Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

onrein

 Post Reply Post Reply
Schrijver
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: onrein
    Geplaatst op: 16 maart 2007 om 14:25

salaam alaikeom,

Wat moet je doen als je op straat aangeraakt wordt door een hond?

Je kan nl moelijk je kleren 7x met zand wassen en dan met water...

salaam,

Rahima

A stranger just might be a friend you'll never meet
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 maart 2007 om 15:33

Assalaam Aleikom,

Niks, gewoon je handen daarna wassen. Moslims reageren vaak overdreven op honden. Vaak zie je dat ze ze vermijden of erger nog, hier in Egypte stenen naar ze gooien en er is zelfs een speciale brigade die ze afschiet.(hondenrabbies) Maar goed, dat is een ander verhaal. Het speeksel van een hond wordt als onrein gezien. De aanraking of een aai echter niet. Maar ook hierover zijn latere meningen verdeeld.

Profeet Mohammed, (vzmh), heeft gezegd: "Wanneer een hond voedsel eet of uit een kom drinkt, giet dan de inhoud er uit en was de kom zeven maal, waarvan eenmaal met aarde." Dit komt voort uit de overtuiging dat honden iets schadelijks dragen in hun speeksel. De aarde die gebruikt wordt is als zuivering, daar aarde volgens de moderne wetenschap, bekend staat als de beste bron voor antibioticum. Dit geldt echter alleen voor het eten of drinken uit kommen. Er is geen bewezen vereiste dat hetzelfde moet gebeuren wanneer de hond iemands hand likt, of zijn of haar kleding betast. (Uit hedendaagse wetenswaardigheden)

Nu lijkt het me logisch dat speeksel van dieren niet echt hygienisch is, dus ook hieruit kunnen ziektes overgebracht worden.

Tja, ik ben een dierenvriend. Hier in Egypte zijn veel straathonden en katten. Die krijgen allemaal beetjes eten van mij. In plastic bakjes. (ook weer niet milieuvriendelijk)  Ik aai deze straathonden en spreek vriendelijk tegen ze, en deze straathonden zijn hier echt vies. Dus daarna altijd goed je handen wassen!

Salaam Nefertiti

�God does not judge according to your bodies and appearances, but he scans your hearts and looks into your deeds." - Hadith of Prophet Mohammed
Terug naar boven
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 maart 2007 om 16:36

salaam alaikoem,

 

ja, ik wist niet dat je ze mocht aaien..lijkt me ook wel leuk omdat te doen  maar ben er altijd gewoon vanuit gegaan dat ik dat niet mocht..omdat ze als ze op me kwijle dat mij kleding dan onrein zou worden..maar ey..ik heb geleze dat allah echt een hekel heeft aan de persoon die een hond iets doet. Omdat hij deze dieren ook heeft geschapen..dus beetje vreemd dat ze, ze daar gewoon bekogele vet zielig man...

er stond ook in dat stuk wat ik ooit las dat god dan het geschreeuw van een hond kon horen in de 1e hemel..dat het dus zo erg zou zijn..daarom zegt allah ook dat zijn dieren met rust gelaten moeten worden..

maar in iedergeval bedankt.

salaam alaikoem

A stranger just might be a friend you'll never meet
Terug naar boven
3abdul Aziz Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 juni 2006
Online status: Offline
Berichten: 16
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abdul Aziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 mei 2007 om 05:25
In eerste instantie geplaatst door rahima

salaam alaikeom,

 

Wat moet je doen als je op straat aangeraakt wordt door een hond?

Je kan nl moelijk je kleren 7x met zand wassen en dan met water...

salaam,

 

Rahima




1.4. Het gelik van de hond

Hadieth 8

Aboe Hurayrah moge Allaah met hem behaagd zijn  heeft gezegd dat de Profeet Allaah�s gebeden en vrede zij met hem  heeft gezegd: �De reiniging van iemands gerei onder jullie, waar een hond uit gedronken/gelikt heeft, geschiedt wanneer hij deze zeven keer wast. De eerste keer met zand.�[13] En in een andere uitspraak bij imaam Muslim: �Laat hem het leeggieten, (en vervolgens...)�. En in een uitspraak bij imaam a-Ttirmidhie: �De laatste keer of de eerste keer met zand.�[14]  

Bewijsstukken:

-          3abdu-llaah ibn Mughaffal moge Allaah met hem behaagd zijn heeft verhaald, hij zei: �De Boodschapper van Allaah Allaah' s gebeden en vrede zij met hem beval de honden te doden. Vervolgens zei hij: �Wat hebben jullie met de honden?� Vervolgens liet hij het (bezitten) van de jachthond en de herdershond toe, en hij zei: �Wanneer de hond in een gerei likt, wast het dan zeven keer, en wrijft het de achtse keer met zand.�[15]

 

 Oordelen:

-          Deze overlevering bewijst dat als de hond uit een beker drinkt, of uit een beker likt, deze eerst leeggegoten moet worden, en vervolgens ��n keer met zand gewassen moet worden, en tenslotte zeven keer met water moet worden gewassen. Ook mag het eerst zeven keer met water gewassen worden, en daarna ��n keer met zand gewreven worden. De hadieth van 3abdu-llaah ibn Mughaffal geeft een groter aantal keren aan dan de hadieth van aboe Hurayrah. Wanneer in een hadieth een toevoeging is, bevindt zich in die hadieth meer informatie en dient die aangehouden te worden. Tot dit oordeel is o.a. shaykh al-Albaanie gekomen.  

-          Deze overlevering bewijst dat het speeksel van de hond zeer onrein is, en dat men dit zoveel mogelijk moet vermijden.

-          De manier van het wassen die in de overlevering voorkomt, is namelijk de enige manier om deze onreinheid te verwijderen. Men kan en mag deze manier niet veranderen, tevens is het aanhouden van deze manier een gehoorzaming aan de Profeet Allaah�s gebeden en vrede zij met hem, en een vorm van aanbidding.

-          Deze hadieth bewijst ook dat zand een bron van reinheid is.

 

 

 

[13] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam Muslim.

[14] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Ttirmidhie en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[15] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Muslim, imaam aboe Daawoed, imaam a-Nnasaa'ie en imaam ibn Maadjah, en is sahieh verklaard door imaam Muslim en imaam al-Albaanie.


zie: http://www.ivoe.nl/index.php?option=com_content&task=vie w&id=100&Itemid=8
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 mei 2007 om 12:28
Honden en katten eten nog van rottende zaken waar wij maar beter vanaf kunnen blijven. Los daarvan schijnt kattenspeeksel onreiner te zijn dan hondenspeeksel waarbij nog komt dat katten zich met hun tong wassen. Er zijn ook verhalen over mensen die, bij gebrek aan enig ander middel, zwerende wonden door een hond lieten "schoonlikken" waardoor ze genazen. Z�lf heb ik al mijn leven lang een hond en heb daarbij nog nooit wat meegemaakt in de zin van besmettingen of zo. Bij loslopende honden zal dat heel anders liggen, vandaar vermoedelijk de waarschuwingen in de overlevering.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.