Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Orgaandonatie

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Orgaandonatie
    Geplaatst op: 12 oktober 2005 om 04:23

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,



Moslims opgeroepen tot orgaandonatie


Uitgegeven: 12 oktober 2005 07:40


AMSTERDAM - Moslims worden binnenkort na de vrijdagmiddagpreek opgeroepen om organen te doneren. Direct na afloop van de dienst worden de donorcodicils uitgereikt. De Turks-islamitische organisatie Milli G�r�s reageert hiermee op het verwijt van minister van Volksgezondheid Hans Hoogervorst (VVD) dat moslims vanwege hun geloof wel organen mogen ontvangen, maar niet willen afstaan. Dat schrijft De Volkskrant woensdag.

Milli G�r�s start het donorproject aan het einde van dit jaar in tien van haar 22 moskee�n. Wel moet dan een video gereed zijn waarin moslims aan het woord komen van wie het leven is gered door een orgaantransplantatie. De video wordt na de preek vertoond. Naast de video komen er ook folders en een serie informatiebijeenkomsten voor moslims.

Directeur Haci Karacaer van Milli G�r�s zegt dat het niet waar is dat moslims vanwege hun geloof geen orgaandonor kunnen zijn. Wel is sprake van onbekendheid en onwil.





Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2005 om 04:35

Ik vind orgaandonatie een zegen voor de mensheid. Maar voor mij geld dat het niet alleen om het 'krijgen' gaat, je hebt ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Stel je hebt een ernstig ziek kind en het kan gered worden door orgaandonatie. Kies je er dan voor of niet? Voor mij is het heel eenvoudig. Tuurlijk kies ik ervoor. Mijn kind heeft niet de mogelijkheid om te kiezen.

Lange tijd was het in streng christelijke gezinnen zo dat inentingen niet mochten vanwege godsdienstige overtuigingen. Kinderen stierven dus gewoon. En dit doet me denken aan het volgende verhaaltje:

Zeeland, 1953. De februaristorm joeg de zee het land in. Een boer stond op het dak van zijn boerderij te wachten op de hulp van God. Er kwam een boot aangevaren. De boer werd gevraagd op de boot te springen, want het water was nog steeds stijgende. De boer antwoordde dat hij dat niet deed omdat hij wachtte op de hulp van God. Even later kwam een reddingshelicopter aangevlogen. De boer weigerde het toegeworpen touw met de mededeling dat hij wachtte op de hulp van God.

Helaas, hij verzoop. Aangekomen bij de hemelpoort vroeg hij God waarom hij hem niet gered had. God antwoordde rustig: "Ik ben 2 keer bij je langs geweest, 1 keer met een boot en een keer met een helicopter. Maar jij weigerde Mijn hulp".

 

 

KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2005 om 05:41
Driemaal is scheepsrecht.
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2005 om 05:53
Als je het nodig acht wil ik er nog wel een reddingsactie bijbedenken. Laat het me weten.
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2005 om 05:59

Pietjepuk,

Ik vind orgaandonatie een zegen voor de mensheid. Maar voor mij geld dat het niet alleen om het 'krijgen' gaat, je hebt ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Stel je hebt een ernstig ziek kind en het kan gered worden door orgaandonatie. Kies je er dan voor of niet? Voor mij is het heel eenvoudig. Tuurlijk kies ik ervoor. Mijn kind heeft niet de mogelijkheid om te kiezen.


Ik denk dat ik me dit keer bij jouw antwoord kan aansluiten.



Groeten,

Marocaantje

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.