Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenMoskee

 Post Reply Post Reply
Schrijver
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Moskee
    Geplaatst op: 02 juli 2004 om 12:10

Salaam allemaal,

ik heb een probleem(pje). Ik wil eigenlijk al een tijdje naar de moskee bij ons (in Apeldoorn), maar ik durf niet zo goed.  Ik ben best verlegen en vooral tegenover iets wat ik helemaal niet ken. Mensen hebben mij al aangeboden met me mee te gaan ( happylady). Maar eigenlijk vind ik dat ik het zelf moet doen. Ik ben een gewoon Nederlands meisje en draag westerse kleding. Nu was mijn vraag, hoe pak ik het aan? Wanneer moet ik gaan, wat is verstandig om aan te doen (begin aub nu niet over de Hidjaab, even naar westerse maatstaven), en vooral, wat kan ik verwachten? Ik ben een beetje bang geweigerd te worden vanwege mijn westerse uiterlijk etc.

Ik zie vaak als ik langs die moskee kom,een groep mannen die me kort aanstaren, niet bijzonder vriendelijk ofzo. Ik zie (bijna) nooit vrouwen.. er zal wel een speciale ingang zijn, denk ik? Nouja, ik hoop/wacht op reacties..

Wassalaam: Rahima

 

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juli 2004 om 13:02

Assalamoe alykoem,

ik zal zeggen, ga maar, dan zie je het zelf hoe het is, ik vind mooi van zuster happylady, moge Allah haar belonen voor haar da3wah, zo moeten we allemaal zijn, mensen uitnodigen tot deze prachtige godsdienst waar ik trots op ben.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Hamzah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 december 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juli 2004 om 13:23

elselaamoe alaikoem warahmetoeAllahie ta3ala wabarakatoeh zuster Rahima

ik spreek niet uit eigen ervaring he maar maar ik ken een broeder die wel moslim is en mijn beste vriend nu die pricies hetzelfde had als jou:

kijk hij was heel bang en durfde niet en ik zei tegen hem kom maar naar mijn dorp hier hebben we wel een moskee dan kun je met mij gaan ik ben daar ook all een paar keer geweest maar ik durfde eerlijk gezegd ook niet want is altijd spannend wat er gaat komen maar we hebben dus woethoe(kleine wassing) bij mij thuis gedaan en we gingen lopend naar de moskee

nou ja onderweg praten en elkaar zeg maar aanmoedigen van je kan het wel en hij zei ik ben bang dat ik iets verkeerd doe ik iedereen maakt fouten ik was daar ook bang voor om dus fouten te maken wij waren daar eenmaal aangekomen en het was vrijdag dus ook een lezing ik moet je eerlijk zeggen we hebben geen een vrouw gezien en ook niet gehoort ze waren apart(apart ingang en uitgang) alleen ze hoorden de imaam wel via de microfoon

dus wij gingen naar binnen en wij waren Alhamdoelilaah van de eersten dus ik raad je ook aan om vroeg te gaan voor al-thoehr gebed wij gingen 2 rukaat bidden die 2 rukaat moet je altijd bidden het is een begroeting voor de mokee

en daarna gingen we thikr doen voor dat de imaam de athaan deed en der kwamen natuurlijk steeds meer mensen bidden tot de moskee helemaal vol was ik moet je eerlijk zeggen ik heb toen ikdaar binnen zat ik 100% me veilig en me thuis voelde Alhamdoelilaah en dat had mijn broeder ook en lezing geluisterd en gebeden en weer als laatste vertrokken Alhamdoelilaah alleen 1 ding in de moskee bid je heel snel dus dan moet je het wel heel goed bijhouden

en ik zou je aanraden om de thoehr gebed op vrijdag te gaan is mooi altijd

ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen Insha-e Allahoe ta3ala

als je nog meer vragen hebt stel het maar ik sta altijd klaar

walselaamoe alaikoem

 

 


Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juli 2004 om 15:14

Salaam alykoem,

bedankt voor jullie reacties en Hamzah, jij had dus wel steun van een vriend van je. Zou ik misschien toch iemand mee moeten nemen? En een probleem bij mij is, dat ik de gebeden niet of nauwelijks ken en ik het ook nog erg moeilijk vind. Geven ze lessen in de moskee voor het bidden? (misschien een domme vraag )

Nogmaals bedankt voor je reactie en het is fijn om ervaringen van anderen te horen..

Wassalaam: Rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juli 2004 om 15:22

Salaam aleikum,

mijn eerste keer naar de moskee was heel erg mooi. Het was in de ramadan, ik was het niet eens van plan. Ik was nog geen moslim, maar wel aan het vasten. Ik zag allemaal moslims een bepaalde kant oplopen (nu denk ik: hoe was het mogelijk dat ik toen zag waar ze heen gingen, klinkt beetje onwaarschijnlijk). Ik ben achter ze aangelopen zonder na te denken. Ik ben (alweer zonder na te denken) de moskee ingegaan. Het was de vrijdagmiddagbijeenkomst, heel erg druk. Stond ik daar met mijn strakke broek, strakke blouse zonder hoofddoek in de moskee . Ik vond het geweldig! De sfeer was heel erg mooi. Niemand keek me raar aan, overal werd plaats gemaakt voor me. Ik moest gewoon huilen toen de imam begon te praten, ook al snap ik helemaal geen Arabisch. Dat was echt een mooie ervaring. Dat gun ik iedereen. Dus Rahima, mijn aanbod staat nog steeds. Je kunt natuurlijk ook alleen gaan, maar ik kan me voorstellen dat samen wat prettiger is. Je hoeft helemaal niets te kunnen, niets is verplicht. Ik heb mijn eerste gebed meegedaan zonder dat ik zelfs de wudu had gedaan. Ik wilde z� graag. Later heb ik pas geleerd hoe dat moest. Beetje andersom. In sommige moskeeen zijn speciale groepen voor nieuwe bekeerlingen, waar het gebed en de wassing en nog veel meer uitgelegd kunnen worden. Er is echter ook een heel eenvoudig boekje voor 'Het gebed', te koop in de moskee  (moet je er dus wel eerst heen ).

Ik mail je wel even, zodra mijn tentamens achter de rug is, kunnen we gaan inshallah.

Salaam happylady (ik zou trouwens wel van anderen willen horen hoe ze dit ervaren hebben)

P.S. In de moskee waar ik heen ga, wordt heel bedaard gebeden, erg fijn. Dus waarschijnlijk verschilt het per moskee.

Terug naar boven
anis Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 10 mei 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 55
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2004 om 06:13

salaam zuster,

Ik zou je aanraden om met iemand mee te gaan, zo voel je je meer op je gemak. Liefst iemand die al ervaring heeft. Een wat de kleding betreft, gewoon een rok een en bloesje, iets dat je vorm ni toont een en hoofddoek. Gewoon simpel.

een veel succesWink

wasalaam, je oegt in de Islaam Anis.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.