Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenLaatste post op dit forum!

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 2345>
Schrijver
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Laatste post op dit forum!
    Geplaatst op: 03 september 2004 om 09:22

Assalamoe alykoem,

ik heb hier geen woorden voor  

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 september 2004 om 09:52

Salamoen Aleykoem

Badia dat je niks met haar te maken wil hebbe, ok. Maar vergeet dit niet. Wat zij doet is in mijn ogen en ook de jouwe denk ik een ZONDE. En een ZONDE kan altijd vergeven worden door Allah(sbw). Natuurlijk is het niet goed(weer volgens mij) dat ze verzen verafschuwt maar ik denk dat ze daarvoor toch vergeven KAN worden dus wees niet te hard.

Oja en iemand die de profeet(vzmh) een pedofiel noemt KAN ik niet bewonderen. Ook al doe ik mijn best!

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 september 2004 om 14:33
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu en hoi,

soub7anAllah. Mijn eerste post hier op het forum, als ik me niet vergis, ging over zelfonderzoek, over het onbevooroordeeld bekijken en beoordelen van de Islaam. Rahima, ik hoop dat je hiermee bent begonnen en hiermee ook doorgaat.
Denk na lieve Zuster, dat is het enige wat ik van jou en van iedereen hier vraag! Denk na, gebruik het verstand dat je van Allah swt hebt gekregen! Niemand verplicht je een bepaalde opvatting van iemand over te nemen, draag een hoofddoek of vind het onzin, I don't care!! Als je er maar goede logische redelijke argumenten voor hebt vind ik het prima!!
Ik vind bijvoorbeeld dat de niqaab weldegelijk een plaats heeft in de Islaam, terwijl iemand anders hier misschien heel anders over nadenkt, prima!! Kom met goede argumenten en gebruik je gezonde verstand. Laat je niet beinvloeden door de omgeving..!!

fi Amani Laah,

Umm `Aqeelah
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 september 2004 om 15:30

Assalaam Alaikum,

Bismillah rachmanir rahiem,

Soebhanallah ,het is nu zover gekomen dat de kufar hier de Qur'aan
voor ons mulims gaan interpreteren op dit forum.
Naar djehim ermee.Ik vraag me af in hoevere dit forum nog wel halal is
het is een bron van dwalingen.

Muslims die kennis over Allahu Ta Ala vergaren bij kufr,
muslims die zeggen dat ze wel zonder de profeet kunnen.
Soebhallah Soebhanallah Soebhanallah.

De yewmeddien is zeker dicht bij gezien deze choas.

  
 
Echt triest

Moge Allah all mn broeders en zusters genadig zijn.


Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2004 om 07:06
Helemaal mee eens, Allahoemma Ameen!!!

Het is een blijft een "site van iedereen"! Dat we het niet eens zijn met elkaar op bepaalde punten maakt de discussie/het debat.
Het is alleen wel moeilijk om met iemand te discusseren/debateren die oogkleppen op heeft. Ik zeg niet dat de niet-moslims per se mijn geloof moeten aannemen, absoluut niet! "Laa ikraha fi dien"! Religie kent geen dwang.
Maar als jij je niet openstelt voor wat men hier zegt, wat doe je hier dan nog? Soms lijkt het net alsof bepaalde mensen hier alleen zitten om fitna te zaaien, om verderf te zaaien. Om mensen te doen wankelen op het rechte pad, en dat met superzwakke argumenten. Het is dat ik het druk heb, anders had ik hier alle belachelijke posts van tafel geveegd en vertrapt! Maar inshaAllah zal er een tijd komen dat ik het minder druk heb, dan zullen jullie zeker weten van me horen!!!

Wat ik me ook afvraag is waarom zoveel niet-moslims zich  bemoeien met discussies die gaan over een Islamitische oordeel (m.b.v fatawaa) over bepaalde zaken? Ik wil niet zeggen dat jullie helemaal geen kennis hebben, absoluut niet. Maar als we fatawaa geven, dan moeten we daar kennis voor bezitten. Dat is ook de hoofdreden waarom bijna niemand van hier zelf fatawaa geeft, maar deze overnemen van grote geleerden!
Ik vind het erg spijtig dat de sfeer hier zo grimmig is geworden, maar aan de andere kant verbaasd het me ook niet. Ik heb Alhamdolilah zelfbeheersing en kan me inhouden als ik bepaalde belachelijke posts lees van mensen hier op het forum. Als je iemand een fout ziet maken geef die persoon nasee7a zoals de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam dat zou hebben gedaan, mijn advies aan de Moslim. Mijn advies aan de niet-Moslim is je kunt in twijfel trekken wat je wil, maar dat heeft toch geen nut, want de Islaam is gebaseerd op de waarheid. De Quraan en Soennah beiden. Als je hier zit om kennis op te doen, prima. Lees en leer. Als je hier bent om verderf te zaaien, ga zo door want het lukt je toch niet hihihi! Islaamoe dinatoel Haqq. Islaam de ware Religie..!!

InshaAllah zal de sfeer op het forum alleen verbeteren.

Deze vraag is gericht tot alle niet-Moslims en Quranieten op het forum:

"Waarom zitten jullie op dit forum, met welk doel zitten jullie hier nou eigenlijk? Wees eerlijk en oprecht in het beantwoorden van deze vraag!"

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

Zeg: "O gij ongelovigen,

Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,

Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.

Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,

Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.

Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."


Fi Amani Laah,

Umm `Aqeelah

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 september 2004 om 08:59

Salamoen Aleykoem

En juist omdat je niet als een kip zonder kop volgt ben je wat je nu bent. Ik volg Allah(sbw) als een kip zonder kop en ben er trots op. Hij weet wat ik weet en Hij weet wat ik niet weet. Het zijn mijn zaken niet om ermee te bemoeien maar enkel om te volgen. En ja ik volg Rasoelallah(vzmh) als een kip zonder kop. Gaat hij naar een feest, ik zou meegaan met hem(vzmh). Gaat hij naar oorlog, ik zou meegaan met hem(vzmh). Ik leef en sterf met hem als ik die mogelijkheid zou krijgen. EN DAT WAT JIJ NOEMT KIP ZONDER KOP DAT IS WAT IK NOEM "TOPPUNT VAN VERTROUWEN."

 

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 september 2004 om 11:55
In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykoem

En juist omdat je niet als een kip zonder kop volgt ben je wat je nu bent. Ik volg Allah(sbw) als een kip zonder kop en ben er trots op. Hij weet wat ik weet en Hij weet wat ik niet weet. Het zijn mijn zaken niet om ermee te bemoeien maar enkel om te volgen. En ja ik volg Rasoelallah(vzmh) als een kip zonder kop. Gaat hij naar een feest, ik zou meegaan met hem(vzmh). Gaat hij naar oorlog, ik zou meegaan met hem(vzmh). Ik leef en sterf met hem als ik die mogelijkheid zou krijgen. EN DAT WAT JIJ NOEMT KIP ZONDER KOP DAT IS WAT IK NOEM "TOPPUNT VAN VERTROUWEN."



Assalaam Alaikum aghie,

Moge Allah je belonen voor je vertrouwen.
Maar vergeet niet dat Allah ervan houdt als je over Hem en Islam leert.
Door meer over Allah te leren gaat Hij nog meer van je houden.
Dus zet het hoofd alsjeblieft weer op zn plaats dat leert wat makkelijker.

wa salaam

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
nouret_bo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 september 2004 om 13:37

asalmoe alaikoem

meisje ik zal je echt niet missen, maar wat ik niet begrijp als mensen de site vreselijk vinden wat doen ze dan hier er zijn genoeg andere sites om te bezoeken dan ons op deze site te komen lastigvallen met jullie onzin. En trouwens ik heb nog nooit zo�n leerzame site gezien als deze en ik hoop dat er meerdere broeders en zusters zo over denken en wie deze site niks vind daar is helemaal niks mis mee , maar val ons niet lastig met julllie onzin.

moge alle de dwalenden op het rechte pad sturen-

wa salam

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 september 2004 om 12:54
hahaha, Allahoemma Ameen..!!
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 september 2004 om 14:30

Salamoen Aleykoem

Remco that's the point. Jij springt niemand achterna de sloot in en ik wel.

En polymorph ik heb nog een reserve op de plaats

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 04:53

In eerste instantie geplaatst door nouret_bo

moge alle de dwalenden op het rechte pad sturen

.....en jou als eerste.....

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 05:03

Ik snap niet waarom niet-moslims zich zo druk maken. Als jullie denken dat de moslims het verkeerd hebben, laat ze dan. Wat maakt het uit!!

Ik denk dat jullie hier zitten, omdat jullie ergens diep in jullie hart heel goed weten dat de Islam DE religie is, nietwaar??

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 05:13
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Ik snap niet waarom niet-moslims zich zo druk maken. Als jullie denken dat de moslims het verkeerd hebben, laat ze dan. Wat maakt het uit!!

Mijn opmerking had niets te maken met mijn mening over Moslims, maar met de constatering dat sommige van hen hun geloofsgenoten wel heel makkelijk laten vallen.

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 05:14
Nou, hoeft niet per se oeght Imaan. Misschien zitten bepaalde niet-moslims hier omdat ze ons willen overtuigen van de juistheid van hun religie, oua Allahoe a3lam. Misschien zitten bepaalde niet-moslims hier om ons op onze hielen te doen keren (om ons van ons geloof te doen afdwalen). Misschien zitten bepaalde niet-moslims hier omdat ze graag wat meer willen weten over de Islaam, waar ze o zo veel over horen in de media e.d. Er zijn superveel mogelijkheden, maar om er dan eentje uit te vissen vind ik niet zo slim, je moet overal rekening mee houden.

Als mensen in hun hart weten dat de Islaam DE religie is, en ze doen er niks mee, dan is dit superzwak en hou je alleen jezelf voor de gek. Vinden jullie ook niet?
Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 05:14
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Ik denk dat jullie hier zitten, omdat jullie ergens diep in jullie hart heel goed weten dat de Islam DE religie is, nietwaar??

Inderdaad: niet waar.

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 05:15

haha, kort maar krachtig geantwoord! Waarom zit je hier dan wel..?

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 06:23

Elk mens weet door zijn natuurlijke fitrah dat de islaam het rechte pad is, een kaafir onderdrukt dit gevoel. Hij is een bedekker.

Iemand die de discussie aangaat met een moslim (quran en soennah) en duidelijke regels en interpretaties binnen de islaam niet wil accepteren en met eigen meningen komt is een kaafir en heeft als doel om mensen op dit forum van zijn ideeen (kufr) te overtuigen. Dit is duidelijk te zien op dit forum.

Iemand daarentegen die vragen stelt over islaam en de regels en tekst uit islamitisch oogpunt wil begrijpen zonder direct een oordeel klaar te hebben, wil wat leren over islaam. Deze persoon wil leren en kan objectief beoordelen en bepalen of hij de islam (quran en soennah) accepteert. Iemand die de keuze heeft gemaakt om niet voor de islaam te kiezen zal gauw niet meer op dit forum verschijnen.

Discussie binnen de islaam is een verkeerd woord en is verboden. De woorden "ik denk" en "ik vind" kent een moslim niet. Dit is meer een informatieforum, waarbij mensen samen komen om de juiste regels en interpretaties te leren.

Wie heeft als doel om de islaam te begrijpen en op basis van juiste informatie (afkomstig van geleerden) een keuze te maken om de islaam wel of niet te accepteren?

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 06:32
JazakkaAllahoe ghayran kathieran voor de toevoeging..
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 07:43

Salaam aleikum Abderrahman,

ik snap je redenatie niet. Er staat juist in de Koran dat je kennis moet zoeken en dus niet alles klakkeloos moet aannemen. Ik vind het erg gevaarlijk wat je hier zegt. Kennis zoeken kan overal, niet alleen in de Koran. Het gaat om je eigen verstand en de Koran als leidraad om daar je eigen weg in te vinden. Dus discussie is altijd mogelijk. Trouwens, op een open forum als dit zal dat er ook altijd zijn, want je hebt gelukkig mensen die allemaal verschillend zijn. Dat is maar goed ook.

Salaam happylady

Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 07:50
In eerste instantie geplaatst door Badia

Hallo rahima!

In eerste instantie geplaatst door *Rahima*

Heej iedereen,

ik wou even vertellen dat dit voorlopig mijn laatste post was op dit forum. Waarom? Nou dat ga ik even vertellen:

Ten eerste: ik krijg het te druk met school, dus ga sowieso minder internetten en msn-en.

Ten tweede: dit is tevens mijn hoofdreden, ik voel me niet (meer) thuis op dit forum, er zitten me hier teveel mensen die absoluut niet voor rede vatbaar zijn, voor mij zijn dat extremistische moslims. Niet alleen fok ik me daar enorm over op, maar om een keer een discussie te kunnen winnen van dat soort bekrompen types, moet ik me heel erg gaan verdiepen in de Islam, meer dan ik nu al deed, en dat red ik niet en ik weet ook niet of ik dat wel wil. Types zoals hun maken van een mooi geloof een naar iets. Nu heb ik t niet over mensen zoals Amier enzo, die ik graag mag. Daar valt goed mee te praten.

Ik moet misschien even wat uitleggen. Geloof is voor mij iets wat je kunt uitpluizen en over kunt twisten, en je eigen indrukken vormen. Hier vinden veel mensen dat wat de geleerden zeggen, hun interpretatie van de Koran en de Soenna, de absolute waarheid. Van mensen zoals Hirsi Ali moeten ze niets hebben, terwijl ik die juist erg bewonder. En ik kan nu wel mensen gaan proberen te overtuigen, maar ik weet van 99% zeker dat dat niet gaan lukken.
Daar komt nog bij dat ik sommige verzen in de Koran verafschuw, zoals diegene waarin staat dat vrouwen geslagen mogen worden als ze niet meewerken. En sommige gebruiken, zoals de Hidjaab, zal ik nooit aan meewerken, laat staan de Niqaab of Burqa. Pure onzin vind ik dat.

Ik was eerst erg bezig met het geloof, en nu ook nog wel, maar t zakt af. Mijn voorstel was, eigenlijk, dat iedereen die me nog wil spreken of met me wil discusseren over de islam, me maar een meeltje stuurt: [email protected]. Overigens lees ik de reacties hier nog wel.

Mijn verhaal zal misschien een beetje onsamenhangend klinken, maar dat komt omdat ik nog niet helemaal uitgedacht heb, maar dit is t in grote lijnen.

Hoop van jullie te horen!!

Liefs Rahima

Ik ben hier toch wel een beetje van geschrokken. Je vond het leuk om met mij af te spreken en over de islam te praten. Ik moet zeggen dat ik je heel erg mocht omdat je rustig en lief op mij over kwam. Je hebt mij gezien met mijn hijaab. En we hebben samen uit de qor'aan gelezen. Nu zeg je dat de hijaab onzin is en dat bepaalde verzen uit de qor'aan afschuwelijk zijn. Dan wil ik je hierbij zeggen dat ik spijt heb dat ik uberhaupt met je afgesproken heb. Ik wil je best helpen, maar zodra iemand Allah sobhana wa Ta'ala probeerd te beledigen (het zal je nooit lukken) door Zijn woord te bespotten, en bepaalde broeders uitscheld, dan is het bij mij gedaan. Ik denk niet dat ik bevriend wil zijn met zo'n persoon. Sterker nog: ik wil niks met zo'n persoon te maken hebben. Vandaar dat ik mijn aanbod van volgende week 37 intrek. Ik heb daar geen zin in.

Ik had dit echt niet van je gedacht.  Maar ja...Allah weet het best. Ik snap dus niet waarom je met mij wilt afspreken als je vind dat mijn hijaab onzin is. Toppunt: je wilt samen uit de Qor'aan lezen, maar je blijkt geen enkel respect te hebben voor de Qor'aan.

Wat betreft hirsi Ali. Ze heeft zelf gezegd dat haar doel het besmeuren van de islam is. Dit is voor mij genoeg om een beeld van haar te vormen. Ik bewonder haar dus echt niet.

Ik hoop dat je het begrijpt, maar ik voel me erg in de maling genomen. Tegenover mij doe je zo en hier op het forum doe je anders. Je begrijpt vast wel wat ik bedoel.

doei

Dag Badia,

punt 1, ja ik vind de hidjaab onzin, maar dat wil nog niet zeggen dat ik jou niet respecteer omdat jij er 1 draagt, dat is jou keuze. En ik bespot helemaal niemand, allah niet, niemand niet, ik geef mijn mening en dat is iets heel anders dan bespotten. ook de Koran niet. En ik wou met jou afspreken om over die verzen te praten, omdat jij ze misschien kon uitleggen en omdat ik d8 dat er met jou wel te praten zou vallen. En misschien had ik je t moeten zeggen, maar ik d8 dat ik t je wel kon vertellen tijdens onze afspraak. Even daarover: ik vind het echt misselijk om gewoon niet op te komen dagen en hier wat te posten, ik ben superdruk geweest en heb t dus niet kunnen lezen, en zo'n actie maakt dat ik ook niets meer met jou te maken wil hebben.

het ga je goed,

doei

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 08:55
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum Abderrahman,

ik snap je redenatie niet. Er staat juist in de Koran dat je kennis moet zoeken en dus niet alles klakkeloos moet aannemen.

 

Assalamoe alykoem,

waarom draai je alles om? of je begrijpt zijn bericht niet, dan vraag ik me af waarom ik het wel begrijp en jij niet? waar zegt hij dat we geen kennis moeten zoeken en dat we alles klakkeloos moeten aanemen? maar kheir inshAllah, mss zie je wat ik niet zie. wij moslims zeggen altijd: brengt jullie bewijzen als jullie waarschtig zijn, en nemen niets aan met ogen dicht.

In eerste instantie geplaatst door happylady3113

 Ik vind het erg gevaarlijk wat je hier zegt. Kennis zoeken kan overal, niet alleen in de Koran. Het gaat om je eigen verstand en de Koran als leidraad om daar je eigen weg in te vinden. Dus discussie is altijd mogelijk. Trouwens, op een open forum als dit zal dat er ook altijd zijn, want je hebt gelukkig mensen die allemaal verschillend zijn. Dat is maar goed ook.

Salaam happylady

discussieren is niet altijd mogelijk, waaneer Allah en zijn boodschapper een oordeel hebben gedaan, dan hoef je niet daarover te gaan discussieren en te zeggen: ik vind dat het zo en zo moet. een ware gelovige hoort respect te tonen voor Allah en zijn boodschapper, Allah zegt in de koran: O jullie die geloven, plaats julliezelf niet VOOR Allah en Zijn boodschapper, maar vreest Allah. Voorwaar Allah is Alhorend, Alwetend.  49:1. daarna zegt Allah dat we onze stemmen niet moeten verheffen in het bijzijn van de boodschapper, en de geleerden hebben dit uitgelegd dat als iemand een hadieth van de profeet hoort die authentiek is, moet de gelovige niet nog zijn stem verheffen boven de stem van de boodschapper door het te weigeren bv, want anders zoals Allah zegt zullen de goede daden (van degene die dat doet) vruchteloos zijn.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 09:00

Assalaam Alaikum,

Happyladdy wat aghie abderrahman zegt klopt helemaal.
Je kunt het in vele ayat terugvinden.

Bijvoorbeeld in Al Haddj ayah 3...
QS 22:3

Er zijn er onder de mensen,die over Allah redetwisten.
zonder kennis,en zij volgen iedere opstandige Satan. <(3)>

En wat er van komt is dit..

QS:22:4

Het is hem (de Satan) voorgeschreven dat wie hem volgt,
door hem tot dwaling gebracht wordt,
en hij leidt hem tot de bestraffing van de Sa'ir (de Hel).<(4)>

En in  Al Moeddattsir (74)
QS 74 (40 - 56)

In Tuinen vragen zij elkaar. (40)
Over de misdadigers (41)
(Zij zeggen:) "Wat heeft hen naar Saqar (de Hel) gevoerd?" (42)
Zij zeiden: "Wij behoorden niet tot degenen die de shalat verrichten.(43)
En wij voedden de armen niet.(44)
En wij plachten ijdele gesprekken te voeren met degenen die ijdel praatten.(45)
En wij plachten de Dag des oordeels te lochenen.(46)
Tot het zekere (de dood) tot ons kwam."(47)
De voorspraak van de voorsprekers baat hen niet.(48)
Wat is er met hen dat zij zich van de Vermaning afwenden?(49)
Alsof ze opgeschikte ezels zijn.(50)
Die vluchten voor een leeuw(51)
Toch wil een ieder van hen,dat hun opengespreiddebladen (van een Openbaring)
worden gegeven.(52)
Nee! Zij vrezen zelfs het Hiernamaals niet.(53)
Nee,hij (de Qur'aan) is en Vermaning.(54)
Wie wil trekt er lering uit. (55)
En zij trekken er geen lering uit,behalve als Allah het wil.
Hij is degene Die vrees toekomt en Hij is het Die het toekomt om te vergeven.(56)

Verder staat er in elke soerah wel een waarschuwing dat gedachten
als "Dat hoef ik niet te doen" of "dat geldt alleen in de woestein"
of "wat een onzin" van Shaitaan komen en dat hij onze duidelijke vijand is.

Maar door vragen te stellen als "dat snap ik niet waarom wil Allah het zo".
Met de intentie om Allah te begrijpen,kom je dichter bij Allah.

Dus als je echt gelooft dan zeg je niet "dat hoeft niet,das onzin"
maar je vraagt Allah geduld met je te hebben als je het niet gelijk voor elkaar
krijgt.



wa salaam

  


 

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 09:56

Salaam aleikoum,

Iemand heeft gelijk als hij zegt dat je kennis moet opzoeken en niet alles maar voor goed en ok moet aannemen. Iedereen is verantwoordelijk voor het aannemen van de juiste uitleg. Objectiviteit en open staan voor de waarheid zijn erg belangrijk hierbij. Kennis moet je  aannemen op basis van daliel, bewijs. Wij volgen een geleerde op basis van zijn daliel.

 

De qura�n is door Allah als leidraad naar de mensen toegezonden. Er staan regels in waaraan je je moet houden om te slagen in dit wereldse leven. Deze zijn vast en zijn van toepassing op alle mensen, in alle tijden. Deze regels hebben maar 1 interpretatie en niet meer. Maar hoe kunnen we de quraan het best interpreteren naar de juiste uitleg die Allah bedoelt? Dit kunnen we niet bereiken door zelf na te denken en te gissen over hoe of wat. Of zelf betekenissen geven aan bepaalde verzen omdat je bepaalde idee�n hebt waar je niet vanaf wilt.  

 

De enige manier is om te kijken naar wat onze geliefde profeet,vrede zij met hem, hierover heeft gezegd en wat de directe volgelingen hierover hebben gezegd. Alleen zo kunnen we de juiste interpretaties vinden. In sommige gevallen is een regel niet zo duidelijk, zoals bijvoorbeeld het wel of niet bedekken van het gezicht door de vrouw. Je hebt dan de keuze tussen diverse uitspraken van geleerden.   

 

Wie staat dichterbij de waarheid? Degene die in deze tijd op basis van eigen idee�n een uitleg probeert te geven aan regels. Hij die goedbewaarde overleveringen van de profeet gebruikt om de regels te begrijpen en de geleerden opvolgt die uitgekiende kennis hebben van deze overleveringen?  Welke moslims zitten in Mekka en Medina, dat zijn niet de qurannieten, maar onze geleerden op de weg van quraan en sunnah.

 

Salaam aleikoum,

 

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 14:05
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Maar hoe kunnen we de quraan het best interpreteren naar de juiste uitleg die Allah bedoelt? Dit kunnen we niet bereiken door zelf na te denken en te gissen over hoe of wat. Of zelf betekenissen geven aan bepaalde verzen omdat je bepaalde idee�n hebt waar je niet vanaf wilt.  

Je hoeft niet aan bepaalde verzen bepaalde betekenissen te geven.. Het gaat erom dat je ook zelf een verstand hebt gekregen, alhamdulilah. Die mogen we ook gebruiken.


In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

 Welke moslims zitten in Mekka en Medina, dat zijn niet de qurannieten, maar onze geleerden op de weg van quraan en sunnah.

Salaam aleikoum,

Dat wil nog niet zeggen dat het goed is om de sunnah te volgen. Ik snap je redenering wel, maar het betekent helemaal niets.
Wa salaam happylady

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 14:29

Als moslim mag je je verstand gebruiken om op basis van islamitische bronnen en bewijs de juiste visie te snappen. Je mag niet je verstand gebruiken om zelf een betekenis te geven aan een bepaalde tekst op basis van je eigen opvattingen. Ik denk en ik vind argumenten, die gebaseerd zijn op geen enkel bewijs.

Hoeveel stromingen binnen de islaam zouden hierdoor onstaan? En elke stroming zou zeggen de juiste visie te hebben. Hoe denk jij hierover?

salaam,

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 15:54
Salaam aleikum,
ik ben een moslim, ik doe niet aan stromingen. Ik volg de Koran blindelings, de hadith zijn daarna ontstaan en hebben bij mij minder tot geen waarde. Ik lees ze zeker wel, maar hang mijn leven daar niet aan op. Ik denk dat het altijd toegestaan is om zelf te zoeken naar kennis en niet meteen op de geleerden te vertrouwen. Wie noemt hen geleerden? Zijzelf? Moet je daar een bepaald examen voor doen? Je kunt de islam ook kennen met je hart. Ik weet ook wel dat het niet goed is om maar zo klakkeloos dingen te zeggen, maar ik vertrouw ook op mijn gezonde verstand. Ik ben intelligent, klinkt arrogant, maar is wel zo. Ik kan zelf veel lezen en leren. Inshallah vind ik dan zo de juiste weg. God leidt mij op het juiste pad, insha Allah. Ik vertrouw op Hem en Hem alleen.
Salaam happylady (trouwens, ik geloof ook in niet-islamitische bronnen, zolang het maar betrouwbaar is en dat is de moeilijk met alle bronnen die van zoveel jaren terug zijn, dus ook met islamitische bronnen. Niet iedereen is oprecht)
Terug naar boven
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 16:10

In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum,
ik ben een moslim, ik doe niet aan stromingen. Ik volg de Koran blindelings, de hadith zijn daarna ontstaan en hebben bij mij minder tot geen waarde. Ik lees ze zeker wel, maar hang mijn leven daar niet aan op. Ik denk dat het altijd toegestaan is om zelf te zoeken naar kennis en niet meteen op de geleerden te vertrouwen. Wie noemt hen geleerden? Zijzelf? Moet je daar een bepaald examen voor doen? Je kunt de islam ook kennen met je hart. Ik weet ook wel dat het niet goed is om maar zo klakkeloos dingen te zeggen, maar ik vertrouw ook op mijn gezonde verstand. Ik ben intelligent, klinkt arrogant, maar is wel zo. Ik kan zelf veel lezen en leren. Inshallah vind ik dan zo de juiste weg. God leidt mij op het juiste pad, insha Allah. Ik vertrouw op Hem en Hem alleen.
Salaam happylady (trouwens, ik geloof ook in niet-islamitische bronnen, zolang het maar betrouwbaar is en dat is de moeilijk met alle bronnen die van zoveel jaren terug zijn, dus ook met islamitische bronnen. Niet iedereen is oprecht)

Grappig dat je dit zo schrijft over dat het moeilijk te beoordelen is over de bron van een document of geschrift. Ik denk daar zelf net zo over. Ik lees veel en ik leer veel op die manier maar ik probeer me ook altijd te realiseren dat veel geschriften vele keren vertaald zijn en vaak niet letterlijk gedicteerd maar soms pas jaren/decennia later zijn opgeschreven.

Als ik naar de Bijbel kijk, weet ik dat al de evangelien geschreven zijn in een grote tijdspanne. De manier van spreken, denken en handelen komt ook uit die verschillende tijdperken en lijkt me dan ook onmogelijk onafhankelijk te noemen. Als je je dan nog bedenkt dat taalgebruik van 2000 jaar geleden totaal anders is als het taalgebruik nu dan wordt het lastig vergelijken en begrijpen wat er nou precies mee bedoeld wordt.

Is het een symboliek (vaak wel en zijn het een soort moraalverhalen) of moet je het letterlijk nemen ? Dat laatste lijkt me bijna onmogelijk gezien het tijds en cultuurverschil. En ook geleerdheid is aan eigen opvoeding en cultuur onderhevig.

Daarbij komt er vaak ook nog een machtsstrijd aan te pas. Verketteringen in het Christendom waren in de Middeleeuwen heel gewoon. Elke vrouw liep het risico om als heks te worden verbrandt, met goedkeuring van de paus. Tegenwoordig vindt iedereen in het westen dit absurd en een hele kwalijke zaak....Ook de Christenen zelf.

Zoals eerder genoemd hierboven leidt dit tot vele stromingen binnen een religie die soms nog maar moeilijk te vergelijken zijn en vaak ook een wedloop in wie is de beste Christen, Islamiet, Hindoe ...etc.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 16:25

In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum,
Wie noemt hen geleerden? Zijzelf? Moet je daar een bepaald examen voor doen? 

Assalamoe alykoem,

subhanaAllah, wat is jouw kennis gering, een geleerde die zijn hele leven studeert aan de hand van grote geleerden weer, en dan kom jij en je maakt hem gelijk aan jouw en je maakt hem zelfs minder dan jouw, vrees Allah.

En aldus hebben Wij u het Boek nedergezonden en zij wie Wij het Boek hebben gegeven geloven daarin; en ook onder de (Mekkanen) zijn er die er in geloven. En het zijn alleen de ondankbaren die Onze tekenen verwerpen. En voordien placht gij geen boek te lezen, noch met uw rechter hand te schrijven anders zouden de leugenaars aan de (echtheid) ervan hebben kunnen twijfelen. Neen, het zijn duidelijke tekonen in het hart van hen aan wie kennis is gegeven. En alleen de onrechtvaardigen verwerpen Onze tekenen. 29:47 tot 49.

en er zijn ook veel andere verzen die de mensen van kennis prijzen, en kom jij nu hier praten, dan zal ik tegen je ook zeggen, ga niet naar de arts, want die weet ook niks van zijn taak.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 16:35

de << vetgedrukte >> reacties zijn van mij, de overige zijn gequoted van Umm Amarah.

Ik word werkelijk misselijk van jou hier en dat je ook het lef hebt mensen hier te schelden. << Scheld ik dan? >> Je bent zelf een heethoofd die niet kan discuseren. Toon een beetje respect dan zul je respect terug krijgen.<< Ik heb genoeg respect, ik ben zelfs zo iemand die hier gaat discussieren om van jullie cultuurtje wat op te steken, maar daarom hoef ik niet alles te slikken... het gaat er bij mij om hoe jullie de islam beleven, en ik draag daar graag mijn steentje aan bij... aan hoe ik bijvoorbeeld de islam zie>> Ik begin jou een beetje beu te worden, als je het ergens niet mee eens bent, geef aan dat je het niet eens bent maar ga niet onbeschoft doen.<<waar doe ik dan onbeschoft, ik zoek inderdaad wel het slagveld op, maar ik doe niet onbeschoft toch?>> En als je niet tegen een bepaalde reactie kan negeer die dan, als je moeite met mijn reacties hebt a.u.b. reageer er niet op is misschien beter dan dat je hier de site komt vervuilen. <<tjah ik zou natuurlijk ook met alle winden mee kunnen zeilen, maar zo ben ik helaas niet op de aarde gekomen; ik ben inderdaad een beetje moeilijk, en ik zie de discussie altijd als een uitdaging die ik liever niet uit de weg loop, by the way is dit ook wel een beetje een afzeikforum, en ik ben het afzeiken op deze manier op verscheidene fora gewoon zat, dus ben ik wel in voor een discussie op dit niveau... zo leer je nog wat over andere discussieculturen... waar cultuur slaat op bijvoorbeeld familie of kenissenkringen!>>

Jij irriteert een heleboel leden hier mateloos en met jou nog een aantal andere leden.<<kijk, waarschijnlijk bedoel je mensen die niet in de islam geloven, simpelweg omdat zei kanttekeningen zetten bij een aantal wetten, misschien heeft dat wel hele persoonlijke redenen wat bij mij dus het geval is; als jij je mateloos irriteert aan mij; dan kan ik jouw beter het advies geven om niet meer op mij te reageren! ik heb wel eens als stelregel dat als ik te emotioneel word dat ik dan even wacht met reageren... >> Niemand doet zich hier als een beterweter voor, wij moslims geloven namelijk dat we altijd van elkaar kunnen leren <<zou mijn kennis daardoor onjuist zijn? is alles wat ik inbreng bij voorbaat niet waar?>> en het is ook niet toegestaan om te doen alsof je alles weet. Welke kennis wordt hier van jou in twijfel getrokken laat eens zien wat je bedoelt. << een aantal keer wordt er gezegd dat ongelovigen er niks van snappen, dat zij toch altijd de islam omlaag halen, dan wordt tegen mij gezegd dat ik geen kennis heb over de islam zoals in deze topic nog gezegd is(volgens mij nog letterlijk)>>Jij weet natuurlijk alles mister hoogmoed of mister i know it all. Ik raad je aan niet al te ver te gaan want wat jij kan kunnen wij ook. <<ik ga graag ver, als je niet zoekt vind je ook niks; als moslims en niet moslims elkaar zouden begrijpen zouden we misschien van een groot probleem in de wereld afzijn; wat natuurlijk niet het enige probleem is; het probleem is vaak dat mensen elkaar niet begrijpen, tjah en er is altijd een aantal nuchtere mensen die graag duistere zaken in het daglicht zetten, hetgeen niet een directe verwijzing hoeft te zijn!>>

Jij bent degene die hier dieptriest reageert. Ik ga hier niet al te veel verder op in. Dus bij deze als je geen zin hebt in mijn berichten of wat dan ook reageer niet op mijn berichten. <<ik heb natuurlijk altijd wel zin om te reageren; ben niet zwartgeblakerd ... maar eeeeeh waarom reageer ik dieptriest... alleen omdat ik me uitlaat over mensen die zonodig andere mensen moeten afzeiken en dat het liefst met een zo groot mogelijke groep doen... inplaats van dat iedereen dat soort gedrag afkeurt... je kan altijd proberen om iemand te respecteren... om wat hij/zij gelooft of hoe... wat is daar zo moeilijk aan...>>

Ik kon werkelijk niet geloven dat je al die onzin schreef en jij verwacht hier ook nog een serieuze reactie op, dat kan je vergeten zolang jij geen normale discussie kan voeren hoef je geen serieuze reactie te verwachten.<< waarom zou ik geen serieuze reactie kunnen verwachten, het is toch een normale stelling die ik baseer na het "bestuderen" van deze site>> Wees jij eens objectief in je reactie<<mijn reactie was misschien wat emotioneel, en ik zet alleen uiteen hoe ik bepaalde dingen zie>>, je verbeeld je dingen die er niet zijn.<<oh, leg maar uit, na het lezen van "de vrouwen" kwam ik tot deze conclusie, ik beeld me zeer zeker niets in; en zo wel... wat doe je eraan om mij het anders in te laten zien... dat is toch discussie>> En je (ik wil niet gaan schelden) misselijkmakende reactie hierboven klopt al helemaal niet.<<nee, het is een punt van discussie, neem hem aan, maar noem het geen onzin, jij geeft geeneens tegenargumenten, en wie zegt dat het niet klopt, dat is nou juist arrogantie... zeggen dat het helemaal niet klopt, zonder een weerwoord te geven van enig inhoud>> Ik wil helemaal niet de moslimas onderscheiden van de andere vrouwen want ik stel die hijaab plicht niet maar ALLAH  en ALLAH heeft dat vermeld in de KORAN in de hierboven GECITEERDE SOERAT. Ik zoek geen zondebokken dit is de plicht in de islam, wilt een vrouw de hijaab dragen dan mag ze dat doen, ze doet het niet voor mij maar voor ALLAH als zei het niet wil dragen dan zal zei boeten voor haar ZONDES en niet IK<<waar staat dat ze gaat boeten voor die zondes, dat heb ik ook nog niet gelezen!>>. WAT DE MOSLIMA OF NIET-MOSLIMA OOK DOET HET IS IEDERS EIGEN LEVEN WAAR IEDEREEN ZELF DE VERANTWOORDELIJKHEID VOOR DRAAGT. <<er is ook nog zoiets als maatschappelijke druk of collectieve druk, iets wat hier ook voorkomt, dat een hele gemeenschap je toch op ��n of andere manier onder druk zet; volgens mij is dat in de gehele islamcultuur wel toepasselijk; en dat is iets wat ik gevaarlijk vind en onjuist, een punt van discussie dus>>

DAT JIJ HET NIET EENS BENT MET DIE PLICHT IN DE ISLAM IS EEN HELE ANDERE VERHAAL. ALS JE ER AAN IRRITEERT DAN IS DAT JOU PROBLEEM MAAR GA NIET SCHELDEN AUB. << het is geen plicht, het is slechts een advies, iedere moslima kan volgens mij naar eigen goed doen handelen... oh ja... en waar scheld ik nou precies? I just don't get it... >>

aadtos ik wil best een discussie voeren maar nog 1 zo'n irritante reactie en je hoeft van mij geen reactie te verwachten. Ik meld het alvast zodat je het nu al weet zodat je geen reactie terug hoeft te verwachten. <<ik snap niet waar jij mij allemaal van beticht, oh ik neem je zeer zeker wel serieus; maar ik ben ook maar een mens en niet emotieloos... ik verwacht graag een tegenreactie>>

m.v.g. Aad

ps; de stukken tussen de << en >> zijn van mij, voor de duidelijkheid zijn ze ook nog eens vetgedrukt! Ik heb alleen de stukken van Umm Amarah gequoted, dit omdat anders die post weer ontzettend lang zou worden; ��n ieder verwijs ik naar eerdere posts van mij in deze thread.

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 september 2004 om 16:36

aleikum salaam,

Wat jij zegt happylady klopt nooit en spreekt de quraan tegen. In de quraan wordt er gesproken over een gemeenschap met dezelfde visie. De regels in de quraan hebben maar 1 betekenis. Als iedereen zo zou handelen, door op deze manier de juiste betekenis te vinden, dan zullen er vele sektes ontstaan. Elk individu zal een regel anders interpreteren, de 1 zegt zus de ander zo. Hoe zullen we zo op die ene betekenis komen die Allah bedoelt, en hoe zullen we eenzelfde gemeenschap zijn.

Denk je trouwens dat de hadiths zijn verzonnnen ofzo? Ook als duidelijk te zien is dat deze de quraan aanvullen. Op basis van welke argumenten heb je dit gedaan.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 2345>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.