Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

wanneer over seksualiteit praten?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: wanneer over seksualiteit praten?
    Geplaatst op: 22 februari 2005 om 07:59
 
Salaamoe 3aleykom liefste zusters en broeders,
 
(deze vraag is gesteld op een andere forum maar is niet antwoord geweest daarom zet ik die hier, mss kan er iemand op reageren)
 
Ik heb een niet-moslim vriendin die werkt voor JIP (jongeren informatie punt). Die nodigen klassen uit voor te praten over 23 thema's verwerkt in een spel. Enkele voorbeelden: werk vinden, huurcontract, relaties, vormingen.... en sex.
Er komt een moslimklas op bezoek naar het JIP en de(moslim) leerkracht van deze klas wil niet dat er gepraat wordt over sex en relaties.(mijn persoonlijke antwoord was ja). De leerkracht zei  dat dit niet van toepassing is en eigenlijk niet mocht (ze bedoelde dacht zij in de islam). De vraag van mijn vriendin is of het mag om over sex te praten binnen de islam. De jongeren van de klas zijn rond 16 jaar.
In het algemeen mag er gesproken worden  over sex met jongeren binnen de islam? Ze wil een dalil daarvan om haar antwoord te kunnen bekrachtigen.
wa jazakomoe allahoe gayran.
oegt fie dien
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 februari 2005 om 01:48

hoi,

ten eerste zal ik dan de klassen scheiden, jongens bij jongens en meisjes bij meisjes,(en ook de gene die het geeft man bij jingens vrouw bij meisjes.)

maar wat zijn de onderwerpen? je hoeft niet aan te komen met ze over bvb. zoennen of verkering met jongens of condoom gebruik en dergelijke. wand moslim jongeren zijn daar niet op uit, weten de gevolgen en houden meestal niet van 'uitproberen' en dergelijke, verder kan je het misschien wel houden over het schadelijke van de pil. dat is toch intressant,en gaat niet zo direct over dat onderwerp.

verder denk ik dat het niet zooo erg is als het er uit word geknipt dat onderwerp, ik heb er zelf ook aan deel genomen en het is weinig of niks. en bij de jongens kan je het beter helemaal niet over dat onderwerp hebben. je maakt bij hun iets wakker wat eigelijk bij hun op die leeftijd nog niet ten sprake is. en ook nog niet hoeft te zijn. ik wil niet zeggen dat het onderwerp overbodig is, bij nederlandse jongeren kan je niet vroeg genoeg beginnen.

groetjes, kathelijne, malikah

 

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 februari 2005 om 01:53

verder is het wel toegestaan om over dat onderwerp te praten, maar niet in een groeps verband, en zeker niet door elkaar, er zijn genoeg hadits waar er vragen worden gesteld over dat onderwerp. maar vaak is dat 1 op 1, en niet in een groep. verder bestaad er ook een boek over seksualiteit in de islaam of zo.

assalem aleykoem.

Terug naar boven
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 februari 2005 om 03:32

wa 3aleykomoe salaaam oegty,

jazaki Allahoe gayran voor u reactie, maar kun je mss een paar ahadietchs hier opzetten, ik wil vooral een dalil waarop sta dat het toegestaan is om over sexualiteit te spreken in de islam.

wa salaam

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 februari 2005 om 04:48
In eerste instantie geplaatst door samaah

wa 3aleykomoe salaaam oegty,

jazaki Allahoe gayran voor u reactie, maar kun je mss een paar ahadietchs hier opzetten, ik wil vooral een dalil waarop sta dat het toegestaan is om over sexualiteit te spreken in de islam.

wa salaam

Hier staat wat uitleg waar je het over zou kunnen hebben. http://www.monotheist.nl/sex.html 

 

Terug naar boven
Nordthiad Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 73
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nordthiad Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 februari 2005 om 13:04
Als je ergens ergens een taboe van maakt, dan komt er alleen maar ellende van. Veel jongeren hebben de gewoonte om bij gebrek aan voorlichting bepaalde antwoorden zelf op te zoeken. Ik denk dat het gevolg daarvan nog minder wenselijk is voor moslims dan het praten over seks zelf. Voorlichting over seks is dus hoe dan ook een kwestie van noodzaak.
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 februari 2005 om 17:29

Seks is niet door Shaitaan geschapen of iets slechts, het is een grote Genade van Allah swt. Jammer genoeg kan iets wat leuk is, ook tot veel problemen en verdriet leiden.

 

Waarom moet een kind toestemming vragen om binnen te mogen komen in de slaapkamer van oemm en abb (mama en papa)? Waarom mag in Islam een kind, wanneer het 10 jaar oud is, niet meer met zijn zusje of broertje in 1 bed slapen? Ook zo iets waar een kind uitleg kan vragen aan ouders. Dat zijn dingen die al spelen lang voor de leeftijd van 16 jaar.

 

Allah ta�laa:

�En zij moeten hun sluiers over hun

boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen,

behalve aan hun echtgenoten, � , of de kinderen die nog niet op de Aurat van

vrouwen letten.�

24:31

 

Een kind van 7-10 kan al op de Aurat van vrouwen letten, dus zal je het moeten leren wat de regels zijn van naar vrouwen kijken.

 

Allah ta�laa:

�En wanneer de kinderen

onder jullie de volwassenheid bereiken,

laat hen dan toestemming vragen�

24:59

 

Stel je voor je kind heeft jou en je man naakt zien vrijen in de slaapkamer. Gaat daarna naar school en zit met de juf en alle kinderen in het verplichte maandagse ronde groepsgesprek en vertelt alles na in kleuren en geuren. Een kind van 7-10 kan al veel begrijpen. Ook hier in de vers vertelt Allah swt ons om onze kinderen op tijd in te lichten als het om bepaalde zaken betreffende de slaapkamer begint vragen te stellen.

 

Als kinderen op een leeftijd van 7 tot 10 jaar deze regels al moeten weten, laat staan huwbare jongeren van 16.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 februari 2005 om 04:07

Of de jongeren nu gaan experimenteren of niet, maakt niet uit voor de info die ze moeten krijgen.  Je kan het geheel natuurlijk vertellen in verband met de islam, maar dingen weglaten zou niet moeten kunnen. 
In de USA doen ze daar momenteel ook aan, en het 'grappige' is dat in de gebieden met de 'geknipte' seksuele opvoeding, er meer tienerzwangerschappen zijn dan elders etc.  Want degenen die aan seks willen doen, doen het toch, ze weten enkel niet hoe het veilig kan.
Verder is het belangrijk dat het in die lessen niet alleen rond seks draait, maar dat ook het aspect 'relatie' wordt uitgediept, uitgelegd wat liefde is, etc...

Gewoon: tegen de tijd dat een jongere seksueel volwassen is (rond de 14 meestal), moet ie goed voorgelicht zijn.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 februari 2005 om 11:26

salaam

Ik dank jullie allamaal voor jullie reacties

Fie amanie Allah

 

Terug naar boven
mohamedmarok Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 april 2005
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohamedmarok Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 mei 2005 om 18:06

 

 

salam 3lajkoem ..

het kan wel om over sexualiteit te praten maar ik denk dat je de jongens en meisjes moet scheiden.

 

de jongens praten alleen en de meisjes ook.

ik hoop dat je er wat aan hebt...

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.