Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Tassawuf

 Post Reply Post Reply
Schrijver
adbullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 mei 2006
Online status: Offline
Berichten: 47
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adbullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Tassawuf
    Geplaatst op: 26 mei 2006 om 08:19

Tasawwuf in Hadith?


Kunt u een uitleg geven van de Hadith van Gabriel waarin de profeet Muhammad (saw) uitlegt wat Imaan en Islam is? Ik hoorde laatst dat daaruit ook Tasawwuf verklaard wordt, hoe dan??

Assalamu-'Alaikum,

Je refereert aan de sahih Hadith die o.a. voorkomt in de compilatie van Imam Nawawi in zijn 'al- Arba'in (de 40 Ahadith)'.

Sayiduna 'Umar bin al-Khattaab (ra) heeft overgeleverd: Op een dag zaten we samen met de Profeet (saw), toen er een man verscheen wiens kleding helderwit was en zijn haren diepzwart. Er waren geen tekenen zichtbaar van een lange reis en niemand van ons kende hem. Hij kwam dichterbij en ging tegenover de Profeet (saw) zitten, met zijn knieeen tegen de knieeen van de profeet (saw) en zijn handpalmen op zijn (eigen) dijen.

-> Dit is al de eerste belangrijke les die we hieruit kunnen trekken. Dit is de adab (houding en hoffelijkheid) waarmee een leerling tegenover zijn docent behoort te zitten als hij kennis tot zich neemt! Onze houding is ��n en al laksheid en oneerbiedigheid als wij kennis proberen op te doen van de Quraan en Hadith. Vroegere geleerden zijn zo groot geworden vanwege hun adaab! Zo heeft Imam Shafi' o.a. over zijn docent en Shaykh, Imam Malik gezegd dat hij altijd tegen hem zei: 'O Muhammad bin Idris (Shafi')! Leer kennis zoveel als een zoutkorrel en heb adab zoveel als meel (bij het bakken van brood wordt veel meel gebruikt en slechts een snufje zout).'

Hij zei: "O Muhammad (saw)! vertelt u mij over de Islam." De Boodschapper van Allah (saw) zei: "Islam is te getuigen dat er geen god is dan Allah (swt) en dat Muhammad (saw) Zijn Boodschapper is, de salaat te verrichten, zakaat te betalen, te vasten in de maand ramadan en de Hajj te verrichten naar Het Huis (ka'bah) als je daartoe in staat bent."

-> Dit is 'islam' op het niveau van de daden. Zonder deze daden is het onmogelijk de 'islam' te beleven en jezelf 'moslim' te noemen op dit niveau. Na het heengaan van de profeet (saw) kregen mensen steeds meer de behoefte aan uitleg en uitwijding over deze zaken. Dus begonnen de juristen en geleerden boeken te schrijven over 'ahkam': over de voorwaarden van bijv. de salaat, over hoe de Hajj verricht moest worden, over de vereisten van wudu, et cetera. Naarmate de tijd verstreek en deze 'ahkam' tot een volwaardige wetenschap uitgroeide werd het ILM AL-FIQH genoemd. Onder deze naam staat 'islam' op dit niveau nog altijd bekend.

Hij zei: "U heeft juist gesproken". Wij waren verbaasd over zijn vragen en dan te zeggen dat hij (saw) juist had gesproken. Hij zei toen: "Vertelt u me dan over Imaan" Hij (saw) zei: "Dat is het geloven in Allah, Zijn engelen, Zijn Boeken, Zijn Boodschappers en de Laatste Dag, en te geloven in het Goddelijke Voorbestemming, zowel het goede als het kwade daarvan." Hij zei: "U heeft juist gesproken".

-> Het tweede onderdeel van het geloof is 'Imaan', opvattingen en geloofsbeginselen. Zonder dit te geloven met heel je hart en verstand bestaat er geen 'imaan'.Toen de mensen steeds meer behoefte kregen aan uitleg en uitwijding over 'imaan', onstonden zo de geloofsartikelen die we kennen als 'aqaid' (aqidah). Toen deze aqidah zich ontwikkelde tot een volwaardige wetenschap kreeg het de benaming van ILM AL-KALAM.

Hij zei toen: "Vertelt u mij over Ihsaan" Hij (saw) zei: "Dat is het aanbidden van Allah (swt) alsof je hem ziet, en als je Hem niet ziet, (te beseffen) dat hij jou wel ziet".

-> Daar waar 'imaan' de houding is van het intellect en het hart, de 'islam' een praktisering is van deze houding, vormt 'ihsan' de spirituele kern en hart van deze 'imaan' en 'islam'. 'Ihsan' is datgene wat je Allah (swt) doet bereiken! Wederom kregen de mensen algauw behoefte aan uitleg en de methode om deze 'ihsan' te bereiken in hun gebeden en andere daden van aanbidding. De geleerden schreven hierover boeken en noemden dit 'zuhd', 'taqwa' en 'wara'. Toen, net zoals met islam en imaan, dit zich ontwikkelde tot een volwaardige wetenschap, kreeg het de benaming ILM AL-TASAWWUF. Tasawwuf is dus niets nieuws of 'bida', maar is de derde belangrijke pilaar van deze Dien!!!

Hij zei: "Vertelt u mij dan over het Uur". Hij (saw) zei: "De vrager weet niets meer dan degene die wordt gevraagd". Hij zei: "Vertelt u mij dan over de tekenen ervan". Hij (saw) antwoordde: "(de tekenen ervan zijn) Dat de verdrukte haar verdrukker zal baren, en dat je de schoeisel-lozen, naakten en havelozen elkaar zult zien beconcurreren bij het bouwen van de hoogste en mooiste gebouwen".
Hij (de bezoeker) ging toen weg en ik bleef een tijdje achter. Toen zei de profeet (saw): "O Umar! Weet jij wie dat was?" ik zei: "Allah en Zijn Boodschapper weten het beste". Hij (saw) zei: "Dat was Jibrail, die naar jullie kwam om jullie je religie te onderwijzen." (Sahih Muslim)


-> Hiermee heeft de profeet (saw) een model achtergelaten van de compleetheid van deze Dien, en wat de belangrijkste onderdelen ervan zijn. De leerling was Jibrail, de docent de profeet Muhammad (saw) en de toehoorders de sahabah.

Moge de Almachtige ons zegenen in een juiste begrip van deze Dien.

Wassalaam,



Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote batle_For_peace Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2006 om 12:50
Waarom spreken zoveel mensen laatste tijd over Tawasuf? Zijn ze Sufis geworden ofwat?
Als je vraagt, vraag aan Allah, de doden kunnen je niet helpen, als ze dat wel zouden kunnen doen, zouden ze eerst zichzelf helpen.
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2006 om 13:52

De betekenis van het getuigenis: Dat er geen ware god is behalve Allah Subhana Wa Ta�Laa en dat Mohammed (vrede en zegen zij met hem) de Boodschapper van Allah Subhana Wa Ta�Laa is, is dat: alle soorten en vormen van aanbidding een vaststaand recht van Allah Subhana WA Ta�Laa alleen zijn. Niemand anders behalve Allah Subhana Wa Ta�laa verdient hier iets van, ook al is het een engel die dicht tot Allah Subhana Wa Ta�Laa staat, een gezonden profeet, een vroom mens, een boom, de zon of de maan.

 

Men mag dus niemand anders dan Allah Subhana WA Ta�Laa aanroepen of om hulp en redding vragen. Ook mag men niemand anders dan Allah Subhana Wa Ta�Laa vrezen en zijn hoop niemand anders dan Hem Subhana Wa Ta�laa vestigen.

 

Wie ook maar iets van deze of anderen vormen van aanbidding aan een ander of iets anders dan Allah Subhana Wa Ta�Laa richt, heeft Shirk (het toekennen van deelgenoten aan Allah Subhana Wa Ta�Laa gepleegd.

 

Voorwaar, eenieder die deelgenoten aan Allah toekent; voor hem heeft Allah zeker het Paradijs verboden. En zijn verblijfplaats zal het Vuur zijn. En voor de onrechtplegers zijn er geen helpers.

[Soerah Al-Maa�idah (5): 72]

 

Uit het boek: Uitleg, analyse en bestudering van Geselecteerde uitspraken van de Profeet (vrede en zegen zij met hem).

Auteur: Sheikh Rabie� Ibn Haadie �Umayr Al-Madkhalie (moge Allah Subhana Wa Ta�Laa hem behoeden, ameen)

Terug naar boven
adbullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 mei 2006
Online status: Offline
Berichten: 47
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adbullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2006 om 14:46
wie aanbid er dan iets anders dan Allaah als je tassawuf beoefent? Wat wil je hier percies mee zeggen muslima66?
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2006 om 04:36

Assalaamoe alaikoem,

Ik bevestigde alleen wat broeder batle_For_peace zei dat je inderdaad alleen Allah Subhana Wa Ta'laa iets moet vragen en niet aan de doden of wie dan ook.

Het artikel over de betekenis van het getuigenis die ik plaatste, was alleen als herinnering voor ons waarom wij het getuigenis hebben afgelegd. Dat we alleen Allah Subhana Wa Ta'laa zullen aanbidden en dat we Hem Subhana Wa Ta'laa geen deelgenoten zullen toekennen, Hij Subhana Wa Ta'laa die alleen het recht heeft aanbeden te worden.


Walaikoem salaam

 

Terug naar boven
adbullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 mei 2006
Online status: Offline
Berichten: 47
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adbullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 17:11
aha okay , ik begreep alleen niet wat het temaken had met tassawuf.
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 18:24
Adbullah of Abdullah...?
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
adbullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 mei 2006
Online status: Offline
Berichten: 47
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adbullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 11:43
abdullah broeder
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 18:48

Thanks beste  broeder, was gewoon benieuwd naar de naam. Ik dacht dat het misschien een naam was die ik nog niet kende, vandaar mijn vraag.

Salaam.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.