Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

alternative brandstoffen

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: alternative brandstoffen
    Geplaatst op: 01 november 2004 om 08:21

alternative brandstoffen

Zoals we weten stijgen de brandstof prijzen de pan uit, en hierdoor worden de alternative energiebronnen interessant.
Nu heb ik een diesel die ,met een kleine aanpassing, op slaolie van Aldi&co loopt.
Een liter van deze olie kost 0,59�, dus bespaar ik maar liefst 0,40� op een liter, tel uit je winst, en daarbij is het nog veel milieu vriendelijker ook.

Als je een benzine auto hebt, bestaat de mogelijkheid om deze met een kleine aanpassing te laten functioneren op methanol (alcohol), nou is mijn vraag hoe staan jullie daar tegenover als moslim(A), zou dit toegestaan zijn?
Daarbij komt ook nog dat de verbranding van methanol (alcohol) wezenlijk schoner verloopt als die van benzine.

Vr.gr Akbash

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2004 om 08:55

De alcohol die in de koran verboden wordt is "khamr". Dit komt van de stam "khamara" wat bedekken betekend. Ook bv het woord "khimaar" is er van afgeleidt (soort lange hoofddoek). Wat verboden is zijn dus bedwelmende middelen als alcoholische drank, drugs etc.

Alcohol (ook een arabisch woord trouwens!) is een scheikundige stof die pas later door islamitische wetenschappers is ontdekt en wordt dan ook niet genoemd in de koran.

Voor zover ik weet blijkt nergens uit, geen koran en geen hadith, dat de scheikundige stof alcohol voor ander gebruik dan als bedwelmende stof verboden is. Dat geldt dus voor medicijn, deodorant en ook voor brandstof voor je auto. Allahu alam natuurlijk; God weet het.

In Brazilie rijden auto's trouwens al jaren op methanol .

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2004 om 09:14

Salam Aleikum,

Idd ik denk dat het wel degelijk gebruikt mag worden, zoals het ook gebruikt worden bij ontsmetting, medicatie, deo, en ook voor wetenschappelijke doel.

Het is wel veboden het te drinken en dergelijke, wat al bekend is!!!

ma3a salama

Terug naar boven
abdoe_allah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 30 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 214
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abdoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2004 om 12:46
In eerste instantie geplaatst door Akbash

Nu heb ik een diesel die ,met een kleine aanpassing, op slaolie van Aldi&co loopt.
Een liter van deze olie kost 0,59�, dus bespaar ik maar liefst 0,40� op een liter, tel uit je winst, en daarbij is het nog veel milieu vriendelijker ook.

Vr.gr Akbash

 
 
Hier kan ik noch iemand anders niet uit concluderen wat je winst is. Heb je ook andere gegevens zoals het verbruik op een km of hoeveel km's je rijdt op 1 liter??
 
Groeten,
Abdoe_allah
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2004 om 13:23

Hier kan ik noch iemand anders niet uit concluderen wat je winst is. Heb je ook andere gegevens zoals het verbruik op een km of hoeveel km's je rijdt op 1 liter??

Hallo Abdoe , geintereseert?
Als ik beweer dat ik 0,40� bespaar op een liter, dan betekend dit gezien de prijs van een liter slaolie van de Aldi � 0,59� ten op zichte van de huidige dieselprijs � 0,99�,
dat het verbruik ongeveer het zelfde blijft.
Om helder te zijn , het brandstof verbruik blijft ongeveer het zelfde.

Verder vraag je, en ik merk dat je geinteresseerd bent, gegevens over het verbruik per km of hoeveel km je rijdt op 1 liter.
Bijde vragen zijn het zelfde, maar het verbruik is natuurlijk afhankelijk van de auto die je bezit.
Het verbruik bij gebruik van slaolie/zonnebloem olie ligt theoretisch gezien iets hoger als van diesel, in de praktijk is het amper meetbaar.
Voordat je je tank vol gaat gooien met slaolie het volgende; slaolie heeft een hogere viscociteit dan diesel, met andere woorden het is veel dikker, de injectiepomp kan hier niet mee overweg.
Om de slaolie dunner te maken is het een vereiste om ze te verhitten tot �80 graden, zodat de injectie pomp er minder moeite mee heeft om de slaolie in de cylinder te vernevelen.
Om dit te bereiken is die kleine aanpassing nodig, en 2 brandstof tanks, 1 voor het starten op diesel en ��n voor het rijden op 100% slaolie.
Een andere mogelijkheid is het mengen van slaolie met de diesel in je tank, een 40/60% mengels is voor de meeste auto`s wel mogelijk. (mits je een bosch injectie pomp hebt)
Ik kan je interesse voorstellen, maar we gaan hiermee natuurlijk volledig off topic.
Mocht je meer technische details weten dan hoor ik het wel Abdoe.

vr.gr Akbash

Terug naar boven
abdoe_allah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 30 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 214
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abdoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2004 om 13:48
In eerste instantie geplaatst door Akbash

Hallo Abdoe , geintereseert?
Als ik beweer dat ik 0,40� bespaar op een liter, dan betekend dit gezien de prijs van een liter slaolie van de Aldi � 0,59� ten op zichte van de huidige dieselprijs � 0,99�,
dat het verbruik ongeveer het zelfde blijft.
Om helder te zijn , het brandstof verbruik blijft ongeveer het zelfde.

Verder vraag je, en ik merk dat je geinteresseerd bent, gegevens over het verbruik per km of hoeveel km je rijdt op 1 liter.
Bijde vragen zijn het zelfde, maar het verbruik is natuurlijk afhankelijk van de auto die je bezit.
Het verbruik bij gebruik van slaolie/zonnebloem olie ligt theoretisch gezien iets hoger als van diesel, in de praktijk is het amper meetbaar.
Voordat je je tank vol gaat gooien met slaolie het volgende; slaolie heeft een hogere viscociteit dan diesel, met andere woorden het is veel dikker, de injectiepomp kan hier niet mee overweg.
Om de slaolie dunner te maken is het een vereiste om ze te verhitten tot �80 graden, zodat de injectie pomp er minder moeite mee heeft om de slaolie in de cylinder te vernevelen.
Om dit te bereiken is die kleine aanpassing nodig, en 2 brandstof tanks, 1 voor het starten op diesel en ��n voor het rijden op 100% slaolie.
Een andere mogelijkheid is het mengen van slaolie met de diesel in je tank, een 40/60% mengels is voor de meeste auto`s wel mogelijk. (mits je een bosch injectie pomp hebt)
Ik kan je interesse voorstellen, maar we gaan hiermee natuurlijk volledig off topic.
Mocht je meer technische details weten dan hoor ik het wel Abdoe.

vr.gr Akbash

 
hallo akbash,
 
Ik ben gewoon nieuwsgierig ........oke je mag het interesse noemen
Ik ben nogmaar 16 jaar, dus het enige wat ik kan volgooien is mijn virtuele tank van mijn virtuele auto
 
Je zegt dat je 0,40,- winst hebt per liter slaolie in verhouding tot een liter diesel. Dit is slecht 1 gegeven dus ik kon er helaas niets uit concluderen want, ik miste andere factoren die een rol spelen.......nu is het inmiddels duidelijk.
 
Het verbruik ligt idd aan watvoor soort motor je onder je moterkap hebt.
Verder bedankt voor de informatie
 
Groeten,
Abdoe_allah
 
 
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2004 om 05:05

Buying alcohol for use as fuel

Question: Is it permissible to buy alcohol (which is an intoxicant) to use it in such a way by which it will be destroyed, such as using it as fuel or in some manufacturing processes? And is it permissible to sell it to people who one is certain will use it for such purposes?

Response: Selling alcohol or any other intoxicant is haraam. And it is obligatory for a person who has any of it to destroy it and not sell it, because of the general (meaning of the) statement of Allaah:

{And do not help one another in sin and transgression}, [Soorah al-Maa.idah, Aayah 2].

And with Allaah lies all success and may Allaah send prayers and salutations upon our Prophet (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) and his family and his companions.

The Permanent Committee for Islaamic Research and Fataawa, comprising -
Head: Shaykh 'Abdul 'Azeez ibn Abdullaah ibn Baaz;
Deputy Head: Shaykh 'Abdur-Razzaaq 'Afeefee;
Member: Shaykh 'Abdullaah Ibn Ghudayyaan;
Member: Shaykh 'Abdullaah Ibn Qu'ood
Fataawa al-Lajnah ad-Daa.imah lil-Buhooth al-'Ilmiyyah wal-Iftaa., - Volume 13, Page 53, Question 4 of Fatwa No.5177

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2004 om 05:17

Hey Akbash,

als je telkens al de antwoorden op je vragen weet, waarom stel je ze hier?

Beetje gekleurde fatwa van ibn Baaz overigens, want als alcohol als brandstof de olie zou verdringen, zou hij geen inkomsten meer hebben. Bovendien is een fatwa een religieus advies, geen wet.

Groeten.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2004 om 05:35
Ik heb wel ooit gehoord van jullie dat een moslim alcohol niet mag drinken maar het is toch onzin dat dit niet op andere manieren gebruikt mag worden?
Moslims gebruiken toch ook parfum?
De meeste parfum is op basis van alcohol.
Verder wordt alcohol gebruikt  voor het steriliseren van wonden. Bij mijn weten ook in Islamitische landen.
waarom zou men dat dan niet in een auto tank mogen gooien?
Weet iemand hier iets over?
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2004 om 06:55
Weet je wel hou "high" je wordt als je benzine gaat snuiven? Maar benzine wordt niet genoemd, omdat het bekend staat als brandstof en niet als verdovend middel. Alcohol als brandstof is geen verdovend middel en daarom niet verboden (zie mijn eerste reactie). Dat er mensen zijn die weer zeggen van wel wisten we al jaren, en daar kan ik ook niets aan doen. Kan mij het schelen, rijden ze toch op benzine?
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2004 om 07:12
In eerste instantie geplaatst door Amier

Hey Akbash,

als je telkens al de antwoorden op je vragen weet, waarom stel je ze hier?

Beetje gekleurde fatwa van ibn Baaz overigens, want als alcohol als brandstof de olie zou verdringen, zou hij geen inkomsten meer hebben. Bovendien is een fatwa een religieus advies, geen wet.

Groeten.

Niet voor jou hoor, maar voor vele anderen zodat ze zelf eens nadenken hoe bizar en onlogisch sommige regeltjes/fatwa wel niet zijn.

vr.gr Akbash

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.