat echter wel, zij het niet zo zichtbaar. Noem dat de ‘clerus’: het instituut van imams, de schriftgeleerden (ulama) en het gehele netwerk waarin religieuze gezagsdragers vallen. De afwezigheid van een zichtbaarheid gezaghebbend, centraal instituut in de islam maakt het religieuze landschap in de islam minder geschikt voor een hervormings- en/of moderniseringsdiscours. Dit instituut moet dus beter worden georganiseerd en beter te traceren zijn, zodat het in positieve of negatieve zin zichtbaar aangesproken kan worden. Hier ligt vooral een taak voor de overheden. Ik licht dit toe aan de hand van het Marokkaanse model: - Het instituut van de imams en de ulama (geestelijken) is in 2003 in kaart gebracht. Er zijn regionale religieuze raden van ulama in het hele land opgericht met duidelijke taken en bevoegdheden, en een nationale raad van ulama (al-Madjlisal-Ilmi al- A’la) en het hele netwerk van geestelijken is goed in kaart gebracht. Dat was voorheen niet het geval. Het tweede aandachtsveld betreft een goed educatief aanbod, het blijvend stimuleren van het respecteren van mensenrechten, het recht van het individu, gelijkheid tussen man en vrouw, verdraagzaamheid, de democratische rechtsorde (en dus het bestrijden van theocratische tendensen), en de rechtsstaat. Dit proces loopt separaat aan de herstructurering van de religieuze clerus, en waar mogelijk parallel in samenwerking met geestelijken. Het derde aandachtsgebied betreft het herbestuderen van de religieuze bronnen, met als doel de sacrale elementen en de feitelijke situatie te onderscheiden en vooral rationalisatie van geloofsopvattingen te bevorderen. Zie ook mijn artikel ‘Reflectie en rationaliteit beginnen bij de opvoeding. ‘[iv] Islam in het Westen Rest mij tot slot een korte blik op het onderscheid tussen de ‘Europese islam’ en de ‘islam in islamitische landen’. Opnieuw een relevant onderscheid, omdat de moslims in het Westen in een context leven die het gemakkelijker maakt om de islam eigentijds in te richten; democratie in de brede zin van het woord of de scheiding van kerk en staat bestaat bijvoorbeeld al. Ze vragen hooguit nadere uitwerking in theologische zin. Men dient dit wel wat explicieter te erkennen. Dat kan door zich bijvoorbeeld resoluut uit te spreken voor mensenrechten en universele waarden zoals gelijkheid, individuele vrijheden, rechten van minderheden (waar dan ook), recht op godsdienstvrijheid, en de democratische rechtsstaat. Daarnaast dienen moslims zich weerbaarder op te stellen tegen invloeden uit het ‘verre Oosten’ en tegen het klakkeloos overnemen van lokale islamitische opvattingen elders. Deze processen vereisen nog een degelijke theologische en intellectuele inspanning. |
|
Post Reply |
Spring naar forum | Forum rechten Je kunt geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je kunt geen antwoorden plaatsen Je kunt geen berichten verwijderen Je kunt geen berichten bewerken Je kunt geen enquêtes creëren Je kunt geen stemmen in enquêtes |
Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.