Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenja, mogen we dit wel bloot noemen

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 234
Enquête vraag: (lees tekst) Geef je mening..
Enquête keuze Stemmen Enquête statistieken
14 [18.42%]
58 [76.32%]
4 [5.26%]
Dit onderwerp is gesloten, stemmen is niet meer mogelijk

Schrijver
Yahya Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 25 mei 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 142
Directe link naar dit bericht Onderwerp: ja, mogen we dit wel bloot noemen
    Geplaatst op: 24 juni 2004 om 08:14
Kimmie,
De Nederlandse wet is gebaseerd op de Joodse- Christelijke tradities, het grote verschil zoals ik al heb gezegd is dat men in Nederland de wet kan aanpassen, en aangezien het feit dat in Nederland zelfs de onwetenden tot leiders verkozen kunnen worden, is het mogelijk dat er zeer gevaarlijke/slechte wetten worden aangenomen.

Hoe bedoel je dat mensen evenveel waard zijn ?
Man en vrouw hebben beide hun rechten en plichten, hun rechten en plichten zijn niet aan elkaar gelijk, die zijn bepaalt vanuit de Alomvattende Wijsheid van Allah swt.

Als jij Christelijk bent hoor je je eigenlijk beledigt te voelen door mijn geloof in de Koran, want in de Koran staat duidelijk dat God 1 is en niet 3.

Een Moslim moet de Koran en Hadiths goed lezen/kennen en niet vanuit moreel standpunt snel oordelen.
Als iemand tegen de globalisering v/d Islam is en daarvoor sterke argumenten heeft, dan zou ik hem geloven, maar die argumenten heb ik nog niet gezien.




Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 juni 2004 om 02:59

In eerste instantie geplaatst door Yahya

Kimmie,
De Nederlandse wet is gebaseerd op de Joodse- Christelijke tradities, het grote verschil zoals ik al heb gezegd is dat men in Nederland de wet kan aanpassen, en aangezien het feit dat in Nederland zelfs de onwetenden tot leiders verkozen kunnen worden, is het mogelijk dat er zeer gevaarlijke/slechte wetten worden aangenomen.

Salaam,

zonder me al teveel in de discussie te willen mengen wel wat opmerkingen. De nederlandse wet is vooral gebaseerd op Romeins en Germaans recht, niet zozeer op de tien geboden.

De Sharia is niet, zoals velen denken, een gefikseerd wetboek zoals we dat na de franse revolutie zijn gaan kennen. De Sharia is voor wat betreft civielrecht, strafrecht enz. voornamelijk gebaseerd op de zelfstandige oordeelsvorming van geleerden en daardoor afhankelijk van tijd en plaats. Daarom kan de Sharia voor wat dat betreft van tijd tot tijd en van plaats tot plaats veranderen en zich ontwikkelen. Zo hoeft de straf op diefstal niet perse altijd amputatie te zijn; er zijn voorbeelden van gerespecteerde sahaba die dat achterwege lieten als de omstandigheden daar naar waren, en zo zijn er nog meer voorbeelden te bedenken.



In eerste instantie geplaatst door Yahya


Als jij Christelijk bent hoor je je eigenlijk beledigt te voelen door mijn geloof in de Koran, want in de Koran staat duidelijk dat God 1 is en niet 3.

Dit is een klassieke fout; christenen geloven ook in 1 God, en niet in 3. De drie-eenheid is in het christendom een mysterie wat niet zo een twee drie uit te leggen is (ik begrijp er zelf ook niets van), misschien vergelijkbaar met het soennitische idee dat Allahswt op zijn troon zit en ledematen heeft, maar we mogen niet vragen hoe dat zit van imaam Malik (bedankt broeder Abou Jabir).

In eerste instantie geplaatst door Yahya



Een Moslim moet de Koran en Hadiths goed lezen/kennen en niet vanuit moreel standpunt snel oordelen.

Inderdaad niet snel oordelen, maar wel oordelen. Diezelfde koran roept ons immers op ons moreel te ontwikkelen en te gebruiken, barmhartigheid te hebben, vergevingsgezind te zijn en, niet te vergeten, onze zintuigen, verstand en hart in overeenstemming met elkaar te gebruiken.

Wassalam,

Amier.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Yahya Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 25 mei 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 142
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 juni 2004 om 09:51
Salaam Aleykoem

Amier,

De Sjari'a is gebaseerd op hetgeen in de Koran en Hadiths staat, de Ulama hebben niet het recht om met vernieuwingen te komen, in de Hadiths staat bv duidelijk dat een dief zijn hand geamputeerd zou moeten worden, tenzij de bestolen man/vrouw hem vergeeft.

De Sjaria is dus niet voornamelijk gebaseerd op de zelfstandige oordeelsvorming v/d Ulama, de Sjaria mag niet van tijd tot tijd veranderen, er is ook zeker geen sprake van een ontwikkeling.
Want de wet van God is volledig geopenbaard, aan de hand van Gods openbaring en hetgeen de profeet Mohammed saws zegt, moeten wij oordelen.
Alle handelingen van de Ulama moeten op de openbaringen gebaseerd zijn.

Hoezo het Soennitische idee ? Bedoel je hen die leven volgens hetgeen in de Koran en Hadiths staat ?
Allah swt heeft niet gesproken over Soennieten, maar over Moslims. Dus spreek liever v/d Moslims en de dwalenden (bv Sufisten).

De Koran en Hadiths helpen ons in de ontwikkeling van ons verstand, barmhartigheid etc.
Men moet niet oordelen zonder verstand.
Iemand die met verstand (v/d Koran en Hadiths) oordeelt, oordeelt tevens met barmhartigheid.
Want de Koran is het woord van de Barmhartige.

Wasalaam,
Yehya
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 juni 2004 om 13:17

Assalamu alaikum,

met "soennitisch idee" bedoel ik het dogma dat Allah ledematen etc. bezit zoals wij, dit in tegestelling tot de ideen daarover van o.a. de asharieten, murdjieten, kharidjieten, qadarieten, djabarieten en mu'tazilieten die daar soms weer anders tegenover stonden.

Zelfstandige oordeelsvorming is de vertaling van het woord "idjtihaad", een middel dat altijd door usuliya en fuqaha is gebruikt om tot wetten en regels te komen, gebaseerd op koran, soenna en verstand, net als analogie (qiyaas) als er geen sluitend bewijs in de koran of ahadith gevonden werd.

In eerste instantie geplaatst door Yahya

De Koran en Hadiths helpen ons in de ontwikkeling van ons verstand, barmhartigheid etc.
Men moet niet oordelen zonder verstand.
Iemand die met verstand (v/d Koran en Hadiths) oordeelt, oordeelt tevens met barmhartigheid.
Want de Koran is het woord van de Barmhartige.

Heel mooi gezegd, helemaal mee eens!

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juli 2004 om 13:52
In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

met "soennitisch idee" bedoel ik het dogma dat Allah ledematen etc. bezit ZOALS WIJ, dit in tegestelling tot de ideen daarover van o.a. de asharieten, murdjieten, kharidjieten, qadarieten, djabarieten en mu'tazilieten die daar soms weer anders tegenover stonden.

Assalamoe alykoem,

wat zeg je nou?, dan moet je mijn bericht zeker nog eens lezen (pm bedoe ik),

ik kopieer hem hier:

kijk, wij als moslims moeten toekennen aan Allah wat Allah aan Zichzelf heeft toegekend, en wat de profeet aan Hem heeft toegekend, dit is de regel. bv in de Koran staat dat Allah hand , gezicht heeft. dit moeten we erkennen zonder te gaan voorstellen hoe de hand eruitziet of so, want Allah zegt in de Koran: "niets is aan Hem gelijk".

 

bv. Allah zegt in de Koran: ''de Barmhartige, die Zich nederzette op de troon" soerat Taha aya 5 (3ala al 3archie stawa is het in arabisch, want in het nl kun je nooit iets perfect vertalen, en das jammer). Imam Maalik werd gevraagd door iemand die zei: HOE? (zeg maar hoe heeft Allah Zich op de troon nedergezet). Maalik werd boos en zei, (lees goed wat hij zei, want dit is de juiste 3aqieda). Maalik zei: dat Allah "3ala al3archie stawa" is bekend, het geloven erin is verplicht (dus we moeten wel geloven dat Allah "3ala al3archie stawa"), hoe dat is, is niet te voorstellen, vragen ernaar (dus vragen hoe Allah ''3ala al3archie stawa"?)  is bid3a.

 

we moeten de woorden ook niet verdraaien, zoals sommige doen, ze zeggen hand betekent macht, gezicht wil zeggen licht en ga zo maar door, dit mag niet, want zo open je de deur om alle woorden in de Koran andere betekenis te geven.  en natuurlijk moeten we ook wat Allah aan Zichzelf heeft toegekend NIET ONTKENNEN.

 

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juli 2004 om 17:13

Salaam alaikum,

ik had je pm wel gelezen hoor.

Dat zei imam Maalik inderdaad. Anderen zeggen weer anders.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
BlAcKsHaDoW15 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 121
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juli 2004 om 17:49

assalam ahleikom wr wb

FF een  andere kleine voorbeeld.

Wij mensen hebbeneen hand tog?? Een mier ook tog? maar ze zijn tottaal anders dan dievan ons zo  ook van anderedieren enz.

Allah (swt) heeft ook een gezicht en handen maarniks is aan het gelijk.

En Hij (swt) zit ook op zijn troon maar niemand weet hoe hij zit

Mag Allah(swt) mij vergeven als dit fout is.

wasallaam

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juli 2004 om 03:03

Salaam alaikum,

Allahu alam.

wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2004 om 11:31
In eerste instantie geplaatst door Amier

Salaam alaikum,

Allahu alam.

wassalam.

Assalamo alyoem aghie Amier,

natuurlijk Allah weet het beste, maar misshien begrijp je me niet, of ik begrijp je niet over wat je zei: met soenitische idee bedoel ik het dogma dat Allah ledematen bezit zoals wij.

je zei dat soenieten moeshabbiha zijn (ik denk dat je wel weet wat dat betekent, want je hebt de term eerder ook gebruikt). dat is niet waar, je las toch wat Maalik zei, dus geen moshabbih.

moshabbiha kunnen kuffar zijn als ze blijven vasthouden aan hun mening (ze beweren dat Allah op de mens lijkt wat betreft hand, gezicht) dit is zeker kofr, want hier wordt de Koran verloochent, Allah zegt in de Koran: NIETS IS AAN HEM GELIJK.

wassalaam,

 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2004 om 07:11

Assalamu alaikum,

Wahhabieten zijn moeshabbiha, ik heb een fatwa van Ibn Baz waarin hij zegt dat iedereen die zegt dat Allah boven het bezit van ledematen, ogen oren en een strottehoofd (larinx) staat vervloekt is. De m'utazila meende dat de verzen die over God's hand, God's troon etc. symbolisch behoorden de worden geinterpreteerd terwijl Al Ashari deze verzen wel letterlijk nam, maar hij vond (net als imaam Malik dus) dat ze aanvaard moeten worden 'zonder vraagstelling', in het arabisch "bilaa kayf" (zonder hoe). Zijn denken bevond zich als het ware halverwege het rationalisme van mu'tazilieten en het literalisme van de hanbaliten waar Abdul Wahhab via ibn Taimiyya weer zijn ideeen op inspireerde. Ahmad ibn Hanbal pleitte namelijk voor een zonder meer letterlijke interpretatie van de koran, meer dan de imams Malik, Hanefi en Shaafi.

Dat ik zei "het soennietische idee" was dus inderdaad niet volledig; sommigen zeggen zus en anderen zeggen zo, en dan hebben we het nog niet eens over andere stromingen als qadarieten, djabarieten, moerdji'ieten enz. die stammen uit de dagen van de sahaba en de tabi'ien.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2004 om 08:05
In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

Wahhabieten zijn moeshabbiha, ik heb een fatwa van Ibn Baz waarin hij zegt dat iedereen die zegt dat Allah boven het bezit van ledematen, ogen oren en een strottehoofd (larinx) staat vervloekt is.

Assalamoe alykoem,

bedoel je dat Ibn Baaz zei dat wahabbiten vervloekt zijn? onmogelijk, want hij volgt ook Mohammed Ibn Abdel-Wahhab. of bedoel je dat hij een moshabbih is? die fatwa twijfel ik aan de juistheid van interpretatie. kijk, alle grote geleerden (dus Maalik, Ahmed, Aboe hanifa, As-shafi3i, Ibn Taymiya, zijn leerling Ibn Al Qayyin, Mohammed Ibn Abdel-Wahhab en natuurlijk ook Ibn Baaz die gewoonweg de genoemde geleerden volgt en natuurlijk ook de Sheiekh Al-Albanie en anderen, moge Allah hen genadig zijn) zijn het mee eens dat Allah hand en gezicht heeft, maar zonder hoe? (bila kayf?). want als iemand zegt dat Allah een hand heeft zoals de hand van een mens dan is hij moshabbih (en moshabbiha zijn vervloekt).

je noemde Al-Ash3arie, ik heb gehoord dat hij beweerde dat Allah geen hand, geen gezicht heeft, dus het ontkennen van eigenschapen van Allah. hij interpreteerde hand in macht, gezicht in licht, maar de geleerden zeiden dat dit niet mag, zo open je deur om alle woorden van de Koran een ander betekenis te geven.

jij zei: terwijl Al Ashari deze verzen wel letterlijk nam, maar hij vond (net als imaam Malik dus) dat ze aanvaard moeten worden 'zonder vraagstelling', in het arabisch "bilaa kayf" (zonder hoe).

dit klopt, als Ash3arie inderdaad dat zei, dan behoort hij gewoon bij de rijtje van andere geleerden die ik boven genoemd heb.

andere groepiringen hebben hier niets mee te maken, bv al-qadariya en al-djabariya hebben te maken met de voorbeschikking. mordji-a en mo3tazila hebben met al-imaan te maken, dat is dus een ander onderwerp.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2004 om 08:27

Assalamu alaikum,

ik bedoelde het tweede natuurlijk. Ibn Baz zei:

"To declare Allah transcendent beyond possessing body (al-jism), pupils (al-hadaqa), auditory meatus (al-sim�kh), tongue (al-lis�n), and larynx (al-hanjara) is not the position of Ahl al-Sunna but rather that of the scholars of condemned kal�m and their contrivance" Tanbihat Hamma (Kuwait: Jam`iyya Ihya' al-Turath al-Islami, p. 22).

Wat betreft het standpunt van Al Ashari, dat staat zo in de literatuur die ik daarover gelezen heb, maar die kan fout zijn, al betwijfel ik dat. Al Ashari schijnt trouwens eerst ook mu'taziliet geweest te zijn (dus misschien dat je daarom gelezen hebt dat hij die eigenschappen ontkent had) voordat hij zich tegen hen keerde.

De andere groeperingen die ik noemde verschilden ook over dit onderwerp van mening, met name de mu'tazila. Ik noemde het als voorbeeld.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2004 om 08:48

Assalamoe alykoem,

zie je in die fatwa dat hij moshabbih is? antwoord is nee, want hij zegt dat Allah hand, gezicht bezit, hij moet alleen bijzeggen dat we niet moeten vragen hoe?

hij zegt degene die zeggen dat Allah verheven is om een hand te bezitten is vervloekt. hij heeft gelijk. Allah hoort en praat, moeten we dan gaan zeggen dat Allah verheven is om te praten en te horen? dit is gewoonweg het ontkennen van eigenschappen van Allah.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 234

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.