Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

hangertjes

 Post Reply Post Reply
Schrijver
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: hangertjes
    Geplaatst op: 24 september 2005 om 05:08

salaam aleykum.

ik heb op moslim.net een discussie met een zuster gehad over hangertjes.het is namelijk zo,ik heb een zilveren ketting met een hangertje waar ayatul koersie opstaat.en men was op moslim.net bezig over het handje van fatima dat het haraam was,...

en toen zei een zuster dat het haraam was,want ze had een lezing gevolgd waar werd gezegd dat het haraam was.

maar hetgeen waar ik nu meezit is,hoe kan het haraam zijn (er is geen geloofwaardig bewijs dat het haraam is,er bestaan geen hadiths over en het staat niet in de koran). mijn mening is,dat het juist toch goed is als je ayatul koersie altijd bijhebt, want ten eerste: je kan toch niet non-stop ayatul koersie reciteren om beschermt te worden,maar als je het nu aanhebt,dan word je voortdurend beschermd (je moet het dan wel in de naam van Allah doen).

is er iemand met,bewijs dat het haraam is of toegelaten? we kunnen er over discussieren ofzo.

ps: sinds dat ik heb gehoord dat men beweerde dat het haraam is heb ik het niet meer aangedaan)

waleykum salaam

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2005 om 05:31
In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

salaam aleykum.

ik heb op moslim.net een discussie met een zuster gehad over hangertjes.het is namelijk zo,ik heb een zilveren ketting met een hangertje waar ayatul koersie opstaat.en men was op moslim.net bezig over het handje van fatima dat het haraam was,...Word het dan niet gezien als een amulet ofzo dat mensen er kracht aan toeschrijven? Met dit soort dingen probeer ik vaak te denken hoe de Profeet vzmh dit zou doen. Zou hij een hangertje of een amulet dragen? of zou hij zich rechtstreeks tot ALLAH wenden voor bescherming. Ik persoonlijk zou me rechtstreeks tot ALLAH wenden omdat Hij degene is die je echt kan besschermen.

en toen zei een zuster dat het haraam was,want ze had een lezing gevolgd waar werd gezegd dat het haraam was.

maar hetgeen waar ik nu meezit is,hoe kan het haraam zijn (er is geen geloofwaardig bewijs dat het haraam is,er bestaan geen hadiths over en het staat niet in de koran). mijn mening is,dat het juist toch goed is als je ayatul koersie altijd bijhebt, want ten eerste: je kan toch niet non-stop ayatul koersie reciteren om beschermt te wordenWaarom niet beste broeder?...is toch mooi om zo vaak je kan ayet el kursie te reciteren?...en je krijgt er nog een beloning voor ook,maar als je het nu aanhebt,dan word je voortdurend beschermd (je moet het dan wel in de naam van Allah doen).

is er iemand met,bewijs dat het haraam is of toegelaten? we kunnen er over discussieren ofzo.

ps: sinds dat ik heb gehoord dat men beweerde dat het haraam is heb ik het niet meer aangedaan)

waleykum salaam

Terug naar boven
Nazow Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 119
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nazow Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2005 om 05:33

Selamin aleykum broeder,

Ik denk dat je bekent bent met de term SHIRK...

Zeg mij dit : alles wat jij doet doe je toch voor ALLAH ?

Je hebt toch genoeg vertrouwen in ALLAH swt ? Denk je dat zo een ketting jou gaat beschermen ook als het de kuran tekst bevat ...

Allah zegt deel mij geen deelgenoten toe .... Dus in principe zeg je ik geloof in Allah swt maar ik doe voor de zekerheid ook die ketting om ????

Doe niet broer ... Waarom zou je iets twijfelachtig om je nek doen .. je weet toch die hadis twijfel leid naar dwaling en dwaling naar de hellevuur....

Denk er goed over na ...

 

Aleykum selam ve rahmetullah

Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Salaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2005 om 05:59
Salaam e3leikom,

Het is beter om helemaal geen ketting te dragen.
-  het dragen van kettingen of armbanden door mannen is bid3a (vernieuwing) omdat de mannen in de tijd van profeet Mohammed (saw) het niet deden, alleen een zilvere ring. Pas jaren na zijn dood begonnen mannen kettingen te dragen (wat ze dus overgenomen hebben van de vrouwen)

- ayatul koersie moet in je hart zitten en niet om je nek. Het geloof in de betekenis/boodschap biedt bescherming van allah, insha'allah.

- volgens mij is t niet bepaald verstandig om een badkamer binnen te gaan terwijl je koranteksten bij je hebt. -  Tijdens gesprekken met je vrienden of wie dan ook komt het weleens voor dat je groffe/vieze woorden gebruikt, en dat naast een koran tekst????

anyway, dit zijn wat argumenten, insha'allah heb je er wat aan

salaam e3leikom
Allahoe A3lam!!
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2005 om 06:06
... bovendien blokkeert metaal de essentie, het contact. 
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2005 om 14:15

Salaam aleikoem wa rahmatoeAllahi wa barakatoe moslimboy,

Hangertjes die gedeeltes van de Qoraan bevatten, of sommige van Allah's namen en eigenschappen, waarbij deze om de hals gedragen wordt met als bedoeling te genezen van allerlei ziektes, daar bestaat onenigheid onder de geleerden over het toestaan ervan.

De eerste stelling: het is toegestaan om daar gebruik van te maken. Dit is de uitspraak van Abdoellah Ibn 'Amr Ibn Al-'Aas die een verklaring van 'Aa-iesha citeerde. Aboe Dja'far Al-Baaqier en Ahmed Ibn H'anbal hebben ook hetzelfde gezegd. Zij beschouwdende hadieth die At-tamaa-iem niet toestaat als betrekking hebbend op amuletten die Shirk bevatten.

De tweede stelling: dat het ongeoorloofd is om ze te dragen, is gebaseerd op de verklaring van Ibn Mas'oed en Ibn 'Abbaas, die de verklaring reciteerden van Hoedayfah, 'Oeqbah Ibn 'Aamir en Ibn 'Akieem. Deze stelling werd ook aangenomen door een aantal Taabi'ien die Ibn Mas'oed en Ahmed vergzelden en wordt door de latere generaties als ongeoorloofd beschouwd waarbij de volgende verklaring van Ibn Mas'oed als bewijs aangehaald wordt: 'Ik hoorde de booschapper van Allah swt zeggen: 'Sommige Roeqa, Tamaiem en Tiwalah bevatten shirk.' (overgeleverd door Aboe Dawoed, Ahmad, Ibn Maadjah en Al haakiem.)

De tweede stelling is de juiste vanwege drie verschillende redenen:

1. Het algemene verbod om ze dragen.

2. De versperring van toegang naar datgene dat ongeoorloofd is.

3. Als iemand een talisman draagt dat een vers uit de Qoraan bevat, dan zal hij vrijwel zeker met zich meedragen naar plaatsen of ruimtes om zijn behoefte te doen of om zich schoon te maken of iets dergelijks. (Fath Al Madjied pagina 163).

Bron: Het monothe�sme boek (Sheih Saalih Ibn Fawzaan Ibn 'Abdiellah Al-Fawzaan)

Je kan je bescherming niet kopen (als het ware). Ik weet dat het met goede bedoeling is, maar je kan het beter niet doen. Het belangrijkste is dat je bescherming zoekt bij Allah swt en dat je je geloof in je hart draagt.

Ik hoop dat je hier wat aanhebt insha Allah. Het is dus verstandiger om het niet te dragen...Moge Allah ons dichter bij Hem brengen. Amien.

Wasalaam aleikoem wa rahmatoeAllahi wa barakatoe 

Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2005 om 14:16

salaam aleykum.

allemaal bedankt voor de reactie's en de bezorgdheid om jullie broeder,subhanallah,er bestaat geen grotere band in een gemeenschap dan in de islam.

ik heb besloten om het hangertje niet meer aan te doen,over de ketting zelf ga ik nog even grondig over nadenken of het nu persoonlijk uitmaakt of ik het aandoe of niet.

moge Allah ons behoeden van het hellevuur en onze zonden vergeven.amien,en moge Allah Engeltje laten inzien dat de islam de ware godsdienst is

waleykum salaam

laa ilaha illalah
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2005 om 03:07

salaam aleykum.

ik heb thuis een boekje over de 99 schone namen van Allah (s.w.t) met transcriptie,betekenis en hoeveel keer je de naam moet reciteren,.... en ik was het onlangs nog aan het lezen en op een moment kwam ik dit tegen:

- AL-DJABBAAR:
De Onweerstaanbare
Degene die Zijn schepelen dwingt te doen, wat Hij wil
De Absolute
Al-Djabbaar is degene die domineert en over Wie niemand domineert.
De juiste houding ten opzichte van deze naam is, dat je probeert om zelfbeheersing te verkrijgen en op zoek gaat naar zelfrealisatie.

Invocatie:
Als je de naam elke dag zowel in de ochtend als in de avond 226keer reciteert, dan word je beschermd tegen aanvallen van en onder drukking door mensen.
Als je een ring draagt met de naam erop gegraveerd, dan zal dat je geliefd maken bij anderen

zoals je kunt lezen staat bij invocatie dat je de naam op een ring moet graveren om liefde van anderen te krijgen.dan is het toch ook niet haraam om een hangertje met ayatul koersie tedragen?

laa ilaha illalah
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2005 om 13:52

is er niemand die hier op kan antwoorden?

 

laa ilaha illalah
Terug naar boven
aboe bakr Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 16 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 452
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aboe bakr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2005 om 14:01

Moslimboy schreef:

salaam aleykum.

allemaal bedankt voor de reactie's en de bezorgdheid om jullie broeder,subhanallah,er bestaat geen grotere band in een gemeenschap dan in de islam.

 Alhoumdillah !! broeder

Terug naar boven
Abd van Allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 82
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd van Allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2005 om 14:04
enige wat ik weet is dat je niet beschermd word door een ketting, maar door Allah subhana wa ta'ala, als je zegt dat die ketting je beschermd, dan begin ik aan shirk te denken, ook al doe je het in naam van Allah subhana wa ta'ala, zelfde als een koran boven de deur hangen of iets dergelijks. . . . Allah subhana wa ta'ala beschermd, niet die ketting, en die koran boven de deur? daaruit kan je beter gewoon gaan lezen denk ik dan:)
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2005 om 07:20

ik begrijp wat je bedoelt,het is Allah die je beschermt en niet een ketting. maar er wordt toch duidelijk gezegd bij de invocatie van de naam Al-Djabbaar,dat als je een ring draagt waar die naam opstaat gegraveerd,dat je liefde van anderen krijgt. hoe zit het dan hiermee? nu ga je toch ook steeds terug naar de ring om liefde te krijgen van mensen?

Allahoe A3lem

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2005 om 07:39
In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

ik begrijp wat je bedoelt,het is Allah die je beschermt en niet een ketting. maar er wordt toch duidelijk gezegd bij de invocatie van de naam Al-Djabbaar,dat als je een ring draagt waar die naam opstaat gegraveerd,dat je liefde van anderen krijgt. hoe zit het dan hiermee? nu ga je toch ook steeds terug naar de ring om liefde te krijgen van mensen?

Allahoe A3lem

Assalamoe alykoem, die invocatie is verzonnen door mensen bij elke naam van Allah, nergens is zoiets in een vers of hadith vermeld wallahu a'lem.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2005 om 08:13
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

ik begrijp wat je bedoelt,het is Allah die je beschermt en niet een ketting. maar er wordt toch duidelijk gezegd bij de invocatie van de naam Al-Djabbaar,dat als je een ring draagt waar die naam opstaat gegraveerd,dat je liefde van anderen krijgt. hoe zit het dan hiermee? nu ga je toch ook steeds terug naar de ring om liefde te krijgen van mensen?

Allahoe A3lem

Assalamoe alykoem, die invocatie is verzonnen door mensen bij elke naam van Allah, nergens is zoiets in een vers of hadith vermeld wallahu a'lem.

ik was gisterenavond aan het zoeken in mijn boekje waar de 99 namen van Allah staan naar de oorsprong van de invocatie,en kvond niks,dat vond ik wel raar. dus zou het kunnen dat het totaal geen effect heeft?

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Abd van Allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 82
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd van Allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2005 om 09:15
met dit soort dingen kun je beter eerst zeer goed zoeken aghi, een fout is snel gemaakt, en een fout als shirk zet je zo buiten islam
Terug naar boven
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2005 om 09:48

Sallem alleikoum aghie.....

Met het dragen van ayat al-koersie is opzicht niets mee, mits je hem niet draagt op onreine plekken. het is niet toegestaan om zo een ketting te dragen met quraan of quraan in je zak te hebben wanneer je onreine plekken binnen gaat. Het beste is ayat al koersie, An-naas, Al-Falaq, en soerat al ichlaas te reciteren na elk gebed. Drie keer na het fadjer gebed, 1 keer na het dohr gebed, en 1 keer na het asser gebed, en drie keer na het magreb gebed, 1 keer na het Isa gebed. En voor het slapen gaan inshaAllah.

Het is niet geoorloofd om wat voor talisman/amulet dan ook te hangen. Over het gebruik van amuletten is overgeleverd door Ibn 'Aamier Al Djohanie dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei:"....Wie een amulet draagt heeft shirk begaan" (Ahmed nr 16781.) Allah zegt:"Voorwaar, hij die deelgenoten aan Allah toekent (shirk) : Allah heeft hem waarlijk het Paradijs verboden. En zijn bestemming zal de Hel zijn. En voor de onrechtvaardigen zijn er geen helpers" (Soerat Al maidah, aya 72.)

Allah de Verhevene beschermt zijn dienaren van al het kwade. Het reciteren van Ayat Al koersie (Soerat Al baqarah aya 255) leidt tot het verdrijven van de Shaytan. Onder artikelen treft u een artikel ove Ayat Al koersie. Bij het slapen gaan leest men Ayat Al koersie..etc meer hierover leest u onder Overige Fatawa vraag nr 0042.

En Allah en Zijn boodschapper weten het beste.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com

 

Terug naar boven
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2005 om 09:51
In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

ik begrijp wat je bedoelt,het is Allah die je beschermt en niet een ketting. maar er wordt toch duidelijk gezegd bij de invocatie van de naam Al-Djabbaar,dat als je een ring draagt waar die naam opstaat gegraveerd,dat je liefde van anderen krijgt. hoe zit het dan hiermee? nu ga je toch ook steeds terug naar de ring om liefde te krijgen van mensen?

Allahoe A3lem

Sallem alleikoum aghie,

het reciteren van de namen van Allah is heel goed, maar de invocatie eronder staat niet in de quraan en de soena. Roep Allah aan in je smeekgebedes met Zijn schone namen. Bv Allah Ya Gafoer oe Rahim, vergeef mij mijn zondes.

Assalamoe alykoem, die invocatie is verzonnen door mensen bij elke naam van Allah, nergens is zoiets in een vers of hadith vermeld wallahu a'lem.

ik was gisterenavond aan het zoeken in mijn boekje waar de 99 namen van Allah staan naar de oorsprong van de invocatie,en kvond niks,dat vond ik wel raar. dus zou het kunnen dat het totaal geen effect heeft?

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.062 seconden.