Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenDe Tashahhoed

 Post Reply Post Reply
Schrijver
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Onderwerp: De Tashahhoed
    Geplaatst op: 25 februari 2004 om 07:01

asallam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

Zoals een broeder al eerder opperde,er zijn nogal wat misvattingen wat betreft het al dan niet bewegen van de vinger in de Tashahhoed.Ik zou een ieder dan ook het volgende boek willen aanbevelen:Een beschrijving van de salaah van de Profeet(saws),uitgeverij Dar(El Tawheed)geschreven door Sheich Mohammed Nasir-oeddien al-Albaani En natuurlijk is het het beste om niet blindelings 1 uitleg te volgen,maar meerdere bronnen te onderzoeken,om de juistheid van overleveringen etc.te kunen bepalen.En Allah(vzmh)weet het het beste.

Bij [*],zie voetnoot

"De Profeet(saws) strekte zijn linker handpalm op zijn linker knie,balde al de vingers van zijn rechterhand,wees met de vinger aangrenzend aan de duim richting de qiblah,en richtte zijn blik erop(dwz de vinger)'[*2].Ook" als hij met zijn viner wees,dan deed hij zijn duim op zijn middelvinger"[*3],en soms maakte hij een cirkel met deze twee."[*4].

"Als hij zijn vinger ophief,bewoog hij het,terwijl hij er doe'a mee deed"[*5],en hij zei,:"Het is voorzeker krachtiger tegen de duivel dan ijzer,waarmee hij de wijvinger bedoelde."[*1]Ook,"herinnerden de metgezellen van de Profeet(saws)elkaar eraan,dat wil zeggen,aan het wijzen met de vinger tijdens het doen van smeekbeden.[*2]."Hij (saws) deed dit in beide Tashahhoeds."[*3]

[*1] 'Abdoer Razzaaq;'Abdoel Haqq verklaarde het sahieh in zijn Ahkaam(nr.1284)

[*2] Moeslim,Aboe'Awaannah&ibn Choezaimah.Hoemadi(13/1) en Aboe Ya'laa(275/2)

[*3] Moeslim&Aboe'Awaanah.

[*4] Aboe Daawoed,Nasaa'i,ibn al-Jaaroed in al-Moentaqaa(208),ibn Choezaimah(1/86/1-2)&ibn Hibbaan in zijn Sahieh(485) met een sahieh sanad.ibn al-Moelaqqin verklaarde het ook sahieh((28/2),en er is ook een ondersteunende overlevering in ibn'Adi(287/1).

[*5]Ibid.Over "terwijl hij er doe'a mee deed"zei imaam Tahaawi,'Dit is het bewijs dat het aan het einde van het gebed was'.Vandaar dat dit bewijs vormt,dat het soenah is om door te gaan met het wijzen en bewegen van de vinger tot de Tasliem,want de smeekbede duurde tot dan.Dit is de mening van Maalik en anderen.Imaam Ahmad werd gevraagd,"Behoort een persoon met zijn vinger te wijzen tijdens het gebed?"Hij antwoorde:"Ja,op krachtige wijze".(vermeld door ibn Haani in zijn Masaa'il van imaam Ahmad, 1/80).

Hieruit blijkt duidelijk dat het bewegen van de vinger in Tashahhoed een bewezen soennah van de Profeet(saws) is,en het werd gepraktiseerd door Ahmad en andere imaams van de soennah.

Daarom zouden degene die denken dat het zinloos en irrelevant is en dat het niets te maken heeft met het gebed,Allah moeten vrezen,want daardoor bewegen ze hun vingers niet,ook al weten ze dat het een bezen soennah is,en ze doen grotere moeite om het zodanig te interpreteren dat het strijdig is met de arabische manier van uitdrukken en dat het tegengesteld is aan de opvatting erover van de imaams.Het verbazingwekkende is dat sommigen van hen een imaam zullen verdedigen als het over andere zaken gaat,zelfs al is zijn mening strijdig met de soennah,met het argument dat het aanwijzen van de vergissingen van de imaam onvermijdelijk betekent dat men hem bespot en oneerbiedigt.Daarna vergeten ze dit en wijzen deze soennah af,terwijl ze tergelijkertijd degene bespotten die het praktiseren.Of ze het zich nu realiseren of niet,hun bespotting betreft ook die imaams die ze vaak ten onrechte verdedigen,en die dit keer juist zijn over de soennah!In feite bespotten ze de Profeet(saws) zelf,want hij is degene die ons deze soennah heeft gebracht.

<<Maar wat is de beloning van degenen onder jullie die zich zo heeft gedragen,behalve....>>

Wat betreft het neerlaten van de vinger na het wijzen,of d beweging beperken tot de verklaring(laa ilaahah:'er is geen God...'zeggen)en de ontkenning(illAllahoe:'...behalve Allah'zeggen),dat alles heeft geen grondsl*g in de soennah;in feite is het tegenstrijdig met de soennah.

Verder heeft de hadieth dat hij zijn vinger niet bewoog geen authentieke sanaad.Zelfs al was het authentiek,dan is het onkennend,terwijl de bovenstaande Hadieth bevestigend is:het bevestigende gaat voor het ontkennende,zoals welbekend is onder de geleerden.

En Allah weet het het beste.

 

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 februari 2004 om 13:51

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Smeekbede tijdens de Tashahoed:

Attahiyyatoe lillahi was salawatoe, wattayyibatoe, assalamoe 'alayka ayyoehan Nabiyyoe wa rahmatoellahi wa barakatoehoe, assalamoe 'alayna wa 'ala 'ibadillahis salihien. Ash-hadoe an la ilaha illa�llahoe wa ash-hadoe anna Moehammadan 'abdoehoe wa Rasoeloehoe.

Gegroet zij Allah en de zegeningen en de goedheid. Vrede zij met jou. O Profeet en de genade van Allah en Zijn zegeningen. Vrede zij met ons en voor de rechtgeaarde dienaren van Allah. Ik getuig dat er geen god is dan Allah en ik getuig dat Mohammed Zijn Dienaar en Boodschapper is. *

Jullie Zuster Fi Dien!!

 

*Al Bukhari En Muslim

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 februari 2004 om 12:24

Salamoen Aleykum Zahra

Ik ben het weer jouw lastpost maar ik MOET je toch om een gunst vragen. Ik heb het volgende hadith software http://www.islamasoft.co.uk/downloads.html maar ik kan de door jouw gegeven hadith niet vinden. Ik zou ze graag ff aan mijn imaam laten zien om te horen wat hij te zeggen heeft maar ik heb niets kunnen vinden. En ik vraag dit omdat ik het dan in de moskee in de turkse versie ervan kan opzoeken. Kan je mij PLEASEEEEEEEEEEEEEEEE laten zien waar het staat. Alvast bedankt

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 februari 2004 om 17:36

asalam aleikum,

De hadith van Ibid,187 kan ik (nog)niet vinden op het net,wel het volgende:

Question :

What is the detailed explanation for moving the forefinger during the Tashahhud, and is there a hadeeth about that?
May Allaah reward you with good and benefit the ummah by your knowledge

Answer :

Praise be to Allaah.  

It is Sunnah to point with the forefinger and move it during the Tashahhud, because of the report narrated by Ahmad (18890) and al-Nasaa�i from Waa�il ibn Hajar who said: I said, I will watch how the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) prays. So I watched him and he stood up and said �Allaahu akbar,� and raised his hands until they were level with his ears, then he placed his right hand over his left and left wrist and left forearm. Then when he wanted to bow he raised his hands likewise. He put his hands on his knees, then when he raised his head he raised his hands likewise. Then he prostrated and put his hands level with his ears, then he sat resting on his left foot and placed his left hand on his thigh and left knee, and he put the elbow of his right hand on his right thigh. Then he made a circle with two of his fingers, then he raised his finger and I saw him moving it and making du�aa� with it.� This hadeeth was classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Nasaa�i

Muslim (580) narrated that �Abd-Allaah ibn �Umar said: When he � meaning the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) � sat during the prayer, he would place his right hand on his right thigh and clench all his fingers, and point with the finger that is next to the thumb, and he would place his left hand on his left thigh. 

According to a report narrated by Muslim from Ibn �Umar, when the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) sat during the prayer, he would put his hands on his thighs and raise the finger of his right hand that is next to the thumb, and make du�aa� with it, and his left hand would be resting on his left thigh. 

Al-Nasaa�i (1273) narrated that Sa�d said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) passed by me whilst I was making du�aa� with my fingers and he said, �One, one,� and pointed with his index finger. Meaning: point with one finger, namely the index finger. 

Ahmad (5964) narrated that Naafi� said: When �Abd-Allaah ibn �Umar sat during the prayer, he would put his hands on his thighs and point with his finger whilst looking at it. Then he said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said, �It is harder on the Shaytaan than iron,� meaning the index finger. This hadeeth was classed as hasan by al-Albaani in Sifat Salaat al-Nabi (peace and blessings of Allaah be upon him), p. 159. 

These ahaadeeth indicate two things: 

1 � That one should point with the finger throughout the entire Tashahhud

2 � That one should move it when making du�aa�. 

Shaykh Ibn �Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) explained the phrases narrated for the du�aa� in the Tashahhud. He said: 

Every time you make du�aa� then move your finger towards upwards towards the One upon Whom you are calling, so we say: 

Al-salaamu �alayka ayyuha�l-Nabiyyu (Peace be upon you O Prophet) � you should point your finger whilst reciting this because the salaam is a kind of du�aa�. 

Al-salaamu �alayna (peace be upon us) � point your finger. 

Allaahumma salli �ala Muhammad (O Allaah, send prayers upon Muhammad) � point your finger. 

Allaahumma baarik �ala Muhammad (O Allaah, send blessings upon Muhammad) � point your finger. 

A�oodhu Billaaih min �adhaaib Jahannam (I seek refuge with Allaah from the torment of Hell) � point your finger. 

Wa min �adhaab il-qabr (and from the torment of the grave) � point your finger. 

Wa min fitnat il-mahyaa wa�l-mamaat (and from the trials of life and death) � point your finger. 

Wa min fitnat il-maseeh il-dajjaal (and from the trial of the Dajjaal) � point your finger. 

Every time you make du�aa� point upwards towards the One upon Whom you are calling. This is closer to the Sunnah. 

End of quotation from al-Sharh al-Mumti�, 3/202 

And Allaah knows best.


Islam Q&A (www.islam-qa.com)

Click here to get a printable version   of,

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&QR=11527 

Ook heb ik nog:

The Prophet's Prayer (SAWS)

http://www.qss.org/articles/salah/footnotes/13_fn.html of ook nog

http://www.islamic-paths.org/Home/English/Discover/Book/Pray er/Prayer_1stTashahhud.htm#Moving%20the%20Finger%20in%20Tash ahhud

Inshallah heb je er iets aan...

wa sallam

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Moslimatjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2004 om 15:09

In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

asallam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

Ik zou een ieder dan ook het volgende boek willen aanbevelen:Een beschrijving van de salaah van de Profeet(saws),uitgeverij Dar(El Tawheed)geschreven door Sheich Mohammed Nasir-oeddien al-Albaani

Wa alikoum salaam warahmatoellah wabarakatoeh lieve zuster,

Ik zou dat boek heel graag willen hebben maar ik weet niet hoe ik er aan kan komen. Weet je misschien of ik het ergens online kan bestellen van een betrouwbare site. Djazaak Allahoe ghairan.

Wa salaam alikoum

La Illaha Illa Allah
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2004 om 04:55

asalam aleikum,

het bovengenoemde boek is inderdaad niet online te bestellen,alleen verkrijgbaar in de boekhandel van El Tawheed,te Amsterdam,

http://www.eltawheed.nl/nl/kutub.html

Ik heb het boek wel online gezien,maar dan een andere uitgeverij,deze kost 3x zoveel!(32 euro).

Als je wil kan ik het voor je halen,dan stuur ik het naar je op?Stuur in dat geval even een pm naar me.

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.