Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenOmgaan met problemen

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Omgaan met problemen
    Geplaatst op: 05 januari 2004 om 09:59

 

Asalaam Wa alaikoum wrb...mijn broeders en zusters hierbij een stukje wat beschrijft hoe men in zijn leven met problemen kan omgaan en hoe ertegen aan gekeken moet worden....macha'allah het heeft mij zeker rust gegeven...omdat je soms denkt wanneer houden de problemen eens op en wanneer heb ik eindelijk rust....je kan het soms zo moeilijk hebben in je leven...maar als je dit leest en er altijd aan terug denkt als je het moeilijk hebt...dn geeft het je rust...en ook wel sbar...en heb vertrouwen in allah....en hoop op zijn genade ...insha'allah zal dit ook anderen rust geven die dit misschien nodig hebben.... zo zie je maar weer dat allah alles heeft aangegeven in de koran...en dat je vertrouwen moet hebben en sbar...en dat allah je kan helpen uit je problemen hoe groot ze ook zijn...hoe erg pijn het je ook doet....allah is de alwetende...de alhorende...hij ziet alles en weet alles...

 

Omgaan met problemen

 

Ieder van ons wordt in zijn leven beproefd met problemen. Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) heeft bepaald dat ieder mens te maken krijgt met problemen van allerlei aard: ziekte, verlies van mensen en bezittingen, angst enzovoorts. In de Qor�aan zegt Allah (soebhanahoe wa Ta�ala):

 

 En Wij zullen jullie zeker beproeven met iets van vrees, honger, vermindering van bezittingen, levens en vruchten. Maar geeft verheugende tijdingen aan de geduldigen. (Al-Baqarah  2:155)

 

Geloven in Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) en Zijn Boodschapper (sallallahoe aleihi wa sallem) en van hen houden, wil niet zeggen dat je dan gevrijwaard bent van allerlei problemen. Het is niet zo dat Allah (soebhanahoe wa Ta�ala), omdat je moslim bent, alle problemen van je pad houdt. Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) zegt juist:

 

 Dachten de mensen dat zij met rust gelaten worden, als zij zeggen: �Wij geloven�, en dat zij niet op de proef gesteld worden? En voorzeker, Wij hebben degenen v��r hen op de proef gesteld. Allah kent zeker degenen die oprecht spreken en Hij kent zeker de leugenaars. (Al-�Ankaboet 29:2-3)

 

Hier wordt gesteld, dat als je beweert dat je moslim bent, dit nog niet bewijs genoeg is. Je zal je claim moeten waarmaken; je zal moeten laten zien dat je in tijden van beproevingen standvastig blijft en op Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) blijft vertrouwen. Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) weet wat er in je hart is en Hij weet of je een ware gelovige bent. Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) weet zelfs van te voren al hoe je een beproeving zult doorstaan. Maar deze Kennis van Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) is niet voldoende als bewijs. Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) straft of beloont mensen niet op grond van Zijn Kennis over wat iemand zou doen in een bepaalde situatie.

 

 

 

 

Totdat je de beproeving daadwerkelijk ondergaat en zelf het bewijs levert van je imaan, heb je nog geen straf of beloning verdiend. Daarom is het onvermijdelijk dat je als moslim met moeilijkheden te maken krijgt. De geleerde Ibn al-Djauzi zei hierover:

�Degene die eeuwigdurende vrede en geluk wenst z�nder problemen, begrijpt niets van Allah�s bevelen en heeft ook geen idee wat onderwerping aan Allah betekent. Elke ziel � gelovig of ongelovig � zal onvermijdelijk in deze wereld ervaren wat het is om te lijden, want dit leven is gebaseerd op moeilijkheden.�

Ons uiteindelijke doel waar we allemaal voor werken is al-Djennah � het Paradijs. En al-Djennah is niet goedkoop. We zullen Allah�s beproevingen moeten doorstaan om er binnen te kunnen komen. Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) zegt:

 

Denken jullie dat jullie het Paradijs zullen binnengaan, terwijl het gelijke dat tot degenen kwam die voor jullie zijn heengegaan, nog niet tot jullie is gekomen?  Rampen en tegenspoed troffen hen en zij werden z� geschokt dat de Boodschapper en degenen die met hem geloofden, zeiden: �Wanneer komt de hulp van Allah?� Weet: voorwaar, de hulp van Allah is nabij.

(Al-Baqarah  2:214)  

 

Hier wordt dus gezegd: hoe kunnen jullie denken dat jullie zomaar het Paradijs binnen kunnen gaan, zonder beproevingen, zonder jullie te bewijzen? Degenen die ons voorgingen, de eerste generatie moslims, werden hard getroffen door allerlei moeilijkheden: vervolging, marteling, honger, armoede, oorlogen enz. Ze hadden het zo zwaar, dat ze op een gegeven moment � en de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) met hen � uitriepen: waar blijft Allah�s hulp?

 

En een hadieth vermeldt dat de metgezellen vroegen: �O Boodschapper van Allah! Waarom roep je Allah niet aan om ons te helpen? Waarom verricht je geen smeekbede tot Allah voor ons?� En hij (sallallahoe aleihi wa sallem) antwoordde: �Bij ��n van degenen die jullie voorgingen (een gelovige) werd een zaag op het midden van zijn hoofd geplaatst en hij werd gezaagd tot aan zijn voeten, en het vlees werd met ijzeren kammen van zijn botten gekamd, maar dat alles kon hem niet van zijn religie afbrengen.� (gedeelte van een hadieth, Fath al-Bari)

Kijk wat een beproeving deze gelovige kreeg te verduren; gezaagd van zijn hoofd tot zijn voeten, zijn vlees van zijn botten gekamd. Maar hij bleef standvastig.

 

Toen Aboe Soefyan � ��n van de grootste tegenstanders van de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) � naar Heraclius ging om hem zover te krijgen dat hij zijn kant koos, ondervroeg Heraclius hem over de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem). E�n van de vragen die hij stelde, was: �Hebben jullie tegen hem (de Profeet) gevochten?� En Aboe Soefyan antwoordde: �Ja.� Heraclius vroeg: �En wat was de uitkomst van deze gevechten?� Aboe Soefyan antwoordde: �Soms verloren wij en soms verloor hij.� En Heraclius antwoordde toen: �Zo gaat het met Profeten, ze worden beproefd, maar uiteindelijk is de overwinning voor hen.� (Fath al-Bari)

Dus ook hier blijkt, dat Allah de Profeten en gelovigen tegenslagen laat ondervinden om ze te testen. Bij het voeren van Djihaad is het succes niet automatisch voor de moslims. Het is de bedoeling van Allah dat de moslims ook tegenslagen en nederlagen te incasseren krijgen, om hun standvastigheid te testen.

 

Ook in ons eigen leven ondervinden we tegenslagen waar we ons doorheen moeten slaan. Eigenlijk  bewegen we ons voortdurend heen en weer tussen twee uitersten: gezond � ziek, gelukkig � ongelukkig, rijkdom � armoede enzovoorts  De Profeet Adam (as) bijvoorbeeld was in het Paradijs waar de engelen voor hem bogen.

 

 

 

Maar het volgende moment werd hij uit het Paradijs verbannen naar de aarde en begon zijn aardse leven met alle moeilijkheden die daarbij horen.

We worden dus continue heen en weer geslingerd tussen uitersten, maar het kenmerk van de gelovige is, dat hij in alle omstandigheden sterk en standvastig blijft. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) zei hierover:

 

�De vergelijking van de gelovige is die met een verse en vochtige plant. De wind blaast het alle kanten op en zo is de gelovige: hij blijft steeds onderworpen aan moeilijkheden. En de vergelijking van een schijnheilige is die met een sterke cederboom. Hij schudt niet heen en weer, en dan wordt hij geheel ontworteld.� (Boechari en Muslim)

 

 En het mooie van onze religie is, dat in wat voor situatie je ook verkeert, het altijd goed voor je is. Uit elke situatie kun je het beste halen; in elke situatie kun je hasanaat (zegeningen) verdienen. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) heeft gezegd:

 

�Hoe wonderbaarlijk is de situatie van de gelovige! In alles is er voordeel voor hem. Als hem een makkelijk bestaan wordt geschonken is hij dankbaar en dit is het beste voor hem. En als hij door moeilijkheden getroffen wordt, blijft hij standvastig, en dit is het beste voor hem.� (Muslim)

 

Dus de gelovige is als een jonge sterke buigzame plant; de wind blaast hem alle kanten op, blaast hem zelfs omver, maar steeds veert hij terug totdat hij weer recht staat. En hij ervaart elke situatie als goed voor hem. Bij voorspoed is hij dankbaar, bij tegenspoed is hij geduldig en standvastig en in beide situaties levert het hem voordeel op.

En als hem moeilijkheden overkomen, heeft hij sabr, d.w.z. hij blijft geduldig en standvastig.

 

 

 

 

 De Qor�aan zegt hierover:

� En wij zullen jullie zeker beproeven met iets van vrees, honger, vermindering van bezittingen, levens en vruchten. Maar geef verheugende tijdingen aan de saabirien (degenen met sabr). Degenen die wanneer een ramp hen treft, zeggen: �Voorwaar, tot Allah behoren wij en voorwaar, tot Hem zullen wij terugkeren.� Zij zijn degenen op wie de zegeningen van hun Heer neerdalen, en Barmhartigheid, en zij zijn degenen die de rechte Leiding ontvangen.�  (Al-Baqarah: 155-157)

 

Maar hoe worden we zo; hoe worden we als een sterke jonge veerkrachtige plant? Hoe verwerven we de innerlijke houding dat we elke situatie ervaren als goed voor ons en sabr kunnen tonen?

Er zijn een aantal factoren en eigenschappen die ons kunnen helpen om om te gaan met onze moeilijkheden:

 

 

Een juiste visie op moeilijkheden

 Hoe we een situatie ervaren en hoe we ons in een situatie gedragen, heeft veel te maken met onze visie op die situatie. Elke psychotherapeut zal het ermee eens zijn: de manier waarop we een probleem defini�ren, vanuit welke hoek we het bekijken, bepaalt vervolgens hoe we ons erbij voelen en hoe we met het probleem omgaan. En hierin onderscheidt de moslim zich van de ongelovige. Een ongelovige ziet een probleem als lastig, als iets wat hem in de weg staat. Hij heeft uitgestippeld hoe hij zijn leven wil leiden, wat hij allemaal wil doen, en dan gebeurt er iets dat roet in het eten gooit. Veel mensen kunnen daar dan niet mee omgaan en vragen zich af waarom het hen overkomt. Als moslims moeten we verder kijken dan dat.

 

De metgezel Salman (ra) zei eens over een ongelovige die ziek wordt, dat deze is zoals een kameel wiens eigenaar hem vastbindt en daarna loslaat � hij begrijpt niet waarom hij was vastgebonden, noch begrijpt hij waarom hij wordt vrijgelaten. (hadieth  Boechari)

Met andere woorden, een ongelovige ziet de ware reden achter zijn ziekte en genezing niet. De dingen overkomen hem gewoon en hij vraagt zich af: �Waarom moet dat mij gebeuren?�.

 

 

 

 

 Maar als moslims kijken we verder dan dat.

Anas (ra) overleverde dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) zei: �Als Allah het goede wenst voor ��n van Zijn dienaren, dan vervroegt Hij zijn straf voor hem in dit leven. En als Hij vergelding wenst voor ��n van Zijn dienaren, dan bewaart Hij zijn zonden zodat Hij hem daarmee op de Dag der Opstanding kan beoordelen.� (Tirmidhi)

Dus als je te maken hebt met allerlei moeilijkheden, zou het kunnen zijn dat Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) je daardoor de kans biedt om in dit leven al voor je zonden te boeten. Je afrekening zal op de Dag des Oordeels dan lichter zijn. Bovendien is de boetedoening in dit leven veel lichter dan in het Hiernamaals. Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) doet dit met Zijn dienaren waar Hij van houdt. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) zei: �Als Allah het goede wenst voor een persoon, onderwerpt Hij hem aan tegenspoed.� (Boechari e.a.)

Door tegenspoed kunnen we dus zonden kwijtraken. Enkele ahadieth hierover luiden:

 

Aboe Hoerairah (ra) overleverde dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) zei: �Moeilijkheden met betrekking tot hun lichaam, familie en bezittingen blijven de gelovige man en vrouw overkomen, totdat ze Allah ontmoeten zonder de last van zonden.� (Tirmidhi)

 

Aboe Hoerairah (ra) overleverde ook dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) zei:

�Telkens wanneer een moslim wordt getroffen door een ziekte of andere zaken, laat Allah daardoor zijn zonden van hem afvallen, net zoals een boom zijn bladeren laat vallen.� (Boechari en Moeslim)

 

 

 Aboe Sa�ied al-Khoedri (ra) overleverde van de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem):

 

 �Een moslim wordt niet getroffen door moeilijkheden, ziekte, verdriet, zorgen, kwaad of een depressie � zelfs als hij wordt geprikt door een doorn � zonder dat Allah hem zijn zonden daardoor kwijtscheldt.� (Boechari en Moeslim)

 

Als je door moeilijkheden getroffen wordt, kan dat je in al-Djennah in rang verheffen, zoals blijkt uit de volgende hadieth:

�Aishah (ra) vertelde dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) werd getroffen door erge pijn waardoor hij erg leed en heen en weer woelde in zijn bed. Ze zei: �Als ��n van ons dat had gedaan, zou je hem verwijten hebben gemaakt.�  Hij (sallallahoe aleihi wa sallem) antwoordde: �Een aandoening wordt verergerd voor de rechtschapenen. Wanneer een gelovige getroffen wordt door moeilijkheden, of het nu een doorn is of meer, wordt een zonde daardoor van hem weggenomen en wordt hij ��n rang verheven (in Jennah).� (Ahmed)

 

En de beloning hangt samen met de grootte van de problemen. Anas (ra) overleverde dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) zei:

 

 �De hoogte van de beloning is in overeenstemming met de mate van lijden.� (gedeelte van een hadieth van Tirmidhi)

 

De moslim ziet tegenspoed dus als een teken van Allah�s Liefde en als een gunst van Allah om hem te reinigen van zonden en als een kans om hasanaat te verwerven.

 

 

Geloof in at-Tauhied

Het geloof in at-Tauhied, de eenheid van Allah, wil zeggen dat je erkent en gelooft dat er maar ��n Heer en Meester is Die aanbeden dient te worden. In de Qor�aan lezen we:

 

� Allah heeft een vergelijking gemaakt van een slaaf die aan meerdere meesters behoort die onderling ruzi�n, met een slaaf die aan slechts ��n meester behoort. Zijn zij aan elkaar gelijk? Alle lof zij Allah, maar de meesten van hen weten het niet. � (Az-Zoemar 39:29)

 

Allah maakt hier een vergelijking tussen een gelovige, een moslim die in de Tauhied van Allah gelooft, en een ongelovige. Degene die weet dat hij ��n meester heeft, maakt zich geen zorgen over wie hij moet gehoorzamen, naar wie hij moet luisteren. Hij kent geen verwarring en geen dilemma�s. De ander, die niet in de Tauhied van Allah gelooft,  is verward omdat hij niet weet naar wie hij het eerst moet luisteren, in wie hij zijn vertrouwen moet stellen, vooral als zijn afgoden het onderling niet eens zijn. Hij is overgeleverd aan Sjeitaan en aan zijn eigen nafs om hem uit de problemen te helpen. Maar de Moslim die weet dat zijn Heer E�n is, weet dat Allah Degene is Die Zijn dienaar uit moeilijkheden bevrijdt.

In het verhaal van de Profeet Yoesoef (as) zien we het belang van het geloof in Tauhied als je zorgen hebt. Zijn medegevangenen maakten zich zorgen om de betekenis van vreemde dromen die ze hadden gehad, en ze vroegen Yoesoef (as) om hen een uitleg te geven. Wat zei de Profeet Yoesoef (as) tegen deze mannen om hun zorgen weg te nemen? Hij riep ze op tot het geloof in at-Tauhied:

 

� O mijn medegevangenen, zijn verschillende heren beter, of Allah, de Ene, de Overweldiger?� (Yoesoef 12:39)

 

Zonder geloof in Tauhied is de mens dwalende, en dit is een bron van veel geestelijke problemen. En het is de oorzaak van het feit dat veel mensen niet weten hoe ze moeten reageren bij beproevingen.

 

� Zie jij niet dat wij de Satans gestuurd hebben naar de ongelovigen om hen tot wanorde op te stoken? � (Maryam 19:83)

 

Iemand die oprecht in Tauhied gelooft, weet dat zijn levensonderhoud, zijn gezondheid, zijn gezin hem allemaal door Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) geschonken zijn, en dat Hij ze ook weer terug kan nemen. Hij weet dat er maar E�n is Die hem van zijn problemen kan verlossen, en zal zijn smeekbeden dus ook alleen maar tot die Ene richten.

 

Geloof in al-Qadr (de Goddelijke Voorbeschikking)

Het geloof in al-Qadr is een onderdeel van imaan � geloof. Het is een essentieel onderdeel van de Islam om hier op een correcte manier in te geloven. In de bekende �hadieth van Djibriel (as)� komt Djibriel in de verschijning van een man bij de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) en zijn metgezellen en vraagt hem over islaam, imaan en ihsaan. Op de vraag wat imaan inhoudt, antwoordde de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem):

�Het betekent dat je gelooft in Allah, in Zijn engelen, in Zijn Boeken, in Zijn Boodschappers, in de Dag des Oordeels en dat je gelooft in al-Qadr, in het goede en in het slechte ervan� (Moeslim)

We moeten de Qadr van Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) accepteren en er tevreden mee zijn. Alles wat Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) voor ons heeft voorbestemd komt voort uit Zijn allesomvattende Kennis en Wijsheid. Met het geloof in Al-Qadr in onze harten zal Allah onze harten leiding schenken:   

 

� Er is niemand die een ramp overkomt, of deze gebeurt met het verlof van Allah. En wie in Allah gelooft: Hij zal diens hart leiden. En Allah is Alwetend over alle zaken. � (At-Taghaboen 64:11)

 

�Abdullah ibn �Abbas (ra) vertelde dat hij op een dag achter de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) op diens rijdier zat en de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) zei tegen hem:

�Jongeman, als je je bewust bent van Allah (van Zijn bevelen en verboden), zal Hij zich bewust zijn van jou. En als je je bewust bent van Allah, dan zul je Hem v��r je vinden. Als je iets vraagt, vraag het dan aan Allah, en als je hulp zoekt, zoek dan hulp bij Allah. Weet dat als alle mensen samen zouden komen om iets in jouw voordeel te doen, dan kunnen ze je alleen van voordeel zijn met wat Allah voor jou voorbeschikt heeft. En als ze allemaal samen zouden komen om je kwaad te doen, kunnen ze je alleen kwaad doen met Allah voor jou vastgelegd heeft. De pennen zijn opgelicht en de bladzijden zijn opgedroogd.� (Ahmed en At-Tirmidhi)

Als je weet dat geen goed of geen kwaad je kan treffen zonder toestemming van de Alwetende en de Alwijze, dan vindt je hart rust. De moslim wordt daardoor aangemoedigd om geduldig te volharden tijdens beproevingen en het moedigt hem aan Allah te prijzen en te danken als iets goeds hem overkomt. Hoe je situatie ook is, als je zo handelt zal alles altijd goed voor je zijn en hasanaat voor je inhouden.

 

Twee beloften van Allah

Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) heeft ons twee beloften gedaan in de Qor�aan die getuigen van Zijn Rechtvaardigheid en Genade bij het beproeven van Zijn dienaren. De eerste is:

 

� Allah belast niemand dan volgens zijn vermogen. � (Al-Baqarah 2:286)

 

Dus alles waar Allah je mee beproefd, kun je in principe ook aan, mits je er op de juiste wijze mee omgaat. Ook de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) heeft ons duidelijk gemaakt dat de beproeving in overeenstemming is met wat iemand qua imaan aankan:

 

 

Sa�d (ra) overleverde dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) zei: �Van de mensen hebben de profeten het meest te lijden, dan de besten, dan de (volgende) besten. Men wordt getroffen in overeenstemming met zijn dien (geloof) Als zijn dien sterk is, is de beproeving hard, als zijn dien zwak is, is de beproeving licht. Men kan inderdaad zo getroffen worden door tegenslagen totdat hij zonder zonden tussen de mensen loopt.� [Ahmad, Tirmidhi]

Dit wijst erop dat de beproeving van Allah rechtvaardig is. Immers, een test waarvan al zeker is dat iemand die niet kan halen, is geen eerlijke test.

De tweede belofte van Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) is:

 

� Voorwaar, zo komt met de moeilijkheid de verlichting. Voorwaar, met de moeilijkheid komt de verlichting. � (As-Sjarh 94:5-6)

 

Om deze belofte te benadrukken, wordt hij zelfs twee keer genoemd. Dit is een belofte van genade, waarmee Allah belooft dat Hij niet iemand continue en eindeloos met problemen zal treffen. Na iedere moeilijke periode komt er een tijd van rust en verlichting. Als je dit weet, dat je problemen tijdelijk zijn en dat er een eind aan zal komen, is het gemakkelijker om je problemen met sabr te dragen. Het einde is immers in zicht.

 

Dhikr, salaah en Qor�aan lezen

Door meer dhikr (het gedenken van Allah) te doen, vindt het hart rust. Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) zegt in de Qor�aan:

 

� Degenen die geloven en wiens harten rust vinden in de gedachtenis aan Allah. Want zeker, in het gedenken van Allah vindt het hart rust. � (13:28)

 

Doe meer salaah:

 

� O jullie die geloven, zoek hulp door geduld en gebed, zeker, Allah is met de saabirien (geduldigen) � (Al-Baqarah 2:153)

 

 

Tenslotte, Qor�aan lezen en reciteren brengt rust teweeg en sterkt het hart, vooral wanneer iemand ook nog in staat is te begrijpen wat hij zegt (maar ook zonder dat).

 

Dit waren een aantal zaken die ertoe kunnen bijdragen, dat het vermogen van een moslim om  zijn problemen te dragen, vergroot wordt. InshaAllah dragen ze ertoe bij dat iemand meer sabr met zijn situatie kan opbrengen. Daarnaast moeten we niet vergeten om du�a te doen dat Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) onze problemen van ons verwijdert, en Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) veel om vergeving vragen voor onze zonden. Als we proberen om altijd, dus ook als we geen problemen hebben, Allah�s genoegen te verdienen door Hem te gehoorzamen, zal Hij inshaAllah naar ons luisteren als we Hem aanroepen in moeilijke tijden.

Ik wil deze lezing be�indigen met het verhaal van Oem Salama (ra). Zij was zeer gelukkig getrouwd met Aboe Salama (ra), maar hij overleed en liet haar achter met een aantal kinderen. Toen hij overleed, zei zij de du�a die de moslim zegt wanneer hij geconfronteerd wordt met verlies: �Tot Allah behoren wij en tot Hem zullen wij terugkeren. O Heer, beloon mij voor mijn beproeving en geef mij er iets beters voor in de plaats.� En ze dacht: maar wie is er beter dan Aboe Salama? Ze had sabr met haar situatie en toen haar wachtperiode voorbij was, gaf Allah haar inderdaad een beter persoon in de plaats van Aboe Salama. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) vroeg haar ten huwelijk. Ze zei tegen hem: �Maar ik ben een oudere vrouw, met kinderen. En ik ben erg jaloers.� Hij (sallallahoe aleihi wa sallem) antwoordde haar: �Wat betreft jouw jaloezie: Allah zal het verwijderen. Wat je zei over je leeftijd: ik ben ouder dan jij. En wat betreft je kinderen: zij behoren aan Allah en Zijn Boodschapper.� En ze trouwde met de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem). Dus vanwege haar sabr compenseerde Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) haar verlies met iets beters.

 

 

Als we worden geconfronteerd met moeilijkheden, laten we dan niet ons geduld verliezen of opstandig worden. Maar wees dankbaar dat je beproeving is zoals hij is, want als Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) had gewild, had Hij je nog veel erger kunnen beproeven. En het is heel erg als we te maken krijgen met het verlies van bezittingen, en het verlies van de mensen van wie we houden, maar bedenk dat het nog zoveel erger had kunnen zijn als Allah (soebhanahoe wa Ta�ala) je had getroffen met het verlies van je allerkostbaarste bezit:  je geloof.

 

Oualaikoum asalaam Fatiha...

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Woman20 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 4
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2004 om 10:24

sallaam allaikum

wat een mooie tekst subhanallah, ik kan er alleen maar stil van worden

sukran dat je em hebt geplaatst, ik wist wel veel van wat er staat maar het is altijd mooi als je het nog eens leest...

wa salaam allaikum

Woman

Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2004 om 11:26

assalamoe'alaikoem

Wat een mooie tekst.

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2004 om 14:27

Salmoen Aleykum

Ook ik wil zeggen dat het een prachtig stuk tekst is. Ik heb het helemaal doorgelezen en je moet weten dat het de moeite waard geweest is want voortaan zal IK in elk geval hieraan denken. Dank je Fatiha moge Allah(s.b.w) jouw imaan nog meer versterken.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.