Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Feestdag inruilen voor Suikerfeest

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Feestdag inruilen voor Suikerfeest
    Geplaatst op: 26 september 2005 om 11:33
Bisschop Martinus (Tiny) Muskens van Breda heeft in de recente uitgave van het Centraal Weekblad laten weten dat hij Tweede Pinksterdag wel wil inruilen voor een islamitische feestdag, zoals het suikerfeest. Volgens de bisschop is het niet enkel genoeg om in sociaal opzicht zij aan zij met moslims te staan. ''Er is meer nodig, zoals het inruilen van een christelijke feestdag voor een islamitische. Tweede Pinksterdag komt hiervoor het meest in aanmerking. Binnen de christelijke liturgie heeft deze dag geen betekenis meer. De Paastijd wordt immers op Pinksterzondag afgesloten. Met zo'n stap kunnen we het vertrouwen van de moslims winnen.''

Muskens stelt dat het vertrouwen in elkaar de komende tijd hard nodig is. ''We staan voor grote uitdagingen om vorm te geven aan een samenleving waarin twee culturen elkaar niet alleen gedogen maar ook met elkaar optrekken. In een vertrouwvol klimaat kunnen christenen en islamieten op zoek gaan naar datgene wat hen bindt en scheidt. Ze kunnen spreken over de relatie tussen de islam en geweld, de godsdienstvrijheid en de plaats van de vrouw binnen de islam. Omgekeerd mogen de moslims vragen stellen bij onze sexuele moraal en onze eigen godsdienstigheid.''

De bisschop erkent dat een dialoog tussen christenen en moslims op theologische gronden moeilijk is: ''We verschillen immers diepgaand over centrale geloofspunten als de Drie-eenheid en de plaats van Jezus Christus in het heilsbestel.'' Muskens pleit er daarom voor de dialoog niet allereerst over theologische onderwerpen te laten gaan, maar meer over sociale kwesties.

De uitspraken van Muskens zijn enigszins opvallend te noemen, daar hij zich eerder in negatieve zin uitliet over de islam, die volgens hem in Europa geen toekomst zou hebben.

Bron: www.rknieuws.net
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2005 om 02:18
Salaam ALeikum,

Inderdaad, schijnheiligheid viert hoogtij. Weinig moslims die hem denk ik nog serieus nemen.
Iemand die uitspraken doet om er een slaatje uit te slaan is voor mij al iemand die bij mij op geen respect meer kan rekenen.
Ach ja, kapitalistische bischoppen... Het is vaker voorgekomen in de geschiedenis

Er is daarom denk ik ook grote argwaan waneer deze meneer uitspraken doet ten behoeve van de islam of de moslims. Elk jaar weer is er die discussie van de suikerfeest en de vrije nationale feestdag. En nooit is het een moslim die hier om vraagt, maar vaak mensen die weten dat zoiets nooit mogelijk zou zijn en een dergelijke discussie alleen maar polarisatie naar de hand werkt.

Ik hoop dan ook dat geen enkele moslim in het publieke debat aandacht schenkt aan de uitspraken van deze befaamde bisschop.
Voor je het weet gaan alle actualiteitenprogramma�s weer beginnen met het herkauwen van deze discussies

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2005 om 02:28
Maar het idee is verder prima: een vrije dag die men nu heeft op een dag waar 80 procent van de Nederlanders de betekenis niet van kent (zo het niet meer is) inruilen voor een dag die voor veel (grotendeels nieuwe) Nederlanders betekenisvol is en waarop men anders vaak moet werken.
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2005 om 03:06
Salaam Aleikum,

En ik zeg dus dat is iets waar wij als moslims niet op zitten te wachten. Wat dacht je van een feestdag zonder een ander feestdag af te schaffen? In plaat van miljoenen anderen hun religieuze feestdag af te pakken.

Misschien spreekt de katholieke bisschop voor alle katholieken, maar niet voor alle protestanten .

Punt is dat dit een toename zou betekenen in de onderbuikgevoelens van de mensen. Nederland is nooit tolerant geweest en zal dit ook nooit worden.
Het is dus zoiezo uitgaan van het onmogelijke, dus eindelijk zal een dergelijke debat alleen maar resulteren bij mensen die met de idiote gedachte zitten dat moslims alles willen overnemen.
En dan moet je je dus afvragen wie de discussie gestart heeft ;)

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2005 om 03:15

Misschien zou je het voorstel van Muskens ook positief op kunnen nemen en het zien als een handreiking?

 

Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2005 om 03:21
Salaam Aleikum,

Zie verleden van Muskens ;)
De bedoelingen van deze man zijn eigenlijk niet echt goed meer te vertrouwen.
En misschien moet hij zich meer bezig gaan houden met het propageren van het katholieke geloof via de media, aangezien hij zich in zijn media uitingen alleen maar met de islam bezig houdt.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2005 om 10:02
Misschien zou je het voorstel van Muskens ook positief op kunnen nemen en het zien als handreiking?
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2005 om 15:25
Kunnen jullie dan echt helemaal nergens blij om zijn? 
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 01:29
Salaam Aleikum,

Defineer jullie.
Zover het deze topic betreft sprak op persoonlijke titel naar mijn weten.
Ik weet dat sommige mensen denken dat ik schizofreen ben, maar dat is niet zo

Wat Muskens betreft vertrouw ik hem gewoon niet, maar dat is dus persoonlijk.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 06:01

In eerste instantie geplaatst door Malcolm X


Defineer jullie.
Zover het deze topic betreft sprak op persoonlijke titel naar mijn weten.
Ik weet dat sommige mensen denken dat ik schizofreen ben, maar dat is niet zo


Assalamu alaikum,

in je tweede reactie zei je "wij als moslims". Dat definieert "jullie".

Ik voor mij zou het prima vinden als bv tweede paasdag ingeruild zou worden voor een islamitische feestdag, maar ik denk dat de meerderheid der christenen het met de bisschop niet eens zal zijn. En terecht natuurlijk, daar heeft Malcolm een goed punt.

Beter zou zijn om de islamitische feestadagen als extra feestdagen in te passen; ook voor de niet-moslims natuurlijk, een landelijke vrije dag (of twee). Daar is iedereen blij mee, behalve de werkgevers en rechtse politici, maar die zijn sowieso nooit blij, dus dit kan er ook nog wel bij .

Een mogelijkheid die al vaker is genoemd is dat moslims die dagen vrij kunnen nemen, en er andere vrije dagen voor in de plaats inleveren. Bijvoorbeeld 1 of 2 dagen minder zomervakantie. Zou ik prima vinden.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 06:13
Salaam ALeikum,

Ik schaam me diep engeltje, mijn excuses .
Ik was vergeten wat ik een paar dagen eerder dus had gezegd, en had het ook niet terug gelezen....
Ik dacht dat ik het nog allemaal wist, dus sorry voor eventuele doorklinkende negativiteit naar jouw toe.

"Wij" als moslims zijn al dermate gedemoniseerd in de media, dat het hoop ik begrijpelijk is dat eventuele positiveit nogal argwaan opwekt. Bijbedoelingen zijn aan de orde van de dag in de media.

Het proberen aan te smeren van een islamitische feestdag dat een andere christelijke feestdag zou moeten vervangen is niet echt een idee dat me blij zou maken. Als ik christen zou zijn, dan zou ik dus een dergelijke actie als een aanval op mijn geloof beschouwen. Want nu pikken die islamietjes dus ook onze feestdagen in ;)
En zo wordt er dus echt gedacht. En eventuele uitzonderingspositie voor moslims zoals broeder Amier suggereert door een dagje in te leveren is misschien ook niet goed. Aangezien er mensen in deze samenleving dit zullen aangrijpen om ons als moslims nog verder te proberen uit te zonderen van de samenleving.
Voor je het weet hoor je een politieke partij al argumenten aandragen om islamitische feestdagen te verbieden

Ik hoop dat het nu duidelijker is. Mocht dat niet zo zijn dan lees ik het graag terug.

En beste Amier mijn uitzonderlijke dank voor de correctieve post
Uiteraard zal ik proberen om je post te blijven volgen, om eventueel zelf op onjuistheden of verkeerde aannames te wijzen

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 06:32

Assalamu alaikum,

als je mij op onjuistheden wilt wijzen, kun je bijna een heel nieuw topic beginnen. "De onjuistheden van Amier", haha!

Over die vrije dagen; misschien een soort potje vrije dagen voor iedereen, zelf in te vullen naar persoonlijke voorkeur. Moslims kunnen zo de Eid's vrij nemen, anderen hun andere belangrijke dagen e.d.

Maar het zal er wel niet van komen, misschien in de toekomst. Tot nu toe heb ik altijd geluk gehad met de feestdagen masha Allah; ik heb altijd nog vrij kunnen nemen, of het viel net in een vakantieperiode.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 08:43
Ach, wereldwijd gezien is nederland een van de landen met de minste feestdagen van allemaal, dus wat mij betreft voegen we het suikerfeest gewoon toe als nationale feestdag. Lijkt me wel gezellig eigenlijk :-)

En wat negativiteit betreft.... Och, maak je over mij maar geen zorgen. Buiten het forum om verbazen mensen zich er nog wel eens over hoe moeilijk het is om mij kwaad te krijgen. Ik ben wel wat gewend :)
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 08:43
Salaam Aleikum,

Dat zou idd een mooie oplossing zijn.
Vreemd toch dat jij dan in dat opzicht een stuk wijzer bent dan de bisschop.....

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 08:44
Ik was eerder.......
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 09:08
Credit where credit is due, Amier 
Jij was inderdaad eerder.
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 12:12

Op eerste kerstdag nodig ik vaak vrienden uit om samen het kerstfeest te vieren. Ik vind dat een heerlijke dag als ook mijn islamitische vrienden bij mij samen onder de kerstboom zitten.

De leukste dagen van het jaar, samen met andersgelovigen voor 1 kerststal. Zoals God het bedoeld heeft.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.