Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Hoera we staan op Al Jazeera!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Hoera we staan op Al Jazeera!
    Geplaatst op: 19 november 2006 om 01:58
Asalaam Alaikum,

Nederland is wereldnieuws op Al-Jazera. Is het niet prachtig? Jammer dat het over dit onderwerp moet gaan.

Ik vind persoonlijk de hidjaab heel mooi voor een vrouw. De vrouw die gewone kleding en een hidjaab draagt (of traditioneel) vindt ik eigenlijk wel voldoende.
Ik vind een burka ook helemaal niks, dat is in mijn optiek toch doorgeslagen fundamentenleer (maar ik ben dan ook vrij liberaal met dit soort dingen).

http://english.aljazeera.net/NR/exeres/31FC41DA-9441-4D37-98 B3-4956A62BEF78.htm



Salaam
Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 november 2006 om 03:13
Zojuist komen de eerste kritische geluiden al binnen.

http://www.nu.nl/news/891040/24/Maleisi%EB_veroordeelt_boerk averbod_Nederland.html

"Mensen kunnen naakt en schaars gekleed gaan en worden niet veroordeeld. En als mensen zich willen bedekken is dat hun goed recht", zei minister van Buitenlandse Zaken Syed Hamid Albar zondag.

Sterk punt overigens!

Salaam
Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 november 2006 om 04:34

Het probleem met de gezichtsbedekkende kleding ligt niet in de religieuze uiting maar in het gegeven van onherkenbaarheid in de openbare ruimte.

De overheid kan de oprechtheid van iemands religieuse gevoelens nooit controleren. Dat kan dus nooit een issue zijn.

Maar een ieder het recht geven om het gezicht te bedekken kan gevaarlijk zijn.

Het geeft misdadigers of mensen met slechte bedoelingen in zekere zin een voorsprong.

Daarom is het onwenselijk.

Met het recht om een hoofddoek te dragen heeft dit niks vandoen.

 

 

Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 november 2006 om 08:35

In eerste instantie geplaatst door Abdul-Khaliq

Zojuist komen de eerste kritische geluiden al binnen.

http://www.nu.nl/news/891040/24/Maleisi%EB_veroordeelt_boerk averbod_Nederland.html

"Mensen kunnen naakt en schaars gekleed gaan en worden niet veroordeeld. En als mensen zich willen bedekken is dat hun goed recht", zei minister van Buitenlandse Zaken Syed Hamid Albar zondag.

Sterk punt overigens!

Salaam

Geen sterk punt.

Naakt mag je niet zomaar rondlopen in nederland. Schaars gekleed mag wel gewoon, net als dat je zeer gekleed/bedekt mag rondlopen. Een boerka is helemaal bedekt en mag net als naaktlopen straks dus niet zomaar meer. Helemaal bedekt of onbedekt lopen mag wel als je dat aanvraagt. Zo heb je carnavalsstoeten waarbij mensen onherkenbaar zijn en waarvoor je een vergunning moet aanvragen, zo heb je ook naaktlopers (of zelfs naaktfietsers) die ook een vergunning moeten aanvragen.

Verder kan ik mij erin vinden dat mensen wel hun bedenkingen hebben bij deze wet omdat bijna naakt rondlopen in nederland ook kan en mag en daar heb ik ook zo mijn bedenkingen bij. We willen dat mensen herkenbaar zijn, dus niet helemaal bedekt (met wat dan ook, je mag straks dus ook niet voor de lol met een bivakmuts meer rondlopen) maar naar mijn mening moeten we er ook naar streven dat mensen er fatsoenlijk bijlopen zonder aanstoot te geven, oftwel ook niet halfnaakt rondlopen.

Dat dat tweede niet wordt gerealiseerd vind ik echter geen reden om onherkenbaar bedekt rondlopen niet te verbieden. Een boerka kan gewoon niet, en je kan het ook niet afdwingen op grond van religie, geen enkele religie schrijft namelijk een boerka voor. Het is een cultureel verschijnsel dat is vergroeid met de islam.

Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 november 2006 om 10:48
Je verhaal loopt mank! Je zegt eerst geen sterk punt, als het om het commentaar van Syed Hamid Albar gaat.

Voorts zeg je "Verder kan ik mij erin vinden dat mensen wel hun bedenkingen hebben bij deze wet omdat bijna naakt rondlopen in nederland ook kan en mag en daar heb ik ook zo mijn bedenkingen bij"

Syed Hamid Albar zegt: "Mensen kunnen naakt en schaars gekleed gaan en worden niet veroordeeld" . Bijna naakt en schaars is voor mij praktisch gelijk!


Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 november 2006 om 07:24

Assalamu alaikum warahmatullah wabarakatuh mijn gelovige broeders en zusters,

 

Ik wil het dit keer nog eventjes hebben over de Niqab (gezichtsbedekking). Ik merk dat wanneer het over dit onderwerp gaat, men (Moslims) niet echt eerlijk met de waarheid omspringen.

 

Het zal niemand ontgaan zijn dat liberale niet-moslims in de maatschappij deze non-issue (niqab) proberen te gebruiken om de Moslims aan te vallen. Daarmee verraden ze meteen ook hun eigen oneerlijkheid.

 

Het dragen van de Niqab werd vroeger gezien als een teken van spiritualiteit en vroomheid, maar wordt nu vooral gelinkt aan extremisme en terrorisme. Dit is echt klinkklare onzin. De gezichtsbedekkende sluier bestaat al vanaf het begin van de Islam en zelfs ervoor. Het was voor de gelovige vrouwen en vrouwen van de profeet (sallalaho alaihi wasallam) op een gegeven moment verplicht gesteld het gezicht te bedekken. Al deze tijd was het dragen van de Niqab een symbool (en geen garantie) van vroomheid. Dat mensen nu proberen te stigmatiseren door te beweren dat het een �doorgeslagen iets� is of een �cultureel verschijnsel�, zoals forumlid bonifatius hierboven, kan (en moet) gezien worden als een minachting voor onze religie en in contrast met de werkelijke feiten. Ook al slaat het hart van sommigen op hol bij het zien van een vrouw met Niqab, het is nog steeds geen goede reden de Niqab te scheiden van onze Deen. Zelfs niet in deze tijd waarin veel Moslims lijden aan een �cultuur� mentaliteit en vaak de grens tussen cultuur en authentieke religie niet eens kunnen herkennen.

 

Laat mij eerst duidelijk maken dat wanneer een meisje de gezichtsbedekkende sluier (Niqab) draagt, ze niet automatisch vromer hoeft te zijn dan een meisje dat het niet draagt. Een man met een langere baard is ook niet per se vromer dan iemand met een iets kortere baard. Laten we deze manier van denken achterwege laten. Maar, laat het ook duidelijk zijn, of we het leuk vinden of niet, de gezichtsbedekking is niet alleen een belangrijk symbool van vroomheid bij de Moslims, het staat ook vanaf de begintijden in de klassieke islamitische jurisprudentie. De verstandige en gestudeerde onder ons zullen nooit ontkennen dat Moslimvrouwen in het verleden de Niqab zijn gaan dragen uit Godsvrees en uit nederigheid. Veel van deze vrouwen behoorden tot de normale Soefi�s,  en waren aanhangers van de 4 Soenni Madhabs (Maliki, Hanbali, Shafi�i, Hanafi). Zij waren geen terroristen en extremisten en hadden echt geen bazooka onder hun kleding verstopt.

 

Wanneer je een geleerde hoort spreken over iets, dan spreekt hij in eerste plaats voor zichzelf, ook al zou hij anders beweren. Als Yusuf alQardawi zegt dat het voor de Moslimvrouw niet verplicht is om de Niqab (gezichtsbedekking) te dragen, dan spreekt hij voor zichzelf en niet namens alle geleerden. Zo een uitspraak heeft een Yusuf alQardawi gehalte en hoeveel een Yusuf alQardawi-gehalte op dit onderwerp waard kan zijn, moet maar eens een keertje worden uitgezocht. Andere visies van geleerden met dezelfde, misschien wel met een betere achtergrond, blijven ondanks deze uitspraak gewoon overeind. Ook al zegt hij dat een meerderheid van de geleerden het met hem eens is, er zijn zat geleerden die het dragen van de Niqab sterk aanbevelen en zelfs verplicht stellen en ook erbij zeggen dat de meerderheid van de geleerden het met hen eens is.

Het is voor iedere Moslim verplicht kennis op te doen. Wie dit doet zal verrast zijn door de uitspraken van een meerderheid van de nog onafhankelijke geleerden. �Het is niet toegestaan voor de vrouw zonder gezichtsbedekking het huis te verlaten; en in tijden van fitnah is het zelfs verplicht het gezicht te bedekken�. Zijn beweringen die je bij die studie niet zelden zal tegenkomen.

 

Dan heb je nog de uitspraken van politici en sociologen. Het zou volgens deze mensen niets met religie te maken hebben en het zou onwenselijk zijn op deze manier in de maatschappij te leven. Sinds wanneer laten wij de Fiqh kwesties van onze religie bepalen door politici en sociologen? Wie zijn mening baseert op de uitspraken van deze mensen is echt in grote dwaling.

 

Verder hebben we ook de mensen die zeggen dat de Ummayaden en de Abbasiden, de Perzen, Moghuls en Turkse Ottomanen nooit de vrouw hebben gedwongen de Niqab te dragen om vroom te lijken. Mijn vraag is dan, welke andere zaken zijn toen wel met de wet verplicht gesteld? Was halal vlees, of een baard, het maken van wudhu etc, dan wel verplicht in de wet? Hoeveel waarde moeten we hechten aan zo een uitspraak?

 

Waar het bij mij nu om gaat is niet om jullie te vertellen dat de Niqab wel/niet gedragen moet worden. Maar dat we eerlijk moeten zijn in het uiten van onze mening en bij het overtuigen van anderen. Wanneer we iemand willen overtuigen van onze mening, laten we dan op z�n minst geen misleidende informatie gebruiken maar met feiten komen. Persoonlijk vind ik dat de Niqab een verplichting is voor iedere Moslimvrouw die het huis uitgaat. En wie het er niet mee eens is, mag dat vinden, maar dan wel op eerlijke gronden en feiten. Een fatwa is een advies van een mufti, en een fatwa, is gebleken, is niet altijd gelijk aan de feitelijke werkelijkheid. Het dragen van de Niqab is volkomen legitiem en berust zeer zeker niet op het volgen van verkeerde interpretaties.

 

Aan een ieder die in contact kan komen met de 1 miljoen Moslims in Nederland, wil ik zeggen: Wanneer je een Moslim ziet lopen, dan is het de bedoeling dat je over die persoon oordeelt om zijn handelingen, of die volgens de Soennah zijn. En niet omgekeerd: over de Soennah te oordelen aan de hand van de handelingen van die persoon. Een Moslim verdient het respect om gezien te worden als goed voorbeeld voor de Oemmah, zolang de handelingen en vroomheid van die persoon in overeenstemming zijn met de Soennah van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam).

 

Ik ben Nederlander, maar op de eerste plaats Moslim. En ik maak mij zorgen. Mijn opinie is dat de regering op dit gebied een beetje te persoonlijk is geworden met onze zusters, moeders, tantes en nichtjes. Er wordt nu van ze gevraagd de Niqab en soms zelfs de hele Hijaab uit te doen. De dag gaat nog komen dat de baard moet worden afgeschoren en de Adhan en het gebed in het Nederlands moeten worden gegeven. Allah weet alles het beste.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 november 2006 om 08:17

Duidelijk en inhoudelijk standpunt!

Goed stuk jiyuu!

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.