Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vrouwenrechten

 Post Reply Post Reply Pagina  <123>
Schrijver
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vrouwenrechten
    Geplaatst op: 18 november 2004 om 14:58
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

ik zie ook aan jou ondergestreepte woorden dat je me ook begreep, alhamdulillah, alleen Kimmie wil het ook over de mishandelde vrouwen hebben, tja...wat moet ik daarover zeggen? de politie gaat daarover....

maar Kimmie, je kan best met andere zusters daarover praten, ik wil alleen dat je niet zoals Hirsi Ali gaat veroordelen, namelijk een paar mishandelde vrouwen noemt die toevallig van achtergrond moslims zijn, en een stempel op de Islam zetten.

vrouwenrechten in de Islam kom ik nog op terug inshAllah...

Euhhhm, ik heb het nergens over mishandeling gehad anders...

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 november 2004 om 15:02

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahie wa barakatoehoe,

Ik heb een aantal blijf-van-mijn-lijfhuizen van binnen gezien. Helaas. En zijn echt niet alleen moslima's. We dienen de vrouwen ook geen etiket van geloof op te plakken vind ik. Het zijn de vrouwen van 'gestoorde' mannen, mannen die hen hun vrijheid en eigen mening niet gunnen en van angst houden en daarop kicken. Vaak zitten ze met 2 vrouwen en kindern op 1 kamer en snakken ze naar hun eigen huis. Door die barre omstandigheden en huilende kinderen gaan ze vaak ook terug, vooral als er een 'verdrietige' man aan de telefoon zit te snikken. Da's gewoon jammer en verdrietig en heeft niets met geloof te maken.

Wasalaam, S

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 november 2004 om 15:20

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Euhhhm, ik heb het nergens over mishandeling gehad anders...

waar heb je het over dan...? ik wil alleen over de vrouwenrechten binnen de Islam discussieren die vaststaan in de Koran en de Sounnah, jij betrekt ook de handelingen van individuelen bij >>> 

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Voor mij hoeft het niet alleen die op papier te zijn.  Want ik denk dat een groot probleem in de islamitische wereld is, dat ze enkel op papier zijn, en dan heb je er bijzonder weinig aan.  Ik bedoel hiermee dus landen als SA, Iran, Somalie, etc.  Maar ja, ik wil ze best wel s graag op papier zien om te beginnen, dat genoegen heb ik nl nog niet gehad.

Groetjes Kim

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 november 2004 om 15:41
Daar zei ik dat ik het best zowel over de theorie als de praktijk zou zeggen, waarbij voorbeelden om aan te geven dat er zeker niet overal goeie vrouwenrechten in praktijk worden gebracht.  Maw, er staat helemaal niets over mishandeling.  Het kan net zo goed over uithuwelijken gaan, of dat vrouwen niet mogen autorijden.  Maar het zegt me wel wat over waar je zelf het eerst aan denkt, als je die landen ziet.
Dit geldt trouwens voor mij ook voor de westerse vrouwenrechten hoor, die wil ik ook zowel in theorie als praktijk bespreken.
Greetz Kim
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 november 2004 om 15:59
mishandeling zit inbegrepen dus, zowel bij moslims als niet-moslims....
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 november 2004 om 16:03
Wat mij betreft, is het prima.
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
barra Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote barra Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 november 2004 om 16:47
hallo allemaal, ik weet niet ao goed wat te zeggen. Simpel zou zijn..waarom is het zo moeilijk samen te leven?
Ik heb zoveel gesprekken gevoerd met moslims en niet-moslims, maar ik word er wel moedeloos van. Wat is er nou zo moeilijk aan elkaar te accepteren als een ieder is?
De wereld is een bol; en daar leven we met z'n allen op, en daar geloven we in verschillende dingen..so what?
Laten we elkaar nou vrij laten in wat je gelooft, hoe je leeft, met wie je leeft etc.
Terug naar boven
barra Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote barra Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 november 2004 om 16:55
het is natuurlijk wel een feit, dat er hier in nederland al jaren gestreden is voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen, dat er gestreden is voor homo-emancipatie, dat er gestreden is voor anti-discriminatie tegen welk ras dan ook. Ik hoop dat de moslim-gemeenschap begrijpt dat je niet kunt verwachten van een cultuur die dit alles heeft doorgemaakt en met tevreden gevolg zelfs, dat dat nu ingeleverd zou moeten worden. Ik zou zo graag willen dat we dat van elkaar ooit kunnen begrijpen.
Terug naar boven
Muhammad bin Ab Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 61
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muhammad bin Ab Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 november 2004 om 21:34

In eerste instantie geplaatst door barra

het is natuurlijk wel een feit, dat er hier in nederland al jaren gestreden is voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen, dat er gestreden is voor homo-emancipatie, dat er gestreden is voor anti-discriminatie tegen welk ras dan ook. Ik hoop dat de moslim-gemeenschap begrijpt dat je niet kunt verwachten van een cultuur die dit alles heeft doorgemaakt en met tevreden gevolg zelfs, dat dat nu ingeleverd zou moeten worden. Ik zou zo graag willen dat we dat van elkaar ooit kunnen begrijpen.

Je schrijft alsof de moslims niet ook hebben gestreden voor de rechten van de mens. Dat is pas echte pure arrogantie. Denk je dat de moslim van mars komt ofzo?! Ik ben moslim, ik ben Nederlander, ik was vroeger r.-k. gedoopt! Ben ik ineens mijn rechten kwijtgeraakt?

Moslims hebben voor hogere waarden gestreden dan die jij daar noemt. De echte moslimhelden(innen) zul je natuurlijk niet kennen. Dat het uitgerekend de moslims zijn geweest die kennis, ontwikkeling en waarden naar het westen hebben gebracht zal je ook wel niet weten.

homo-emancipatie? wat houdt dat in? Ik kreeg net op het nieuws te horen dat het bloed van homo's niet wordt geaccepteerd door het Rode kruis. Hoezo? Leg dat eens uit.

Rode Kruis: �Homo's niet welkom bij bloedbank�

Belgische ziekenhuizen zitten door hun bloedvoorraad heen. Op sommige plaatsen is het tekort zo nijpend dat operaties moeten worden uitgesteld. Bloedbanken bellen hun heteroseksuele donoren om bloed te komen geven.

http://www.gaybelgium.be/      (donderdag 18 november 2004) 

Terug naar boven
Muhammad bin Ab Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 61
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muhammad bin Ab Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 november 2004 om 22:31

 Hallo daar ben ik weer.

Wetende dat dit een lange eindeloze discussie zal worden, en dat er zoveel andere belangrijkere zaken zijn die nu spelen, vond ik het toch een beetje mijn plicht om te reageren. Toch heb ik even de moeite gedaan door in de boeken te kijken om alles wat ik hierna zometeen uitkraam, later ook kan verdedigen.

Er zijn veel vooroordelen over moslims. een van de bekendste is dat vrouwen worden onderdrukt. Toch is het een feit dat Islam het snelst groeiende geloof is onder de westerse vrouw. Blijkbaar (her)ontdekken ze echte vrijheid en bescherming in de Islam.

We hadden het over de sluier. Hoofddoekje.

Brigitte zei dat vrouwen een sluier dragen "omwille van mannen die hun hormonen niet kunnen controleren". Ze zou graag een goede reden willen horen voor zoiets "ingrijpends", zei ze. Is het een "eigen keus" vraagt ze zich af. Verder zegt ze vragen te hebben bij het "waarom" van zo'n sluier. Dat is een te lange discussie die heel diep en lang is. Daar heb ik helaas geen tijd voor nu. Om een voorbeeld te geven.

Als ik jou nu zou vragen mij te vertellen waarom ik niet de vrije keus heb in Nederland om te trouwen op mijn 17de jaar? De reden wil weten enz. Dan kan je mij denk ik ook geen snel bevredigend antwoord geven.

Het Burgerlijk Wetboek: Boek 1 Titel 5: Het huwelijk

Art. 31. 

1. Om een huwelijk te mogen aangaan moeten een man en een vrouw de leeftijd van achttien jaren hebben bereikt. 

 

Al die nonnen die nu nog met perfecte sluiers over straat lopen. Waarom heb je hun nooit deze vraag gesteld? Is het ooit in je opgekomen om ook hun je vragen te stellen. Zo niet. Waarom nu wel? 

 

In de Quran vers 24:31 staan de personen waarbij de vrouw wel haar lichaam meer mag laten zien. In het rijtje staan o.a. : haar echtgenote, kinderen, ... etc. en  "nisa'ihinna" = "hun vrouwen". Dat betekent  dat niet bij alle vrouwen, je je sluier mag afdoen. Wie die vrouwen dan zijn is een andere discussie. Ik heb dit ook al eerder meegemaakt dat een moslimzuster mij vroeg of ze haar gezichtssluier mocht aanhouden tussen een paar vreemde vrouwen, omdat ze zich niet op haar gemak voelde tussen bepaalde van hen. ik schrok eerst zelf, maar daarna ging ik lezen en zag dat ze inderdaad dat recht heeft.

Een vrouw, draagt geen sluier omdat een man dat wil. Ik denk eerder dat mannen zo bloot mogelijk willen zien! Er zijn diepere, spirituele redenen voor de sluier. Tussen haar en Allah.

 

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 november 2004 om 02:15
In eerste instantie geplaatst door Muhammad bin Ab

Okay we beginnen over de sluier.

"omwille van mannen die hun hormonen niet kunnen controleren" zeg je zelf. Dus als ik je bewijs dat ze dat niet alleen om de mannen doen, maar ook wanneer ze in de buurt van alleen maar (bepaalde) vrouwen ook moeten doen, heb ik mijn punt bewezen en is je bezwaar tegen de sluier dan ook weg? Of kom je erna weer met iets anders. 

Zijn er 'a7�d�th die een andere motivatie geven voor het bedekken van 'sieraden' (an-n�r: 31) dan?

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 november 2004 om 02:41

In eerste instantie geplaatst door Muhammad

Een vrouw, draagt geen sluier omdat een man dat wil. Ik denk eerder dat mannen zo bloot mogelijk willen zien!

Met uitzondering van hun eigen vrouw waarschijnlijk! Dat zou hypocriet zijn!

(Overigens ben ik ervan overtuigd dat mannen gevoeliger worden voor vrouwelijke prikkels als er minder te zien is. Zo bekeken heeft bedekken maatschappelijk gezien niet veel nut. Ik denk dat de verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij de man ligt om zich fatsoenlijk en respectvol te gedragen en dat de regels in de islam voor de vrouw er meer zijn om vrouwen ervan te weerhouden dat fatsoen en respect bij mannen - zover daar van sprake is - niet te tarten. Wat dat inhoudt is natuurlijk ook afhankelijk van waar je woont [zie ook mijn eerste zin in dit stukje], maar ik meen dat je d�t niet hoeft te overdrijven.)

Terug naar boven
Muhammad bin Ab Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 61
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muhammad bin Ab Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 november 2004 om 02:59

Martinuzz: "Overigens ben ik ervan overtuigd dat mannen gevoeliger worden voor vrouwelijke prikkels als er minder te zien is."  

Vandaar dat sommige vrouwen er prijs op stellen helemaal niet door mannen gezien of gehoord te worden. Dan heb je daar nog minder last van.

Martinuzz: "Met uitzondering van hun eigen vrouw waarschijnlijk! Dat zou hypocriet zijn".  Oo, jij bent lekker, denk je alleen aan je eigen vrouw. Je moeder en je zuster dan!!?

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 november 2004 om 03:16

Wat betreft dat laatste antwoord: ik had het niet over mezelf, jou, of wie dan ook in particular. Ik had het alleen over de mannen waarvan jij suggereert dat ze graag bloot zien (ik neem aan dat dat dan niet voor hun eigen vrouw geldt - ju�st bij mannen die zo naar vrouwen kijken).

(Oh, en wat betreft de suggestie die ik doe in het eerste stukje dat je quote: die heb je niet goed begrepen te oordelen aan de emoticon die jer erbij hebt geplaatst. Kan ik me ook wel voorstellen als ik het terug lees. Ik bedoel niet dat een man door vrouw A makkelijker wordt geprikkeld wanneer er bij vrouw A minder te zien is, maar ik bedoel dat een man makkelijker wordt geprikkeld door vrouwelijkheid in het algemeen als er bij de gemiddelde vrouw minder te zien is. Eenzelfde aanblik is eerder prikkelend als het opvalt, denk ik.)

Maar goed, laten we terugkeren naar het onderwerp. Je kon mijn vraag niet bevestigend beantwoorden? Geeft niet, want ik denk dat de genoemde reden ook de enige is (hoewel ik me had kunnen voorstellen dat er op basis van al-a7z�b:59 nog wel een andere motivatie had bestaan in de sunna). Daar heb ik dan vervolgens mijn ding over gezegd in de post daarop (in dat stuk tussen haakjes).

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 november 2004 om 03:33
In eerste instantie geplaatst door Muhammad bin Ab


Brigitte zei dat vrouwen een sluier dragen "omwille van mannen die hun hormonen niet kunnen controleren"..........

 

C'est moi?

Wel even blijven opletten wie wat zegt h�?  Maaruh er zit wel wat in Kimmie d'r stelling.

 

Ik zou eigenlijk maar al te graag willen dat er wel op mijn bijdrage gereageerd wordt, want door het geen antwoord krijgen groeit mijn vermoeden dat mijn plekje binnen de Islamitische samenleving er niet geheel rooskleurig uitziet.... Niemand kan en mag toch verlangen dat ik mijn levensstijl, (waar ik zelf bewust voor gekozen heb) waarin ik niemand tot last ben/wil zijn en geen kwaad in de zin heb in de prullenbak gooi?

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 november 2004 om 05:22

Brigitte,

ga eens een keer op vakantie naar een arabisch land, waar moslims wonen, het is niet echt een islamitische staat, maar je kan wel wat ervaring opdoen, het is maar een begin....

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 november 2004 om 05:35
Ik ben 4x in Turkije geweest, waar ik niet alleen aan het zwembad heb gelegen maar ook de kleinere dorpjes etc heb bezocht, telt dat ook? Want als dat zo is dan heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag......
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 november 2004 om 05:56
In eerste instantie geplaatst door Muhammad bin Ab

Rode Kruis: �Homo's niet welkom bij bloedbank�

Belgische ziekenhuizen zitten door hun bloedvoorraad heen. Op sommige plaatsen is het tekort zo nijpend dat operaties moeten worden uitgesteld. Bloedbanken bellen hun heteroseksuele donoren om bloed te komen geven.

http://www.gaybelgium.be/      (donderdag 18 november 2004) 

Het spijt me je te moeten ontgoochelen, maar dit is ivm HIV.  Elk verhoogd risico op infectie leidt tot uitsluiting, bv als ik daar invul dat ik onbeschermde sex gehad heb, mag ook ik een hele tijd niet doneren.  En dat geldt niet enkel voor HIV, maar ook voor de verschillende hepatitis-virussen, medicatie, ...  Iedereen die een half jaar in Engeland is geweest, mag een hele tijd niet (wegens die prionziekte, even naam kwijt), en dat risico is nog heel wat kleiner dan het HIV-risico bij homosexuelen.
Verder kan ik er prima inkomen dat dit niet leuk is voor die homosexuele mannen die een monogame relatie hebben en niets onveiligs doen, maar ik weet ook niet zo snel hoe het op te lossen.

Greetz Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 november 2004 om 06:02
In eerste instantie geplaatst door Muhammad bin Ab

Als ik jou nu zou vragen mij te vertellen waarom ik niet de vrije keus heb in Nederland om te trouwen op mijn 17de jaar? De reden wil weten enz. Dan kan je mij denk ik ook geen snel bevredigend antwoord geven.
Heel snel zelfs, je bent hier volwassen op 18 jaar en dan mag je trouwen.  Dat is bescherming van vrijheid, dat een kind van 14 dat niet weet wat liefde is en haar eerste verliefdheid heeft, er niet met diegene vandoor gaat of zo.  Op 18 word je geacht jezelf goed genoeg te kennen om zelf je keuzes te kunnen maken.  Maar maak je geen zorgen hoor, je mag best eerder relaties hebben.
Verder geldt voor contracten en zo net hetzelfde, of voor het drinken van sterke drank.

Het Burgerlijk Wetboek: Boek 1 Titel 5: Het huwelijk

Art. 31. 

1. Om een huwelijk te mogen aangaan moeten een man en een vrouw de leeftijd van achttien jaren hebben bereikt. 

 

Al die nonnen die nu nog met perfecte sluiers over straat lopen. Waarom heb je hun nooit deze vraag gesteld? Is het ooit in je opgekomen om ook hun je vragen te stellen. Zo niet. Waarom nu wel? 
Ik heb geen probleem met de sluier als de vrouw er zelf voor kiest.  Wel met gezichtsbedekkende trouwens.


 

 

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 november 2004 om 13:17

Het huwelijk bestaat uit geven en nemen (rechten en plichten) Bron: Al-Yaqeen

 

Een man kwam eens bij de leider der gelovigen; cOmar ibnoe al-Khattaab, om beklag te doen over zijn eigen vrouw. De man wachtte voor de deur totdat cOmar naar buiten zou komen, maar hij hoorde dat de vrouw van cOmar haar man een grote mond gaf en hem tegensprak, terwijl cOmar stil was en niets terug zei. De man vertrok daarop en zei: �Als dit de toestand is van cOmar met al zijn kracht en felheid, wat heb ik dan nog te zeggen.� Daarna kwam cOmar naar buiten en zag de man weglopen, hij zei: �Waarmee kan ik je van dienst zijn?� De man zei: �O leider der gelovigen, ik ben gekomen om mijn beklag te doen over mijn vrouw en haar grote mond. Toen ik bij je voor de deur stond, hoorde ik jouw vrouw zo tekeer gaan tegen je en ik zei tegen mijzelf: ,,Als dit de toestand is van cOmar met al zijn kracht en felheid, wat heb ik dan nog te zeggen.� Hierop zei cOmar: �O broeder, ik verdraag het vanwege de rechten die zij op mij heeft. Zij bereidt mijn eten, bakt mijn brood, wast mijn kleren en borstvoedt mijn kind, terwijl zij niet verplicht is dit allemaal te doen! En zij weerhoudt mij van het begaan van haraam (hiermee wordt bedoeld het neerslaan van de blik en het begaan van overspel).� De man zei: �O leider der gelovigen, dit geldt ook voor mijn vrouw.� Hierop zei cOmar: �Verdraag haar dan.�

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 november 2004 om 16:32

Dat zou toch ook niet mijn toekomstig huwelijk zijn hoor  Mijn vriend kiest voor mij om wie ik ben, niet omdat ik hem eten maak of omdat ik mijn ogen zou neerslaan (moest ik dat doen, ging ie er waarschijnlijk heel snel vandoor).  Hij kiest voor mij om mij.  Omgekeerd hoeft ie dan ook geen grote mond van mij te verwachten, daar kan ie gewoon wat van zeggen. Ik zou niet willen dat ie z'n mond houdt als iets hem ergert, het uitpraten is beter. 

Nu ja, samengevat, deze tekst is niet pro-man of pro-vrouw, maar legt wel weer culturele verschillen bloot.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 04:10

Assalamu alaikum,

er werd in dit topic gevraagd om een lijst met "vrouwenrechten" in de islam. Ik heb een artikel gevonden waarin zo'n lijst wordt behandeld. Hier is de link:

http://users.telenet.be/myprojects/peace/rechten.html

Er worden rechten besproken op 7 specefieke gebieden waar ook doorverwezen wordt naar andere websites en artikelen voor meer informatie. Interessant!

  1. Gelijkheid van mannen en vrouwen
  2. Recht op (fysische, financi�le, emotionele,...) bescherming
  3. Vrijheid van meningsuiting
  4. Politieke rechten
  5. Sexuele rechten
  6. Recht op onderwijs
  7. Economische rechten

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 04:52

Hoi Amier,

Ik heb het stuk doorgelezen en het was zeker interessant. Het stuk vermeldt dat man en vrouw in vrijwel alle opzichten, muv de fysieke, gelijk zijn -ben ik het mee eens-, en ik kan mij dus in 99% van het stuk vinden.

Enkel de stukken over het verplicht onderhouden van de vrouw en dat laatste stuk over dat kleinere erfrecht-deel daar ben ik het (met mijn westerse blik) niet mee eens;

Hiermee wordt nl. w�l een wezenlijk verschil aangetoond tussen man en vrouw. Het stuk gaat er nl. van uit dat de man ten alle tijde de vrouw dient te onderhouden, hierdoor wordt de vrouw dus altijd afhankelijk gesteld van haar man, waardoor een vrije keuze maken over bijv. scheiden niet meer zo makkelijk zal gaan. In mijn ogen zal de man in zo'n geval dus altijd makkelijker misbruik (in alle opzichten) kunnen maken van de vrouw. Het stuk schrijft hier ook over dat dit kan gebeuren (niet dat het hoort overigens).

In onze Westerse emancipatie-samenleving komt het bijv. ook voor dat de vrouw werkt en kostwinnaar is en dat de man thuis voor de kinderen zorgt (sommige mannen kunnen nou eenmaal ook beter kinderen opvoeden dan sommige vrouwen), dus dan gaat dat erfrechtdeel etc ook niet op.

Groeten,

Brigitte

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 05:34

Hoi Brigitte,

je hoeft het er ook niet mee eens te zijn; jij bent geen moslima.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 05:39

Hoi Amier,

Dat klopt inderdaad, ik ben geen moslima. Het verklaart echter wel waarom het voor een moslima moeilijker is om van d'r man af te gaan als deze haar niet goed behandelt.  

Groetjes,

Brigitte

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 06:12
In eerste instantie geplaatst door Brigitte

Hoi Amier,

Dat klopt inderdaad, ik ben geen moslima. Het verklaart echter wel waarom het voor een moslima moeilijker is om van d'r man af te gaan als deze haar niet goed behandelt.  

Groetjes,

Brigitte

waarom ? dat maak jij ervan, ze mag gewoon naar de rechter stappen om van hem te scheiden.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 06:18

Hoi Brigitte,

Ik weet dat het voor een moslima moelijk is om van haar af te komen als ze bijvoorbeeld voor de Marokkaanse wet is getrouwd. Hier in Nederland is dat een heel ander verhaal. En als je het hebt over moeilijk scheiden omdat ze van haar man afhankelijk is... ik denk nl dat je dat bedoelde. Dan klopt dat ook niet. De islaam verbied vrouwen nl niet om te werken en zeker niet om het geld aan haar man af te staan.

Marleen

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 07:01

Hoi Marleen en Abou,

Deze problematiek zal zich niet zo snel voordoen als er nog geen kinderen in het spel zijn. Echter als er wel kinderen zijn dan zie ik wel een probleem. De vrouw zal dan volgens de Islamitische regels stoppen met werken (immers de man is  volgens de regels kostwinnaar v/h gezin) en voor de kinderen gaan zorgen (of in ieder geval veel minder gaan werken). De vrouw wordt dus financieel afhankelijk van haar man. Waardoor de man dus makkelijker misbruik van de vrouw kan maken. Machtlust is overigens een eigenschap van de mensheid en aangezien veel geld hebben in het algemeen ook macht hebben betekent zal deze eigenschap dus eerder gestimuleerd worden.

Verder vind ik het van deze Islamitische regels zeer onterecht dat de rollen niet worden omgedraaid in het geval de moslimvrouw een goede baan heeft en de man een mindere baan. De vrouw mag -volgens deze regels- het geld dan dus allemaal voor haarzelf houden?? Ik vind dat persoonlijk zeer opmerkelijk, dit kan nooit God zijn bedoeling zijn.

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 07:16
Waar moet de invalide moslimman die een vrouw als kostwinnaar heeft heen? In mijn ogen is elke wet die een verschil maakt tussen de man en de vrouw onjuist want niet elke man/vrouw relatie is hetzelfde.
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 09:57
In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

er werd in dit topic gevraagd om een lijst met "vrouwenrechten" in de islam. Ik heb een artikel gevonden waarin zo'n lijst wordt behandeld. Hier is de link:

http://users.telenet.be/myprojects/peace/rechten.html

Er worden rechten besproken op 7 specefieke gebieden waar ook doorverwezen wordt naar andere websites en artikelen voor meer informatie. Interessant!

  1. Gelijkheid van mannen en vrouwen
  2. Recht op (fysische, financi�le, emotionele,...) bescherming
  3. Vrijheid van meningsuiting
  4. Politieke rechten
  5. Sexuele rechten
  6. Recht op onderwijs
  7. Economische rechten

Wassalam,

Amier.

 

Wordt vervolgt.................

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.092 seconden.