Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

douchen voor ’juma

 Post Reply Post Reply
Schrijver
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: douchen voor ’juma
    Geplaatst op: 10 juni 2005 om 10:22

salem aleykoem,

wanneer je je doucht voor juma/vrijdag gebed, moet je dat die vrijdag doen, of mag je het ook de avond er voor doen?>

wa aleykoem salem

Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 13:19

Salaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe,

Ik heb een keer in een hadieth gehoord dat het verplicht is om vrijdag te douchen voor het vrijdaggebed. Dus ik denk dat je het best gewoon op vrijdag doet zo weet je zeker dat je juist bezig bent. (welke het was weet ik niet meer..)

Dit is wat ik heb gevonden: Rabeeah Ibn Kulthoom quotes Al Hasan Al Basri as saying: We learnt from Abu Huraira the following: The Prophet ordered me to do three things: To take a shower every Friday, to finish my prayers nightly with one final prostration and to fast three days of every month.

(bron: http://www.nzmuslim.net/article114.html)

Als ik hierover nog meer vind, zal ik het wel plaatsen insha Allah.

Moge Allah mij vergeven indien ik wat verkeerd heb gezegd.

Wasalaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 15:12

salemaleykoem

ja weet je wat het is, het komt bij mij vaak zo uit dat ik dus donderdags onder de douch sta, en dan vind ik het vrijdag,s zo zonden om weer dat water te gebruiken terweil ik me donderdag ook al heb gedoucht, dan denk je mischien ga dan niet donderdags maar vrijdags, maar ja het komt nou elke keer gewoon zo uit...

wa aleykoem salem

 

Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 15:35

Misschien kun je die donderdag een kleine wassing doen en dan die vrijdag een grote wassing (ghusl).

Weet iemand trouwens ook welke dagen je het beste vrijwillige vasten kunt doen? Ik hoorde volgens mij ooit ergens dat de donder- en zondagen het meest aan te raden waren.

Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 05:46

Salaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe,

Het is aangeraden om op maandag en donderdag te vasten. De profeet saw deed dit op deze dagen ook minstens drie dagen in een maand. De reden hiervoor is het volgende:

Aboe hoerairah verhaalt dat de Boodschapper van allah (saw) zei: Op maandag en donderdag worden de werken van de mens onderzocht, en ik geef er de voorkeur aan dat ik vastende ben wanneer mijn werken onderzocht worden. (Tirmidie)

Aboe Qataadah verhaalt dat de boodschapper van Allah gevraagd werd naar het vasten op maandag, en antwoordde: Dat is de dag waarop ik geboren ben en de dag waarop ik (als profeet ) gestuurd ben of ik de openbaring ontving. (Moeslim)

De geleerde Al Albaanie (rahiemoe Allah) vastte elke maandag en donderdag.

Verder is het ook aangeraden om

-6 dagen te vasten in de maand Shawwaal (na Ramadan)

-het vasten van drie dagen iedere maand (liefst 13de, 14de en 15de)

-het vasten van de eerste 9 dagen in de maand Dhoel-hidjah

-het vasten van de maand Moeharram (waarbij de 9de en 10de dag heel belangrijk zijn)

Wasalaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.