Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Scholiere wint Zaak

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Scholiere wint Zaak
    Geplaatst op: 06 april 2005 om 13:12

 

Bismillahi Arrahmani Arraheem, Elhamdoulilah wa salatoe wa salam 3ala rasoeloellah,

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi Wabarakatoehoe Broeders & Zusters Fi Dien,


-- Hallo, voor de overige --

 

Een bekende van me moest voor school een 'snuffelstage' gaan lopen bij een bedrijf. Ze is naar het desbetreffende bedrijf gegaan en werd geweigerd vanwege haar hoofddoek. "Met een hoofddoek zou je kunnen verwachten dat je wordt gediscrimineerd." Aldus Dhr, van der Horst. Ze heeft het er natuurlijk hierbij niet laten zitten en is gestapt naar Bureau Discriminatiezaken West-Brabant. Hieronder volgt een nieuwsbericht:

------------------------------------------

Bedrijf terecht gewezen

 

Scholiere wint zaak hoofddoek

 

Door Nico Schapendonk

 

BREDA � Het evenementenbureau Cees van der Horst uit Breda heeft een 18-jarige havo-scholiere ten onrechte een stageplaats geweigerd omdat ze een hoofddoek draagt.

 

Volgens de Commissie Gelijke Behandeling is de weigering in strijd met de anti-discriminatiewetgeving. Intussen heeft Van der Horst zijn huishoudelijke reglement aangepast.

 

De Markenhage-scholiere zou in maart van dit jaar een tweedaagse �snuffelstage� lopen bij het Bredase bedrijf, maar dat zag directeur Cees van der Horst niet zitten. �Als iemand bij ons stage loopt moet hij of zij op alle afdelingen kunnen meedraaien,� aldus de Bredase ondernemer. �Dat betekent bijvoorbeeld dat zo�n meisje met haar hoofddoekje misschien backstage moet bij BZN. Dat levert niet zo�n fijn gevoel op. Het past niet bij die kringen. En hoe reageer je als je �s morgens een bezorgontbijt krijgt en er staat iemand met een hoofddoek voor de deur. Doe je dan open of niet?� vraagt Van der Horst zich af.

 

Hij geeft nog een andere voorbeeld: �Ik verhuur ook strippers, elk weekeinde wel drie tot vier. Het wordt lastig om zoiets te verkopen, als je jezelf vanuit je geloofsovertuiging moet bedekken. En bij ons in de keuken moet er gewoon ham gesneden worden, en dat is wel varkensvlees.�

 

In het huishoudelijk reglement heeft het evenementenbureau staan dat �Nederlandse kleding� een vereiste is voor de werknemers. Dat is niet voor niets, zegt Van der Horst. �Zeker in het weekeinde heb ik hier veel probleemjeugd werken. Dat zijn jongens die van die foute kleding dragen, met de verkeerde veters bij wijze van spreken. Daarom wil ik bepalen wat ze aantrekken als ze voor mij werken. Zo is het ook met dat meisje gegaan. Ik zie dat niet als discriminatie. Dit is dan ook een storm in een glas water.�

 

Dave Bekkering van het Bureau Discriminatiezaken West-Brabant is blij met de uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling. Maar hij is misschien nog verbaasder over het feit dat Van der Horst zo snel zijn huishoudelijk reglement heeft aangepast. �Want in eerste instantie was hij nogal afwijzend in onze richting, maar nu hebben we zwart op wit dat hij zich bij de uitspraak neerlegt,� aldus Bekkering.

 

Juridische status

 

Een uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling heeft geen juridische status, dus wie veroordeeld wordt hoeft zich daar niets van aan te trekken. Zo is het Bredase Future Fitness in september vorig jaar door de commissie veroordeeld omdat een vrouw werd geweigerd vanwege het dragen van een sporthoofddoek. Die uitspraak heeft tot nu toe tot niets geleid.

 

Het Bureau Discriminatiezaken wil daarom eventueel de hulp van de rechter of de gemeente inroepen. In Den Haag heeft dat laatst al een keer geholpen, zegt Bekkering. In die stad heeft burgemeester Wim Deetman via bestuursdwang afgedwongen dat een uitspraak van de commissie is nageleefd.

De gemeente Breda laat weten elk verzoek om hulp serieus te bekijken, maar de vraag of er bestuursdwang kan worden toegepast kan niet beantwoord worden. �Het gaat tenslotte om een civiel-rechtelijke procedure en we weten niet of bestuursdwang dan wel toepasbaar is,� aldus een woordvoerder.


 

Jullie Zuster Fi Dien!!

 

P.s. Bepaalde dingen heb ik gewijzigd omdat ze niet kloppen.

 

 









Bron: BN De Stem

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
aboe bakr Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 16 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 452
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aboe bakr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2005 om 13:28
bismillah irahman irahiem, moge vrede en zegeningen zijn met de heillige profeet mohammed en zijn metgezellen, zo zie je maar beste zuster , deze zuster is goed opgeleid geboren in nederland [allah allam] , en ze moest dit soebhannah meemaken, iets wat ik gewwoon niet begrijp, maar gairinshallah , ze heeft gewonnen, en bedekte godvrezende moslimas winnen altijd , een tijdje geleden een zuster in engeland , die had uiteindelijk de rechtzaak ook gewonnen, je broeder in het geloof
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2005 om 13:46
Gaafff!! Zie je wel, dat rechtssysteem van ons is niet zo oneerlijk.
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2005 om 14:04

Assalaam Aleikoem,

Ik weet niet of de stage bij deze wg verplicht werd door de school of dat ze 'm zelf heeft uitgekozen. Als het eerste het geval is dan had ze beter tegen de school kunnen zeggen dat ze vanwege haar geloof daar niet mag werken.

Ik ben wel blij (alhamdullilah) dat deze anti-discriminatie organisatie er goed werk van heeft gemaakt.

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.