Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Oprecht advies

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Oprecht advies
    Geplaatst op: 29 november 2004 om 16:21

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe

Even iets anders, waarschijnlijk weten jullie het al, maar even voor de zekerheid: Je kunt via Al-islaam.com lid worden van de groep El-khataab, persoonlijk vind ik het echt een heeeel informatieve groep/site, hier kun je je aanmelden of zo:

http://www.al-islaam.com/al-islaam/formulieren/elkhatab.html

**********************************************************

 

Oprecht advies

De Profeet (sallallaahu alaihi wa sallam) zei: "Religie is oprecht advies."
-->addienu nasieha (Muslim)

Dus ik adviseer jullie en mijzelf met de volgende nuttige lessen:


1. Houd je intentie zuiver

De boodschapper van Allah (sallallaahu alaihi wa sallam) heeft gezegd:
"Hetgeen ik het meest voor jullie vrees is de kleine shirk. Zij vroegen wat
is dat? Hij zei: Ar-riyaa-e (Ahmed, Sahieh)

(Inna agwafa maa agaafoe 'alaikum ash-shirku al asghar. Qaaloe wa maa
ash-shirk al asghar yaa rasoegeslachtsdeellaah? Qaala arriyaa-e.)

Riyaa (vertoon) is dat een persoon de bevelen van Allah nakomt en zich verre
houdt van ongehoorzaamheid, maar dit doet om de goedkeuring van iemand
anders dan Allah.
Je daden zullen pas van je worden geaccepteerd als je deze zuiver en alleen
voor Allah verricht.
Zoals wij in de bekende hadieth qudsie over de martelaar, de leraar, en de
aalmoesgever kunnen lezen, is de straf op riyaa-e het hellevuur.


2. Het gebed op de vastgestelde tijden verrichten.

Allah 'azza wa Jal zei: "Bewaakt strikt de gebeden, in het bijzonder het
middelste (asr) gebed en sta voor Allah met gehoorzaamheid." (Al baqarah,
238)

Ibn Kethier zei dat het vanuit de Sunnah bewezen is dat het middelste gebed
het asr gebed is.

Ibn Mas'oed (radiAllahu 'anhu) zei: "Ik vroeg Allahs boodschapper welke van
de goede daden de beste is? ( ayyoe al-a'maali afdal) Hij (sallallaahu
alaihi wa sallam) antwoordde: "Het gebed op zijn vastgestelde tijden
verrichten." (assalaatu limiqaatihaa)
Ik vroeg: "Wat daarna?  Hij (sallallaahu alaihi wa sallam) antwoordde:
"Vriendelijkheid jegens je ouders betonen." (birru alwaalidayn)
Ik vroeg: "Wat daarna (thumma maaza)? Hij antwoordde: "Vechten voor de zaak
van Allah (aljihaadu fie sabielillaah) . Muttafaq 'alieh. overeenstemming
over.

We kunnen daarom stellen dat als je Allahs Genoegen wilt verkrijgen, je het
gebed in acht moet nemen op dezelfde wijze waarop de Mu`azzin de adzaan in
acht neemt.


3. Wegblijven van amusement en zang.

Allah azza wa Jal zei: "En onder de mensheid is hij die zich bezig houdt met
nutteloze gesprekken om mensen van het Pad van Allah af te leiden zonder
kennis en het (het Pad van Allah, de ayaat van de Qor'aan) spottend neemt."
(Loqmaan, 6)

De geleerde van de Ummah ((islamitische) eenheid), Ibn �Abbaas (moge Allah
hem behagen) zei: Dit betekent zang. Mujaahid (moge Allah hem zegenen) zei:
Dit betekent het bespelen van de trommel (tabl). (Tafseer(Uitleg) al-Tabari,
21/40).


Ibn al-qayyiem maakte de volgende lijst van termen die voor muziek gebruikt
worden: waardeloze amusement, nonsens, nutteloosheid, valse spraak, de
aanroeping tot ontucht, de voordracht van shaytaan, het planten van
hypocritie in het hart, het geluid van de dwazen, het geluid van de
kwaaddoener, het geluid van shaytaan en de psalmen van de shaytaan.
(Ighaathat al-Lahfaan, 1/195).

Het hart dat bezig is met zingen is zeker verstookt.

De Boodschapper van Allah (vzmh) zei:

�Tussen mijn Ummah zullen er zeker mensen zijn die zinaa, zijde, alcohol en
muziekinstrumenten toestaan...� (verteld door al-Bukhaari ta�leeqan, no.
5590; verteld als mawsool door al-Tabaraani en al-Bayhaqi. Zie al-Silsilah
al-Saheehah door al-Albaani, 91).

De boodschaper van Allah heeft gezegd: Ik zie wat jullie niet zien en ik
hoor wat jullie niet horen. De Hemel dondert, en met recht dondert het (of
het is niet verbazingwekkend), er is geen lege plaats met een lengte van
vier vingers of een engel legt er zijn voorhoofd in buiging (sujoed) neer
voor ALLAH. Bij ALLAH, als jullie zouden weten wat ik weet, zouden jullie
weinig lachen en veel huilen, jullie zouden niet genieten van jullie
relaties met vrouwen en jullie zouden de straat op gaan en bidden naar
ALLAH.' " (Sunan At-Tirmidzhi, 2312)




4. Recitatie van de Qor`aan, het uit je hoofd leren en ernaar handelen.
Allah azza wa Jal zegt:

"Gedenk Mij, Ik zal jullie gedenken." (Al baqarah, 152)

"Wij hebben in de Qor'aan neergezonden dat wat een genezing en genade is
voor degenen die geloven..." (Al Israa-e, 82)

Allahs boodschapper (sallallaahu alaihi wa sallam) heeft gezegd: "Reciteer
de Qor'aan want voor degene die het reciteert komt hij als bemiddelaar op de
Dag der Opstanding." (Muslim)

(Iqra`oe al qor`aana fa innahu ya`tie yauwm al qiyaamatie shafie'an li
as7aabihi)

De profeet (sallallaahu alaihi wa sallam) zei ook:

"Degene die bekwaam is in het reciteren van de Qor'aan wordt verenigd met de
nobele, oprechte engelen die opschrijven; en degene die het leest maar het
moeite kost zal een dubbele beloning ontvangen." (Overeenstemming over)

(Almaahir bil qor`aani ma'a assafarati alkiraam albararati walladzhi
yaqra`oe al qor`aan wa howa 'alaihi shaaqqun lahu ajraan)

Er is vermeld in Riyaad assaalihien , door Abd al-Aziez al Rabah, al Daqaaq
en al-Arna'oet, dat: "bekwaam" degene betekent die zijn woorden op de
correcte manier uitspreekt, dit betekent niet stilstaat of aarzelt bij zijn
lezen. "Nobel" duidt op de engelen die naar de boodschapper (sallallaahu
alaihi wa sallam) werden neergezonden. "Oprecht" betekenet gehoorzaam, dit
betekent met hen zijn in hun gebouwen in het Hiernamaals.

Herinner je goed....

Ibn Teymiyyeh heeft gezegd: "Een ieder die de Qor'aan niet leest, is een
deserteur en een ieder die hem leest, maar hem niet overpeinst, is een
deserteur.
En een ieder die de Qor'aan leest, hem overpeinst, maar er niet naar
handelt, is een deserteur."

Overgeleverd door Ibn Mas'oed dat de boodschapper van Allah (sallallaahu
alaihi wa sallam) heeft gezegd dat: "Een ieder die 1 letter van het Boek van
Allah leest, met een goede daad beloond zal worden en iedere goede daad zal
vertienvoudigd worden. Ik (de profeet) zeg niet dat Alif, Laam en Miem 1
letter zijn, maar Alif is een letter, Laam is een letter, en Miem is een
letter." (Attirmidzhie)

(Man qara`a 7arfan min kitaabilllaah fa-lahu bihi 7asanatun wal 7asanatu bi
'ashrin amthaalihaa. Laa aqoeloe alif-laam-miem 7arfun, wa laakin alifun
7arfun, wa laamun 7arfun wa miemum 7arfun)

De mensen van de Qor'aan:

'Abdullaah ibn Mas'oed heeft gezegd:

"Degene die de Qor'aan reciteert moet door het volgende onderscheiden
worden: waakzaam zijn wanneer de mensen slapen, vasten wanneer de mensen
eten, huilen wanneer de mensen lachen, vroom zijn wanneer de mensen zich
begeven in nutteloze gesprekken, stilte wanneer de mensen bezig zijn met
nutteloos gepraat, nederigheid wanneer de mensen opscheppen en treurig zijn
wanneer de mensen uitgelaten zijn."

Mohammed ibn Ka'b heeft gezegd: "Wij kenden degene die de Qor`aan reciteerde
door zijn gele gezicht." Dit verwijst naar zijn waakzaamheid en zijn lange
nachtgebed.

Duhaib ibn al ward heeft gezegd: "Er werd tegen een man gezegd: Slaap jij
niet? de man antwoordde: De wonderen van de Qor`aan hielden mij van mijn
slaap af.

Er is vermeld in Zaad al Ma'aad door al allaamah Ibn Al-Qayyiem
(rahimahollaah) dat:
sommige vroegere moslims zeiden: "De Qor`aan werd als een complete weg
nedergezonden om hun levens te leiden. Maar sommige mensen negeerden dat en
namen alleen zijn recitatie in acht en vervolgens handelden zij alsof dat
voldoende was. De mensen van de Qor`aan zijn degenen die er kennis over
hebben en ernaar handelen, zelfs als zij hem niet uit het hoofd leren. Maar
degenen die de Qor`aan uit het hoofd leren, maar hem niet begrijpen noch
ernaar handelen, behoren niet tot zijn mensen, zelfs al lezen zij hem
perfect."

"Wij hebben in de Qor'aan neergezonden dat wat een genezing en genade is
voor degenen die geloven..." (Al Israa-e, 82)

Alle ziekten van het hart zijn een gevolg van lusten en twijfel en de
Qor`aan is een genezing voor beiden.
Het bevat genoeg duidelijke tekenen en bewijzen om onderscheid te maken
tussen waarheid en leugen en zo geneest het de ziekten van twijfel die
kennis, begrip en inzicht vernietigen door een persoon in staat te stellen
de dingen te zien zoals ze werkelijk zijn.

Degene die de Qor`aan bestudeert en het in zijn hart laat inwerken zal
waarheid en leugen herkennen en zal in staat zijn onderscheid tussen hen te
maken net zoals hij onderscheid kan maken tussen dag en nacht.
De Qor`aan bevat wijsheid en goed advies en zo geneest het de ziekten die
ontstaan door lusten en wensen. Het beveelt het vermijden van wereldse
doelenen vuurt het verlangen voor Al-Aagira aan.
De Qor`aan is ook het beste middel om de dienaar dichter tot zijn Rabb te
brengen.

Khabab ibn al-Arat zei tegen een man: "Kom dichter tot Allah zoveel als je
kunt en herinner dat je dit kunt doen door hetgeen Hem het meest tevreden
stelt, het gebruik van Zijn eigen Woorden."

Ibn Mas'oed (RadiAllahu anhu) heeft gezegd: "Degene die van de Qor'aan
houdt, houdt van Allah en Zijn Boodschapper.

Othmaan ibn 'Affaan (radiAllahu anhu) heeft gezegd: "Als jullie harten echt
zuiver waren zouden ze nooit genoeg hebben van het reciteren van Allahs
woorden."

"Zeker, in het gedenken van Allah vinden de harten rust." (Ar-Ra'd, 28)


5. Vrijwillig vasten

Allahs boodschapper (sallallaahu alaihi wa sallam) heeft gezegd:
"Iedere dienaar van Allah die 1 dag vasten in acht neemt terwille van Allah,
Allah zal vanwege deze dag zijn gezicht van het Hellevuur verwijderen, voor
een afstand gelijk aan zeventig jaar." (Overeenstemming over)

(Maa min 'abdin yasoemoe yauwman fie sabielillaah ilaa baa3ad-Allahu bi
dzaalika al yauwmi wadjhahu 'an-innaari  sab'iena gariefan)

Vast vrijwillig zoals op:
-De dag van Arafat voor degenen die niet op Hajj gaan. Dit is de negende dag
van Dzull Hijjah.
- De dag van 'Ashoeraa-e an Tasoe'aa-e, de negende en tiende van dag van
Muharram. Als je de volledige beloning wil krijgen vast je de elfde dag ook.
- De zes dagen van Shawwaal
- Veelvuldig vasten tijdens de maand Sha'baan
- De eerste tien dagen van Dzhull Hijjah vasten.
- Iedere maand drie dagen vasten, de dertiende, veertiende en vijftiende van
de maand.


6. Pas op voor roddelen

"En bespioneer elkaar niet, noch roddelt over elkaar." (Al Hujjuraat, 12)

Overgeleverd door Aboe Hurayrah dat er aan de boodschapper van Allah
(sallallaahu alaihi wa sallam)werd gevraagd: "Wat is roddelen? De profeet
(sallallaahu alaihi wa sallam) zei: "Roddelen betekent dat je over je
broeder praat op een manier waar hij niet van houdt. Er werd aan hem
(sallallaahu alaihi wa sallam) gevraagd: "En wat als de fout waarover ik
sprak, ik ook werkelijk bij mijn broeder vindt?" Hij (sallallaahu alaihi wa
sallam) antwoordde: "Als (de fout) waarover je sprak ook werkelijk (in hem)
gevonden wordt, dan heb je over hem geroddeld, en als die fout niet in hem
is, is het laster." (Aboe Dawoed)

('An abie horayrah annahu qiela yaa rasoegeslachtsdeellaahi maa al ghiebatu? Qaala
(rasoegeslachtsdeellaah) dzikroeka agaaka bi-maa yakrahu, qiela afara`aita inn kaana
fie agie maa aqoel? Qaala inn kaana fiehi maa taqoel fa qadd aghtabbtahu wa
inn lam yakun fiehi maa taqoel fa qadd bahattahu.)

De geleerden hebben over de uitleg van roddelen gezegd: "Als de persoon over
het roddelen wordt ingelicht, moet degene die over hem roddelde naar hem toe
gaan en hem om vergeving vragen en zijn spijt tonen. Maar als de persoon er
niet over wordt verteld, moet de persoon die over hem roddelde vergeving
vragen voor het roddelen namens hem. Volgens Ibn Teymiyyeh moet de persoon
die heeft geroddeld doe'aa-e doen voor de persoon over wie hij heeft
geroddeld.


7. 'Omar Ibn Al-Khattaab (RadiAllahu anhu) heeft gezegd: "Oordeel over
jezelf voordat er over jou wordt geoordeeld, en weeg jezelf voordat je
gewogen wordt en bereid je voor op de Dag des Oordeels:

"Die Dag zullen jullie des Oordeels worden gebracht, geen geheim van jullie
zal verborgen blijven." (Al-Haaqqah, 18)

Ga jezelf en je daden na, vraag vergeving in de ochtend en in de avond want
geen enkele daad wordt vergeten.

"Wie iets goeds deed ter grootte van een mosterdzaadje, zal het dan zien. En
wie iets kwaads deed ter grootte van een mosterdzaadje, zal het zien.
(Al-Zalzalah, 7,8)

"En het boek (met hun daden) zal voor hen geplaatst worden en jij zult de
zondaren in angst zien wegens wat daarin staat. En zij zullen zeggen: Wee
ons, wat is dat voor boek dat niets kleins weglaat en niets groots, zonder
dat berekend te hebben! En zij zullen wat zij deden voor zich vinden. En
jouw Heer doet niet een van hen onrecht aan." (Al-Kahf, 49)

Berecht jezelf nu voordat je berecht wordt en jij jezelf in het Hiernamaals
moet berechten:

"En voor ieder mens hebben Wij zijn lotsbestemming aan zijn hals
vastgemaakt. En Wij voorzien hem op de Dag der Opstanding van een boek dat
hij opengeslagen aantreft. (Er wordt tegen hem gezegd) "Lees jouw boek." Op
deze Dag is jouw eigen ziel voldoende als berekenaar tegen jou." (Al
Israa-e, 13,14)

Er is ook gezegd dat de eigen-ik zoals de ontrouwe partner is, als je er
geen rekening mee houdt, zal ze jou verraden.


8. De waarde van dit leven

"Weet dat het leven van deze wereld slechts spel en vermaak is, praal en
wederzijdse vertoning onder jullie en rivaliteit met betrekking tot weelde
en kinderen, zoals de planetengroei na een regenbui, daarvoor is de groei
plezierig voor de teler; daarna droogt het op en jullie zien het geel
worden; dan wordt het stro. Maar in het Hiernamaals is er een harde
bestraffing en vergiffenis van Allah en Zijn Genoegen terwijl het leven in
deze wereld slechts een bedriegend plezier is." (Al Hadied, 20)

"Wie de beloning van het Hiernamaals wenst, voor hem vermeerderen Wij zijn
beloning; en wie de beloning van het wereldse leven wenst, aan hem geven Wij
daarvan, maar voor hem is er in het Hiernamaals geen aandeel."
(Ash-shu'araa-e, 20)

"Het wereldse leven is niets dan spel en vermaak. En het Huis van het
Hiernamaals is beter voor degenen die (Allah) vrezen. Begrijpen jullie dan
niet? (Al An'aam, 32)

De Profeet (sallallaahu alaihi wa sallam) heeft gezegd: "De waarde van de
wereld in vergelijking met het hiernamaals is alsof een van jullie een
vinger in de zee stak en dan zag hoeveel vocht er aan zijn vinger bleef
kleven nadat hij hem terugtrok." (Moslim)


salaamun 'aleikum

Samaahir

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.