Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Zwakke imaan

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Noer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 23
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Zwakke imaan
    Geplaatst op: 18 februari 2007 om 20:28

Salaamoe alaiakoem wa rahmatoulahi tala wa baraktouh

ik hoop dat jullie allemaal in goede gezondheid verkeren insallah en dat het goed gaat met jullie.

Ik kamp de laatste tijd met een gigantisch probleem...namelijk een zwak imaan.. de zegeningen die ik van Allah krijg zijn niet te tellen, wallah niet, ik heb een lieve familie, een lieve verloofde, een goede gezondheid,een goede opleiding, ik kan horen, zien, ik heb een compleet lichaam zonder fysieke of mentale gebreken,ik krijg zoveel liefde om me heen, ik ken echte vriendschap en zusterschap.

Ik heb geen financiele problemen, kortom samengevat Elhamdulilah, natuurlijk zijn er de dagelijkse beslommeringen/irritaties van het leven maar die wegen niet op tegen het positieve..maar toch subhanallah, ik verwaarloos me gebed, stapel het op..tot het einde van het dag,ik ben nog steeds bezig met terugvasten van me dagen van afgelopen ramadan, ik dood de tijd met naar films te kijken of te hangen, niksdoen, ik besteed de laatste tijd weinig aandacht aan mijn studie, ik sport niet meer,raak snel ongeduldig of boos, ik eet te veel, ik slaap te weinig, ik ben continu onrustig omdat ik depri wordt van het schuldgevoel dat ik mij misdraag tegenover Allah..het is maanden geleden dat ik een boek heb gelezen over de islam, bij allah ik bad op tijd, ik las continu boeken, ik zoog ze op, ik was druk bezig met mijn gedrag, letten op roddelen, boosworden,schelden,dagen van de ramadan deed ik direct terug naar de IED(suikerfeest)..Ik bezocht lezingen...

Ya allah ik weet niet wat het is, het is nu half vier in de nacht en sobhanallah, ik lig weer te piekeren en de schuld vreet me op. Allahi hafed zodra ik me voorneem om iets te doen, verbeteren voel ik de sjaitaan op me drukken.. Ik vraag me af wie de laatste tijd nog meer in een dip zit. Ik vrees ja rabbi zo bang ben ik dat ik nu kom te overlijden..Als ik een lichamelijke ziekte had, zou ik tenminste hasanaat krijgen van Allah, het zou een beproeving zijn,maar ik ben zieker op een meest verschrikkelijke manier, mijn imaan is aangetast,, Ik kan Allah nu niet tegemoet komen met dit gedrag,,, lieve zusters en broeders.. help me out, tips.. motivatie..iemand die hetzelfde meemaakt..

Ik hoor het wel..

wa salaamoe alaikoem..

Noer...

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2007 om 06:34

Wa Aleikoem salaam wa a7matu Allahi wa Barakatuhu,

 

Moge Allah jouw situatie voor je vergemakkelijken Allahoema Ameen.

Hieronder een artikel over hoe een zwak imaan te genezen, bi IthniLlah zul je het toepassen en Moge Allah je imaan vergroten Ameen.

 

Via deze link: http://www.islam-boek.nl/dilara/toon.item.php?id=38 kun je het boek ook bestellen.

 

Een Zwak Imaan  Auteur: Moh�ammed Saalih �Al-Moenaddjied 

  Uitgever: Momtazah 

 

Beschrijving:

Symptomen, oorzaken en hoe te genezen Het verschijnsel van een zwak imaan is wijdspreid onder moslims en veel mensen klagen over de hardheid van hun hart.

 

Vaak horen we mensen zeggen: �Ik voel dat mijn hart hard is,� of �ik voel geen vreugde meer in aanbidding,� of � ik voel me alsof mijn Imaan is uitgeput, het lezen van de Qor-aan doet me niks meer, ik bega zo gemakkelijk zonden �enz.

 

De effecten van deze kwelling kunnen we in veel mensen terugzien en dit probleem is de oorzaak van veel ziekte en tegenspoed.

 

Prijs: � 5.00    

 

Hoe een zwakke imaan te genezen

 

Al-H'aakiem heeft in al-Moestadrak overgeleverd en at-Tabaraanie

heeft in al-Moe'djam overgeleverd dat de profeet heeft

gezegd: "Geloof in jullie harten verslijt, net zoals jullie kleren

verslijten, dus smeek Allah om jullie geloof in jullie harten te

vernieuwen[65]."

Hij bedoelde dat imaan verslijt en oud wordt zoals kleren slijten. Het

hart van een gelovige is soms overweldigd door wolken van zonde, dus dan

wordt het donker. Dus de profeet heeft dit ge�llustreerd in een goede

h'adieth: "Er is geen hart die niet is bedekt met een wolk zoals de maan

wordt bedekt met wolken of het wordt plotseling

donker, maar wanneer de wolken wegtrekken, zal de maan weer schijnen [66]."

 

Soms zit de imaan verstopt onder de wolken die zijn licht verbergen, maar

na een tijdje, wanneer de wolken wegtrekken, zal het licht van imaan weer

schijnen. Het hart van de gelovige is soms bedekt door

zonden (wolken), dus haar licht is verborgen, en de persoon in

kwestie voelt zich in duisternis, maar wanneer hij strijdt om zijn imaan

te versterken en zijn best doet en daarbij de hulp van Allah zoekt, zullen

die zonden wegtrekken en het licht in het hart zal

weer schijnen zoals voorheen (in shaa-a llaah). Een van de meest

belangrijke principes die moet worden begrepen om het probleem op te

lossen, is dat imaan toe- en afneemt. Dat is een van de

basisprincipes van de Ahloe Soennah wal djamaa'ah, die geloven dat imaan

in het hart zit, door de tong en de ledematen wordt geuit, dus overtuiging

en daden. Imaan neemt toe door gehoorzaamheid aan Allah en neemt af door

ongehoorzaamheid. Hier is bewijs voor in de Qor-aan en in de Soennah van

de profeet , bijvoorbeeld Allah, de Verhevene, Die zegt:

 

"Hij is degene die de vrede in de harten van de gelovigen neer zond, opdat

zij geloof zouden toevoegen aan hun geloof (dat al in hen was) [67]."

 

En Hij zegt: "En wanneer er een hoofdstuk is neer gezonden dan zijn er

onder hen (de huichelaars) die zeggen: "Bij wie van jullie is

door dit hoofdstuk het geloof toegenomen?" Wat degenen die geloven

betreft, hun geloof is toegenomen en zij verheugen zich[68]."

 

_____________________________________

[65] Overgeleverd door Al-H'aakiem in al-Moestadrak, zie ook as-

Sielsielah as-Sah'ieh'ah 1585. Al-Haythamie heeft overgeleverd in

Moedjma' az-Zawaa-ied 1/52, het is overgeleverd door at-Tabaraanie in

al-Kabier en zijn keten is goed

[66] Aboe Na'iem in al-H'ielyah 2/196, as-Sielsielah as-Sah'ieh'ah 2268

[67] Soerat al-Fat-h', aayah 4

[68] Soerat at-Tawbah, aayah 124

 

De profeet heeft gezegd: "Wie van jullie een slechte daad ziet,

laat hem het met zijn handen veranderen (via daden); als hij dat

niet kan, dan via zijn tong (woorden); als hij dat niet kan, dan via zijn

hart (door het innerlijk te verwerpen) en dat is de zwakste

vorm van het geloof[69]."

 

De gevolgen van gehoorzaamheid aan Allah (Verheven en Glorieus is

Hij) en zonden, door toename respectievelijk afname van imaan, zijn

welbekend door observatie en ervaring. Als iemand op de marktplaats

rondloopt waar hij halfnaakte vrouwen ziet en hij hoort ijdele praat van

mensen, daarna gaat hij naar een begraafplaats en stopt om na te denken en

zijn hart laat verzachten, zal hij het verschil zien

tussen de twee omgevingen en hij ervaart hoe snel het hart

verandert.

 

Een ander aspect in dit betoog zijn de woorden van de salaf: "Een

van de tekenen van een goed begrip is wanneer een dienaar zorgt voor zijn

imaan en aandacht schenkt aan datgene wat het verzwakt en weet wanneer het

toeneemt en afneemt en de verleiding van de satan

herkent wanneer hij hem bezoekt[70]."

 

Het is belangrijk te weten dat verzwakking van imaan leidt tot het

verwaarlozen van verplichtingen of het doen van verboden zaken. Dit is

zeer ernstig en hij moet berouw tonen voor Allah en onmiddellijk beginnen

er iets aan te doen. Als het niet tot verwaarlozing van

plichten en verboden zaken leidt, maar hij schiet te kort in daden die

aanbevolen zijn (moestah'ab daden), dan nog is het zaak dat hij weet hoe

hij moet veranderen en zichzelf te verbeteren, totdat hij het juiste

niveau bereikt van energie en kracht om zijn aanbidding te voltooien. De

profeet leert ons: "Elke daad heeft energie en

kracht, en dan zal een teruggang deze kracht en energie volgen, dus wiens

vermindering overeenstemt met mijn Soennah, zal het hem goed gaan en wiens

vermindering anders is (dan zijn Soennah), zal niet

slagen[71]."

 

_____________________________________

[69] Boekhaarie in al-Fat-h' 1/51

[70] Sharh' Noenieyyat Ibn al-Qayyiem door Ibn 'iesa 2/140

[71] Ah'mad 2/210, Sah'ieh' at-Targhieb 55

 

Voordat we overgaan tot het medicijn om een zwak imaan te genezen, eerst

een opmerking: veel van hen die voelen dat hun hart is verhard willen een

oplossing buiten henzelf om vinden, ze hopen dat ze

kunnen vertrouwen op iemand anders, zelfs als het binnen hun bereik is -

als ze willen - om voor zichzelf te zorgen. Maar zo moet het

gedaan worden, omdat imaan de relatie tussen een dienaar en Zijn

Heer inhoudt. Onderstaand volgen er een aantal middelen

voorgeschreven door de Islam, waarop een moslim met zijn verzwakte geloof

en verharde hart kan omgaan, nadat hij vertrouwt op Allah en zichzelf een

doel stelt die hij moet bereiken en daarvoor moet

vechten.

 

1. Nadenken over de verzen in de Qor-aan, die Allah heeft neer

gezonden om alles uit te leggen en als een licht waarmee Hij leidt wie Hij

wil en laat dwalen wie Hij wil van Zijn dienaren. Zonder

twijfel bevat dit een krachtige werking en een genezend effect.

Allah de Verhevene zegt:

 

"En Wij zenden (dat) van de Qor-aan neer wat genezing en

Barmhartigheid voor de gelovigen is. En het vermeerdert voor de

onrechtvaardigen slechts verlies[72]."

 

De profeet was gewend na te denken over de betekenis van het Boek van

Allah en het te reciteren wanneer hij 's nachts bad. Op een keer stond hij

's nachts te bidden en reciteerde ��n enkel vers uit de

Qor-aan tijdens het bidden en hij ging niet verder tot aan de

ochtend. Het ging om het vers: "Indien U hen straft, voorwaar zij

zijn Uw dienaren. En indien u hen vergeeft, dan voorwaar, U bent de

Almachtige, de Alwijze[72]."

 

Hij was gewend om veel na te denken over de verzen van de Qor-aan. Ibn

H'ibbaan heeft overgeleverd met een goede keten (isnaad)

van 'Ataarah, die heeft gezegd: "Oebaydallah ibn 'Oemayr en ik

gingen bij 'Aa-ieshah (moge Allah tevreden over haar zijn) binnen en

Oebaydallah ibn 'Oemayr vroeg: "Vertel ons iets van de meest

prachtige dingen over de profeet ." Ze begon te huilen en zei: "Hij stond

een keer 's nachts te bidden en zei tegen mij: "O 'Aa-ieshah, laat me

alleen om mijn Heer te aanbidden." Ik zei: "Bij Allah, ik

hou ervan om dicht bij jou te zijn en ik hou van dat wat jou

gelukkig maakt." Hij stond op, verrichtte de wassing en ging bidden en

huilde en huilde totdat zijn schoot nat werd en hij bleef huilen tot de

vloer nat werd. Bilal (moge Allah tevreden over hem zijn)

kwam om tot het gebed op te roepen en toen hij hem zag huilen, zei hij: "O

boodschapper van Allah, ben jij aan het huilen terwijl Allah al jouw

zonden heeft vergeven, de vroegeren en de lateren?" Hij

antwoordde: "Zou ik geen dankbare dienaar moeten zijn. Deze nacht is mij

een vers geopenbaard en wee degene die het leest en er niet over nadenkt."

 

 [72] Soerat al-Israa-e, aayah 82

[73] Soerat al-Ma-iedah, 118 en Ah'mad 4/149, Sifat as-Salaah door

al-Albaanie, pagina 102

 

Een van die verzen is: "Voorwaar, in de schepping van de hemelen en de

aarde en in het afwisselen van de nacht en de dag zijn zeker

Tekenen voor de bezitters van begrip. Degenen die Allah gedenken

terwijl zij staan en zitten en op hun zij liggen en nadenken over de

schepping van de hemelen en de aarde, (zeggend): Onze Heer, U heeft dit

(alles) niet voor niets geschapen, glorie zij U, bescherm ons

dus tegen de bestraffing van de Hel[74]." Dit wijst op het feit dat het

verplicht is om na te denken over de betekenis van de verzen in de

Qor-aan. De Qor-aan heeft het over tawheed (= de Eenheid van

Allah) en bevat beloften over beloning, dreiging van bestraffing,

regels, verhalen, etiquette en goede deugden en de effecten op het hart

zijn gevarieerd. Sommige hoofdstukken, meer dan andere, vullen het hart

met angst, zoals de profeet in een h'adieth

aanduidde: "Soera Hoed en soortgelijke soera's maakten me

vroegtijdig grijs[75]."

Volgens een andere overlevering: "Soera's Hoed, al Waqi'ah, al

Moersalaat, 'amma yatasa-aloen en idha shamsoe koewirat[76]." Het

haar van de profeet werd grijs omdat de inhoud van deze soera's de

realiteit van het geloof bevatten en grote verantwoordelijkheden

betekenen, die zijn hart vervulden en dat had een duidelijk effect op zijn

haar en lichaam.

 

Allah de Verhevene zegt: "Wees standvastig, zoals jou en wie met jou

berouw toont is bevolen, en overtreedt niet. Voorwaar, Hij ziet wat jullie

doen[77]."

 

De metgezellen van de profeet (moge Allah tevreden over hen zijn)

reciteerden de Qor-aan en dachten na over zijn betekenis en werden erdoor

geraakt. Aboe Bakr (moge Allah tevreden over hem zijn) was

een zachtmoedige man en wanneer hij de mensen in het gebed leidde en de

woorden van Allah reciteerde, kon hij niet stoppen met huilen.

Omar (moge Allah tevreden over hem zijn) werd ziek na het reciteren van

soera at-Toor, Allah de Verhevene zegt:

 

"Voorwaar, de bestraffing van jouw Heer zal zeker plaatsvinden.

Niemand kan hem tegenhouden[78]."

 

Zijn snikken kon je vanachter de rijen horen wanneer hij reciteerde over

Ya'qoeb (vrede zij met hem):

 

"Hij zei: "Voorwaar, alleen bij Allah klaag ik over mijn ellende en

verdriet, en ik weet van Allah wat jullie niet weten[79]."

 

 [74] Soerat Aal-'Imraan, ayaat 190,191, as-Sielsielah as-Sah'ieh'ah 1/106

[75] Sielsielah as-Sah'ieh'ah 2/679

[76] at-Tiermiedhie 3297, as-Sielsielah as-Sah'ieh'ah 955

[77] Soerat Hoed, aayah 112

[78] Soerat at-Toor, ayaat 7-8

[79] Soerat Yoesoef, aayah 86, Manaaqieb 'Oemar door Ibn al-Djawzie 167

 

 

'Oethman (moge Allah tevreden over hem zijn) heeft gezegd: "Als onze

harten puur en zuiver waren, zouden we nooit genoeg krijgen van de woorden

van Allah." Hij werd bruut vermoord en stierf als een

martelaar en zijn bloed vloeide op de Qor-aan. Er zijn veel

verslagen van metgezellen over deze moord. Ayyoeb heeft gezegd: "Ik hoorde

Sa'id Ibn Djoebayr het volgende vers reciteren: "En vreest de Dag waarop

jullie tot Allah teruggevoerd zullen worden; dan zal

iedere ziel beloond worden voor wat zij heeft verricht en zij zullen niet

onrechtvaardig behandeld worden[80]."

 

Dit was het laatste vers dat werd geopenbaard van de Qor-aan.

Ibraahiem ibn Bashaar heeft gezegd: "Het vers dat Ali ibn Toefayl

las toen hij stierf was:

 

"En als jij (hen) kon zien wanneer zij bij de Hel geplaatst worden en zij

dan zeggen: "Werden wij maar teruggebracht, dan zouden wij de Tekenen van

onze Heer niet loochenen en zouden wij tot de gelovigen behoren[81]." Toen

hij bij die zin kwam (moge Allah hem genadig

zijn) stierf hij en ik was een van die mensen die voor hem baden

[82]."

 

Zelfs toen ze zich op de grond wierpen bij het reciteren van een

vers waarbij dat wordt aanbevolen, reageerden ze op verschillende

manieren. Een van hen was de man, moge Allah hem genadig zijn, die toen

hij het vers "En zij vallen op hun gezichten neer, terwijl zij huilen, en

het vermeerdert hun vrees (voor Allah)[83]" las en zich op de grond wierp

op zijn gezicht, berispte hij zichzelf door te

zeggen: "Dit is de neerknieling, maar waar zijn de tranen?"

Onder de kenmerken van de Qor-aan die het meest het overwegen waard zijn,

zijn de voorbeelden en verhalen die Allah (Verheven en

Glorieus is Hij) onder onze aandacht brengt en ons ertoe aanzet om

daarover na te denken.

 

Hij vertelt ons: "Hij geeft zijn vruchten in elk seizoen, met verlof van

Zijn Heer. Allah maakt de vergelijkingen voor de mensen.

Hopelijk zullen zij er lering uit trekken[84]."

 

en: "Als wij deze Qor-aan tot een berg hadden neer gezonden, dan had jij

deze zich zeker zien onderwerpen en zich splijten uit vrees voor Allah.

Dat zijn de voorbeelden die Wij de mens geven. Hopelijk

zullen zij zich laten vermanen[85]."

 

 [80] Soerat al-Baqarah, aayah 281, Siyar A'laam an-Noebalaa-e 4/324 [81]

Soerat al-An'aam, aayah 27

[82] Siyar A'laam an-Noebalaa-e 4/446

[83] Soerat al-Israa-e, aayah 109

[84] Soerat Ibraahiem, aayah 25

[85] Soerat al-H'ashr, aayah 21

 

Een van de salaf las eens een van deze verzen en begreep het niet, dus

begon hij te huilen. Hem werd gevraagd: "Wat maakt jou aan het huilen?"

Hij zei: "Allah zegt "En deze vergelijkingen maken Wij voor de mensen,

maar zij begrijpen ze niet, behalve degenen die over

kennis beschikken[86]" en ik begrijp de gelijkenis niet. Ik ben niet een

van hen die kennis bezitten en ik huil vanwege al die tijd die ik heb

verspild en geen kennis heb opgedaan."

 

Allah de Almachtige heeft voor ons vele gelijkenissen in de Qor-aan

neergezet, zoals: ".als de gelijkenis van degene die een vuur

ontsteekt." , ".is als de gelijkenis met degene (een herder) die

roept naar iets wat niet luistert." (2:171), ".als de gelijkenis van een

graankorrel, (die) zeven aren voortbrengt." (2:261), ".als de

gelijkenis van de hond: als je hem wegjaagt." (7:176), ".als de

gelijkenis van een ezel die boeken draagt." (62:5), ".de vlieg."

(22:73), ".een spin." (29:41), ".De gelijkenis tussen de twee

groepen is als die tussen de blinden en de doven en de zienden en de

horenden." (11:24), ".alsof hun daden als as zijn, dat door een

harde wind wordt wegblazen op een stormachtige dag." (14:18), ".als een

goede boom." (14:24), ".als die met een slechte boom."

(14:26), ".Hij is degene Die water uit de hemel doet neerdalen."

(6:99), ".De gelijkenis van Zijn licht is met een nis met een lamp erin."

(24:35), ".een slaaf waarover beschikt wordt heeft geen

macht." (16:75), ".Allah heeft een vergelijking gemaakt van een

slaaf die aan meerder meesters behoort die onderling ruzi�n."

(39:29) en andere.

 

Het punt is dat we moeten verwijzen naar deze verzen en er

bijzondere aandacht aan moeten schenken en over ze nadenken.

 

Ibn al-Qayyiem (moge Allah hem genadig zijn) heeft opgesomd wat een moslim

moet doen als remedie tegen een verhard hart met de Qor-aan. Hij heeft

gezegd: "Er zijn twee belangrijke dingen die je moet doen: Het eerste is

je hart losmaken van deze wereld en het verplaatsen

naar het Hiernamaals, dan al je aandacht besteden aan de Qor-aan en erover

nadenken en waarom het is geopenbaard. Probeer iets van elk vers te

begrijpen en pas het toe op de ziekte van je hart. Deze

verzen zijn neer gezonden om het hart te genezen, dus je zult worden

genezen, als Allah het wil.

 

 [86] Soerat al-'Ankaboet, aayah 43

 

7ayaakie Alah,

 

Wa Assalaamoe3leikoem wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2007 om 07:58

In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Wat is er mis met onze imaan?

Het is niet meer dan logisch dat mensen zich zorgen maken over hun imaan. Op de Dag des Oordeels zal Allah Zijn Goedkeuring of Zijn Afkeuring over ons uitspreken, aan de hand van onze imaan. En daarom zal deze dag voor mensen onder ons uitputtend, ondragelijk en mensonterend zijn. Vele van onze vrome voorgangers koesterden daarom de wens om eerder in zand op te gaan, dan dat zij deze dag mee moesten maken.

Zo zien wij dat Abu Bakr (radiyallahu anhu) een keer een tijd binnenwandelt en de vogels ziet vliegen. Hij begint tranen te vergieten en toen hij hier over werd gevraagd zei hij: �Ik zag die vogels vliegen en van de bomen eten en ineens drong het tot mij door dat wanneer deze vogel komt te sterven, hij door Allah niet ter verantwoording zal worden geroepen. En ik dacht bij mijzelf wat een geluksvogel, was ik maar die vogel.� Laten we niet vergeten dat het persoon die deze woorden uitbracht ��n van de tien personen is, die van de profeet (sallallahu �alaihi wa salam) tijdens hun leven het verheugende nieuws hebben mogen ontvangen, dat zij gerekend worden tot de inwoners van het Paradijs.

En Abu Bakr (radiyallahu anhu), als hij klaar was met het verrichten van het ochtendgebed, dan verliet hij de moskee gehaast en vol ongeduld. Op een dag besloot �Omar (radiyallahu anhu) om hem te volgen en tot zijn verbazing zag hij dat Abu Bakr, toentertijd de leider van de gelovigen, een armzalige tent binnenging. En �Omar wachtte buiten tot Abu Bakr weer naar buiten kwam, bijna ging �Omar zelf naar binnen. En toen �Omar eenmaal binnenstond zag hij een oude vrouw die een gevorderde leeftijdsgrens had bereikt en niet meer in staat was om voor haarzelf te zorgen. Hij vroeg haar wie zij was en waarom deze man haar dagelijks bezocht. Toen zij zei: �Ik ben een bejaarde blinde vrouw, die tot niks meer in staat is en wat betreft de man, die mij dagelijks komt opzoeken, ik ken hem niet. Ik weet enkel en alleen dat hij mijn eten klaarmaakt en mijn huis bezemt en hij de helpende hand toesteekt en vervolgens weer verdwijnt.� Toen �Omar dit hoorde ging hij naar de grond en begon hij te huilen en zei: �Niemand kan Abou Bakr overtreffen.�

En vaak zat Hassan al-Basri (rahimahuallah) te grienen en te huilen, en wellicht zullen velen van ons, ons afvragen: �Waarom lieten deze vrome voorgangers veelvuldig de tranen stromen? Waarom verkeerden zij constant in angst?� Omdat hun harten de onze niet zijn. Op hun harten staat het woordje Hiernamaals diep gegraveerd. Op onze harten staat het woordje �Wereldse leven� die gegraveerd. Als deze Hassan naar de reden van zijn droevenis werd gevraagd, dan zei hij: �Ik ben bang dat Allah mij in de Hel zal werpen, zonder omkijken na.� Dit zijn voorbeelden van mensen met een aanzienlijk niveau van imaan. Een niveau van imaan dat hen in staat stelt om geen seconde Allah uit hun geheugen te verliezen. Bij iedere stap die zij ondernemen, wordt er rekening gehouden met de geboden en de verboden van Allah.

In tegenstelling tot de mensen van vandaag de dag. De mensen van vandaag de dag voelen niets meer, als hen de Qor�aan ter ore wordt gebracht. De overleveringen van de profeet (sallallahu �alaihi wa salam) wekken geen emoties meer bij hen op. En dit geeft aan tot welke niveau hun imaan is gezakt, namelijk ontzettend laag. Allah zegt over de waarlijke gelovigen: �De ware gelovige zijn degenen wiens harten sidderen als Allah wordt genoemd.� Nu is het de vraag, als Allah wordt genoemd, als Zijn Woorden worden gereciteerd, siddert jouw hart dan?

Onze vrome voorgangers trachtten tijdens hun recitatie van de Koran, de woorden van Allah te ontleden en zich een beeld te vormen van de machtige woorden van Allah en de mooie verzen aan te voelen. En daarom wordt ons verhaald dat toen �Oemar ibn Abdelaziz tijdens het nachtgebed soerat el-Layl wilde reciteren, hij niet voorbij kwam aan een vers waarin stond: �Daarom waarschuw ik jullie voor een laaiend vuur.� En steeds begon hij het vers opnieuw te reciteren. En steeds werd hij tegengehouden door dit vers. En weet je waarom? Omdat hij niet enkel en alleen met zijn tong reciteerde, maar ook met zijn hart. En bewust was van de betekenissen van deze woorden.

Als wij daadwerkelijk willen weten hoe het gesteld is met onze imaan, dan zouden we onszelf moeten onderwerpen aan een test: Qor�aan reciteren. En kijken in hoeverre deze harten van ons, nog toegankelijke en doordringbaar zijn voor de Woorden van Allah.

Allah zegt ook: �Denken zij niet na over de Koran, er zijn zelfs sloten op hun harten, hun harten zijn afgesloten voor de woorden van Allah.� Als de woorden van Allah zouden nederdalen op een berg, dan zou deze berg verkruimelen en instorten. Terwijl deze harten van ons een pantserplaats, een muur om zich heen hebben gebouwd, die de woorden van Allah tegenhoudt en afweert.

 

Als de Koran wordt gereciteerd, reiken de woorden van Allah ons hart niet meer. Mensen lezen vandaag de dag de Koran alsof zij een krant lezen. Alsof zij een nieuwsblad lezen. En er zijn moslims die bij het zien van een ontroerende film tranen laten stromen, als uiting van emoties en gevoelens. Maar als aan hen de mooiste woorden van de Koran worden toegedragen, dan gebeurt er helemaal niks, geen traan, geen emotie, geen gevoel. Deze mensen, waaronder ook wij, die te kampen hebben met een onbeduidend niveau van imaan, een ontzettend laag niveau van imaan. Als je hen de volgende vraag zou voorleggen: �Wat heeft de imam vanochtend tijdens het gebed gereciteerd? Welke soewar?� Ze kunnen geen antwoord geven. Ze zijn qua hart en qua gedachten verstrooid tijdens hun gebed, ze zijn niet aanwezig met hun geest tijdens het gebed. Ze staan hier met hun lichamen, maar ze zijn met hun gedachten ergens anders en daar moeten wij aan werken.

De volgende keer dat wij het gebed ingaan, moeten wij ervoor zorgen dat we er klaar voor zijn, dat je aanwezig bent van geest, aanwezig van gedachten, aanwezig bent van hart, alleen dan zal je rijkelijk beloond wordt voor je gebed. Wanneer was het de laatste keer dat iemand van ons zich heeft teruggetrokken, dat iemand zich heeft afgezonderd om een aantal bladzijden te reciteren uit de Qor�aan? Heel lang geleden. We weten het zelfs niet meer.

Een van de zaken waaruit blijkt dat iemands imaan ontzettend laag is, is dat hij continue in de zonden vervalt en zichzelf steeds blijft wijsmaken dat het slechts een kleine zonde betreft. Alles is voor hem een kleine zonde, muziek is een kleine zonde, roken is een kleine zonde, kijken naar vrouwen is een kleine zonde, roddelen over mensen is een kleine zonde, het niet op tijd verrichten van het gebed is een kleine zonde, enzovoorts. Wij moeten niet al te licht denken over kleine zondes, want zelfs de gigantisch grote bergformaties, bestaan uit een opeenstapeling van kleine kiezelstenen. En de meest uitgestrekte woestijngebieden bestaan uit een opeenhoping van kleine zandkorrels. En weet ook dat de engelen die belast zijn met het registreren van je daden, niets onopgemerkt aan hen voorbij gaat. Groot of klein, het wordt allemaal vastgelegd in een boek wat jij overhandigd krijgt op de Dag des Oordeels.

En ook behoren onder de kenmerken van een laag imaan: gemakzucht en luiheid. Een aantal van ons probeerde in het begin altijd in de eerste rij te bidden, altijd. Maar naarmate de tijd verstreek, werd de drang om altijd in de eerste rij te bidden kleiner. En waren zij niet meer bereid om anderen naar de kroon te stijgen en om te wedijveren op de weg van Allah. Vandaag kom je ze tegen in de allerlaatste rij. We zijn toch niet vergeten dat een kenmerk van de hypocrieten, de moenafiqien, is afkerig zijn van het gebed en lui zijn in het gebed. Dat zijn we toch niet vergeten?

En sommigen onder ons waren vroeger waakzaam over hun ochtend en hun middag lofuitingen, waar zij ook naar toe gingen hadden zij boekjes bij zich. Maar vandaag de dag verwaarlozen zij de ochtend en de middag lofuitingen.

Nu is de vraag, hoe kunnen wij onze imaan naar een hoger niveau brengen? Er zijn veel manieren om dit te bewerkstelligen. Dit zal een beperkt aantal zijn, naast natuurlijk het reciteren van de Koran en het zuinig zijn op onze gebeden en doe3a doen in Sudjud, vraag Allah in je sudjud om je imaan te versterken.

Een andere manier om je imaan te versterken is door te denken aan de dood, iedereen onder ons moet weten dat het leven heel snel voorbij gaat. Dit leven is de enige kans die wij hebben, dus maak er goed gebruik van. Toen Abou Hurayrah (radiyallahu anhu) plaats nam op zijn sterfbed, begon hij te huilen en toen hij werd gevraagd naar de reden waarom hij huilde, zei hij: �De reis is lang, het proviand is niet voldoende, de overtuiging is gering en ik ben bang dat ik gesmeten wordt in het vuur.� Als dit de woorden zijn van Abu Hurayrah (radiyallahu anhu), een metgezel van de profeet, wat zouden wij dan moeten zeggen?

We zouden wat vaker onze gedachte moeten laten gaan over dit moment, het moment van doodgaan. Het moment waarop jij plaatsneemt op je sterfbed en langzaam de doodstrijd voelt aankomen. Langzaam beginnen je benen koud te worden en je begint te beseffen dat je leven aan het einde is gekomen. Dat het afgelopen is. En dan zie je al je zonden voorbij komen, waar je geen berouw voor hebt getoond. De mensen die je onrecht hebt aangedaan. De gebeden die jij verwaarloost hebt. En dan zal je wensen dat je een tweede kans krijgt, dat je alles opnieuw mocht doen, ter verbetering. Maar dan is het te laat, want Allah heeft geschreven, dat niemand een tweede kans krijgt.

Wat je ook kan helpen bij het opkrikken van je imaan, is het vermeerderen van je goede daden. En het opvullen van je tijd daarmee. Dus het verrichten van meer goede daden. Toen de profeet (sallallahu �alaihi wa salam) op een dag tegen de metgezellen zei: �Wie van jullie is vandaag vastende?� Toen zei Abu Bakr: �Ik.� Toen zei de profeet (sallallahu �alaihi wa salam): �Wie van jullie heeft vandaag een uitvaart bijgewoond?� Toen zei Abu Bakr: �Ik.� Toen zei de profeet (sallallahu �alaihi wa salam): �Wie heeft vandaag een arm persoon te eten gegeven?� Toen zei Abu Bakr: �Ik.� Toen zei de profeet (sallallahu �alaihi wa salam): �En wie heeft vandaag aan een zieke persoon een bezoek gebracht?� En toen zei Abu Bakr: �Ik.� Toen zei de profeet (sallallahu �alaihi wa salam): �Als al deze zaken bijeenkomen in een persoon, dan zal hij het Paradijs binnentreden.� Dus hou je bezig met het verrichten van goede daden. Doen we dat niet, dan zal Shaitan je bezig houden met slechte daden.

En ook een van de belangrijkste zaken waarmee wij onze imaan kunnen versterken is de gedachte aan de Dag des Oordeels. De Dag waarop Allah de mensen in twee groepen zal indelen. Een groep die bestemd is voor het Paradijs en een groep die bestemd is voor het Vuur. En zie je zelf staan die dag, niet wetende tot welke van de twee jij behoort. Denkende �had ik mijn tijd maar meer besteed aan het gehoorzamen van Allah, het verkondigen van het goede en het afkeuren van hetgeen wat Allah heeft verboden. Dat zal je wensen, dat zal je willen. Maar ook dan krijg je die kans niet meer, het is over, het is voorbij. Maar voor ons is het nog niet te laat. Alhamdulillah zijn we nog in leven, dus we moeten die kans grijpen met beide handen. We weten niet hoe gelukkig wij zijn. En wij verwonderen ons over degenen die zeggen vervult te zijn van verlangen naar het Paradijs, en op ��n oor liggen te slapen. En wij verwonderen ons over degenen die zeggen bang en beducht te zijn van het vuur en niets uitvoeren om in aanmerking te komen voor het welbehagen en de genade van Allah.

Dus laten wij allen berouwvol terugkeren naar Allah. En weet dat Allah altijd, maar dan ook altijd blij is met de terugkeer van Zijn dienaren. En ook bereidt is om alles, maar dan ook alles, te vergeven.

Door: Abou Ismail
Bron: Lezing �Wat is er mis met onze imaan

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.