Islaam.nl Forum
Zwakke imaan |
Post Reply |
Schrijver | |
Noer
Newbie Lid geworden: 27 september 2005 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 23 |
Plaatsingsopties
Quote Reageer
Onderwerp: Zwakke imaan Geplaatst op: 18 februari 2007 om 20:28 |
Salaamoe alaiakoem wa rahmatoulahi tala wa baraktouh ik hoop dat jullie allemaal in goede gezondheid verkeren insallah en dat het goed gaat met jullie. Ik kamp de laatste tijd met een gigantisch probleem...namelijk een zwak imaan.. de zegeningen die ik van Allah krijg zijn niet te tellen, wallah niet, ik heb een lieve familie, een lieve verloofde, een goede gezondheid,een goede opleiding, ik kan horen, zien, ik heb een compleet lichaam zonder fysieke of mentale gebreken,ik krijg zoveel liefde om me heen, ik ken echte vriendschap en zusterschap. Ik heb geen financiele problemen, kortom samengevat Elhamdulilah, natuurlijk zijn er de dagelijkse beslommeringen/irritaties van het leven maar die wegen niet op tegen het positieve..maar toch subhanallah, ik verwaarloos me gebed, stapel het op..tot het einde van het dag,ik ben nog steeds bezig met terugvasten van me dagen van afgelopen ramadan, ik dood de tijd met naar films te kijken of te hangen, niksdoen, ik besteed de laatste tijd weinig aandacht aan mijn studie, ik sport niet meer,raak snel ongeduldig of boos, ik eet te veel, ik slaap te weinig, ik ben continu onrustig omdat ik depri wordt van het schuldgevoel dat ik mij misdraag tegenover Allah..het is maanden geleden dat ik een boek heb gelezen over de islam, bij allah ik bad op tijd, ik las continu boeken, ik zoog ze op, ik was druk bezig met mijn gedrag, letten op roddelen, boosworden,schelden,dagen van de ramadan deed ik direct terug naar de IED(suikerfeest)..Ik bezocht lezingen... Ya allah ik weet niet wat het is, het is nu half vier in de nacht en sobhanallah, ik lig weer te piekeren en de schuld vreet me op. Allahi hafed zodra ik me voorneem om iets te doen, verbeteren voel ik de sjaitaan op me drukken.. Ik vraag me af wie de laatste tijd nog meer in een dip zit. Ik vrees ja rabbi zo bang ben ik dat ik nu kom te overlijden..Als ik een lichamelijke ziekte had, zou ik tenminste hasanaat krijgen van Allah, het zou een beproeving zijn,maar ik ben zieker op een meest verschrikkelijke manier, mijn imaan is aangetast,, Ik kan Allah nu niet tegemoet komen met dit gedrag,,, lieve zusters en broeders.. help me out, tips.. motivatie..iemand die hetzelfde meemaakt.. Ik hoor het wel.. wa salaamoe alaikoem.. Noer... |
|
AmmatoelAziz
Gebruikers Profiel
Verzend prive bericht
Zoek berichten van leden
Bezoek de website van deze gebruiker
Toevoegen aan adresboek
Senior Member Lid geworden: 27 september 2004 Online status: Offline Berichten: 1676 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 19 februari 2007 om 06:34 |
Wa Aleikoem salaam wa a7matu Allahi wa Barakatuhu, Moge Allah jouw situatie voor je vergemakkelijken Allahoema Ameen. Hieronder een artikel over hoe een zwak imaan te genezen, bi IthniLlah zul je het toepassen en Moge Allah je imaan vergroten Ameen. Via deze link: http://www.islam-boek.nl/dilara/toon.item.php?id=38 kun je het boek ook bestellen. Een Zwak Imaan Auteur: Moh�ammed Saalih �Al-Moenaddjied Uitgever: Momtazah Beschrijving: Symptomen, oorzaken en hoe te genezen Het verschijnsel van een zwak imaan is wijdspreid onder moslims en veel mensen klagen over de hardheid van hun hart. Vaak horen we mensen zeggen: �Ik voel dat mijn hart hard is,� of �ik voel geen vreugde meer in aanbidding,� of � ik voel me alsof mijn Imaan is uitgeput, het lezen van de Qor-aan doet me niks meer, ik bega zo gemakkelijk zonden �enz. De effecten van deze kwelling kunnen we in veel mensen terugzien en dit probleem is de oorzaak van veel ziekte en tegenspoed. Prijs: � 5.00 Hoe een zwakke imaan te genezen Al-H'aakiem heeft in al-Moestadrak overgeleverd en at-Tabaraanie heeft in al-Moe'djam overgeleverd dat de profeet heeft gezegd: "Geloof in jullie harten verslijt, net zoals jullie kleren verslijten, dus smeek Allah om jullie geloof in jullie harten te vernieuwen[65]." Hij bedoelde dat imaan verslijt en oud wordt zoals kleren slijten. Het hart van een gelovige is soms overweldigd door wolken van zonde, dus dan wordt het donker. Dus de profeet heeft dit ge�llustreerd in een goede h'adieth: "Er is geen hart die niet is bedekt met een wolk zoals de maan wordt bedekt met wolken of het wordt plotseling donker, maar wanneer de wolken wegtrekken, zal de maan weer schijnen [66]." Soms zit de imaan verstopt onder de wolken die zijn licht verbergen, maar na een tijdje, wanneer de wolken wegtrekken, zal het licht van imaan weer schijnen. Het hart van de gelovige is soms bedekt door zonden (wolken), dus haar licht is verborgen, en de persoon in kwestie voelt zich in duisternis, maar wanneer hij strijdt om zijn imaan te versterken en zijn best doet en daarbij de hulp van Allah zoekt, zullen die zonden wegtrekken en het licht in het hart zal weer schijnen zoals voorheen (in shaa-a llaah). Een van de meest belangrijke principes die moet worden begrepen om het probleem op te lossen, is dat imaan toe- en afneemt. Dat is een van de basisprincipes van de Ahloe Soennah wal djamaa'ah, die geloven dat imaan in het hart zit, door de tong en de ledematen wordt geuit, dus overtuiging en daden. Imaan neemt toe door gehoorzaamheid aan Allah en neemt af door ongehoorzaamheid. Hier is bewijs voor in de Qor-aan en in de Soennah van de profeet , bijvoorbeeld Allah, de Verhevene, Die zegt: "Hij is degene die de vrede in de harten van de gelovigen neer zond, opdat zij geloof zouden toevoegen aan hun geloof (dat al in hen was) [67]." En Hij zegt: "En wanneer er een hoofdstuk is neer gezonden dan zijn er onder hen (de huichelaars) die zeggen: "Bij wie van jullie is door dit hoofdstuk het geloof toegenomen?" Wat degenen die geloven betreft, hun geloof is toegenomen en zij verheugen zich[68]." _____________________________________ [65] Overgeleverd door Al-H'aakiem in al-Moestadrak, zie ook as- Sielsielah as-Sah'ieh'ah 1585. Al-Haythamie heeft overgeleverd in Moedjma' az-Zawaa-ied 1/52, het is overgeleverd door at-Tabaraanie in al-Kabier en zijn keten is goed [66] Aboe Na'iem in al-H'ielyah 2/196, as-Sielsielah as-Sah'ieh'ah 2268 [67] Soerat al-Fat-h', aayah 4 [68] Soerat at-Tawbah, aayah 124 De profeet heeft gezegd: "Wie van jullie een slechte daad ziet, laat hem het met zijn handen veranderen (via daden); als hij dat niet kan, dan via zijn tong (woorden); als hij dat niet kan, dan via zijn hart (door het innerlijk te verwerpen) en dat is de zwakste vorm van het geloof[69]." De gevolgen van gehoorzaamheid aan Allah (Verheven en Glorieus is Hij) en zonden, door toename respectievelijk afname van imaan, zijn welbekend door observatie en ervaring. Als iemand op de marktplaats rondloopt waar hij halfnaakte vrouwen ziet en hij hoort ijdele praat van mensen, daarna gaat hij naar een begraafplaats en stopt om na te denken en zijn hart laat verzachten, zal hij het verschil zien tussen de twee omgevingen en hij ervaart hoe snel het hart verandert. Een ander aspect in dit betoog zijn de woorden van de salaf: "Een van de tekenen van een goed begrip is wanneer een dienaar zorgt voor zijn imaan en aandacht schenkt aan datgene wat het verzwakt en weet wanneer het toeneemt en afneemt en de verleiding van de satan herkent wanneer hij hem bezoekt[70]." Het is belangrijk te weten dat verzwakking van imaan leidt tot het verwaarlozen van verplichtingen of het doen van verboden zaken. Dit is zeer ernstig en hij moet berouw tonen voor Allah en onmiddellijk beginnen er iets aan te doen. Als het niet tot verwaarlozing van plichten en verboden zaken leidt, maar hij schiet te kort in daden die aanbevolen zijn (moestah'ab daden), dan nog is het zaak dat hij weet hoe hij moet veranderen en zichzelf te verbeteren, totdat hij het juiste niveau bereikt van energie en kracht om zijn aanbidding te voltooien. De profeet leert ons: "Elke daad heeft energie en kracht, en dan zal een teruggang deze kracht en energie volgen, dus wiens vermindering overeenstemt met mijn Soennah, zal het hem goed gaan en wiens vermindering anders is (dan zijn Soennah), zal niet slagen[71]." _____________________________________ [69] Boekhaarie in al-Fat-h' 1/51 [70] Sharh' Noenieyyat Ibn al-Qayyiem door Ibn 'iesa 2/140 [71] Ah'mad 2/210, Sah'ieh' at-Targhieb 55 Voordat we overgaan tot het medicijn om een zwak imaan te genezen, eerst een opmerking: veel van hen die voelen dat hun hart is verhard willen een oplossing buiten henzelf om vinden, ze hopen dat ze kunnen vertrouwen op iemand anders, zelfs als het binnen hun bereik is - als ze willen - om voor zichzelf te zorgen. Maar zo moet het gedaan worden, omdat imaan de relatie tussen een dienaar en Zijn Heer inhoudt. Onderstaand volgen er een aantal middelen voorgeschreven door de Islam, waarop een moslim met zijn verzwakte geloof en verharde hart kan omgaan, nadat hij vertrouwt op Allah en zichzelf een doel stelt die hij moet bereiken en daarvoor moet vechten. 1. Nadenken over de verzen in de Qor-aan, die Allah heeft neer gezonden om alles uit te leggen en als een licht waarmee Hij leidt wie Hij wil en laat dwalen wie Hij wil van Zijn dienaren. Zonder twijfel bevat dit een krachtige werking en een genezend effect. Allah de Verhevene zegt: "En Wij zenden (dat) van de Qor-aan neer wat genezing en Barmhartigheid voor de gelovigen is. En het vermeerdert voor de onrechtvaardigen slechts verlies[72]." De profeet was gewend na te denken over de betekenis van het Boek van Allah en het te reciteren wanneer hij 's nachts bad. Op een keer stond hij 's nachts te bidden en reciteerde ��n enkel vers uit de Qor-aan tijdens het bidden en hij ging niet verder tot aan de ochtend. Het ging om het vers: "Indien U hen straft, voorwaar zij zijn Uw dienaren. En indien u hen vergeeft, dan voorwaar, U bent de Almachtige, de Alwijze[72]." Hij was gewend om veel na te denken over de verzen van de Qor-aan. Ibn H'ibbaan heeft overgeleverd met een goede keten (isnaad) van 'Ataarah, die heeft gezegd: "Oebaydallah ibn 'Oemayr en ik gingen bij 'Aa-ieshah (moge Allah tevreden over haar zijn) binnen en Oebaydallah ibn 'Oemayr vroeg: "Vertel ons iets van de meest prachtige dingen over de profeet ." Ze begon te huilen en zei: "Hij stond een keer 's nachts te bidden en zei tegen mij: "O 'Aa-ieshah, laat me alleen om mijn Heer te aanbidden." Ik zei: "Bij Allah, ik hou ervan om dicht bij jou te zijn en ik hou van dat wat jou gelukkig maakt." Hij stond op, verrichtte de wassing en ging bidden en huilde en huilde totdat zijn schoot nat werd en hij bleef huilen tot de vloer nat werd. Bilal (moge Allah tevreden over hem zijn) kwam om tot het gebed op te roepen en toen hij hem zag huilen, zei hij: "O boodschapper van Allah, ben jij aan het huilen terwijl Allah al jouw zonden heeft vergeven, de vroegeren en de lateren?" Hij antwoordde: "Zou ik geen dankbare dienaar moeten zijn. Deze nacht is mij een vers geopenbaard en wee degene die het leest en er niet over nadenkt." [72] Soerat al-Israa-e, aayah 82 [73] Soerat al-Ma-iedah, 118 en Ah'mad 4/149, Sifat as-Salaah door al-Albaanie, pagina 102 Een van die verzen is: "Voorwaar, in de schepping van de hemelen en de aarde en in het afwisselen van de nacht en de dag zijn zeker Tekenen voor de bezitters van begrip. Degenen die Allah gedenken terwijl zij staan en zitten en op hun zij liggen en nadenken over de schepping van de hemelen en de aarde, (zeggend): Onze Heer, U heeft dit (alles) niet voor niets geschapen, glorie zij U, bescherm ons dus tegen de bestraffing van de Hel[74]." Dit wijst op het feit dat het verplicht is om na te denken over de betekenis van de verzen in de Qor-aan. De Qor-aan heeft het over tawheed (= de Eenheid van Allah) en bevat beloften over beloning, dreiging van bestraffing, regels, verhalen, etiquette en goede deugden en de effecten op het hart zijn gevarieerd. Sommige hoofdstukken, meer dan andere, vullen het hart met angst, zoals de profeet in een h'adieth aanduidde: "Soera Hoed en soortgelijke soera's maakten me vroegtijdig grijs[75]." Volgens een andere overlevering: "Soera's Hoed, al Waqi'ah, al Moersalaat, 'amma yatasa-aloen en idha shamsoe koewirat[76]." Het haar van de profeet werd grijs omdat de inhoud van deze soera's de realiteit van het geloof bevatten en grote verantwoordelijkheden betekenen, die zijn hart vervulden en dat had een duidelijk effect op zijn haar en lichaam. Allah de Verhevene zegt: "Wees standvastig, zoals jou en wie met jou berouw toont is bevolen, en overtreedt niet. Voorwaar, Hij ziet wat jullie doen[77]." De metgezellen van de profeet (moge Allah tevreden over hen zijn) reciteerden de Qor-aan en dachten na over zijn betekenis en werden erdoor geraakt. Aboe Bakr (moge Allah tevreden over hem zijn) was een zachtmoedige man en wanneer hij de mensen in het gebed leidde en de woorden van Allah reciteerde, kon hij niet stoppen met huilen. Omar (moge Allah tevreden over hem zijn) werd ziek na het reciteren van soera at-Toor, Allah de Verhevene zegt: "Voorwaar, de bestraffing van jouw Heer zal zeker plaatsvinden. Niemand kan hem tegenhouden[78]." Zijn snikken kon je vanachter de rijen horen wanneer hij reciteerde over Ya'qoeb (vrede zij met hem): "Hij zei: "Voorwaar, alleen bij Allah klaag ik over mijn ellende en verdriet, en ik weet van Allah wat jullie niet weten[79]." [74] Soerat Aal-'Imraan, ayaat 190,191, as-Sielsielah as-Sah'ieh'ah 1/106 [75] Sielsielah as-Sah'ieh'ah 2/679 [76] at-Tiermiedhie 3297, as-Sielsielah as-Sah'ieh'ah 955 [77] Soerat Hoed, aayah 112 [78] Soerat at-Toor, ayaat 7-8 [79] Soerat Yoesoef, aayah 86, Manaaqieb 'Oemar door Ibn al-Djawzie 167 'Oethman (moge Allah tevreden over hem zijn) heeft gezegd: "Als onze harten puur en zuiver waren, zouden we nooit genoeg krijgen van de woorden van Allah." Hij werd bruut vermoord en stierf als een martelaar en zijn bloed vloeide op de Qor-aan. Er zijn veel verslagen van metgezellen over deze moord. Ayyoeb heeft gezegd: "Ik hoorde Sa'id Ibn Djoebayr het volgende vers reciteren: "En vreest de Dag waarop jullie tot Allah teruggevoerd zullen worden; dan zal iedere ziel beloond worden voor wat zij heeft verricht en zij zullen niet onrechtvaardig behandeld worden[80]." Dit was het laatste vers dat werd geopenbaard van de Qor-aan. Ibraahiem ibn Bashaar heeft gezegd: "Het vers dat Ali ibn Toefayl las toen hij stierf was: "En als jij (hen) kon zien wanneer zij bij de Hel geplaatst worden en zij dan zeggen: "Werden wij maar teruggebracht, dan zouden wij de Tekenen van onze Heer niet loochenen en zouden wij tot de gelovigen behoren[81]." Toen hij bij die zin kwam (moge Allah hem genadig zijn) stierf hij en ik was een van die mensen die voor hem baden [82]." Zelfs toen ze zich op de grond wierpen bij het reciteren van een vers waarbij dat wordt aanbevolen, reageerden ze op verschillende manieren. Een van hen was de man, moge Allah hem genadig zijn, die toen hij het vers "En zij vallen op hun gezichten neer, terwijl zij huilen, en het vermeerdert hun vrees (voor Allah)[83]" las en zich op de grond wierp op zijn gezicht, berispte hij zichzelf door te zeggen: "Dit is de neerknieling, maar waar zijn de tranen?" Onder de kenmerken van de Qor-aan die het meest het overwegen waard zijn, zijn de voorbeelden en verhalen die Allah (Verheven en Glorieus is Hij) onder onze aandacht brengt en ons ertoe aanzet om daarover na te denken. Hij vertelt ons: "Hij geeft zijn vruchten in elk seizoen, met verlof van Zijn Heer. Allah maakt de vergelijkingen voor de mensen. Hopelijk zullen zij er lering uit trekken[84]." en: "Als wij deze Qor-aan tot een berg hadden neer gezonden, dan had jij deze zich zeker zien onderwerpen en zich splijten uit vrees voor Allah. Dat zijn de voorbeelden die Wij de mens geven. Hopelijk zullen zij zich laten vermanen[85]." [80] Soerat al-Baqarah, aayah 281, Siyar A'laam an-Noebalaa-e 4/324 [81] Soerat al-An'aam, aayah 27 [82] Siyar A'laam an-Noebalaa-e 4/446 [83] Soerat al-Israa-e, aayah 109 [84] Soerat Ibraahiem, aayah 25 [85] Soerat al-H'ashr, aayah 21 Een van de salaf las eens een van deze verzen en begreep het niet, dus begon hij te huilen. Hem werd gevraagd: "Wat maakt jou aan het huilen?" Hij zei: "Allah zegt "En deze vergelijkingen maken Wij voor de mensen, maar zij begrijpen ze niet, behalve degenen die over kennis beschikken[86]" en ik begrijp de gelijkenis niet. Ik ben niet een van hen die kennis bezitten en ik huil vanwege al die tijd die ik heb verspild en geen kennis heb opgedaan." Allah de Almachtige heeft voor ons vele gelijkenissen in de Qor-aan neergezet, zoals: ".als de gelijkenis van degene die een vuur ontsteekt." , ".is als de gelijkenis met degene (een herder) die roept naar iets wat niet luistert." (2:171), ".als de gelijkenis van een graankorrel, (die) zeven aren voortbrengt." (2:261), ".als de gelijkenis van de hond: als je hem wegjaagt." (7:176), ".als de gelijkenis van een ezel die boeken draagt." (62:5), ".de vlieg." (22:73), ".een spin." (29:41), ".De gelijkenis tussen de twee groepen is als die tussen de blinden en de doven en de zienden en de horenden." (11:24), ".alsof hun daden als as zijn, dat door een harde wind wordt wegblazen op een stormachtige dag." (14:18), ".als een goede boom." (14:24), ".als die met een slechte boom." (14:26), ".Hij is degene Die water uit de hemel doet neerdalen." (6:99), ".De gelijkenis van Zijn licht is met een nis met een lamp erin." (24:35), ".een slaaf waarover beschikt wordt heeft geen macht." (16:75), ".Allah heeft een vergelijking gemaakt van een slaaf die aan meerder meesters behoort die onderling ruzi�n." (39:29) en andere. Het punt is dat we moeten verwijzen naar deze verzen en er bijzondere aandacht aan moeten schenken en over ze nadenken. Ibn al-Qayyiem (moge Allah hem genadig zijn) heeft opgesomd wat een moslim moet doen als remedie tegen een verhard hart met de Qor-aan. Hij heeft gezegd: "Er zijn twee belangrijke dingen die je moet doen: Het eerste is je hart losmaken van deze wereld en het verplaatsen naar het Hiernamaals, dan al je aandacht besteden aan de Qor-aan en erover nadenken en waarom het is geopenbaard. Probeer iets van elk vers te begrijpen en pas het toe op de ziekte van je hart. Deze verzen zijn neer gezonden om het hart te genezen, dus je zult worden genezen, als Allah het wil. [86] Soerat al-'Ankaboet, aayah 43
|
|
O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid. |
|
AmmatoelAziz
Gebruikers Profiel
Verzend prive bericht
Zoek berichten van leden
Bezoek de website van deze gebruiker
Toevoegen aan adresboek
Senior Member Lid geworden: 27 september 2004 Online status: Offline Berichten: 1676 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 19 februari 2007 om 07:58 |
In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle Wat is er mis met onze imaan? Als de Koran wordt gereciteerd, reiken de woorden van Allah ons hart niet meer. Mensen lezen vandaag de dag de Koran alsof zij een krant lezen. Alsof zij een nieuwsblad lezen. En er zijn moslims die bij het zien van een ontroerende film tranen laten stromen, als uiting van emoties en gevoelens. Maar als aan hen de mooiste woorden van de Koran worden toegedragen, dan gebeurt er helemaal niks, geen traan, geen emotie, geen gevoel. Deze mensen, waaronder ook wij, die te kampen hebben met een onbeduidend niveau van imaan, een ontzettend laag niveau van imaan. Als je hen de volgende vraag zou voorleggen: �Wat heeft de imam vanochtend tijdens het gebed gereciteerd? Welke soewar?� Ze kunnen geen antwoord geven. Ze zijn qua hart en qua gedachten verstrooid tijdens hun gebed, ze zijn niet aanwezig met hun geest tijdens het gebed. Ze staan hier met hun lichamen, maar ze zijn met hun gedachten ergens anders en daar moeten wij aan werken. |
|
O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid. |
|
Post Reply |
Spring naar forum | Forum rechten Je kunt geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je kunt geen antwoorden plaatsen Je kunt geen berichten verwijderen Je kunt geen berichten bewerken Je kunt geen enquêtes creëren Je kunt geen stemmen in enquêtes |
Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.