Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Khoesoe’ - belangrijk!!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
3khadidjah3 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 186
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3khadidjah3 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Khoesoe’ - belangrijk!!
    Geplaatst op: 28 januari 2006 om 16:17

Bismillahi ar-Rahman ar-Rahiem.

Assalamoe alaikoem wa rahmatoellahi wa barakatoeh broeders en zusters,

Ik hoop dat jullie in een goede staat van gezondheid, en een goede staat van imaan zijn.

Ik kreeg vorige week een boekje van een zuster: 33 manieren om Khoesoe' tijdens het gebed te ontwikkelen - geschreven door Sheikh Mohammed Saalih' Al-Moenaddjied - vertaald door Abou Yoesoef - uitgegeven door Momtazah.

Soebhana Allah! Ik kwam erachter dat waarschijnlijk bijna geen van mijn gebeden beloond zullen worden. Ik las dat een gebed niet beloond wordt als het niet wordt verricht met Khoesoe'. (als je wilt weten wat Khoesoe' is kijk dan in de samenvatting) Ik bidt nu alhamdoelillah een jaar, en al die gebeden zijn voor niks geweest. :'( :'(:'( Voor niks gewoon.. Dus boekje uitgelezen, en ben eraan gaan werken om het te verbeteren, wat al aardig lukt alhamdoelillah. Maar toen dacht ik aan al mijn broeders en zusters die dit probleem waarschijnlijk ook hebben, dus heb een samenvatting gemaakt van dat boek en dat wilde ik dus even met jullie delen aangezien het gewoon heel belangrijk is. Ik adviseer jullie om het helemaal door te lezen, want het is echt belangrijk insha'Allah. En moge Allah Soebhana wa Ta'ala jullie bijstaan om er daarna ook echt iets met die kennis te doen, en het nooit meer te vergeten. Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen insha'Allah. Voor de msn-ers is het ook wel een goed idee om dit door te sturen naar de mensen in je lijst, dat we insha'Allah hun ook hiervan op de hoogte kunnen stellen, en hun insha'Allah kunnen helpen, want veel mensen zijn hier onwetend over volgens mij. :(

Moge Allah ons leiden en vergeven en ons begunstigen met Khoesoe' en Ihsaan. Amien.

Jullie zuster Khadidjah.

Wa alaikoem salaam wa rahmatoellahi wa barakatoeh.

33 Manieren om Khoesoe' tijdens het gebed te ontwikkelen.

Voorwaar, alle lof is aan Allaah. We prijzen Hem aan en vragen Hem all��n om hulp en vergiffenis. Wij zoeken toevlucht bij Allaah tegen het kwaad in onszelf en tegen (het uitvoeren van) onze slechte daden. Wie geleid wordt door Allaah kan nooit misleid worden. Maar wie afdwaalt, kan door niemand anders geleid worden. Ik getuig dat er niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allaah, als Enige, zonder deelgenoten aan Hem toe te schrijven. En ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is. Moge Allaahs Zegen en Vrede met hem, zijn familie, zijn metgezellen, en eenieder die hen met volledige oprechtheid en overgave volgt tot aan de Dag der Opstanding zijn.

Moge Allah degenen belonen die dit boekje tot stand hebben gebracht met al het goede in dit leven en in het Hiernamaals.

Allah zegt: "Waarlijk, de gelovigen slagen. Degenen die nederig zijn in hun Salaat." 23:1-2

Khoesoe' betekent kalmte, nederigheid, rust, waardigheid, en helderheid. Hetgeen wat ervoor zorgt dat een persoon Khoesoe' heeft, is vrees voor Allah Soebhana wa Ta'ala, en het besef dat Hij alles hoort en ziet, en dat niks voor Hem verborgen blijft. Ibn Qayyim: "Khoesoe' van het ware geloof is wanneer het hart bewust en nederig is ten opzichte van de grootsheid en de glorie van Allah, en wanneer het hart is gevuld met ontzag, vrees, schaamte, zodat het hart volkomen nederig is voor Allah, en gebroken als het ware, met vrees, schaamte, liefde, en erkenning van de zegeningen van Allah, en zijn eigen zonden.

Elk gebed zou verricht moeten worden met Khoesoe', met uiterste concentratie, en met een duidelijk besef tegen Wie je aan het praten bent. Een persoonlijk gesprek met jouw Heer, dus je kunt het je niet veroorloven om aan andere dingen te denken. Maar sjaytan heeft de taak op zich genomen om ons af te leiden van het gebed, en gebruikt alle mogelijke manieren om dit genot van ons af te nemen: Sjaytan zegt: "Daarna zal ik zeker tot hen komen, van v��r hen, en van achter hen, en van hun rechterzijde, en van hun linkerzijde." (7:17)

De plaats van Khoesoe' is in het hart, en de resultaten zijn zichtbaar aan het lichaam. Als het hart onzuiver is, zullen de rest van de delen van het lichaam ook onzuiver zijn. Het hart is als een koning van het lichaam. Als de koning van de troon gestoten is, zullen zijn volgelingen ook verloren zijn. Jou gebed zal niet beloond worden zolang jou hart niet de juiste intentie, en de juiste mate van Khoesoe' in zich heeft.


Ten eerste is het belangrijk om niet te koop te lopen met Khoesoe'. Hoedhayfa was gewoon te zeggen: "Pas op voor Khoesoe' uit hypocrisie." Hem werd gevraagd: "Wat is Khoesoe' uit hypocrisie?" Hij zei: "Als het lichaam Khoesoe' laat zien, maar er is geen Khoesoe' in het hart."

De Profeet saws heeft gezegd: "Het eerste dat zal worden opgeheven (weggenomen) van deze Oemmah zal Khoesoe' zijn, totdat je niemand meer ziet die Khoesoe' heeft. (at-Taabaranie) Hoe vaak horen we niet van mensen dat ze zich niet kunnen concentreren in het gebed, en hoevaak ondervinden we dit zelf niet. Daarom is het belangrijk om hier veel aandacht aan te besteden. Ibn Taymiyyah heeft gezegd dat Khoesoe' verplicht is. (Ik sla de uitleg hiervan over, die is nogal lang)

Dingen die ons helpen om Khoesoe' te hebben in het gebed kunnen opgedeeld worden in 2 catagorie�n:

Dat wat je helpt Khoesoe' te ontwikkelen en het te versterken

Je beschermen tegen zaken die Khoesoe' verminderen en het verzwakken

Twee dingen helpen ons om Khoesoe' te verkrijgen:

Een sterk verlangen om dat te doen wat verplicht is

Geen zwakte hebben voor afleiding

De middelen om Khoesoe' in het gebed te ontwikkelen:

1. Voorbereidingen treffen v��r het gebed:

Woorden van de Adhaan herhalen

Doe'a uitspreken die na de Adhaan gezegd wordt

Doe'a maken tussen de Adhaan en de Iqamah

Siwaak gebruiken

Woedhoe correct verrichten

Mooie kleding dragen voor het gebed

2. Tijdens het gebed bewegen met een gematigd tempo

Aboe Abdoellah al'Ashari zei: de Profeet saws zei: "Degene die de roekoe niet correct uitvoert en in soedjoed pikt, is net als een hongerige man die slechts een of twee dadels eet, het doet hem totaal geen goed." (At-Taabaranie)

3. De dood herinneren tijdens het gebed

De Profeet saws zei: "Herinner je de dood in je gebed. Degene die de dood herinnert tijdens zijn gebed, zal het voorzeker goed en correct verrichten. En bid het gebed van degene die niet denkt dat hij nog een gebed zal bidden." (As-Sielsielah as-Sahiehah door Al-albaanie)

4. Het nadenken over de ayat en adhkaar (dhikr) die je reciteert tijdens het gebed, en hier interactie mee hebben.

Het is van groot belang dat je begrijpt wat je aan het reciteren bent. Allah zegt: "Dit is een gezegend Boek dat Wij aan jou hebben neergezonden, opdat zij zijn Verzen zullen overpeinzen, en opdat de bezitters van verstand er lering uit zullen trekken." (38:29) Een manier die kan helpen om er goed over na te denken is om de Verzen te herhalen. Er is overgeleverd dat de Profeet saws een nacht in gebed doorbracht met het herhalen van een aya tot in de morgen.

5. Pauze aan het einde van elke aya

Dit helpt goed om goed over de betekenis na te denken, en het is de Soennah van de profeet saws.

6. Reciteer in langzame, ritmische tonen, en maak je stem mooi tijdens recitatie

Allah zegt: "..En draag de Qor'aan voor, nauwkeurig." (73:4) De recitatie van de Profeet saws was duidelijk. Elke letter werd onmiskenbaar uitgesproken. De Profeet saws reciteerde soerat in zulke langzame, ritmische tonen, dat het langer leek dan mogelijk was.

7. Besef dat Allah antwoordt op je gebed

De Profeet saws heeft gezegd: "Allah De Glorieuze en Verhevene zei: "Ik heb het gebed tussen Mijzelf en Mijn dienaar verdeeld in twee delen, en Mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft. Als de dienaar zegt: "Alle lof is voor Allah, de Heer der werelden." dan zegt Allah: "Mijn dienaar heeft Mij geprezen." Als de dienaar zegt: "De Barmhartige, de Genadevolle." dan zegt Allah: "Mijn dienaar heeft Mij verheerlijkt." Als de dienaar zegt: "Heerser op de Dag des Oordeels." dan zegt Allah: "Mijn dienaar heeft Mij verheven." Wanneer de dienaar zegt: "U alleen aanbidden wij, en U alleen smeken wij om hulp." dan zegt Allah: "Dit is tussen Mij en Mijn dienaar, en Mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft." Wanneer de dienaar zegt: "Leidt ons op het rechte pad, het pad van degenen aan wie U Uw gunsten hebt geschonken, niet van degenen op wie de toorn rust, en niet dat van de dwalenden." dan zegt Allah: "Dit alles is voor Mijn dienaar, en Mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft." (Moeslim 1:2:7) Het is heel bevordelijk voor de Khoesoe' om te beseffen dat Allah jou gebed beantwoord wanneer je al-Fatiha aan het reciteren bent.

8. Bidden met een soetrah (afscheiding) voor je, en er dicht tegenaan bidden

De profeet saws heeft gezegd: "Wanneer iemand van jullie voor een soetrah bidt, laat hem er dicht bij zijn, zodat de sjaytan zijn gebed niet kan verstoren." (Aboe Dawoed)

9. Op je borst je rechterhand op je linkerhand leggen

De Boodschapper van Allah saws zei: "Wij profeten zijn bevolen om de rechterhand op de linkerhand te plaatsen tijdens het gebed." (at-Taabaranie)

10. Kijken naar de plek waar men neerknielt

Het is overgeleverd van Aisha dat de Profeet saws gewoon was te bidden met zijn hoofd schuin naar voren, en zijn blik naar beneden, kijkend naar de grond. (al-Haakim)

11. Het wijzen/bewegen van de vinger

De profeet saws zei: "Het is krachtiger tegen de sjaytan dan ijzer." (Imaam Achmed)

12.Gevarieerd reciteren Soerat,Dhikr, en Doe'ah

De profeet saws bracht veel variatie hierin. (voor meer info zie boekje)

13. Het uitvoeren van soedjoed at-tawielah (neerknieling na recitatie) na het reciteren van een aya waarbij dit vereist is

Allah zegt: "En zij vallen op hun gezichten neer, terwijl zij huilen. En het vermeerdert hun vrees (voor Allah)." (17:109)

14. Toevlucht zoeken bij Allah tegen de sjaytan

Sjaytan is onze vijand, en een van zijn listen is om ons af te leiden met gedachten die niet met het gebed te maken hebben (weswees). Een manier om dit te doen is om de dienaar in gebed dingen te laten herinneren die hij was vergeten, of hem aan dingen te laten denken die hij nog moet doen. Het is belangrijk om niet toe te geven aan deze gedachtes, en zodra iemand merkt dat hij/zij er toch aan denkt, moet hij zijn concentratie meteen terugplaatsen op hetgeen hij aan het reciteren is. Ook heeft sjaytan de truc om de dienaar aan dingen te laten denken die met de Islaam te maken hebben, zoals da'wah of andere zaken van kennis, waarop de dienaar er diep over gaat nadenken, en wegdrijft van zijn gebed. Dus het is belangrijk om hier alert op te blijven. Het is de bedoeling om standvastig te zijn, te volharden in je concentratie, geduldig te blijven, en niet op te geven. Er werd tegen een van de selef gezegd: "De joden en de christenen zeggen dat zij geen last hebben van deze weswees." Hij zei: "Ze spreken de waarheid, want wat moet sjaytan met een huis dat al verwoest is?"

15. Denken aan hoe de selef waren wanneer zij baden

voorbeeld: Wanneer Ibn az-Zoebair bad was hij als een stok (dwz onbeweeglijk) met Khoesoe'. Hij was eens aan het knielen toen een projectiel met een katapult naar hem geschoten werd toen Mekkah werd belegerd, en een gedeelte van zijn kleding was weggescheurd terwijl hij aan het bidden was, en hij hief niet eens zijn hoofd op.

16. Weten welke voordelen er zijn van Khoesoe' in het gebed

De Profeet saws zei: "Elke moslim zal zien dat wanneer het tijd is voor een voorgeschreven gebed, en hij op een juiste manier woedhoe verricht, de juiste instelling met betrekking tot Khoesoe' heeft en op de juiste manier buigt, dit voor hem als boetedoening dient voor de voorgaande zonden, zolang hij geen grote zonde begaat. En dit geldt voor in zijn hele leven. "(Moeslim)

Het is overgeleverd dat Ibn Abbaas zei: "Je zult alleen dat van je gebed krijgen waar je je op concentreerd."

De Profeet saws zei: "Wanneer een dienaar staat om te bidden worden al zijn zonden gebracht en op zijn hoofd en schouders geplaatst. Elke keer wanneer hij buigt of knielt vallen ze van hem af. (al-Bayhaqie)

De Profeet saws zei: "Mijn vreugde komt uit het gebed."

17. Inspannen om Doe�a te maken op de geschikte momenten tijdens het gebed

De Profeet saws zei: "Allah zal boos zijn op degene die Hem niet aanroept." (At-Tirmidhi)

De Profeet saws zei: "Een dienaar kan niet dichter bij zijn Heer zijn dan wanneer hij neerknielt, dus vermeerder je doe�a (op dat moment)."(Moeslim)

18. Dhikr die men kan reciteren na het gebed

Een goede daad laten opvolgen door een andere goede daad is zonder twijfel een van de beste manieren om een goede daad te behouden en beschermen.

19. Het verwijderen van alle zaken die een gelovige kunnen afleiden

Geen kleurrijke dingen met patronen etc in het gezichtsveld, geen geluiden, of mensen die praten, niet bidden wanneer het heel warm of heel koud is, dit is niet bevordelijk voor Khoesoe�. De profeet saws gebood ons om als het heel heet is in de zomer Dhor uit te stellen tot het wat afgekoeld was. Zie Boecharie, boek 10.

20. Bidt niet in kleding met versieringen of patronen die af kunnen leiden

Aisha zei: "De Profeet saws ging bidden en droeg een geruite khamisa (bovenkleding). Toen hij klaar was met het gebed zei hij saws: "breng deze khamisa naar Abou Djahm, en breng me een anbadjaanieyyah (zonder patronen of versieringen) want het leidde me af toen ik in gebed was." (Moeslim)

21. Bidt niet als er eten bereidt is dat men wil nuttigen

De profeet saws zei: "Als het avondeten opgediend word, en de Iqamah word opgezegd voor het gebed, eet dan eerst je eten en haast je niet om het te beeindigen."(Boechari)

22. Bidt niet als je het gevoel hebt dat je je behoefte moet doen

De profeet saws zei: "Als een van jullie naar het toilet moet en het gebed is begonnen, moet hij eerst naar het toilet." (Abou Dawoed)

23.Bidt niet als je je slaperig voelt

De Profeet saws zei: "Als iemand zich slaperig voelt wanneer hij aan het bidden is, dient hij te slapen tot hij uitgerust genoeg is om te weten wat hij zegt." (Moeslim)

24. Bidt niet achter iemand die aan het praten of aan het slapen is

De profeet saws zei: "Bidt niet achter iemand die aan het slapen of aan het praten is." (Abou Dawoed)

25. Zich niet bezighouden met het gladstrijken/schoonmaken van de grond

De profeet saws zei betreffende het schoonmaken van de grond: "Als je dit doet, doe het dan maar ��n keer." (Boechari)

26. Anderen niet storen met je recitatie

De Boodschapper van Allah saws zei: "Jullie spreken allemaal tot jullie Heer, dus stoor elkaar niet, en verhef je stem niet boven de ander tijdens het reciteren."(Abou Dawoed)

27. Rondkijken tijdens het gebed

De Profeet saws zei: "Allah blijft Zich continu naar Zijn dienaar keren terwijl hij aan het bidden is, zolang hij zich niet afkeert,maar als hij zich akeert, keert (Allah) Zich van hem af." (Abou Dawoed)

28. Je blik niet naar boven richten

De Profeet saws zei: "Als ��n van jullie aan het bidden is, dient hij zijn blik niet naar de hemelen op te richten opdat hij zijn zicht niet verliest."(Achmad)

29. Niet naar voren of naar rechts spugen als je aan het bidden bent

De Profeet saws zei: "Als een van jullie aan het bidden is, laat hem niet voor zich spugen want Allah is voor hem wanneer hij bidt."(Boechari) (Ook niet rechts spugen want daar is een engel, ook uit een hadith van Boechari)

30. Weerstand bieden tegen het gapen

De Profeet saws zei: "Als een van jullie de drang voelt om te gapen tijdens het gebed, laat hem dit dan onderdrukken zoveel als hij kan, uit vrees dat sjaytan binnengaat."(Moeslim)

31. De handen boven het kruis zetten

Abou Hoerairah zei: "De Boodschapper van Allah saws verbood het plaatsen van de handen op de heupen (schaamstreek) tijdens het gebed."(Abou Dawoed)

32. Laat je kleding niet loshangen op de manier van as-sadl

As-sadl betekent jezelf in kleding wikkelen, je handen binnenin laten, en erin buigen en knielen (voor een complete uitleg zie boekje)

33. Vertoon geen gelijkenis met dieren.

De Profeet saws verbood drie dingen: pikken als een kraai, het platleggen van je onderarmen op de grond als een roofdier, en altijd op dezelfde plaats bidden als een kameel die op zijn eigen territorium blijft. (Achmad)

Conclusie: Khoesoe� is een serieus en belangrijk punt dat onmogelijk bereikt kan worden zonderde Hulp van Allah de Verhevene. Beroofd worden van Khoesoe�is niet minder dan een rampsoed. Vandaar dat de Profeet saws de gewoonte had om in zijn Doe�a te zeggen: "Allahoemma innie a�oedhoe bieka mien qalbien laa yaghsjaa." (O Allah, ik zoek toevlucht bij UY tegen een hart zonder Khoesoe) (At-Tirmidhi)

Degenen die Khoesoe�hebben, zijn van verschillende niveau�s. Khoesoe� is een daad van het hart dat toeneemt en afneemt. Sommige mensen hebben het zo groot als de wolken in de lucht en anderen beeindigen hun gebed zonder er iets van begrepen te hebben. Als het gaat om Khoesoe�in het gebed zijn mensen te verdelen in vijf niveau�s:

Het eerste niveau is degene die zichzelf te kort doet en onachtzaam is. Hij verricht de woedhoe niet op een goede manier, bidt niet op de juiste tijd of doet niet zijn best om alle vereiste handelingen van het gebed te verrichten.

Het tweede niveau is degene die de uitwendige verplichtingen van het gebed in acht neemt, op tijd bidt, en de woedhoe correct verricht, maar hij verliest de strijd tegen zichzelf en is overmant door weswees.

Het derde niveau is degene die de uitwendige verplichtingen van het gebed in acht neemt, op tijd bidt, en de woedhoe verricht, en ook tegen zichzelf vecht en tegen weswees, maar hij is voortdurend bezig met zijn strijd tegen zijn vijand (dwz sjaytan) uit vrees dat hij van zijn gebed steelt dus is hij tegelijkertijd bezig met Salaat en Djihaad.

Het vierde niveau is degene die wanneer hij bidt alle vereisten van het gebed vervuld en zijn hart is volledig geconcentreerd en alert uit vrees dat hij iets verzuimd en zijn bezorgdheid is om het gebed juist en perfect te verrichten, Zijn hart is diep verzonken in zijn gebed en aaanbidding van zijn Heer.

Het vijfde niveau is degene die dit alles doet, maar hij neemt zijn hart en plaatst het voor zijn Heer, hij kijkt naar zijn Heer met zijn hart en concentreert zich op Hem, gevuld met liefde en aanbidding, alsof hij Hem werkelijk ziet. De weswees en gedachten nemen af en de barrieres tussen hem en zijn Heer zijn opgeheven. Het verschil tussen het gebed van deze persoon en het gebed van alle anderen is groter dan het verschil tussen de hemel en de aarde. Als deze persoon bidt. dan is hij in gedachten verzonken bij zijn Heer en is tevreden met Hem.

De eerste soort is strafbaar; de tweede is verantwoording schuldig; de derde is zo aan het streven dat hij niet gezien wordt als een zondaar; de vierde wordt beloond; en de vijfde is dicht bij zijn Heer, omdat hij een van degenen is voor wie het gebed een bron van vreugde is. Al wie hun vreugde vinden in het gebed in dit leven zullen hun vreugde vinden in het dichtbij hun Heer zijn in het Hiernamaals en zullen ook hun vreugde vinden in Allah in deze wereld. Al wie hun vreugde vinden in Allah zullen tevreden met alles zijn en al wie geen vreugde vinden in Allah in deze wereld, zullen worden vernietigd door hun gevoelens van leed en spijt voor wereldse zaken.

Tot slot vragen we Allah ons te laten behoren tot degenen die Khoesoe� hebben en ons berouw te aanvaarden. Amien.

 

De profeet Mohammed saws heeft gezegd: "Er is zoveel
barmhartigheid dat zelfs de duivel denkt dat hij daar kans op maakt."
Terug naar boven
naika Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 januari 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 179
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote naika Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 januari 2006 om 02:03
jazakaallahoe gairan jia oegtie,moge Allah ons belonen voor het streven naar het goede,inchaallah!en moge Hij ons vergeven als we verkeerd handelen, Amien!
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 januari 2006 om 03:06

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe,

MashaAllah zuster, een prachtig artikel, djazaak Allahoe gairan!

wa Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe.

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.062 seconden.