Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Verwijderd door gebruiker

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Gino Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Gino Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Verwijderd door gebruiker
    Geplaatst op: 27 september 2004 om 05:16

Verwijderd door gebruiker



Aangepast door Gino - 10 april 2018 om 11:20
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2004 om 08:28

Assalamu alaikum,

wat een naar verhaal om te lezen ten eerste. Het huwelijk is ingesteld om er beter van te worden; het is een gift van Allah swt aan ons, maar als ik jouw verhaal zo lees is er weinig goeds uit voortgekomen, nog los van wie de schuldige daarvan is, want dat weet ik natuurlijk niet alleen aan de hand van dit korte verhaal. Wel vraag ik me oprecht af wat de redenen van jou kunnen zijn een huwelijk als dit voort te willen zetten? Uit je verhaal blijkt duidelijk dat jou vrouw jou niet meer als echtgenoot ziet en zelfs met andere mannen vreemdgaat. Ook voor je kinderen is het maar de vraag of het (krampachtig) in stand houden van dit huwelijk een goede zaak is. Maar goed, dat is niet mijn zaak en je zult je redenen wel hebben, Allahu alam.

Voor zover ik altijd begrepen heb is een echtscheiding in de shariaa alleen geldig als de man het mede ondertekend, dwz er mee in stemt. De vrouw kan wel een scheiding aanvragen, maar als de man het niet ondertekend dawel mee instemd, dan is er geen sprake van een echtscheiding in de shariaa. Andersom kan wel; de man heeft niet de toestemming van een vrouw nodig van haar te scheiden. De vraag is natuurlijk hoe wijs het is zo'n huwelijk voort te zetten ten koste van alles, maar goed. Ik heb even op internet rondgekeken en vond op de site www.sunnipath.com een situatie uitgelegd die niet helemaal hetzelfde is, maar waar wel dezelfde elementen in naar voren komen. Ik   kopieer de tekst hier voor je en zal nog verder voor je zoeken insha Allah. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Verder kan ik je alleen aanraden eens met een goede imam over deze zaak te praten. Heel veel sterkte toegewenst!

Wassalam,

Amier

Divorce by law: does it count Islamically?
Answered by Mufti Muhammad ibn Adam, Darul Iftaa (Leicester, UK)  

I have a question about Islamic Divorce that I hope you can help me with.

I am a British born convert to Islam. I became a Muslim in 1984. I married at a Shariah Court in Sudan and then went to the UK where at the time we were told we had to have another marriage (registry) as the UK did not recognise potentially polygamous marriages. . After many years of marriage (and a lot of tension caused by the hatred to Muslims in the UK among other things), we have decided to get divorced.

We divorced by British divorce by cross decrees (mutual consent). How can I now go about dissolving the Islamic marriage? I understand it is sufficient ('bare talaq) to declare I divorce you three times, and I see that even in some bizarre cases email text messages have been accepted! Some sources cited it is usual for a family member to be present and for the man to attend a mosque and declare his intention in front of a religious 'official' (whatever that means in Islam!) - Since my wife has no family members in this country and I have no family alive - is it sufficient for me to inform my wife of my intention?

Should I declare my intention of Talaq, in the local mosque? Or is as is stated in various Islamic sites on the web the British divorce also considered an Islamic divorce? Please can you advice.

 

In the name of Allah, Most Compassionate, Most Merciful,

According to Shariah, speech and verbal utterance is not a necessary condition for the validity of a divorce (talaq). Rather, divorce is also effected by means of the written word. The great Hanafi jurist, Imam al-Kasani (Allah have mercy on him) states:

�Similarly, issuing a divorce verbally is not a condition. Hence, divorce will be effected with clear and unambiguous writing, or with the understood gesture of a dumb person, for the clear written word is in place of verbal utterance�. (Bada�i al-Sana�i, 3/100).

This writing must be clear and unambiguous. It must be written out of one�s own will and not be forced. Also, there should be no deception in getting the husband to write out the decree of divorce.

Similarly, if the husband instructed a third person to write the decree of divorce for him and then he signed the written document, divorce will be effected.

Allama Ibn Abidin (Allah have mercy on him) states:

�If the husband requested another person to write the declaration of divorce for him, and he (the writer) after writing it, read it out to the husband who took the divorce paper, signed and stamped it, and sent it to his wife, divorce will be effected if the husband admits that it is his writing�. (Radd al-Muhtar, 3/246-247).

Shaykh Qudri Pasha explains, in his decisive codification of Hanafi personal law, al-Ahkam al-Shar�iyya fi�l Ahwal al-Shakhsiyya, which is a primary source for the personal law of several Muslim countries, and continues to be taught and used across the Islamic world:

(Item 222)

Divorce may be affected in speech or in clear, understandable writing, whether signed by the husband or someone he has given agency to do so on his behalf�

Taking the above into consideration, if the husband initiated the legal divorce in that he appointed the court as an agent on his behalf to divorce his wife, then on the day the court issues the divorce, his wife will be also Islamically divorced.

The reason being that the husband appointed the court as an agent on his behalf to divorce his wife, and appointing a non-Muslim as an agent is considered to be valid in Shariah. (See: Radd al-Muhtar).

If the wife initiated the legal divorce and the court sent the divorce papers to the husband, and he willingly, understanding the contents of the writing, signed it, then his wife will be considered to be divorced from the time he signs the divorce papers from an Islamic perspective also.

However, if he did not sign on any written document, neither did he initiate the divorce, but the court divorced him on behalf of his wife against his will, then this, according to Shariah, will not be classed as a valid divorce.

Therefore, in your situation, if you signed on the legal divorce papers, then you have divorced your wife from an Islamic perspective also. There is no need to go through some other form of Islamic procedure of divorce.

And Allah knows best

Muhammad ibn Adam al-Kawthari
Darul Iftaa, Leicester, UK
www.daruliftaa.org 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2004 om 09:32

Assalamu alaikum,

enkele minuten van onderzoek hebben opgeleverd dat het voor een vrouw wel toegestaan is een echtscheiding af te dwingen. Dit wordt dan geen "talaaq" genoemd, maar "khoel". (Islam, liefde en seksualiteit; Abdulwahis van Bommel). Dit mag niet zomaar; er zijn strikte voorwaarden aan verbonden. Sheich Yusuf Qardawi zegt hierover dat een vrouw zich van haar huwelijksbanden mag bevrijden als hij haar slecht behandelt of er een andere acceptabele reden is. Anders mag het niet. Zij dient dan de huwelijksgave en eventueel de cadeaus die hij haar heeft gegeven terug te geven. Wat dit precies is is als het goed is in het huwelijkscontract vastgelegd. (Een islamitisch huwelijk is vaak een huwelijk onder huwelijkse voorwaarden). In Sahih Boekhaarie staat: "De vrouw van Thabit bin Qais kwam naar de profeet s.a.s. en zei: Oh boodschapper van Allah, ik kan Thabit bin Qais niet evenaren wat betreft karakter en godsdienst, maar ik wil ook niet schuldig zijn aan het tonen van woede ten opzichte van hem. De profeet s.a.s. vroeg haar wat ze van hem had gekregen. Zij antwoorde: Een tuin. Hij vroeg: Geef je hem zijn tuin dan terug? Ja! zei ze. De profeet zei toen tegen Thabit: Neem de tuin en maak een akte van scheiding." (Halal en Haram, deel 2; Yusuf Qardawi).

Helaas gaat Qardawi niet verder door op de redenen die een vrouw kan hebben echtscheiding af te dwingen. In het derde deel van het boek "Minhadj al Moeslim" van AboeBakr al Djazairie wordt hier dieper op ingegaan. Hier staat:

Beide echtgenoten hebben het recht om het huwelijkscontract op te zeggen of het te bekrachtigen om de volgende redenen:

1: Vanwege dementie, lepra, ziekte van de voortplantingsorganen van de vrouw, castratie van de man, of een te kort mannelijk orgaan, waardoor de seksuele daad onmogelijk wordt. Wordt het contract voor de consumering van het contract ontbonden, dan kan de man totale teruggave van de vooruitbetaalde bruidschat opeisen. Wordt het huwelijk na de consumering ervan beindigt, dan heeft de man nergens meer recht op, want de bruidschat compenseerd hetgeen de man van van zijn vrouw heeft verkregen. Enkele geleerden houden er de mening op na dat de man zich kan laten terugbetalen door een zaakwaarnemer, die hem heeft bedrogen, als hij op de hoogte was van het euvel. (.....enz.)

2: Uit onoprechtheid. Een moslim sluit bv een huwelijk met een vrouw met een islamitische levensovertuiging, zij blijkt een joodse of christelijke vrouw te zijn. Een vrije vrouw en hij ontdekt dat zij een slavin is. Een gezonde vrouw en zij blijkt invalide (blind aan 1 oog of mank) te zijn.

3: De vrouw kan het huwelijkscontract afzeggen in het geval de man niet in staat is om de overeengekomen bruidschat te verwerven voor de consumering van het huwelijk; erna verliest zij dit recht en de bruidschat blijft ten laste van komen van haar echtgenoot. Zij kan in dit geval haar man niet weigeren.

4: Als de man niet in staat blijkt om aan de behoeften van zijn vrouw tegemoet te komen, dan houdt zij haar gemis vol zolang zij kan, vervolgens richt zij zich tot de rechtbank om de ontbinding van haar huwelijk te vragen. Dit is de maning van de compagnons van de profeet s.a.s. zoals Aboe Hoeraira, Ali en de tabieie Hassan, Omar ibn Abdelaziz, Rabia en Malik, moge Allah hun zijn genade schenken.

5: Wanneer de echtgenoot afwezig is zonder dat men weet waar hij zich bevindt en hij geen provisie heeft achtegelaten, noch haar heeft toevertrouwd aan iemand voor voor haar onderhoud, en niemand haar te hulp is gekomen, terwijl zij niets bezit om zich vervolgens te laten terugbetalen door haar echtgenoot, dan heeft zij het recht om zich tot de rechter te wenden om te vragen om ontbinding van haar huwelijk. Bij het aanhangig maken van haar verzoek tracht de rechter haar geduld te laten hebben. Als zij dit niet meer kan, dan maakt de rechter een proces verbaal op na het horen van de getuigen, die de twee echtgenoten kennen. De rechter spreekt vervolgens de scheiding uit, die als een eerste moet worden beschouwd, deze laat een eventuele terugkeer toe van de echtgenoot naar het echtelijk huis. (Minhadj al Moeslim; AboeBakr Al Dazairie).

Insha Allah heb ik je van dienst kunnen zijn,

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2004 om 09:54

Assalamoe alykoem,

MashAllah Amier, prachtig onderzoek, ik wou ook gaan kijken hoe het precies zit, maar van jouw kleine onderzoek heb ik veel geleerd, alleen denk ik dat de vrouw niet verplicht is om de bruidsschat terug te geven aan de hand van andere ahadieth, ik ga inshAllah meer over lezen, wallahoe a3lam.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2004 om 12:41

Assalamu alaikum,

nou, prachtig onderzoek..... Ik heb er gewoon wat standaardwerkjes op nageslagen. Het is een interessant onderwerp en niet zo algemeen bekend. Ik zal er insha Allah ook wat meer over lezen.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Gino Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Gino Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2004 om 00:38




Aangepast door Gino - 13 april 2018 om 11:18
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2004 om 01:30

Is er enige rechtvaardigheid te onderkennen dat een man zich laat scheiden omdat een vrouw een oog verloren heeft of omdat ze invalide geworden is?

Ik begrijp dat niet. Verdient een vrouw dan niet extra steun van haar man?

Hoezo reden tot scheiding??

In mijn ogen is dit echt heel , heel onrechtvaardig. En heel erg liefdeloos

 

 

 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2004 om 05:28

In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

Beide echtgenoten hebben het recht om het huwelijkscontract op te zeggen of het te bekrachtigen om de volgende redenen:

2: Uit onoprechtheid. Een moslim sluit bv een huwelijk met een vrouw met een islamitische levensovertuiging, zij blijkt een joodse of christelijke vrouw te zijn. Een vrije vrouw en hij ontdekt dat zij een slavin is. Een gezonde vrouw en zij blijkt invalide (blind aan 1 oog of mank) te zijn.

Wassalam,

Amier.

beste Herne,

als je goed leest, staat daar "beide echtgenoten hebben het recht", het is een recht, je mag gebruik van maken, en hoeft ook niet, verder ben ik het met je eens.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Gino Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Gino Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2004 om 06:11




Aangepast door Gino - 13 april 2018 om 11:19
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote souad& Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2004 om 13:09

Salaam alaikom Gino,

Volgens mij zeggen de volgende verzen van soerah Al Baqarah genoeg:

Ayat 231: "Wanneer jullie de vrouwen scheiding (aankondigen) en zij hebben hun termijn (wachttijd van 3 maanden) bereikt, neemt hen dan terug volgens de voorschriften of scheidt van hen volgens de voorschriften. En houdt hen niet vast met de bedoeling hen te kwellen, waarmee jullie zouden overtreden. En datgene die dat zou doen, die heeft voorzeker zichzelf onrecht aangedaan. En maakt de verzen van Allah niet tot onderwerp van bespotting. En gedenkt de gunst van Allah aan jullie heeft neergezonden van het Boek (de Qoeran) en de Wijsheid waarmee Hij jullie onderwijst. En vreest Allah en weet Allah over alle zaken Alwetend is".

232: " Em wanneer  jullie de vrouwen scheiding hebben gegeven en zij hun termijn hebben bereikt, verhindert hen dan niet om te huwen met hun (aanstaande) echtgenoten, als zij met elkaar overeenstemming hebben bereikt, volgens de voorschriften. Dat is waartoe jullie vermaand worden, (voor) wie van jullie in Allah gelooft en en in de Laatste Dag. Dat is deugzamer en reiner voor jullie. En Allah weet, terwijl jullie niet weten".

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
Gino Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Gino Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2004 om 01:16


 

 




Aangepast door Gino - 13 april 2018 om 11:19
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.