Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Langzaam aftellen en dan vasten!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Langzaam aftellen en dan vasten!
    Geplaatst op: 17 augustus 2005 om 10:08

Woensdag 17 Augustus 2005

As salaam aleykum,

 

In oktober 2005 is het waarschijnlijk weer zo ver. Dan begint de Ramadan weer! Dat betekent dat we weer moeten vasten. Dus overdags weer niet eten tussen zonsopgang en zonsondergang. Volgens mij begint de Ramadan dit jaar tegelijk met werelddierendag (4 okt). Raadpleeg ook de Islamitische kalender. En je zult het ook voelen en merken hoe hard het is op de derde wereld dat men dagelijks geen eten en drinken is.  Voor beginners lijkt mij een tip. Doe rustig aan met het vasten en maak je niet gek! Het lukt je nooit in 3 tellen om geheel te vasten.  Op dagen dat het niet lukt, kun je daarop natuurlijk inhalen of je legt wat geld (bij voorkeur bedenk je voor jezelf een vast bedrag bijvoorbeeld 5 euro) in een spaarpotje. Aan het eind dat je gespaard hebt kun je het geld naar goede doelen storten. Bijvoorbeeld naar Unicef. Het gaat om de intentie. De eerste week van de Ramadan is altijd zwaar! Dan heb je een gevoel van dit:  misschien. Natuurlijk weten de mensen wel van je dat je moslim bent en dat je aan het vasten bent. Maar er zijn veelgestelde vragen om je heen die je best wel moeilijk vinden om gauw te beantwoorden. Maar zeg altijd of het lukt om niet dat je aan het vasten bent.Voor iedereen hou je mondje dicht wanneer het niet gaat lukken . Dan verstop je ergens om toch te eten. Dan kan je 2 dingen doen. Later inhalen of geld apart leggen voor een goed doel. mensen die bijvoorbeeld lang met het vliegtuig reizen wordt aangeraden later in te halen of geld storten naar goede doelen.

Ik hoop je te hebben ge�nformeerd.

Na Augustus komt september en waarschijnlijk in oktober het vasten!

Salaam,

 

RHIDO

 

 

 

 

Terug naar boven
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2005 om 10:13

Drinken mag �berhaupt ook (eigenlijk) niet!

Salaam

RHIDO

Terug naar boven
broeder01 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 245
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote broeder01 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2005 om 10:22

salam,

heb weer zo;n zin in de ramadan, zijn altijd leuke tijden met familie en om natuurlijk veel dua te doen, veel de koran te lezen en je imaan goed te versterken..inschallah zal allah swt ons op de rechte pad leiden..

salam

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dienares Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2005 om 13:11
Amin inshAllahh... De ramadan is altijd een geweldige maand...MashAllah....
Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2005 om 13:14

Asalamoe Alaikoem,

Ik kijk er werkelijk naar uit.
Kan niet wachten om elk betoverende ramadan-dag mee te mogen maken.
Masha Allah.. Moge Allah het van ons en van jullie accepteren, ta9abala Allahou mina wa minkoum.

fi Amanillah

Terug naar boven
sarper Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 17 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sarper Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2005 om 14:52

SELAM ALEYKUM,

IK ZIT MET EEN BRANDENDE VRAAG IK GEEF BORSTVOEDING AAN MIJN KIND, MAAR IK GEEF HET 2 KEER PER DAG, EN VOOR DE REST ETEN EN FLESVOEDING.

MOET IK GAAN VASTEN, OF NIET?

SELAM

Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 augustus 2005 om 05:32

 

 

Asalaamoe alaikum war'hamtoe allah wa barakatuhoe

 

beste zuster, je kan je kind inshallah gewoon borstvoeding geven inshallah, want zelf eet jij niet. maar je moet zelf tog zelf vocht binnen krijgen... anders heb je geen melk, ofso had ik laatst gelezen volgens mij wallahoe 3'alam...

maar ik zal wel even daliel zoeken en hier even voor je plaatsen inshallah

 

wa Salaamoe alaikum war'hamtoe allah wa barakatuhoe

Najiha

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
sarper Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 17 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sarper Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 augustus 2005 om 07:24

Selam Aleykum,

Heel erg bedankt voor je informatie, en de moeite,

selam

Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 augustus 2005 om 07:36

Salaam Aleikum waragmatoela wabarakatoe,

ik heb zelf ook nog een kindje wat nog regelmatig bortsvoeding krijgt_wil want ze wil geen andere melk en het is haar recht op mij.

Ik heb zelf vorig jaar gevast toen was ze een paar maanden oud en nu deze ramadan is  bijna 2 inshaAllah dan probeer ik haar ook gewoon te geven als moeder zijnde voel je wel of je het aankan wel of niet naar mijn weten is het niet verplicht,ik had zelf 2 kinderen vlak achterelkaar gekregen en ook tijdens je zwangerschap hoef je niet te vasten naar mijn weten maar dat zou betekenen dat ik 3 jaar ramadan zou moeten in halen wat niet echt gemakkelijk is,dus mijn advies aan jou is als je kind nog jong is dan vast je om de dag en haal je naar de ramadan de gemiste dagen in aangeizen je ook genoeg moet rusten voor de melk,en als je kind boven de 1 jaar is dan vast je elke dag inshaAllah mits je het kan.

Allah(swt) wenst het ons niet om moeilijk te maken,ik hoop dat je zo een antwoord op je vraag hebt

wa aleikum salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
sarper Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 17 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sarper Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 augustus 2005 om 07:53

Dankjewel zuster, het licht

Ik heb zeker een wat aan jou advies, ik heb inderdaad vorig jaar ook niet kunnen vasten, mijn kind is gelukkig niet moeilijk, dus het zal mij uiteraard wel lukken met om en om de dagen vasten,

heel erg bedankt voor je moeite,

Aleykum selam, voor Allah (swt)

Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 augustus 2005 om 17:05

Assalaam Oe Ehleykoom Warahmatoelah wabarakatoehoe,

Om eerlijk te zijn was ik het een beetje vergeten,

maar leuk datje mij er doen aan denken  dat is mijn favorite maand  iedereen straalt dan echt veel blijdschap uit (wat voor mij wel altijd mag zijn en niet alleen gedurende die maand maar khair)...

verder wens ik iedereen nog een happy ramdan toe met blijdschap en vreugde inch'allah,

Oegt y. fi dien

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 augustus 2005 om 08:55
In eerste instantie geplaatst door Yassira

Assalaam Oe Ehleykoom Warahmatoelah wabarakatoehoe,

Om eerlijk te zijn was ik het een beetje vergeten,

maar leuk datje mij er doen aan denken  dat is mijn favorite maand  iedereen straalt dan echt veel blijdschap uit (wat voor mij wel altijd mag zijn en niet alleen gedurende die maand maar khair)...

verder wens ik iedereen nog een happy ramdan toe met blijdschap en vreugde inch'allah,

Oegt y. fi dien

Assalamoe Alaikoem,

Masha Allaaaah, ik heb er nog nooit zo erg vol smart op gewacht.
Ik krijg al de kriebels, als ik er aan denk.
De Rahma van Allah over ons heen, en blijdschap wat er heerst en ik heb er gewoon geen woorden voor sub7anallah.

KAN NIET WACHTEN!!!!!!!!!!

Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 augustus 2005 om 11:15

Salaam Aleikum,

we moeten niet vergeten he dat er veel bekeerlingen zijn die vaak in hun eentje vasten omdat de rest van de familie vaak koefaar is,en ik denk dat samenvasten zoals sommige van jullie doen toch wat makkelijker gaat maar tuurlijk we vormen een eenheid we kunnen elkaar wel helpen door de maand ramadan inshaAllah.

wa aleikum salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 augustus 2005 om 15:35

Assalaam Oe Ehleykoom Warahmatoelah wabarakatoehoe,

het licht preciesssss voor hen is het een nieuwe ervaring,maar ook een zeer mooie ervaring al-hamdulilah... moge allah deze beginnelingen inchallah stand vastigheid geven om deze maand moeiteloos te verrichten inchallah ...

En aan alle kuffar gezinnen keep respect the islam AUB,

met vriendelijk groeten oegt Y.

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2005 om 11:04

Salaam aleykum,

 

Iemand schreef vorig jaar dit: (en onthoud dat goed)

Ramadan is een pilaar van de islam; de Qor-aan is in deze maand geopenbaard, en hierin bevindt zich een maand dat beter is dan duizend maanden. �Wanneer de Ramadan begint zullen de poorten van het paradijs geopend worden en de poorten van de hel gesloten worden, en de duivelen worden in kettingen vastgezet.�   

In het paradijs bevindt zich een poort genaamd ar-Rayyaan, waardoor degenen die vasten naar binnen zullen gaan, en niemand anders zal hier doorheen gaan behalve zij; wanneer zij erdoorheen zijn zal het gesloten worden, en niemand anders zal er daarna doorheen gaan.�   ( Al-Boekhaarie, Fat-h�, nr. 1797)

Het vasten van de Ramadan staat gelijk aan het vasten van tien maanden.  (Zie Moesnad Ahmad, 5/280; Sah�ih� At-Targhieb, 1/421)Eenieder die de Ramadan uit geloof en met de hoop op beloning vast, van hem zullen al zijn voorgaande zonden vergeven worden.� (Overgeleverd door Al-Boekhaarie, Fat-h�, nr. 37)   

Bij het aanbreken van elke vasten zal Allah mensen uitkiezen die gered zullen worden van het hellevuur

Terug naar boven
theepot Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote theepot Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2005 om 11:13

weeejow, ik ga dit jaar voor me gevoel echt dood,

ik heb nog zo veel honger na mijn bevalling... zelfs 10 min na het eten heb ik al weer trek...

... doe maar duha voor mij altublieft.

wa aleykoem salem.

Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2005 om 12:28

Moge Allah Soebhaanahoe Wata3aala je helpen Zuster. Ameen

(Vergeet niet af en toe ook wat te sporten he ; )

Terug naar boven
aboe bakr Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 16 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 452
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aboe bakr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2005 om 12:38
Bismillah Irahman Irahiem moge vrede en zegeningen zijn met de heillige profeet Mohammed en zijn metgezellen inshallah nog 33 dagen!! is het ramadannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn im so happyyyyyyyyyyyyyyyy                                                                                                                             
Terug naar boven
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2005 om 06:32

As salaam aleykum,

 Het Suikerfeest valt op donderdag 3 november 2005. Voor deze dag het feestdag waar we met z'n alle weer mogen nuttigen.

Indien je eigenlijk moet werken, vraag op tijd een vrije dag aan. Niet vergeten!
Evt. heb je voldoende de tijd om met je werkgever te overleggen.
 Het is mogelijk dat de Turkse, Marokkaanse
(etc. op gebied van Halal producten) winkels op zondag tijdens de Ramadan open zijn. Zeker bij grote steden zou de kans wat groter kunnen zijn. Informeer van tevoren bij de dichtsbijzijnde filiaal bij jouw in de buurt.
 
Ma salaam.
 
 
RHIDO
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2005 om 09:14

Assalaam Oe Ehleykoom Warahmatoelah Wabaraktoehoe,

Nou ik moet jullie wat vertellen over mijn school ...

Nou ze plannen en dit is elk jaar al zo geweest alle leuke activiteiten gedurdende de maandramadan ...

Zoals bv, dit jaar Sportdag tijdens de ramadan ... en normaal gezien valt dit elke jaar tijdens de lente/zomer, En jah meestal na een zware sportactiviteit moet men drinken en ik ben'r 100% zeker van dat dit met opzet is!!!

Ook heb ik projectweek tijdens de ramadan, en dan gaan we met de klas meestal op restaurant...En dan bezoeken we de tofste dingen en tijdens de lunch mogen wij dan staan kijken (niet dat ik't supper erg vind) maar RESPECT mag ook wel...

Ook was'r een jaartje dat ze de schoolverjaardag vierden tijdens de ramadan en toen was't ze3ma eetfestijn... Toen spraken we af om die dag gewoon niet te komen opdagen...Of een jaartje was't gezond ontbijt...

En dit kan toch niet ALTIJD toeval blijven maar khair...

Nou er zijn nog vele dingens , maar ik kan er gewoon niet op komen ...

Maar khair,

Moge Allah mij en m'n  mede moslimstudenten standvastigheid geven inch'allah....

Met vriendelijke groeten Oegt Y. fi dien

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2005 om 11:05

 

 

SubhanaAllah,

deze ramadan gaan ze op schoolkamp ze3ma najiha blij nu hoef ik niet mee alhamdoulillah, want eerst was ik aan problemen maken dat ik niet zonder mahram ga reizen etc.

nu heb ik een andere smoes hahaha dat het onder de ramadan valt

 

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
moslima123 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima123 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2005 om 11:47

salaam

 ALHAMDOELILAH!

 

�In de herinnering van Allah vinden de harten rust�

(Ramadan Mubarak!)

*Ramadan Mubarak!*
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.095 seconden.