Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De geloofsleer volgens...

 Post Reply Post Reply
Schrijver
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De geloofsleer volgens...
    Geplaatst op: 19 maart 2012 om 21:38
Assalaam aleikoum, 

Iedere moslim kent zijn geloofspunten. Inshaa Allaah.


1)Het geloof in Allaah swt


2) Het geloof in de Profeten.


3) Het geloof in de Engelen.


4) Het geloof in de Boeken.


5) Het geloof in het leven na de dood.


6) Het geloof in de voorbeschikking.


Maar wie dacht dat het daar bij zou blijven heeft geen rekening gehouden met de mens en zijn wensen om alles naar zijn hand te zetten.


Vernieuwingen die tot dwaling kunnen leiden? Nee toch, dat kan immers niet want het is verboden.


Daarom kijken we naar enkele geloofspunten van de Hanbali rechtsschool:


2- Het laten van Al-Bid’ah, en elke bid’ah is een dwaling.

(hier leidt de dwaling nog niet naar het Vuur, dat komt later als de hadith een nieuw staartje krijgt)) 


3- Het laten van het redetwisten (over het geloof) en het ontwijken van het zitten in gezelschap van het volk dat hun begeerten volgt (Ahloel-hawa). 

(bedoeld worden de mensen die er een andere mening op na houden)


4- Het laten van het woordentwisten, disputeren en redetwisten over het geloof. 

(de waarheid is immers bekend en onze interpretatie is onveranderlijk en niet te verbeteren)


5- De Soennah is bij ons (samengesteld uit) de sporen (overleveringen) van de Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem). 

Inderdaad


6- De Soennah is als een gids voor en uitleg van de Qor’aan. 

Daarna is de uitleg aan Ons. 75:19 Laa choukrane we hebben een andere uitleg?


7- Er kan aan de Soennah niets van buitenaf toegevoegd worden. 

Van buitenaf niet maar van binnenuit?


8-Er mogen geen gelijkenissen tussen de Soennah en iets anders gemaakt worden. 

Maar Omar ibn al-Khattab ra ziet er een gevaar in voor de Koran omdat hij lering heeft getrokken uit de vroegere volkeren en wel vergelijkingen maakt.


9- Niet door het gebruikmaking van hersen(capaciteit) noch door begeerten (kan men de Soennah begrijpen). Voorwaar, (dit ligt hem in) het volgen van de Soennah en het laten van (het volgen van) begeerten! 

En volg niet dat waarover je geen kennis hebt. Voorwaar, het gehoor…17:36


10- En het is van de verplichte Soennah, waarvan degene die hier iets van weglaat en niet accepteert en niet in gelooft niet van haar mensen is: 'Om te geloven in de Voorbeschikking van het goede en het slechte (Al-Qadr).' Te vertrouwen op alle Hadieth die hierover gaan. Er mag geen ((Waarom?)) of ((Hoe?)) gezegd worden. Er moet op vertrouwd en in geloofd worden!

In welk woord naast het Woord van Allaah en Zijn verzen geloven zij dan? 45:6


11- Het is voldoende voor iemand die een overlevering voor ogen komt maar de uitleg van deze overlevering niet kent om dit als regel te nemen; erin te geloven en (zich) aan over te geven.

Geloof blind in de hadithverzamelaars want ze zijn onfeilbaar?


13- Net zoals alle hadieth die over Ar-Ro`jaa gaan, ook al klinkt het (misschien) vreemd in de oren en voelt de luisteraar er een aversie tegen, het is niet toegestaan om hier zelfs maar één letter van te weigeren. Voorwaar, hij moet in deze (overleveringen) geloven en in (alle) andere overleveringen die door de betrouwbaren zijn over geleverd. 

Straffe uitspraak.


14- Redetwist met niemand. Disputeer niet met hem en leer niet te strijden met woorden, want het spreken over Al-Qadr, Ar-Ro’jaa en de Qor`aan en andere zaken van de geloofsbelijdenis is verboden gesteld. De redetwister over deze zaken is niet van Ahl As-Soennah -zelfs wanneer hij met zijn woorden de Soennah beaamt- totdat hij zich overgeeft aan deze overleveringen en het redetwisten (over deze zaken) laat. 

Willen wij moslims zijn of ahl as-sunnah ? Heeft Ibrahim vzmh dan over de sunnah gesproken of wordt de Sunnah van Allaah bedoeld?


31- We moeten luisteren en gehoorzaam zijn, aan de Amier Al-Moeminien en elke leider. Eénieder van hen, of hij nou vroom is of een zondaar is, (moet gehoorzaamd worden) als hij “het recht” in handen heeft gekregen. Zelfs wanneer de macht in zijn handen is gekomen via het plegen van een coup. Wanneer hij de leider wordt en de benaming krijgt van Amier Al-Moeminien of gekozen wordt door de mensen (geleerden) en hun welbehagen verkrijgt (moet er naar hem geluisterd worden en moet hij gehoorzaamd worden). 

Ah, als de leider het welbehagen van de geleerden krijgt is het in orde? 

Volgt dan hetgeen van jullie Heer is neergezonden en volgt buiten Hem geen leiders. Weinig is het dat jullie je laten vermanen. 7:3


32- Het (gehoorzamen) aan de vrome en zondige leiders wanneer zij oproepen tot het voeren van een oorlog is verplicht tot aan de Dag der Opstanding, dit wordt niet gelaten! 

En als er tot hen gezegd wordt: "Zaait geen verderf op aarde." dan zeggen zij: "voorwaar, wij zijn slechts verbeteraars." (van de juiste normen en waarden.) 2:11


Soms zie je her en der deze extra geloofspunten in praktijk gebracht worden. 

Waar zullen we nu voor kiezen?

Ik denk dat ik voor mijzelf een besluit heb genomen om te bepalen welke geloofspunten het meest betrouwbaar zijn. 

Maar niemand hoeft zich verplicht te voelen om het daarover met mij eens te zijn. 

Wij gaan er dus niet over redetwisten. Allaah swt leidt immers wie Hij wil.


Wassalaam aleikoum 




Aangepast door mohammad48 - 20 maart 2012 om 06:20
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.047 seconden.